zw
door zwaardvis Jun 11, 2015 om 18:02
Computers & telefonie

HDD naar SSD Windows 8.1

Ik probeer een 64-bits Windows 8.1 OEM (Uefi ipv BIOS) te migreren naar SSD waarna ik de HDD wil vervangen door de SSD.
De SSD via USB aan de laptop gehangen met een externe schijf adapter. Windows ziet hem en de SSD schijf is geïnitialiseerd.
Maar nu ben ik op zoek naar een (gratis als het effe kan) tooltje om deze HDD te kopieren. De HDD heeft C:, E: en F: maar ik hoef vooralsnog alleen de C: te migreren + enkele systeempartities.
Ik heb het al geprobeerd met Minitool. Deze heeft een migrate to SSD wizard, alleen die stopt halverwege het proces omdat de C: schijf in gebruik is. Hij wil dan herstarten om dan verder te gaan als de C: niet meer in gebruik is. Maar dan geeft die een foutmelding dat de configuratie gewijzigd is. huh? Daarna heb ik het geprobeerd met de bootable CD van minitool. De CD boot wel op een BIOS PC, maar minitool kan niet goed worden opgestart op deze UEFI laptop.Secureboot is al disabled. Dus helaas geen minitool.
Wie kent er een ander programma om deze klus te klaren en heeft er misschien ervaring mee?

6287 26 Rapporteer

koekeloer
door koekeloer - Jun 12, 2015 om 11:38
562 Antwoorden / 18 Vragen

Zit er bij de SSD geen tooltje meegeleverd die dit kan uitvoeren? Handmatig een kopie maken is niret zoals het zou moeten .

jv
door jvgerwen - Jun 12, 2015 om 11:49
3 Antwoorden / 0 Vragen

Meestal zit er bij de aanschaf van een SSD schijf ook software om de C partitie naar de SSD schijf te migreren
Bij Samsung is dat;Samsung Solid State Drive , en dat werk geweldig goed en makkelijk!

simon55
door simon55 - Jun 12, 2015 om 11:49
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb vier maanden geleden ook ssd schijf gemaakt en bij die schijf zat snoer plus software om t te doen en werkt als n speer

fr
door frankve - Jun 12, 2015 om 12:06
36 Antwoorden / 1 Vragen

Veelal zit bij de SSD de nodige sofware bij. Samsung heeft dat bijv prima voor elkaar en is het vervangen van een HDD in een SSD een fluitje van een cent.

Wil je het daarmee niet doen of werkt het niet dan moet je gebruik maken van imaging/clone software - die maakt van de gehele disk een 1-op-1 copy, inclusief indeling MBR's etc (voor zover het doel hetzelfde is als de bron uiteraard).
Gewoon bestandjes copieren werkt niet - kan je rustig vergeten.
Voorbeeld van imaging/ cloning software is bijvoorbeeld acronis true-image (zat bij mij zelfs gratis bij een HDD-bracket). Maar zo zijn er meer programma's die dit kunnen.

vr1944
door vr1944 - Jun 12, 2015 om 12:13
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Met de gratis overzet programma's gaat het meestal mis omdat het een mirror van de hele HD inclusief de partities maakt en schijf dan vaak te weinig ruimte heeft. Het beste is een schone installatie van windows ?? op de SSD schijf zetten.Scheelt je een hoop narigheid van een onstabiel systeem.Het goed werkende programma van Samsung werkt alleen als je een Samsung SSD hebt.

zw
door zwaardvis - Jun 12, 2015 om 14:11
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Nee, er zat niets bij de Sandisk 256 GB. En het is ook geen MBR maar GPT. Windows 8 wijkt op vele punten af van zijn voorgangers, Ik heb een OEM versie van 8.0, die met de laptop werd meegeleverd. Dus geen gewone kale installatie DVD. Ik wil geen schone installatie, want dan ben ik weer weken bezig om alles goed te krijgen en ik betwijfel overigens of de rescue DVD's werken op een helft kleinere SSD. Inmiddels is het dus ook Win8.1 en straks zelfs 10.
Windows 7 is een stuk makkelijker. Wie heeft er als succesvol een Win 8.1 op deze manier gekloond? Sandisk verwijst op zijn voorbeeldvide naar Apricorn software, maar die werkt alleen als je Apricorn hardware (kabels en cases) hebt. Samsung software alleen op Samsung SSD enz. Vooralsnog alleen de gratis Minitool (Op deze site heeft iemand hier eerder naar verwezen) die de optie OS naar SSD biedt. Ik probeer nu of ik op een andere laptop 2 externe schijven kan aansluiten: de originele win8.1 HDD en de nieuwe SSD en dan minitool er op los laten.

