gw
door gwendoline Sep 7, 2008 om 19:26
Computers & telefonie

Harde schijf

mijn laptop is nu net 1 maand over de garantiedatum heen.

nu is mijn harde schijf kapot en niet meer te repareren.mijn vraag is kan iknog aanspraak maken op garantie?

groetjes bettie lucas

2152 23 Rapporteer

kiran
door kiran - Sep 7, 2008 om 19:58
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@gwendoline

Ook na de garantie periode heb je recht op een deugdelijk produkt. Maw dan heb je te maken met de te verwachten levensduur. Als de laptop bv 3 jaar zou moeten meegaan, en de problemen komen net na het 1e jaar. Is kosten verdeling bij reparatie: 1/3 voor jou, 2/3 voor de leverancier. (wat de economische levensduur van de laptop is, is na te vragen bij de fabrikant)

Europese wettelijke garantietermijn

Dus teruggaan en onderhandelen over een nieuwe harde schijf. (bij winkelier, niet de fabriek) Afhankelijk van de levensduur, zouden de kosten moeten worden gedeeld.

gsm
door gsm - Sep 7, 2008 om 20:30
5940 Antwoorden / 47 Vragen

80% van alle kapotte hardeschijven blijkt bij nader onderzoek helemaal niet kapot te zijn. Als dat wel zo is, dan is de schijf wel degelijk nog te repareren. Zelf hoor je dan een ruilexemplaar te krijgen. De garantie op de harde schijf loopt tegenwoordig vaak via de OEM leverancier, dus de fabrikant van de laptop. Is er op de laptop geen garantie meer, dan daardoor ook niet op de harde schijf.

In de meeste gevallen is slechts het bestandssysteem in de war geraakt.
Met een Windows XP CD en chkdsk /R is dat vaak al te repareren.
Ook de Windows Vista DVD beschikt over een reparatie functie.
In sommige gevallen moeten de partities verwijderd worden en moet alles opnieuw op de schijf gezet worden.
Helaas kun je dat meestal echter niet zelf doen, alleen al omdat je de CD of DVD vaak niet bezit.

GSM

holpen
door holpen - Sep 7, 2008 om 22:00
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@gsm: De garantieafhandeling is en blijft altijd een zaak tussen leverancier en klant. Als klant heb je in principe niets te maken met de fabrikant. Verhaal kun je altijd halen bij de leverancier. Helaas zijn er nog steeds veel leveranciers die hun verantwoordelijkheid proberen af te schuiven naar bijv. de fabrikant.

Wat betreft deze vraag: een harde schijf die binnen ca. 13 maanden kapot gaat, beantwoordt niet aan de verwachtingen die je als consument van dit product mag hebben. Een goede leverancier zal hierover niet moeilijk doen en de harde schijf alsnog kosteloos vervangen. Een wat minder klantvriendelijke leverancier zal een coulance-regeling toepassen waarbij de klant slechts een klein deel van de reparatiekosten moet betalen.
Ga in elk geval niet akkoord met betaling van de volledige kosten.

gsm
door gsm - Sep 7, 2008 om 22:21
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Punt blijft wel:
Is de harde schijf werkelijk kapot, of is er iets anders aan de hand.
Bij de fabrikant blijkt vaak dat er met de harde schijf zelf niets aan de hand is. Ik vraag mij eigenlijk wel af, waarop de conclusie dat de harde schijf kapot zou zijn is gebaseerd.

Voor de rest heeft de klant zich inderdaad te wenden tot de leverancier.

GSM

edwardus
door edwardus - Sep 7, 2008 om 22:50
6844 Antwoorden / 14 Vragen

GSM heeft wel een punt. De garantie mag dan verstreken zijn, vele harddisk fabrikanten geven meer dan 1 jaar fabrieksgarantie (soms tot wel 5 jaar) op hun schijven. Je kunt het dus ook daar proberen.

vr
door vroegevogel_1 - Sep 8, 2008 om 13:18
59 Antwoorden / 2 Vragen

Hier heeft Eduardus een punt.

