1m
door 1madevri Aug 3, 2023 om 13:39
Computers & telefonie

Glasvezel aangelegd

Sinds een maand liggen er netwerkkabels in de straat, maar nog niet in huis aangesloten. Ik heb KPN gebeld wanneer dit in huis aangesloten gaat worden. Tot mijn grote verbazing werd er gezegd dat deze kabels niet van KPN zijn maar van T-mobile. KPN gaat zijn eigen kabels leggen in 2014. "Dat betekent dat de straat wederom open moet?" vroeg ik.  "Ja" zei KPN, want dit zijn onze kabels niet,
Nu wil ik aan U vragen of dit normaal is. Hoeveel geld wordt hiermee verspild en wat een overlast als de straten steeds open moeten. Dat zou betekenen dat iedere provider de straat gaat openbreken omdat er voor déze

betreffende provider wederom kabels worden gelegd. Zeker met de bouw en CO2 uitstoot lijkt mij dit geen wenselijke ontwikkeling. Hoeveel kabels komen er wel onder de grond te liggen. Schandalig. Graag uw reactie.

4443 17 Rapporteer
tenormin
door tenormin - Aug 3, 2023 om 13:51
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Het is inderdaad een vreemd verschijnsel maar, het gaat wel op deze, in ogen, onvoordelige manier. Dus veel kunt u er niet aan veranderen. Ik denk overigens dat u 2024 bedoelt.

ne
door neodutchio - Aug 3, 2023 om 14:10
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Wat is normaal? De wedervraag zou zijn, hoe moet het anders? Moeten concurrenten aan tafel zitten bij gemeentes en projectontwikkelaars? Elk bedrijf heeft zijn eigen planning, hoe kan je die op elkaar afstemmen? Hoe ga je het verzekeringstechnisch aanpakken? Je krijgt nu 2 bedrijven om 1 gat.

Zeggen dat iets niet normaal is is heel makkelijk, maar meedenken over een werkbare oplossing is een stuk lastiger.

rj
door rjw - Aug 3, 2023 om 14:12
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Als je kijkt wat er nu allemaal al onder de grond ligt gaat die extra glasvezel niet veel uitmaken. Waterleidingen, riool, gas, coax, glasvezel, ouderwetse telefoonlijnen in sommige gebieden, elektriciteitskabel naar woningen, lantaarnpalen, hoogspaningskabels, aansturing voor verkeerslichten, datakabels, en ik vergeet er ongetwijfeld nog een hoop.

va
door vanlotjegetikt Aug 3, 2023 om 14:40
809 Antwoorden / Vragen

als ik de Wappies mag geloven liggen er nog veel meer kabeltjes onder en boven de grond.

rj
door rjw Aug 3, 2023 om 20:09
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Ja, dat is waar. Bij ons in de stad liggen er op sommige plekken ledlampjes in het trottoir ter versiering. Sommigen hadden daar de meest wilde complottheorieën bij verzonnen.

atlas1302
door atlas1302 - Aug 3, 2023 om 14:14
341 Antwoorden / 13 Vragen

Zo werkt het nu eenmaal, ik heb ook veel met infrastructurele werken te maken gehad als uitvoerder, en heb mij ook regelmatig verbaasd om deze onzinnigheid. Sleuf voor het water, dan elektra, dan telecom en iedereen die denkt om nog maar eens een kabeltje in de grond te spitten.

Dan is bij de NS het beter geregeld, en zelfs hier op dat vreemde eiland dat heet CaboVerde, gooien ze alles in een flinke kabelgoot. Deksel erop, en alles is simpel toegankelijk. Deksel eraf, trek je easy een nieuw kabeltje erbij. Zo hoort het!

Schandalig? zo werkt Nederland nu eenmaal, het systeem.

va
door vanlotjegetikt - Aug 3, 2023 om 14:25
809 Antwoorden / Vragen

Ooit de moeite genomen om dit eens aan te kaarten binnen een Raadsvergadering mbt het onderwerp Infra.
Tja er werd verwezen naar het feit dat wij een terugtrekkende overheid hebben en alles commercieel moest.
Want marktwerking was de oplossing om dat logge Overheidsapparaat  op te doeken.(sarcasm)

rj
door rjw Aug 3, 2023 om 20:11
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Het heeft wel gewerkt. Als we alles aan de overheid hadden overgelaten hadden we nu niet via een snelle en goedkope internetverbinding kunnen klagen over de overheid. We weten immers allemaal wat er gebeurt als de overheid ict projecten gaat doen....