ph
door philip36 - Jun 12, 2015 om 14:40
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Lees dit stukje eens over gebruik van Minitools.
Bij de 'fout' melding moet u op restart now klikken.

http://computertotaal.nl/pc/overstappen-op-een-ssd-kloon-je-windows-installatie-en-bouw-je-ssd-in-63744/pagina-2#een-schijf-klonen-met-minitool-partition-wizard

ya
door yannmenn - Jun 12, 2015 om 14:43
5 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien kun je Aomei Partition Assistant gebruiken; heeft Migrate OS naar SSD mogelijkheid!! Werkte bij mij prima en is bovendien gratis!! Succes.
.

zw
door zwaardvis - Jun 12, 2015 om 15:52
1525 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=philip36 schreef op vrijdag 12 jun 2015, 14:40]Lees dit stukje eens over gebruik van Minitools.
Bij de 'fout' melding moet u op restart now klikken.

http://computertotaal.nl/pc/overstappen-op-een-ssd-kloon-je-windows-installatie-en-bouw-je-ssd-in-63744/pagina-2#een-schijf-klonen-met-minitool-partition-wizard

Dat is nou net het probleem. Zoals ik al schreef: Hij wil dan herstarten om dan verder te gaan als de C: niet meer in gebruik is. Maar dan geeft die een foutmelding dat de configuratie gewijzigd is. Dus bij de herstart, in een soort DOS-mode, voordat een OS geladen wordt en de C: dus vrij is, zegt hij dat hij niet verder kan gaan omdat de configuratie gewijzigd is. Op de FAQ site van Minitool staat een of andere vage oplossing van SSD verwijderen en weer inpluggen, maar dat helpt ook niets.

En die Aomei is misschien een mogelijkheid, maar je moet nogal wat fratsen uitvoeren en reclame, maken via social media, die ze dan weer controleren, voordat je een gratis licentiecode krijgt. Als ik het goed begrijp.En dan nog is de vraag of het gaat werken. Probleem lijkt te liggen in dat Windows 8 niet normaal boot: Een bootable CD (obv linux) werkt niet en een herstart zoals met Minitool ook niet. Er is blijkbaar iets dat Linux tegenwerkt.

Ik ga het straks proberen op een oude (Vista) laptop,die boot wel met de Minitools CD en dan met de SSD en de Win8 HDD ingebouwd resp extern. Voordeel is dat bron- en doel-schijven dan vrij zijn en booten op een oude BIOS wel werkt.

vr1944
door vr1944 - Jun 12, 2015 om 16:11
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb inmiddels drie W 8.0 systemen met succes omgezet naar een Samsung SSD met meegeleverde software. Een poging om een systeem om te zetten met gratis kloon software liep bij ook vast. Herinstallatie van windows 8 duurt een paar uur exclusief update naar 8.1 en andere updates en is toch een aanraderOverigens zijn niet al PC's geschikt voor SSD.

=zwaardvis schreef op vrijdag 12 jun 2015, 14:11: Nee, er zat niets bij de Sandisk 256 GB. En het is ook geen MBR maar GPT. Windows 8 wijkt op vele punten af van zijn voorgangers, Ik heb een OEM versie van 8.0, die met de laptop werd meegeleverd. Dus geen gewone kale installatie DVD. Ik wil geen schone installatie, want dan ben ik weer weken bezig om alles goed te krijgen en ik betwijfel overigens of de rescue DVD's werken op een helft kleinere SSD. Inmiddels is het dus ook Win8.1 en straks zelfs 10.
Windows 7 is een stuk makkelijker. Wie heeft er als succesvol een Win 8.1 op deze manier gekloond? Sandisk verwijst op zijn voorbeeldvide naar Apricorn software, maar die werkt alleen als je Apricorn hardware (kabels en cases) hebt. Samsung software alleen op Samsung SSD enz. Vooralsnog alleen de gratis Minitool (Op deze site heeft iemand hier eerder naar verwezen) die de optie OS naar SSD biedt. Ik probeer nu of ik op een andere laptop 2 externe schijven kan aansluiten: de originele win8.1 HDD en de nieuwe SSD en dan minitool er op los laten.

ph
door philip36 - Jun 12, 2015 om 16:41
2275 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op vrijdag 12 jun 2015, 15:52][quote=philip36 schreef op vrijdag 12 jun 2015, 14:40]Lees dit stukje eens over gebruik van Minitools.
Bij de 'fout' melding moet u op restart now klikken.

http://computertotaal.nl/pc/overstappen-op-een-ssd-kloon-je-windows-installatie-en-bouw-je-ssd-in-63744/pagina-2#een-schijf-klonen-met-minitool-partition-wizard

Dat is nou net het probleem. Zoals ik al schreef:

Ja, goed lezen is een kunst, sorry.