Pas gekocht een externe schijf van 1Tb waar duidelijk op de garantiepapieren staat dat er, schrik niet, 10 jaar gegarandeerd wordt dat deze feilloos loopt. DW/Maxtor.

jvdorst
door jvdorst - Sep 8, 2008 om 17:12
186 Antwoorden / 5 Vragen

Hoe oud is die laptop ? Had je misschien al verlengde garantie ? Hoe weet je dat hij niet meer te repareren is ? Ben je al bij de winkel geweest ? Welk merk en type is het ?

ti
door titust - Sep 8, 2008 om 23:42
15 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mijn desktop zat ik 2 maanden over de garantie periode toen de harddisk het begaf (14 maanden oud). Contact gezocht met de importeur; die kon a.d.h.v. het typenummer en serienummer zien dat het een bulk-levering was aan HP. Ik moest dus voor garantie bij de verkoper zijn van mijn HP systeem.
De verkoper belde naar HP en kreeg een geschatte reparatieprijs te horen van rond de 250 euro. (geschatte levensduur 3 jaar, dus ongeveer 1/3 van de originele aankoopprijs voor mijn kosten). Eenzelfde harddisk (250GB) kon ik op dat moment voor 70 euro kopen! Data redden/overzetten zou ook niet gedaan worden.
Ik kon dus gebruik maken van de 'wettelijke garantietermijn'!
Kortom, zelf een nieuwe harddisk gekocht en met veel kunst en vliegwerk redelijk wat data kunnen redden.

Aanspraak maken op de garantie kan dus uiteindelijk duurder uitkomen dan zelf een nieuwe harddisk kopen en met herstelcd's (als je die hebt) het systeem weer opnieuw opbouwen.

misschien heb je geluk met je verkoper/fabrikant,
sterkte, t

mi
door minicucci - Sep 9, 2008 om 08:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nou Gwendoline, het had mijn vraag kunnen wezen.

Ik heb verleden jaar juli een desktop gekocht bij Packard en Bell, nu deed mijn computer het niet meer, startte niet meer op.Ook herstelprogramma's en opnieuw installeren lukt niet .

Na met de helpdesk gebeld te hebben voor 20 euro! (45 cent per minuut!) kan ik hem laten repareren voor 220 euro want waarschijnlijk is de harde schijf kapot.

Ik heb een brief gestuurd naar het hoofdkantoor van Packard en Bell om een coulance regeling maar ze zijn onverbiddelijk.Ik had maar een verlengde garantieregeling moeten nemen vinden ze daar.

Ik snap dat ze ergens een grens moeten leggen maar kom op zeg een maand na de garantie, doe dan een soort afbouwregeling en bovendien straks is het ook de harde schijf niet en wordt het nog duurder!

Mijn volgende PC komt in ieder geval niet meer van PB!

Groetjes, Hella

jvdorst
door jvdorst - Sep 9, 2008 om 08:09
186 Antwoorden / 5 Vragen

Je hebt gelijk. Als je de kennis in huis of bij de hand hebt koop dan zelf een nieuwe harddisk. Je bent waarschijnlijk toch goedkoper uit en het is binnen enkele dagen opgelost zonder verder gezeur en stress. Het windows-licentei nummer van je PC staat aan de onderkant, dat kan je gewoon weer gebruiken en eventuele specifieke drivers zijn zo te downloaden.

ta
door tar - Sep 9, 2008 om 09:22
522 Antwoorden / 9 Vragen

@ Whoami

off-topic.

Als ik jou was zou ik mijn externe 1 TB harddisk erg goed in de gaten houden... Het liefst via de eSata aansluiting.

Veel externe behuizingen voor 3.5" schijven zijn veel te klein en worden niet (of onvoldoende) gekoeld waardoor je harddisk niet lang mee zal gaan. (Oververhitting van een harddisk valt trouwens niet onder de garantie...).

