gerdamarijke
door gerdamarijke Jan 10, 2010 om 21:17
Computers & telefonie

GTP=partitie

Wij hebben een externe schijf 1,5 tb gekocht. Deze heeft een GTP-partitie. Hoe verwijder ik deze? Ik heb een NTFS partiie nodig namelijk.

5045 25 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Jan 10, 2010 om 21:51
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Bedoel je misschien GPT?
Meer informatie over GPT.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Jan 10, 2010 om 21:58
330 Antwoorden / 15 Vragen

@Edwardus
Ja, ik bedoel een GPT.
Het gaat echt om het verwijderen van die GPT omdat ik die GPT waarschijnlijk per ongeluk heb gemaakt en hier niets op kan wegschrijven

pb
door pbarendse - Jan 10, 2010 om 22:05
406 Antwoorden / 1 Vragen

Dit kan gedaan worden via Disk Manager (onder Computer Management). Verwijder eerst alle partities die aanwezig zijn op de disk. Klik dan op de disk, en kies voor Convert to Basic.
Overigens is GPT een disk-eigenschap en geen partitie-eigenschap. Op zowel een basic, een dynamic als een GPT disk kunnen NTFS en FAT partities staan. Echter lang niet alle systemen kunnen een GPT disk lezen, basic disks zijn het meest algemeen te lezen.

dirck
door dirck - Jan 10, 2010 om 22:30
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Op deze website staat een oplossing beschreven hoe je van een GPT partitie tabel weer een NTFS partitie kan maken.
GPT-schijf (GUID Partition Table) naar NFTS

Start een command prompt en:

tiep: "diskpart"

tiep: "list disk" (je ziet je schijven met een nummer ervoor)

tiep: "select disk 1" (of disk 0, of 2 of 3 enz - kies de schijf in kwestie)

tiep: "clean" (GPT partitie wordt gewist)

Daarna kan je je schijf weer opnieuw partitioneren.

Een Command prompt start je zo:
Start > Uitvoeren, dan CMD intypen.

Daar zie je onder andere ook dit staan:
Een GPT partitie tabel is vergelijkbaar met het MBR dat meestal gebruikt wordt. Je kan met een GPT tabel ook partities definiëren die ieder een eigen file system zoals NTFS kunnen gebruiken. Point being is dat normaal Windows GPT wel kan gebruiken zolang het niet je bootdisk is. De reden waarom we GPT hebben is bijvoorbeeld omdat MBR maar tot 2TB aan kan en dit tegenwoordig meer en meer een probleem wordt.

Groet, Dirck

dirck
door dirck - Jan 11, 2010 om 00:39
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Laatste link moest eigenlijk deze zijn:
technet.microsoft.com/nl-nl/DiskPart

In afwachting van een edit-knop!

gerdamarijke
door gerdamarijke - Jan 12, 2010 om 18:44
330 Antwoorden / 15 Vragen

Bedankt voor de reacties.
Het is hierdoor eindelijk gelukt om dat ding aan het formatteren te krijgen. Alleen....hij is hier al 24 uur mee bezig.
Computerbeheer geeft aan:
1326,26 GB
Status: Bezig met formatteren
Capaciteit en vrije ruimte geven allebei 1326,26 GB aan.
Percentage vrij 100%
Mijn andere schijf is NTFS, bij deze staat nog niks bij bestandssysteem.

Wie o wie weet wat nu te doen?

edwardus
door edwardus - Jan 12, 2010 om 19:12
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Een NTFS format operatie duurt inderdaad onredelijk lang, na 24 uur had het echter wel 's klaar mogen zijn. Stond de optie voor verificatie soms aan?

pb
door pbarendse - Jan 12, 2010 om 19:55
406 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk eerder dat het vinkje bij 'snelformatteren' niet aan stond. Dan kan het inderdaad zomaar zijn dat hij nog niet klaar is... Is de schijf al zichtbaar in Verkenner?

gerdamarijke
door gerdamarijke - Jan 12, 2010 om 20:00
330 Antwoorden / 15 Vragen

@pbarendse
Bedankt voor je reactie. Snelformatteren stond inderdaad niet aan, en ja, de schijf is zichtbaar in Verkenner. Is dit goed nieuws ;-) ??

edwardus
door edwardus - Jan 12, 2010 om 20:09
6844 Antwoorden / 14 Vragen

'Snel formatteren' mag in zo'n geval natuurlijk juist niet aan staan.
Dat kan alleen als de schijf al eens eerder geformatteerd is geweest in hetzelfde format.

