ot
door otreb Feb 11, 2008 om 12:33
Computers & telefonie

Groot bestand

Ik heb een bestand van 6 GB die ik graag van de C schijf naar een externe harde schijf wil verplaatsen.  Lukt op geen enkele manier.
Ruimte zat op externe schijf is hier een oplossing voor. Heb hem ook al in RAR versie ook dat lukt niet.

624 11 Rapporteer

drevil
door drevil - Feb 11, 2008 om 12:43
225 Antwoorden / 14 Vragen

Welk bestandformaat heeft uw schijf? FAT32 of NTFS. Als dit FAT32 is, zult u deze moeten converteren naar een NTFS systeem, omdat FAT32 bestanden groter dan X aantal GB niet kan verwerken. Converteren naar NTFS is eenvoudig met een converteer programma. Ook te lezen in

dit artikel

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 11, 2008 om 12:58
16960 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u al geprobeerd om het grote bestand op te knippen en dan te kopieren naar de andere schchij?. Het antwoord van drevisl kan ik niet helemaal volgen, bij mij lukt het overzetten van grote bestanden van een TFTS geformateerde schijf naar een FAT32 schijf altijd zonder enig probleem. (Wel is er dan sprake van een grote map met meerdere mappen/bestanden)

Hoe probeert u over te zetten, met welk besturingssysteem? Bij windows zou het al mieten lukken door te slepen . Met XP of ouder kunt u ook nog wekern met de DOS optie copy [bestandsnaam] c: [letter andere drive]:   of [drivenaam]:\>copy c:[bestandsnaam  uitgaande van de aanname dat c: de letter van u vasts HD is.

Heeft u de externe schijf op fouten gecontroleerd?

ot
door otreb - Feb 11, 2008 om 13:10
13 Antwoorden / 6 Vragen

Het is een mpg bestand en normaal kan ik alles gewoon slepen...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 11, 2008 om 13:14
16960 Antwoorden / 202 Vragen

drevil@ het artikel waarnaar u verwijst zegt niets over het moeten converteren van bestanden maar over het converteren van partities. Dus delen van harde schijven.

Op basis van de aanvulling van vraagstller, kijk eens of er een manier is om het bestand "in te dikken" bijv. met ZIP. Het wordt dan kleiner en mogelijk wel overplaatsbaar.

drevil
door drevil - Feb 11, 2008 om 13:14
225 Antwoorden / 14 Vragen

De maximum bestandsgrootte in een FAT32-partitie is 4GB, net ff opgezocht op Wikipedia. Dit is dus de maximale grote van 1 bestand, niet van 1 map met diverse bestanden daar in.

Hoewel de kans dat je gegevens verliest of beschadigt
door conversie minimaal is, raden we je toch aan een reservekopie te
maken van het volume dat je wilt converteren.

Het converteren zelf is niet zo ingewikkeld. Klik op Start en kies vervolgens Uitvoeren. Typ in dat venster "convert stationsletter: /fs:ntfs" (zonder aanhalingstekens). Stationsletter
dien je te vervangen door de letter van het te converteren station
bijvoorbeeld e (convert e /fs:ntfs). Voorafgaand aan de daadwerkelijke
conversie zal Windows slechts nog vragen welke volumenaam je het
station wilt geven. Het geven van een volumenaam is overigens
optioneel. Je kunt bij deze vraag ook op Enter drukken, zonder een naam
in te voeren

drevil
door drevil - Feb 11, 2008 om 13:19
225 Antwoorden / 14 Vragen

@ gerrit

Dat klopt. En om een bestand van 6 GB te verplaatsen naar een externe schijf, moet deze gehele schijf (partitie) geconverteerd zijn als NTFS bestandssysteem.

Zou deze externe schijf het FAT32 bestandssysteem gebruiken, kan men er geen bestanden groter dan 4 GB op plaatsen.

Vriendelijke groeten

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 11, 2008 om 13:22
16960 Antwoorden / 202 Vragen

drevil@ ik trek hiermee een deel van mijn antwoord in. Hetgeen u aangaf zal dus kennelijk toch wel degelijk de oorzaak zijn en feitelijk zou dat ook best kunnen als je het vergelijkt met een lading van 3 ton die je in een vrachtauto van 5 ton wilt laden (en aanhanger 5 ton) die je dan wel apart moet aankoppelen. Dit feneomeen kwam ik echter in mijn ruim 40 jarige automatiseringservaring niet eerder tegen. Een mens is dus alweer niet te oud om te leren. (met dank en excuses)

Dus of bestand opsplitsen of inklinken naar max 4GB

drevil
door drevil - Feb 11, 2008 om 13:34
225 Antwoorden / 14 Vragen

Ik liep er toevallig tegenaan toen ik een tijdje geleden zelf grote videobestanden wilde verplaatsen van de ene naar de andere harde schijf. Dat wilde bij mij toen ook niet lukken door hetzelfde probleem.
Kwam er ook pas naar 2 dagen achter waar het probleem zat.

Inderdaad iets waar je niet iedere dag tegenaan loopt.

ot
door otreb - Feb 11, 2008 om 13:42
13 Antwoorden / 6 Vragen

Het is NTFS

ot
door otreb - Feb 11, 2008 om 13:44
13 Antwoorden / 6 Vragen

Mijn C schijf is NTFS en de externe FAT32.

drevil
door drevil - Feb 11, 2008 om 13:48
225 Antwoorden / 14 Vragen

Dan is converteren van de externe schijf toch de beste en snelste oplossing.
Dit gaat dus als volgt:

Klik op "Start" en kies vervolgens "Uitvoeren".
Typ in dat venster "convert stationsletter: /fs:ntfs" (zonder aanhalingstekens). Stationsletter
dien je te vervangen door de letter van het te converteren station
bijvoorbeeld e (convert e /fs:ntfs). Voorafgaand aan de daadwerkelijke
conversie zal Windows slechts nog vragen welke volumenaam je het
station wilt geven. Het geven van een volumenaam is overigens
optioneel. Je kunt bij deze vraag ook op Enter drukken, zonder een naam
in te voeren

Ik heb dit dus ook gedaan met mijn eigen harde schijf, zonder problemen. Daarna was het geen probleem het bestand te verplaatsen.