ramonnetje
door ramonnetje Mar 12, 2018 om 22:35
Computers & telefonie

GSMWEB weigert wettelijke garantie... :-(

Hallo mede-Kassakijkers!

Als online shopper en consument loop ik al een tijdje mee, vanaf eind jaren 90 koop ik al van alles online. Doorgaans doe ik duurdere aankopen echter in een fysieke winkel, eigenlijk altijd in de buurt. Soms lukt dat echter niet, zo ook met het specifieke toestel wat ik wilde hebben: De Cat S60. Ongeveer 14 maanden geleden gekocht via GSMWEB.nl, ik ken deze winkel al heel lang, want ik had er vele jaren een mobiel abonnement lopen. Toen ik dus moest gaan kiezen in welke winkel ik de Caterpillar ging bestellen had GSMWEB een streepje voor. Grote fout blijkt nu...

Ongeveer een jaar geleden gebruikte ik de bijbehorende lader ongeveer 10 dagen toen ik in het ziekenhuis lag, verder gebruikte ik altijd mijn laptop. Vorige week had ik hem echter weer nodig en probeerde hem uit. Even voor de duidelijkheid: ik wil even kwijt dat ik nog nooit te maken heb gehad met een lader waarvan de plastic geleider in de USB-poort afbrak... De USB-kabel bleek niet werken, en na het eruit trekken van de kabel bleek de plastic geleider uit de poort in de adapter afgebroken te zijn en in de kabelstekker te zitten. In 20 jaar nog nooit bij mij gebeurd...

Een lader moet natuurlijk een kabel in, dat is de functie van het apparaat: Verbinden van de lader met de telefoon middels een kabel. Dit zou toch niet na luttele keren gebruik niet kapot mogen gaan? Zelfs als ik hem elke dag zou hebben gebruikt zou zo'n apparaat toch een langere levensduur dan 14 maanden moeten hebben... GSMWEB.nl in Amsterdam, waar ik vele jaren een GSM-abonnement had, en waar ik hem heb gekocht schreef doodleuk dat 'accessoires' slechts 6 maanden garantie bij hen hebben (krijg je maar 6 maanden garantie op de lader/adapter van je laptop/elektrische fiets/hybride auto/monitor/traplift??). Dit zou zelfs wettelijk geregeld zijn. Op mijn verzoek deze wet dan even naar mij te mailen is niet gereageerd, ook op de wet die ik hun heb gestuurd is geen reactie op gekomen overigens. Link naar garantiebepaling Lijkt me ook niet kunnen: De wet waar zij het over hebben bestaat namelijk niet...

De lader zelf is een 2A lader, daar heb ik er twee van, en beiden zijn nu stuk. De oude Samsung had ik geen garantie meer op, deze nog wel. Een typische 1A-lader heeft geen zin bij deze telefoon, dan laadt hij gewoon niet op...

Zoals iedereen hier, gebruik ik al USB-apparaten sinds ze werden uitgevonden eind jaren negentig. Dit is de eerste keer dat ik zo'n plastic geleiderkapje heb zien afbreken. Typisch een fabricagefout lijkt me, maar GSMWEB.nl interesseert dat weinig, zo blijkt (een van de redenen waarom ik duurdere apparaten toch liever in de winkel koop) en blijkt niets meer dan een dozenschuiver :-(

Voor Caterpillar lijkt me dit ook geen goede reclame: Het toestel wat zij verkopen is dan wel zeer robuust en schokbestendig, mijn lader was na enkele keren doodnormaal gebruik al stuk, en daar hoefde hij niet eens voor te vallen ;) Ik heb hen inmiddels ook al gemaild. Is er nog iemand die weet op welke wet GSMWEB.nl zich baseert inzake de 6 maanden garantie op accessoires? en wat voor stappen kan ik nu ondernemen? Ik heb al gezien dat GSMWEB.nl hier al wel veel vaker genoemd wordt als ongeïnteresseerde dozenschuiver, maar die berichten zijn al van langer geleden.

