Harde schijf
mijn laptop is nu net 1 maand over de garantiedatum heen.
nu is mijn harde schijf kapot en niet meer te repareren.mijn vraag is kan iknog aanspraak maken op garantie?
groetjes bettie lucas
@gwendoline
Ook na de garantie periode heb je recht op een deugdelijk produkt. Maw dan heb je te maken met de te verwachten levensduur. Als de laptop bv 3 jaar zou moeten meegaan, en de problemen komen net na het 1e jaar. Is kosten verdeling bij reparatie: 1/3 voor jou, 2/3 voor de leverancier. (wat de economische levensduur van de laptop is, is na te vragen bij de fabrikant)
Europese wettelijke garantietermijn
Dus teruggaan en onderhandelen over een nieuwe harde schijf. (bij winkelier, niet de fabriek) Afhankelijk van de levensduur, zouden de kosten moeten worden gedeeld.
80% van alle kapotte hardeschijven blijkt bij nader onderzoek helemaal niet kapot te zijn. Als dat wel zo is, dan is de schijf wel degelijk nog te repareren. Zelf hoor je dan een ruilexemplaar te krijgen. De garantie op de harde schijf loopt tegenwoordig vaak via de OEM leverancier, dus de fabrikant van de laptop. Is er op de laptop geen garantie meer, dan daardoor ook niet op de harde schijf.
In de meeste gevallen is slechts het bestandssysteem in de war geraakt.
Met een Windows XP CD en chkdsk /R is dat vaak al te repareren.
Ook de Windows Vista DVD beschikt over een reparatie functie.
In sommige gevallen moeten de partities verwijderd worden en moet alles opnieuw op de schijf gezet worden.
Helaas kun je dat meestal echter niet zelf doen, alleen al omdat je de CD of DVD vaak niet bezit.
GSM
@gsm: De garantieafhandeling is en blijft altijd een zaak tussen leverancier en klant. Als klant heb je in principe niets te maken met de fabrikant. Verhaal kun je altijd halen bij de leverancier. Helaas zijn er nog steeds veel leveranciers die hun verantwoordelijkheid proberen af te schuiven naar bijv. de fabrikant.
Wat betreft deze vraag: een harde schijf die binnen ca. 13 maanden kapot gaat, beantwoordt niet aan de verwachtingen die je als consument van dit product mag hebben. Een goede leverancier zal hierover niet moeilijk doen en de harde schijf alsnog kosteloos vervangen. Een wat minder klantvriendelijke leverancier zal een coulance-regeling toepassen waarbij de klant slechts een klein deel van de reparatiekosten moet betalen.
Ga in elk geval niet akkoord met betaling van de volledige kosten.
Punt blijft wel:
Is de harde schijf werkelijk kapot, of is er iets anders aan de hand.
Bij de fabrikant blijkt vaak dat er met de harde schijf zelf niets aan de hand is. Ik vraag mij eigenlijk wel af, waarop de conclusie dat de harde schijf kapot zou zijn is gebaseerd.
Voor de rest heeft de klant zich inderdaad te wenden tot de leverancier.
GSM
GSM heeft wel een punt. De garantie mag dan verstreken zijn, vele harddisk fabrikanten geven meer dan 1 jaar fabrieksgarantie (soms tot wel 5 jaar) op hun schijven. Je kunt het dus ook daar proberen.
Hier heeft Eduardus een punt.
Pas gekocht een externe schijf van 1Tb waar duidelijk op de garantiepapieren staat dat er, schrik niet, 10 jaar gegarandeerd wordt dat deze feilloos loopt. DW/Maxtor.
Hoe oud is die laptop ? Had je misschien al verlengde garantie ? Hoe weet je dat hij niet meer te repareren is ? Ben je al bij de winkel geweest ? Welk merk en type is het ?
Bij mijn desktop zat ik 2 maanden over de garantie periode toen de harddisk het begaf (14 maanden oud). Contact gezocht met de importeur; die kon a.d.h.v. het typenummer en serienummer zien dat het een bulk-levering was aan HP. Ik moest dus voor garantie bij de verkoper zijn van mijn HP systeem.
De verkoper belde naar HP en kreeg een geschatte reparatieprijs te horen van rond de 250 euro. (geschatte levensduur 3 jaar, dus ongeveer 1/3 van de originele aankoopprijs voor mijn kosten). Eenzelfde harddisk (250GB) kon ik op dat moment voor 70 euro kopen! Data redden/overzetten zou ook niet gedaan worden.
Ik kon dus gebruik maken van de 'wettelijke garantietermijn'!
Kortom, zelf een nieuwe harddisk gekocht en met veel kunst en vliegwerk redelijk wat data kunnen redden.
Aanspraak maken op de garantie kan dus uiteindelijk duurder uitkomen dan zelf een nieuwe harddisk kopen en met herstelcd's (als je die hebt) het systeem weer opnieuw opbouwen.
misschien heb je geluk met je verkoper/fabrikant,
sterkte, t
Nou Gwendoline, het had mijn vraag kunnen wezen.
Ik heb verleden jaar juli een desktop gekocht bij Packard en Bell, nu deed mijn computer het niet meer, startte niet meer op.Ook herstelprogramma's en opnieuw installeren lukt niet .
Na met de helpdesk gebeld te hebben voor 20 euro! (45 cent per minuut!) kan ik hem laten repareren voor 220 euro want waarschijnlijk is de harde schijf kapot.
Ik heb een brief gestuurd naar het hoofdkantoor van Packard en Bell om een coulance regeling maar ze zijn onverbiddelijk.Ik had maar een verlengde garantieregeling moeten nemen vinden ze daar.
Ik snap dat ze ergens een grens moeten leggen maar kom op zeg een maand na de garantie, doe dan een soort afbouwregeling en bovendien straks is het ook de harde schijf niet en wordt het nog duurder!
Mijn volgende PC komt in ieder geval niet meer van PB!
Groetjes, Hella
Je hebt gelijk. Als je de kennis in huis of bij de hand hebt koop dan zelf een nieuwe harddisk. Je bent waarschijnlijk toch goedkoper uit en het is binnen enkele dagen opgelost zonder verder gezeur en stress. Het windows-licentei nummer van je PC staat aan de onderkant, dat kan je gewoon weer gebruiken en eventuele specifieke drivers zijn zo te downloaden.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Mag albert heijn de prijs van een bestelling zomaar verhogen?
Onlangs heb ik iets besteld bij albert heijn. Het ging om een voorraad bier voor een festival. De totale prijs was €294,30. Dit bedrag heb ik geaccepteerd.
toen kwamen er nog bezorg kosten bij(logisch natuurlijk) deze bezorgkosten waren €5,70, wat het totaal bracht op €300,-
Na bevestiging stond er in de app dat het te betalen bedrag bij bezorging €300,- was. En dat bleef er
...
Lees meer
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Inning extra bedrag boven op contributie (voetbalvereniging)
Onlangs is er gemeld dat de energiekosten van onze club hoger zijn uitgevallen dan verwacht. Als gevolg hiervan is er naar alle leden een extra rekening gestuurd, bovenop de reguliere contributie, om deze kosten te dekken. Daarnaast is er gedreigd met een spelersblokkade indien deze extra kosten niet worden voldaan. Aan het begin van het seizoen ben ik akkoord gegaan met een verhoging van de cont ... Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer