ra
door rawdeal May 12, 2008 om 14:52
Computers & telefonie

Harde schijf gewist na reparatie notebook

Ik heb een notebook waarvan de videokaart kapot was. Aangezien deze onder de garantie viel heb ik hem laten ophalen. 3 Dagen later kreeg ik de notebook terug met de gerepareerde videokaart en met een lege harde schijf!

Hoe is het mogelijk dat ze mijn harde schijf wissen zonder mij hierover te informeren! Al mijn foto's, video's, correspondentie, e-mail, studiemateriaal, belastingpapieren, etc. zijn verwijderd! Volgens de fabrikant (the computer is personal again) had ik een backup moeten maken. Hoe kan ik een backup maken als ik geen beeld heb op mijn notebook?

Ik was woest en ik kreeg een paar inktcartridges aangeboden ter compensatie. Te belachelijk voor woorden. Wat kan ik doen? En hebben meer mensen dit meegemaakt? Misschien kunnen we samen een vuist maken tegen dit soort firma's!

2500 18 Rapporteer

freya
door freya - May 12, 2008 om 15:08
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo rawdeal,

Of er nog iets te redden is hangt van een aantal factoren af.

  1. Je zegt dat de schijf 'leeg' is, maar ik neem aan dat er een 'schone' Windowsinstallatie op staat?
  2. Hoeveel partities had je schijf? (b.v. een C: en een D:) en hoeveel partities heeft de schijf nu?
  3. Waar stond al je data? Op de C: schijf of op die andere partitie?
Verder kan het natuurlijk zo zijn dat er gewoon een andere harde schijf in zit en dan is er zo-wie-zo niets meer aan te doen.

m.vr.gr. Freya

freya
door freya - May 12, 2008 om 15:11
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Ter aanvulling:

Je bent zo-wie-zo zelf verantwoordelijk voor je eigen data en moet dus zelf zorgen voor backups. In dit geval was het de videokaart en was het wissen van je harde schijf onnodig, maar voor hetzelfde geld was er een probleem met de harde schijf en dan was je dus ook alles kwijt geweest.

Freya

ra
door rawdeal - May 12, 2008 om 15:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Freya,

De harde schijf is geformatteerd en de fabrikant zegt zelf dat er niets te redden valt. Alles is gewoon weg...

Ik had en heb twee partities, C en D. Op C stond de data (staat nu weer een standaard Vista install), op D staat de recovery image van Vista.

Maar ja, het blijft raar dat ze zonder te vragen/bellen aan mijn data zitten... toch?

freya
door freya - May 12, 2008 om 15:26
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, fabrikanten (reparateurs) kijken niet naar wat er op de harde schijf staat. Om een softwareprobleem uit te sluiten wordt er gewoon een nieuwe installatie op gezet. Je moest eens weten hoeveel problemen hoofdzakelijk gewoon softwareproblemen zijn.

Je zou nog eens met een 'recoverytooltje' aan de gang kunnen gaan, maar ik geef je weinig hoop. Als je met onderstaand tooltje helemaal niets kunt terugvinden zou ik het maar opgeven en accepteren dat je alles kwijt bent.

Restoration 2.5.14

Overigens 'Misschien kunnen we samen een vuist maken tegen dit soort firma's!' is zinloos. Het is en blijft je eigen verantwoording. (bovendien zal het wel ergens in de kleine lettertjes staan dat ze niet verantwoordelijk zijn voor 'dataverlies' als gevolg van een reparatie)

Freya

gsm
door gsm - May 12, 2008 om 15:45
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik ben het helemaal eens met Freya. Iedereen is zelf helemaal verantwoordelijk voor het tijdig maken van een backup. Daar moet je niet mee wachten tot het te laat is. De reparateur is dus niet verantwoordelijk voor de data van de klant. Zijn enige taak is om te zorgen dat de hardware functioneert en om eventueel fabrieksbestanden er op te zetten. Ook van die laatste hoor je eigenlijk zelf meteen na ingebruikneming een backup te maken.
Wees dus slechts woest op jezelf.

De foto's op mijn eigen harde schijf worden regelmatig gekopieerd naar twee externe USB schijven, zodat ik een dubbel backup heb. Daarbij is het nuttig om de twee backups op verschillende plaatsen te bewaren, i.v.m. brand, diefstal e.d.
Zelf gebruik ik het programma SyncBack (2BrightSparks), dat gebruik maakt van backup profielen, waarin je aangeeft hoe en wat gebackupt dient te worden.
Zijn de profielen eenmaal goed gedefinieerd, dan is een backup of restore met één muisklik geregeld. Ook kan je regelmatige backups plannen.