Als je de externe harddisk aansluit via een eSATA verbinding, is de temperatuur wel te controleren. Als je via USB de harddisk hebt aangesloten merk je meestal niets van een (fatale) oververhitting.

ta
door tar - Sep 9, 2008 om 09:29
522 Antwoorden / 9 Vragen

@ Titust

Met een herstel CD...? Het systeem opnieuw "opbouwen"...?

Dat kan, maar als je een simpele Image maakt van je harddisk, kan je je eigen vertrouwde werkende systeem gewoon "terugzetten" vanaf een externe harddisk naar je nieuwe harddisk. Veel sneller en je hoeft niets opnieuw op te bouwen.

edwardus
door edwardus - Sep 9, 2008 om 22:18
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat wel eens een uitdaging kunnen zijn bij een kapotte harddisk. Hangt er van af hoe stuk natuurlijk.

bitty6710
door bitty6710 - Sep 10, 2008 om 11:40
1 Antwoorden / 0 Vragen

Windows is een 'en masse' besturingssysteem. met veel overhead aan code en andere rommel waardoor het aanzienlijk vertraagt. Zelf ben ik een voorstander van Linux (SuSE 11.0), wat aanzienlijk sneller is. Ook wat betreft installatie, veiligheid etc., is Linux beter en stabieler. Het enige minpuntje is dat je een heel nieuw besturingssysteem moet leren kennen, maar daar zijn goede boeken voor. Groot pluspunt is dat veel software open source en gratis is.
Misschien een ideetje? ;-)

jvdorst
door jvdorst - Sep 10, 2008 om 12:03
186 Antwoorden / 5 Vragen

Er worden hier weer verschillende discussies geopend die niets met de vraag van doen hebben. Ook laat de vraagsteller(ster) niets meer van zich horen ! Ik stel voor om alleen antwoorden te geven op de oorspronkelijke vraag, maar toch zeker nu even een reaktie af te wachten van de vraagsteller zelf.

ro
door roenieboy - Sep 11, 2008 om 16:43
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het volgende is mijn probleem, ik heb 2 jaar terug een laptop aangeschaft bij de BCC. Prima zou je denken niks aan de hand, nu is  hij na 1 jaar goed "functioneren" batterij was snel leeg maar ok, kapot gegaan. Eerst dacht ik dat alleen het beeldscherm kapot was en de batterij dus ik Acer gebeld en de laptop opgestuurd naar hun reparatie centrum, totale reparatiekosten kwamen uit op 450 euro. Een beetje te gek leek mij maar ik was over de garantie heen dus alles was voor eigen rekening zeiden hen. Dus ik ben eens verder gaan informeren bij een reparatie winkel hier in de buurt en die wisten mij te vertellen dat het moederbord van mijn laptop overleden was en dat de reparatie tegen de 600 euro aan zou komen. Nu heb ik eens gevraagd of de winkelier hier niet iets in kan betekenen, men vertelde mij dat BCC in dit geval een garantie moet geven van een goedwerkend product die ik bij hen gekocht heb, men vertelde mij dat dit ongeveer 5 jaar was. Dus ik BCC gebeld en het geval voorgelegd, en daar zeiden zij dat ze dit wel deden maar dat deze garantie maar 2 jaar was, nu val ik daar dus ook net naast. Is er iemand die mij kan vertellen wat ik kan doen om mijn laptop gerepareerd te krijgen zonder dat ik daar de volle mep moet betalen, deze laptop was bij aanschaf 850 euro waard, heb er een jaar van genoten en nu moet ik ook nog eens het volle pond betalen voor de reparatie. Kom ik uit op bijna 1350 euro voor een laptop die het maar 1 jaar gedaan heeft! Ik hoor graag hier een reactie van mensen die tips hebben!