pb
door pbarendse - Jan 12, 2010 om 23:36
406 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edwardus schreef op dinsdag 12 jan 2010, 20:09]'Snel formatteren' mag in zo'n geval natuurlijk juist niet aan staan.
Dat kan alleen als de schijf al eens eerder geformatteerd is geweest in hetzelfde format.
In Windows NT en zijn opvolgers (Win2000, XP, Vista, Win7) gaat deze bewering niet op. Kale schijven kunnen te allen tijde gewoon direct een snelformat krijgen. Ik snap eigenlijk niet waarom Microsoft dat niet gewoon standaard aanzet, ik heb al in geen 10 jaar meer een 'echte' format uitgevoerd denk ik, snelformatteren gaat bij mij standaard aan.

edwardus
door edwardus - Jan 13, 2010 om 00:21
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Een schijf die niet eerder of in een ander formaat geformatteerd is, moet je geen quick format op loslaten. Heel veel schijven worden vanuit de fabriek al geformatteerd afgeleverd, maar dan meestal wel als FAT32, dus dat wil je niet.

pb
door pbarendse - Jan 13, 2010 om 00:32
406 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edwardus schreef op woensdag 13 jan 2010, 00:21]Een schijf die niet eerder of in een ander formaat geformatteerd is, moet je geen quick format op loslaten. Heel veel schijven worden vanuit de fabriek al geformatteerd afgeleverd, maar dan meestal wel als FAT32, dus dat wil je niet.
Sorry dat ik even bot reageer, maar als je niet weet waar je over praat reageer dan alsjeblieft niet. Wat je hierboven zegt klopt van geen kanten. Een schijf wordt af fabriek alleen low-level geformatteerd. Dat wil zeggen dat er een indeling in tracks en sectoren wordt aangebracht. Omdat de fabrikant niet van te voren weet in wat voor systeem een schijf geplaatst gaat worden zal er dus ook geen filesystem aangebracht worden op een harddisk. Een schijf kan bijvoorbeeld ook in een raid-set opgenomen worden, waarbij het filesystem niet op 1 disk staat maar gestriped over meerdere disks.

Zoals al eerder gesteld, ik voer op alle schijven en RAID-sets die ik installeer altijd alleen quick formats uit. En geloof me, dat gaat niet om een paar schijfjes, maar om heel veel! En nog nooit enig probleem gehad.

Kortom: tenzij u nog Windows 95, 98 of ME gebruikt kunt u de schijf gewoon via Quick Format van een nieuw bestandssysteem voorzien, ongeacht of het een nieuwe schijf is of dat er hetzelfde of een ander bestandssysteem op staat. Er is slechts in heel zeldzame gevallen een noodzaak voor een normale format, en u kunt er van uit gaan dat Windows dat dan vanzelf aangeeft d.m.v. een foutmelding.

edwardus
door edwardus - Jan 13, 2010 om 00:40
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Pbarendse, wat interessant dat je me publiekelijk aan de schandpaal nagelt.
Wanneer is de laatste keer geweest dat je een externe disk kocht?
In de afgelopen pak 'm beet 5 jaar heb ik een stuk of 15 usb disks nieuw uit een doos gehaald en aangesloten. Zonder uitzondering waren deze op FAT32 voor-geformatteerd en mocht ik daar zelf een NTFS, ext3 of reiserfs van maken. Je begrijpt dat ik dat niet met quick format optie heb gedaan.

edwardus
door edwardus - Jan 13, 2010 om 00:42
6844 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=gerdamarijke schreef op dinsdag 12 jan 2010, 20:00]@pbarendse
Bedankt voor je reactie. Snelformatteren stond inderdaad niet aan, en ja, de schijf is zichtbaar in Verkenner. Is dit goed nieuws ;-) ??

Is de schijf nu wel gewoon bruikbaar?

pb
door pbarendse - Jan 13, 2010 om 00:46
406 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edwardus schreef op woensdag 13 jan 2010, 00:40]Pbarendse, wat interessant dat je me publiekelijk aan de schandpaal nagelt.
Wanneer is de laatste keer geweest dat je een externe disk kocht?
In de afgelopen pak 'm beet 5 jaar heb ik een stuk of 15 usb disks nieuw uit een doos gehaald en aangesloten. Zonder uitzondering waren deze op FAT32 voor-geformatteerd en mocht ik daar zelf een NTFS, ext3 of reiserfs van maken. Je begrijpt dat ik dat niet met quick format optie heb gedaan.
Gekocht is al even geleden. Geleverd en geïnstalleerd grofweg een dag of 2 geleden. Het is namelijk mn werk. Ik denk dat ik dus wel weet waar ik over spreek...