Bedankt voor uw bericht.

Als wij het goed begrijpen heeft u het dus over de accessoire, als dat zo is heeft u helaas geen garantie meer. U heeft namelijk maar 6 maanden garantie op de accessoire. Mocht u iets anders bedoelen vernemen wij dit graag.

Hoop u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Catherine
Klantenservice GSMWEB.NL

Tel.  020-7766366 / 020-7766355

Fax. 020-7771123 / 020-7771124

www.gsmweb.nl/helpdesk/faq

-----

Bedankt voor uw bericht.

Het toestel zelf heeft altijd 2 jaar garantie en de accessoire die bij het toestel hoort heeft altijd maar 6 maanden garantie. Dit geldt trouwens voor alle soorten toestellen. Ik heb het even voor u nagevraagd maar helaas is dit niet terug te vinden in onze algemene voorwaarden daar dit wettelijk bepaald is.

Hoop u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Catherine
Klantenservice GSMWEB.NL

Tel.  020-7766366 / 020-7766355

Fax. 020-7771123 / 020-7771124

www.gsmweb.nl/helpdesk/faq

3647 14 Rapporteer

mathijs_b
door mathijs_b - Mar 12, 2018 om 22:46
641 Antwoorden / 77 Vragen

Begrijp ik goed dat de laadkabel defect is geraakt?

Koop dan een nieuwe 2.1A lader met vast of los snoer en het probleem is voor minder dan € 10 opgelost.

diumenge
door diumenge - Mar 12, 2018 om 23:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

tl; dr

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 13, 2018 om 01:00
3449 Antwoorden / 25 Vragen

De Caterpillar toestellen worewo nauwelijks privé gebruikt. Ik vermoed dat u een zakelijke gebruiker bent.
1 Dan zit u op dit forum verkertd
2 U heeft geen consumenten bescherming.
3 Ook op accu's zit meestal maar 6 maanden garantie.
4 Ben erg  benieuwd bij welke webshops u 20 jaar geleden al kocht.

sw
door swat1500 - Mar 13, 2018 om 01:05
3796 Antwoorden / 0 Vragen

U moest uw teleurstelling kennelijk van u afschrijven. U heeft inderdaad recht op garantie. Echter, na 6 maanden ligt het bewijs voor een terechte garantieclaim bij u. De enkele veronderstelling dat je een dergelijk defect niet mag verwachten binnen 14 maanden is niet voldoende. U heeft het tegenbewijs zelf al geleverd door uw stelling een dergelijk defect nog nooit meegemaakt te hebben.  Alleen als u nog meer slachtoffers met dit euvel vindt heeft u wellicht een zaak.
Een andere goedgekeurde 2A lader in een winkel kopen zal goedkoper zijn dan het voeren van een procedure

ne
door neodutchio - Mar 13, 2018 om 09:26
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Of u nu lang klant bent of pas net maakt niets uit. Of denkt u een streepje voor te hebben op een ander?
Een snoertje breekt niet zomaar af. Daar is kracht voor nodig. U gaat er van uit dat het garantie is, maar dat zal u zelf moeten aantonen. Maar als ik zie hoeveel tijd u kwijt bent met de klacht melden, frustratie, op internet de klacht gooien, dan was een nieuwe laadsnoertje halen van een paar euro makkelijker geweest.

aurora1
door aurora1 - Mar 13, 2018 om 14:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Te lang verhaal dat ik niet ga lezen. Maak svp een samenvatting en zonder vetgedrukt.
Misschien kunt u dan ook vermelden bij welke webshops u eind jaren negentig al kocht, daar ben ook wel benieuwd naar.

tijger1
door tijger1 Mar 13, 2018 om 14:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat had ik ook al gevraagd, maar mijn reactie is verdwenen.

aurora1
door aurora1 Mar 14, 2018 om 00:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Opgegeten door de redactie? Doen ze geloof ik wel vaker.....

ramonnetje
door ramonnetje - Mar 14, 2018 om 00:27
72 Antwoorden / 7 Vragen

Begrijp ik goed dat de laadkabel defect is geraakt?