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 3, 2023 om 14:58
2067 Antwoorden / Vragen

Er was en tijd dat gemeenten dat niet wilden, twee keer glasvezel in een straat maar dat lijkt een beetje een gepasseerd station. Knappe jongen die twee verschillende leveranciers met onderaannemers in één keer zoiets laat uitrollen, dat is zo wezenloos moeilijk dat men het verlies van twee keer openmaken accepteert.

atlas1302
door atlas1302 Aug 3, 2023 om 15:41
341 Antwoorden / 13 Vragen

Pardon, u weet weer niet weer waar u over praat, het is niet wezenloos moeilijk! Ik heb een project geleid in Den Haag, voor meerdere providers, om alles gecombineerd te leggen in één sleuf. Alle providers die denkbaar waren in die tijd, lieten glasvezel meeleggen.
We hebben er twee jaar over gedaan, maar het was zeker een groot succes..en velen profiteren er nu van.

Dus Henk, als je er niks van snapt laat het onderwerp dan gewoon eens liggen, want het is gewoon mogelijk en ook nog eens gewoon uitgevoerd. Niet in een dikke kabelgoot waar ik het over had, maar naast de waterleiding en andere nuts bedrijven.

Mooie job, heb er veel van geleerd.

ne
door neodutchio Aug 3, 2023 om 16:08
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Twee jaar er over doen om alles in 1 klus te klaren? Tja, als geld geen issue is, dan kan alles. Hier is niet bekend wat de situatie is. Bestaande of nieuwe woonwijk, enkel glasvezel of moet er meer aangesloten worden, enz. Theoretisch is alles mogelijk, praktisch niet altijd.

atlas1302
door atlas1302 Aug 3, 2023 om 16:17
341 Antwoorden / 13 Vragen

U weet hopelijk wel hoe groot Den Haag is @Neo? dat was i.d.d. een groot project van vele kilometers. Niet makkelijk, maar we hebben het geklaard.
En geld was geen issue, waarom zou dat het wel moeten zijn in een nieuwbouw woonwijk bijvoorbeeld. Alles in één sleuf, maar ze vertikken het gewoon. Sleufje open en sleufje weer dicht, iedereen zijn boterham. Vreemde lieden!

tenormin
door tenormin Aug 3, 2023 om 16:17
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@atlas1302, er is bij ons in de Wijk ook glasvezelkabel aangelegd. Wij als bewoners hebben er niet eens iets van gemerkt. Ze werkten 's-nachts, van 24:00 uur tot 0:6:00 uur. Want ik was al bang: alweer geen Televisie. Misschien is het al langer geleden dat je dat werk hebt uitgevoerd?

atlas1302
door atlas1302 Aug 3, 2023 om 16:35
341 Antwoorden / 13 Vragen

Klopt, het was zo'n twitig jaar geleden toen ik nog in Nederland werkzaam was in deze branche. Nu zullen inmiddels alle kabels wel in de grond liggen, kwestie van aansluitingen maken. Dat doen ze niet voor niks in de nacht, omdat ze trillingen zoveel mogelijk willen voorkomen en vermijden. Dat glasvezel gebeuren connecteren is een speciale klus, dat doe je niet met een soldeerboutje en een beetje tin. Liefst in een zo rustig mogelijk omgeving zonder trillingen. Geluiden zijn nu eenmaal trillingen, frequenties!

Dus het klopt heel goed dat bij u de werkzaamheden in de nacht zijn uitgevoerd, en dat u lag te ronken..daar hebben ze zeker rekening mee gehouden.

ne
door neodutchio Aug 3, 2023 om 17:43
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Voor commerciele bedrijven is geld wel degelijk een issue. Als je extra mensen moet inhuren die met gemeente, ontwikkelaar, nutsbedrijven en concurrenten aan tafel moeten en buiten de normale planning om dit er tussen moeten proppen, dan kost het meer dan het oplevert.
Bij een compleet nieuwbouwgebied zou je zo iets kunnen proberen op te zetten, echter is er eerst een nood/bouwweg en komt er later pas de definitieve straat. Ook de exacte plek van de aansluitingen is dan nog niet bekend, waar moet je die kabels dan leggen?