GSM

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 12, 2008 om 16:44
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ook ik sluit me erbij aan. Het is altijd bijzonder onverstandig om een PC of laptop/notebook ter reparatie te geven als er niet vooraf een back-up is gemaakt van met name de belangrijke eigen documentbestanden, fotobestanden of andere. Dat terwijl het steeds gemakkelijker wordt en er al heel veel op een RW DVD kan worden geschreven.

Als uitsluitend de videokaart stuk was is men overigens wel tekortgekomen in het naleven van de reparatieovereenkomst. Men heeft dan meer gedaan en mogelijk zonder enige reden. In dat geval kunt u de winkelier wel aansprekien maar naleven zal dan mogelijk toch een civiele dus gerechtelijke procedure betekenen. Herhaald, u had zelf veel kunnen voorkomen door het maken van een back-up. (Overigens is dat met enige regelmaat aan te bevelen, de harde schijf kan ook "crashen".

tr
door trappist - May 12, 2008 om 17:49
240 Antwoorden / 0 Vragen

Het eerste wat ik zou doen als mijn laptop de deur uit zou gaan voor reparatie o.i.d. is een backup maken! Hij kan immers vallen, gestolen worden, etc. En als er geen beeld is, dan maar met een extern scherm of de TV. Trouwens een backup moet er eigenlijk altijd zijn en levert met de tegenwoordig verkrijgbare externe schijven geen probleem meer op.

edwardus
door edwardus - May 13, 2008 om 00:53
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Een laptop met defecte videokaart kun je zoals de vraagsteller stelt geen backups van maken, althans niet met software. Het zou erg knap zijn als dit je lukt.

Wat je wel had kunnen doen is voor het opsturen de harde schij eruit halen. Dan had je alles intact teruggekregen.

Reparatiebedrijven zijn in principe niet verplicht om je data te redden. Veel storingen worden door fouten in de software of instellingen veroorzaakt en dan is een schone installatie vaak al genoeg om het probleem te verhelpen.

Dat je een pleister op de wonde hebt gekregen vind ik nog een aardig gebaar, dat hadden ze eigenlijk niet eens hoeven doen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 13, 2008 om 01:08
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ GSM:

Helemaal met je eens. Zo'n 30 jaar geleden werd me De Wet Van Murphy duidelijk gemaakt: "If anything can go wrong, it will!"
Als iets mis kán gaan, dan gáát het ook een keer mis, alleen weet je nooit precies wanneer. Maar één ding weet Murphy zeker, het gaat altijd mis op het meest ongelukkige moment.

Dus tegen eventualiteiten dien je jezelf in te dekken, dat is wel zo slim.
Zo werd me toen ook geleerd dat één backup hetzelfde is als géén backup. Want op moment dat je die ene backup dringend nodig bent, laat deze het afweten. Volgens Murphy treedt dan juist in dat ene belangrijkste bestand een harde, niet te recoveren leesfout op. Gelukkig heb je dan de tweede backup nog.....
Met de huidige infodragers hoeft dat niet meer een onoverkomelijk probleem te zijn.

Pak het op even dagen/weken op HD-A en oneven dagen/weken op HD-B.
Afhankelijk van de grootte van bestanden kan ook op DVD-RW.
Van bestanden welke niet veranderen, zoals afgesloten archiefdeel, software enz. hoeft alleen éénmaal een dubbele kopie van gemaakt te worden. Dat spaart tijd en ruimte.

Het extern bewaren van een backup buiten het pand waar je de normale bakup bewaard is evenzeer een goed advies van GSM.
Hoe vaak maakte ik niet mee bij een onleesbare backup welke bewaard werd in de computerrruimte, dat de systeemoperator met een aantal steenkoude informatiedragers in de computerruimte kwam. Ze hadden dan in kluis in een kelder van het pand gelegen.

Maar als er brand ontstaat wordt er geblust, meestal met water. En water heeft de eigenschap dat het steeds naar het laagste punt stroomt. Juist ja, de kelder in. Jammer voor de aldaar aanwezige infodragers. Dus in een ander pand bewaren, niet aansluitend aan het pand waar de 1-e backup wordt bewaard.

Nu heeft vraagsteller er niets meer aan, doch het kan hem/haar en andere lezers waakzaam maken voor eventualiteiten zoals door vraagsteller beschreven.

Hardware ERror MAN

le
door leijs - May 13, 2008 om 14:46
1 Antwoorden / 0 Vragen

Een vuist maken helpt niet.

Reparatiebedrijven zijn tegenwoordig verplicht een backup te maken van de map Mijn Documenten. Dit omdat het valt onder een of andere wet. Het bedrijf waar ik werk heeft hier eind vorig jaar een brief over ontvangen.