- Neen, toen ik de kabel uit de adapter trok (hij weigerde om te laden), trok ik een deel van de plug uit de adapter! Een plastic pin is in de connector afgebroken... Deze pin zorgd ervoor dat je de USB-kabel maar op één manier in de lader kunt steken, hij zorgt er tevens voor dat de plug goed contact maakt met de connector van de kabel.

De Caterpillar toestellen worewo nauwelijks privé gebruikt. Ik vermoed dat u een zakelijke gebruiker bent.
1 Dan zit u op dit forum verkertd
2 U heeft geen consumenten bescherming.
3 Ook op accu's zit meestal maar 6 maanden garantie.
4 Ben erg  benieuwd bij welke webshops u 20 jaar geleden al kocht.

-1 Ik zit hier goed, ik ben géén zakelijke gebruiker. Ik wilde een toestel wat tegen een stootje kan en ik wilde graag de FLIR camera.
-2 Ik heb consumentenbescherming, want ik ben privégebruiker, ik heb ook geen bedrijf.
-3 Niet zo vreemd: dat is gebruiksslijtage, maar voor mij niet van toepassing (zie mijn initiële post).
-4 Ik bestelde bijvoorbeeld dvd's in landen als Australië en de VS twintig jaar geleden, die kon je hier in 1998 nauwelijks krijgen. Ondanks dat de gulden laag stond was de lage dvd-prijs zeker de moeite van het importeren waard.

U moest uw teleurstelling kennelijk van u afschrijven. U heeft inderdaad recht op garantie. Echter, na 6 maanden ligt het bewijs voor een terechte garantieclaim bij u. De enkele veronderstelling dat je een dergelijk defect niet mag verwachten binnen 14 maanden is niet voldoende. U heeft het tegenbewijs zelf al geleverd door uw stelling een dergelijk defect nog nooit meegemaakt te hebben.  Alleen als u nog meer slachtoffers met dit euvel vindt heeft u wellicht een zaak.
Een andere goedgekeurde 2A lader in een winkel kopen zal goedkoper zijn dan het voeren van een procedure
.
-Ik heb een hekel aan winkels die het doodnormaal vinden om iemands geld aan te nemen, maar hun neus drukken als er een terechte garantie wordt geclaimd. Dat ik dit zelf nooit heb meegemaakt wil niet zeggen dat niemand dit ooit heeft meegemaakt. Blijkbaar heb ik altijd deugdelijke producten gekregen in de jaren dat USB-apparaten bestaan... Ik heb ook een laptop, als de lader ervan stuk gaat na 6 maanden, moet ik dan zélf een nieuwe kopen? en de lader van mijn Airwheel dan? of de lader van iemand's hybride auto? Volgens consumentenwijzer mag een consument ervanuit gaan dat een apparaat, wat gebruikt wordt waarvoor het bedoeld is (een telefoon opladen in dit geval) dit gewoon moet blijven doen, zelfs al is de wettelijke twee jaar garantie al overschreden. Consuwijzer Garantie
Ik wacht nu ook nog op antwoord van Caterpillar zelf, hoop dat ze opschieten. Ik heb nu geen reservelader, en ik heb er binnenkort echt eentje nodig...

Ge
door Genee Mar 14, 2018 om 09:05
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat dus om een oplader met een los laadsnoer.
En de plastic lip in de usb poort van de lader is afgebroken. Nieuwe oplader €24.

ramonnetje
door ramonnetje Mar 15, 2018 om 18:40
72 Antwoorden / 7 Vragen

Het gaat inderdaad omd e oplader, iets wat gewoon onder garantie hoort te vallen. Dat klopt toch?