Was het maar zo makkelijk dat je in korte termijn van weet ik hoeveel bedrijven de agenda's op elkaar kan afstemmen.

atlas1302
door atlas1302 Aug 3, 2023 om 18:09
341 Antwoorden / 13 Vragen

Tuurlijk, tuurlijk @Neo...groot gelijk.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 4, 2023 om 17:07
2067 Antwoorden / Vragen

Beste Atlas, wat heb jij een grote bek zeg. Meerdere projecten en meerdere uitvoerders coördineren is per definitie veel moeilijker dan één project uitrollen en dan is het sterk de vraag als je de extra kosten en de risicos en de mogelijke uitloop meecalculeert of het goedkoper is dan de straat twee keer opengooien. Het is óók nog eens sterk afhankelijk wie voor welke kosten opdraait en wat je dus meerekent. Is bijvoorbeeld de overlast voor de buurt een kostenpost of hoef je daar geen rekening mee te houden? Aangezien ik nergens zeg dat het onmogelijk snap ik niet dat je de aangebrande boomer uit moet hangen, het is een centen kwestie en we kennen de situatie niet, maar het is zeer goed mogelijk dat men kiest voor twee keer openmaken.

atlas1302
door atlas1302 Aug 4, 2023 om 19:01
341 Antwoorden / 13 Vragen

Tuurlijk,tuurlijk @henkie...groot gelijk.

ltmvz
door ltmvz - Aug 3, 2023 om 15:56
949 Antwoorden / 18 Vragen

Bij ons werd glasvezel aangelegd door Reggefiber, inclusief gratis vrijwillige huisaansluiting.

Een paar jaar daarna maakte T-Mobile glasvezel er gewoon gebruik van nadat ADSL door KPN onmogelijk was gemaakt.

rj
door rjw Aug 3, 2023 om 20:13
3267 Antwoorden / 5 Vragen

T-mobile wil een eigen netwerk hebben omdat in gebieden waar ze gebruik moeten maken van KPN ze verlies lijden op de verbinding. Ze gebruiken dat alleen om in het hele land een compleet pakket te kunnen aanbieden. Zodra ze de mogelijkheid hebben om eigen kabels neer te leggen zullen ze dat doen.

hereistom
door hereistom - Aug 3, 2023 om 16:00
736 Antwoorden / 1 Vragen

Tja iedereen wilde marktwerking en concurentie en dan krijg je dit en helaas wordt het er niet goedkoper van maar juist duurder.

rj
door rjw Aug 3, 2023 om 20:15
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Dan ben je zeker vergeten wat telefonie kostte toen ptt het alleenrecht had.....

mahadma
door mahadma - Aug 3, 2023 om 20:13
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Bedenk u ook maar meteen dat als het "fijne" electrisch rijden drukker wordt en andere electra zaken worden toegepast er ook nog zwaardere electra kabels onder de grond moeten komen ........

rj
door rjw Aug 3, 2023 om 20:14
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Beter een keer de straat open om wat meer capaciteit neer te leggen dan nog meer uitlaatgassen in de steden.

mahadma
door mahadma Aug 4, 2023 om 12:26
11544 Antwoorden / 51 Vragen

@rjw, kijk eens naar de recentelijke ev branden. Dat is minimaal zorgwekkend.

JMA2
door JMA2 - Aug 4, 2023 om 00:21
117 Antwoorden / 2 Vragen

Heel bijzonder dat antwoord van de KPN. Als T-mobile glas aanlegt is dat netwerk na 1 jaar beschikbaar voor de KPN. Wij zouden Delta en T-mobile krijgen maar Delta kreeg uiteindelijk geen toestemming om de straten weer open te breken.
Kortom na een jaar kunt u gewoon naar KPN overstappen zonder dat deze glas aanlegt.