pb
door pbarendse - Jan 13, 2010 om 00:48
406 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pbarendse schreef op woensdag 13 jan 2010, 00:46][quote=edwardus schreef op woensdag 13 jan 2010, 00:40]Pbarendse, wat interessant dat je me publiekelijk aan de schandpaal nagelt.
Wanneer is de laatste keer geweest dat je een externe disk kocht?
In de afgelopen pak 'm beet 5 jaar heb ik een stuk of 15 usb disks nieuw uit een doos gehaald en aangesloten. Zonder uitzondering waren deze op FAT32 voor-geformatteerd en mocht ik daar zelf een NTFS, ext3 of reiserfs van maken. Je begrijpt dat ik dat niet met quick format optie heb gedaan.
Gekocht is al even geleden. Geleverd en geïnstalleerd grofweg een dag of 2 geleden. Het is namelijk mn werk. Ik denk dat ik dus wel weet waar ik over spreek...
Brrr, geen Edit-knop... Wat een gemis.
Voor wat betreft externe schijven heb je gelijk qua format, die zijn meestal wel FAT32 geformatteerd. Echter geldt ook daar nog steeds mijn opmerking. Tenzij je Windows 98 gebruikt kun je daar gewoon een Quick Format voor gebruiken, zonder enig probleem.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Jan 13, 2010 om 17:22
330 Antwoorden / 15 Vragen

@pbarendse en edwardus
Even een update..............er is nog niks veranderd.
Ding is nog steeds bezig met formatteren.
Hebben jullie nog een idee?
Afkoppelen en opnieuw beginnen of laten gaat tot ie ooit klaar is?

pb
door pbarendse - Jan 13, 2010 om 17:40
406 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gerdamarijke schreef op woensdag 13 jan 2010, 17:22]@pbarendse en edwardus
Even een update..............er is nog niks veranderd.
Ding is nog steeds bezig met formatteren.
Hebben jullie nog een idee?
Afkoppelen en opnieuw beginnen of laten gaat tot ie ooit klaar is?

Is de schijf wel zichtbaar/bruikbaar in Verkenner? Ofwel: als je er in verkenner een bestand naartoe sleept, volgt er dan een foutmelding of zet hij het bestand gewoon neer? Het kan namelijk zomaar zijn dat het formatteren wel klaar is, maar dat Disk Manager dat nog niet door heeft. Probeer anders eens via F5 het beeld te vernieuwen.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Jan 13, 2010 om 17:47
330 Antwoorden / 15 Vragen

@pbarendse
Nogmaals (en vast niet voor het laatst) bedankt voor je snelle antwoord.
Beeld ververst en er gebeurt niks.
Kan geen bestand naar de schijf slepen, Schijf niet toegankelijk, parameter onjuist zegt ie dan.

pb
door pbarendse - Jan 13, 2010 om 17:51
406 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gerdamarijke schreef op woensdag 13 jan 2010, 17:47]@pbarendse
Nogmaals (en vast niet voor het laatst) bedankt voor je snelle antwoord.
Beeld ververst en er gebeurt niks.
Kan geen bestand naar de schijf slepen, Schijf niet toegankelijk, parameter onjuist zegt ie dan.
Dan is het formatteren duidelijk nog niet klaar. Het duurt nu wel erg lang, ik denk dat er toch iets niet goed gegaan is. Het gevaar van onderbreken is echter dat de schijf eventueel onbruikbaar zou kunnen raken, hoewel ik die kans niet groot acht. Is er wellicht een helpdesk van de leverancier of de fabrikant bereikbaar? Die zou hierover wellicht uitsluitsel kunnen geven.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Jan 13, 2010 om 19:21
330 Antwoorden / 15 Vragen

Ben ik weer.
Hebben hem zover gekregen dat we de partitie konden verwijderen en opnieuw, nu snel, formatteren.
Nu breekt het formatteren halverwegen af.: Formatteren niet voltooid.
Dus toch maar retour naar de winkel voor advies? Is trouwens een WD schijf.

pb
door pbarendse - Jan 13, 2010 om 20:38
406 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou er inderdaad mee teruggaan naar de winkel. Het feit dat het formatteren niet voltooid kan worden lijkt mij toch te wijzen op problemen. WD is op zich een goed merk qua harddisks, maar er kan natuurlijk altijd een defect exemplaar tussen zitten.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Jan 13, 2010 om 22:14
330 Antwoorden / 15 Vragen

@pbarendse
bedankt voor advies, we gaan met de schijf naar de winkel terug.