Dit keer gaat het om een relatief 'goedkope'  lader, maar waar moet je de lijn trekken als het om 'goedkoop' gaat? Dan maar geen garantie? Ik heb laatst nog een klok teruggebracht naar de Xenos, de klok tikte, maar de wijzer kwam opeens niet meer van zijn plaats na 5 maanden, ondanks een nieuwe batterij. Retourneren en omruilen was geen enkel probleem. Waarom doet GSWMEB dan moeilijk over zoiets?

newmikey
door newmikey - Mar 14, 2018 om 08:33
830 Antwoorden / 0 Vragen

Veel te lang verhaal over een ladertje van een paar euro. U heeft géén garantie meer en moet gewoon even een nieuwe kopen.

ramonnetje
door ramonnetje - Mar 15, 2018 om 18:43
72 Antwoorden / 7 Vragen

Wat vreemd, ik kan dit onderwerp niet eens vinden als ik op de hoofdpagina ernaar zoek...

Cookies
door Cookies Mar 15, 2018 om 18:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je vragen / dit topic kun je terug vinden bij je profiel.

ramonnetje
door ramonnetje Mar 19, 2018 om 14:31
72 Antwoorden / 7 Vragen

Ja, dat is de enige manier om het te vinden, zo heeft verder niemand hier iets aan...

ramonnetje
door ramonnetje Mar 19, 2018 om 14:37
72 Antwoorden / 7 Vragen

Nou, na 8 dagen nog steeds geen informatie van Caterpilar en GSMWEB blijft ook stil. Morgen ga ik maar even langs het juridisch loket.

GSMWEB flikt dit natuurlijk bij al zijn klanten, dus dat is lekker geld verdienen zo  :-(

Ge
door Genee - Mar 15, 2018 om 22:26
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft natuurlijk de normale garantie op de oplader en deze is niet beperkt tot 6 maanden.
Of u voor zo’n €20 zoveel moeite moet doen is een tweede, bewijs ook maar eens dat het niet uw fout is geweest.
Lees ook het anrwoord van kpn.
https://forum.kpn.com/reparatie-en-diefstal-23/garantie-oplader-iphone-116466

ramonnetje
door ramonnetje - Apr 1, 2018 om 14:52
72 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb na enige tijd contact gekregen met Caterpillar Support, zij hebben mij de dapter laten opsturen voor vervanging. Ik kreeg helaas de adapter weer teruggestuurd met de simpele mededeling: 'We do not service this type of device'.

Ik ben nu dus weer terug bij af.

GSMWEB.nl heeft na herhaaldelijke verzoeken om de garantiebepaingen toe te sturen nog altijd geen antwoord gegeven op mijn mail, laatste  verzoek is van drie dagen geleden... Ordinaire zakkenvullers zijn het...

ramonnetje
door ramonnetje - May 20, 2018 om 18:28
72 Antwoorden / 7 Vragen

Inmiddels enkele maanden verder heb ik van Caterpilar Customer service, zonder enige moeite, een nieuwe adapter gekregen!

Toen ik nogmaals aan Gsmweb.nl mailde of ze nu eindelijk mijn vraag over de wettelijke garantie wilden beantwoorden - met name de 'je hebt maar 6 maanden garantie'vraag - kreeg ik een mail terug dat ik zomaar opeens een vervangende adapter zou krijgen (?!?). Ik mailde terug dat ik al van de welwillende fabikant een adapter had gekregen, maar kreeg alsnog een adapter in de bus... De vraag heb ik vooralsnog niet beantwoordt gekregen.

Al met al: Ik kan mensen simpelweg dit bedrijf niet aanraden: Een klantenservice die zomaar wat roept als er iets mis gaat en je snor drukken als het om doodnormale garantie gaat. Lees eens de reacties op Tweakers,dan zul je snel mijn mening delen.

Thijs12
door Thijs12 May 20, 2018 om 19:46
554 Antwoorden / Vragen

Toch wel een super service bij hun. Had ik nooit verwacht .

Gr
door Grunn1 - May 20, 2018 om 19:40
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Mooi dat het is opgelost maar wat een werk voor een simpele oplader. Ik had me alle ellende en werk ervan bespaart door voor een paar euro zelf maar een lader te kopen. Recht of geen recht soms is een simpele en makkelijke manier beter.