Re
door Reinier182 - Aug 4, 2023 om 10:46
163 Antwoorden / Vragen

Eerst hadden we alleen KPN en het moest allemaal anders en meer concurrentie. Nu heb je op drukbewoonde plaatsen meerdere glasvezelkabels liggen en dunbevolkte plaatsen weinig tot niks. Heel goed systeem noemen ze dat. Alleen geld verdienen bepaald wat er gebeurt. Zeer lastig maar niks aan te doen.

mo
door mof - Aug 4, 2023 om 11:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Er liggen al zat leidingen en kabels in gebruik of buiten gebruik onder de ghrond. Maar, wat is eigenlijk uw vraag? Natuurlijk zou het handig zijn om de zaken te coordineren, maar dat zal vanuit de gemeente moeten. Verder wordt er door de maatschappijen gewoon voor betaald. Dus zal de gemeente op de manier zoals het nu gaat wel weer meer vangen. En zoveel providers zijn er niet die eigen kabels aanleggen. Veelkleine providers betalen om gebruik te maken van de kabels van KPN of T-mobile.

ro
door ronny530 - Aug 4, 2023 om 11:20
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Ik weet nog toen KPN in onze wijk met de uitrol van glasvezel begon de bewoners overactief werden geinformeerd over de komst van glasvezel.
Eerst wat flyers in de brievenbus en daarna een colporteur aan de deur die probeerde aansluitingen en uiteraard abonnementen te verkopen.
T-mobile zal de bewoners ook geinformeerd hebben maar dat is wellicht aan u voorbij gegaan en heeft u aangenomen dat KPN de enige was die glasvezelkabels mocht aanleggen net zoals toen met de telefoonlijnen.
Glasvezelproviders zijn in een soort van concurrentiestrijd verwikkeld en T-Mobile zal wel heel naief zijn om KPN op het T-Mobile netwerk toe te laten want KPN heeft geen aanlegkosten en pikt een deel van beoogde klanten af en dat is nu net niet de bedoeling.
Blijkbaar is T-mobile KPN voor geweest en heeft van de gemeente een aanlegvergunning verkregen en is het nog maar de vraag of KPN die vergunning ook gaat krijgen.
Voor wat betreft de overmatige CO2 uitstoot hoeft u zich niet bijster veel zorgen te maken omdat er bij de aanleg een legertje werklui handmatig de stoeptegels openmaken en daarna met een schep een geul graven, de glasvezelkabel in die geul uitrollen en daarna de geul weer dicht maken en de stoeptegels weer terug plaatsen zonder machines te gebruiken. U zou zich meer zorgen kunnen maken over de werklui die uit de lage lonen landen worden gerecruteerd en het zware werk opknappen dan over de CO2 uitstoot.

mahadma
door mahadma Aug 4, 2023 om 15:40
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Noa, dat handmatige zijn we achter gekomen, een mini graaf machine 2 dagen voor je deur .............

ro
door ronny530 Aug 5, 2023 om 10:05
2784 Antwoorden / 41 Vragen

In mijn wijk ging het toch anders maar het kan uiteraard per aannemingsbedrijf verschillen.

1paul
door 1paul - Aug 4, 2023 om 16:17
3156 Antwoorden / 0 Vragen

TS heeft een punt, waarom niet elkaars kabel gebruiken?

va
door vanlotjegetikt Aug 4, 2023 om 16:42
809 Antwoorden / Vragen

En dat is nu het gevolg van marktwerking en een terugtrekkende overheid, allemaal hun eigen toko en tig keer de straat open.

martin steensma
door martin steensma - Aug 4, 2023 om 18:38
2 Antwoorden / Vragen

oplossing is simpel! KPN legt een glasvezel aan welke een open kabel is, dwz toegankelijk voor meerdere providers, men kan dus kiezen uit een provider welke men zelf wenst!
T-Mobiel daar en tegen is niet toegankelijk voor andere providers, in ieder geval de eerste jaren niet.
dus zou de gemeente beter moeten nadenken welke glasvezelkabel men laat aanleggen, vaak gebeurt het ook nog dat bij bijvoorbeeld appartementen
geen ruimte meer is om de glasvezelkabel door te trekken van een 2e aanbieder.

ro
door ronny530 - Aug 5, 2023 om 10:33
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Heel mooi gedacht op één glasvezelkabel alle providers toe laten maar dan krijgt de provider die de aanleg heeft betaald een alleen recht positie omdat andere providers tegen de kosten die er voor staan moeten gaan betalen en die kosten weer aan de klanten doorberekenen.
In een grijs verleden werd geopperd dat kabelmaatschappijen de kabel aansluiting met andere providers moesten gaan delen maar hebben dat met succes aangevochten omdat het kabelnetwerk in eigendom was gekomen.
Stel dat alle providers op één glasvezelkabel mee gaan liften dan hoeft er in een data centrum maar iets mis te gaan en ligt het hele land plat met alle gevolgen van dien.