Neemt niet weg dat u zelf dient te zorgen voor back-ups van uw belangrijke data.

jvdorst
door jvdorst - May 13, 2008 om 15:00
186 Antwoorden / 5 Vragen

Bij reparatie kunnen altijd gegevens van je harde schijf verwijderd worden. Daarom moet je ook altijd, toch zeker van al je data, een backup maken. Tegenwoordig heel gemakkelijk en goedkoop via externe harddisk of on-line bij bijv. kpn of google. Je zegt hoe kan ik nu een backup maken van mijn PC als scherm het niet doet. Die backup had je van te voren al moeten hebben en regelmatig bijwerken. Zo ben je hoogstens een klein gedeelte van je gegevens kwijt. Als je harde schijf gecrashed was had je ook geen backup meer kunnen maken. Dus !! Eigen schuld dikke bult en een goede waarschuwing voor het overgrote deel van die andere PC gebruikers die ook geen backup hebben.

vr1944
door vr1944 - May 13, 2008 om 15:53
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo<

Ik heb een vaag vermoeden dat er een nieuwe harde schijf geplaatst is.Is dat niet het geval ,dan is het nog mogelijk om de de schijf te scannen met een Foto en Data recoverytool.Down te loaden op www.convar.com

gerardk
door gerardk - May 13, 2008 om 16:56
175 Antwoorden / 8 Vragen

Heb je wel dezelfde pc terug gekregen?

ja
door jank - May 13, 2008 om 17:15
168 Antwoorden / 8 Vragen

Bij mijn 2e hands notebook bleek achteraf het moederbord kapot. Kreeg een identiek exemplaar terug, met mijn eigen harde schijf erin. Op de reparatieopdracht stond trouwens vermeld, dat de reparateur niet verantwoordelijk is voor data op de HD en daar heb ik ook voor getekend in de winkel.

sl
door slempie - May 14, 2008 om 13:26
58 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas heb ik voor de vraagsteller geen oplossing, behalve de reeds genoemde recovery-tools.
Wel een tip voor anderen die met hetzelfde te maken krijgen (en geen backup hebben).
Haal de harde schijf uit de laptop (of pc-kast) en sluit 'm extern aan op een andere pc; met het juiste spul kun je 'm op een usb-aansluiting zetten. Dan kun je tenminste nog bestanden van de hd over zetten.

jo
door josmadliajas - May 16, 2008 om 10:35
2 Antwoorden / 0 Vragen

Leuk en aardig van iedereen om aan te geven dat je telkens een backup moet maken etc. Toch blijft de winkelier / leverancier / reperateur hier niet buiten schot. Hij of zij is deskundig en dient de klant er gewoon op te wijzen welke procedure er gevolgd wordt. De klant kan de harde schijf er gewoon uit halen of laten uithalen.

Ik wil hier een ieder erop wijzen dat van enkele pakketten er zelfs geen backup gemaakt kan worden!! Dan zit je met een lege schijf helemaal in de problemen.

Mijns inziens is het niet normaal als de videokaart niet meer reageert  om de harde schijf te formateren en een nieuwe installatie uit te voeren. Ze kunnen er ook voor kiezen om een eigen schijf erin te zetten en hiermee te gaan testen. Een belletje naar de klant had ook veel leed bespaart. Dus: eerst nadenken en dan handelen. Firma's bewandelen te vaak de korste weg met alle nadelen van dien. Ze komen er ook mee weg.

Ik heb veel met computers te maken en maak helaas geregeld deze praktijken mee. Mijn conclusie is dat firma's je op de hoogte dienen te stellen. Zij hebben kennis en weten dat veel mensen prive gegevens op de harde schijf bewaren. Door een simpele handeling en een iets andere werkwijze kunnen zij veel leed besparen.

ak
door aknit - Jun 4, 2008 om 13:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb hetzelfde probleem alleen was het bij de ventilator die vervangen moest worden.  Ik heb dan wel een backup gemaakt (gelezen tussen de regels door) maar deze is niet meer terug te zetten omdat dus ook de herstelpartitie hebben gewist.

Nu moet ik maar hersteldvd's bestellen en wachten totdat die er zijn.

edwardus
door edwardus - Jun 4, 2008 om 19:39
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat lijkt mij een ander geval. Wat de leverancier namelijk vaak zal doen is het apparaat terugbrengen in fabriekstoestand. Wanneer er onder garantie is gerepareerd, dan veronderstel ik dat men niet een compleet blanco harddisk teruggeeft.

Verder is een backup die je niet terug kunt zetten zonder werkend OS geen goede backup. Kijk maar liever naar een zgn. image-backup oplossing zoals Norton Ghost, Acronis TrueImage etc.