Groeten van Jeroen

ro
door roenieboy - Sep 11, 2008 om 16:59
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het volgende is mijn probleem, ik heb 2 jaar terug een laptop aangeschaft bij de BCC. Prima zou je denken niks aan de hand, nu is  hij na 1 jaar goed "functioneren" batterij was snel leeg maar ok, kapot gegaan. Eerst dacht ik dat alleen het beeldscherm kapot was en de batterij dus ik Acer gebeld en de laptop opgestuurd naar hun reparatie centrum, totale reparatiekosten kwamen uit op 450 euro. Een beetje te gek leek mij maar ik was over de garantie heen dus alles was voor eigen rekening zeiden hen. Dus ik ben eens verder gaan informeren bij een reparatie winkel hier in de buurt en die wisten mij te vertellen dat het moederbord van mijn laptop overleden was en dat de reparatie tegen de 600 euro aan zou komen. Nu heb ik eens gevraagd of de winkelier hier niet iets in kan betekenen, men vertelde mij dat BCC in dit geval een garantie moet geven van een goedwerkend product die ik bij hen gekocht heb, men vertelde mij dat dit ongeveer 5 jaar was. Dus ik BCC gebeld en het geval voorgelegd, en daar zeiden zij dat ze dit wel deden maar dat deze garantie maar 2 jaar was, nu val ik daar dus ook net naast. Is er iemand die mij kan vertellen wat ik kan doen om mijn laptop gerepareerd te krijgen zonder dat ik daar de volle mep moet betalen, deze laptop was bij aanschaf 850 euro waard, heb er een jaar van genoten en nu moet ik ook nog eens het volle pond betalen voor de reparatie. Kom ik uit op bijna 1350 euro voor een laptop die het maar 1 jaar gedaan heeft! Ik hoor graag hier een reactie van mensen die tips hebben!

Groeten van Jeroen

ta
door tar - Sep 11, 2008 om 17:11
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hey Jeroen,

Pas nieuw op het forum? :)

Je hebt jouw vraag "onder" een vraag van ander "geparkeerd".

Als je jouw verhaal onder een aparte "forum-vraag" zet krijg je waarschijnlijk meer antwoorden.

Dit kan je doen door de rode knop "Stel hier zelf een vraag"

aan te klikken en daar jouw verhaal neer te zetten.

ta
door tar - Sep 11, 2008 om 17:15
522 Antwoorden / 9 Vragen

P.S.

Veel succes gewenst!

vr
door vroegevogel_1 - Sep 11, 2008 om 20:14
59 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens de heer Van Dorst gaan we offtopic doch niets is minder waar. wanneer ik aan geef 10 jaar garantei te hebben op een hearde schijf waarom moet topicstarter dan genoegen nemen met 3 maanden.

edwardus
door edwardus - Sep 11, 2008 om 21:28
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat was niet aan jou gericht, maar aan bitty6710 die het ineens nodig vindt om de stelling neer te leggen dat Linux en Open Source beter zjin dan Windows. Alsof een defecte harddisk daar weer gerepareerd van wordt ...

Persoonlijk ben ik een voorstander van de terugkeer van het gezonde verstand.

gw
door gwendoline - Sep 12, 2008 om 10:21
4 Antwoorden / 3 Vragen

Beste jvdorst

de reden dat ik niet meer heb gereageerd op al de antwoorden is dat ik ziek ben geweest en niet in de gelegenheid was om te reageren.maar de laptop ligt op dit moment bij de reparateur en hij probeerd er alles aan te doen om de laptop weer aan de gang te krijgen,mocht dit niet lukken dan onderneem ik actie naar de leverancier toe.waarom niet gelijk naar de leverancier gestapt??omdat ik dacht dat het eenkleinigheidje was,maar kreeg dus van de reparateur te horen dat de harde schijf dus defect was.

omdat

jvdorst
door jvdorst - Sep 12, 2008 om 10:29
186 Antwoorden / 5 Vragen

gwendoline

Bedankt voor de reactie. Als het echt de harde schijf is moet het geen probleem zijn om een nieuwe er in te plaatsen en windows opnieuw te installeren. Je kan dan nog proberen om daarna je oude schijf extern aan te sluiten om eventueel verloren gegane gegevens nog terug te halen. Dit kan als het probleem in de Windows bootsector op is getreden.