Op de sites van Seagate en WD is een seagate en WD editie van Acronis True Image te downloaden.
Je moet dan wel of een seagate of wd schijf in de computer of externe behuizing hebben.
Ik weet niet zeker of met deze gratis Aconis True Image naar een ssd te klonen is.
De gebruiksaanwijzing voor deze tool staat ook op hun site.

ph
door philip36 - Jun 12, 2015 om 17:09
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Hier de links
http://support.wdc.com/product/downloaddetail.asp?swid=119
http://www.seagate.com/nl/nl/support/downloads/discwizard/

pi
door pieterwolters - Jun 12, 2015 om 17:12
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik zou doen:

- Zet de SSD in de laptop en sluit de bestaande HDD aan middels USB
- Installeer windows en de benodigde applicaties op de SSD
- Kopieer de bestanden die je wilt houden van de HDD naar de SSD.

Dan heb je meteen een mooie schone installatie zonder overbodige zaken. Je hebt er ook geen extra programma's voor nodig: het kan allemaal met de standaard Windows functies.

ro
door ron530 - Jun 12, 2015 om 17:39
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik heb even gezocht op deze SSD bij scandisk en daar staat precies omschreven hoe u de SSD moet monteren en installeren zelfs de migratie tool is daar te downloaden.

zw
door zwaardvis - Jun 12, 2015 om 17:47
1525 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 12 jun 2015, 17:39]Ik heb even gezocht op deze SSD bij scandisk en daar staat precies omschreven hoe u de SSD moet monteren en installeren zelfs de migratie tool is daar te downloaden.
Dat zou mooi zijn. Kunt u een link geven, want ik kan het niet vinden. De SSD-toolkit onder Software is eigenlijk alleen een firmware checker en downloader.

ro
door ron530 - Jun 12, 2015 om 18:10
4084 Antwoorden / 17 Vragen

http://www.sandisk.com/products/ssd/sata/ultra-plus/
Als de link niet werkt kopieer deze in de adresbalk.

zw
door zwaardvis - Jun 12, 2015 om 19:28
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Daar was ik Ron530. Maar daar staat geen migratiesoftware. Sterker nog in de video op die pagina staat dat ze Apricorn hardware+software gebruiken (te betalen spul) om te migreren.

zw
door zwaardvis - Jun 12, 2015 om 19:50
1525 Antwoorden / 51 Vragen

OK inmiddels is het gelukt en heb ik diverse problemen weten op te lossen. Nu heb ik zelfs 2 manieren gevonden:

A. Ik heb van een oude laptop met oud BIOS de HDD vervangen door de nieuwe lege SSD en op een externe usb adapter de HDD van de Win81 machine aangesloten.
Nu heb ik geboot met de minitool bootable CD, die dus wel in een oude BIOS kan opstarten. Je krijgt dan 3 opties om de wizard op te starten: de standaard, safe modus en compatibility modus. De eerste deed het niet maar de andere 2 opties wel. Nu zag minitool dat ik 2 schijven had en kon ik van de externe 8.1 HDD het OS (dat is eigenlijk de hele C:) klonen naar de ingebouwde SSD.
Na 50 minuten was dat klaar. SSD in de oorspronkelijke 8.1 laptop gedaan. De eerste keer wilde die niet starten, maar toen ik gelijkertijd Shift tijdens de reboot indrukte ging het wel. Sindsdien hoef ik Shift niet meer te gebruiken.

B. Daarna ontdekte ik een andere optie, waarbij geen gebruik gemaakt hoeft te worden van een andere laptop. Het probleem is nl. dat Win8 een UEFI boot gebruikt en de minitool CD en andere bootable CD's alleen het oude BIOS kennen en niet starten vanaf UEFI.
Ga via PC instellingen->Settings naar geavanceerde opstartopties en dan naar UEFI firmware (zoiets). Dan in de UEFI naar Advanced->System configuratie en verander UEFI boot in CSM boot (dat is de oude boot methode). Nu kan hij wel van oude CD's en dus ook van Mintool booten. Klonen van HDD naar SSD is hetzelfde als bij punt A.
Probleem is nu wel dat bij CSM boot hij niet meer vanaf Windows8 HDD of SSD kan booten.....
Haal de schijven uit de laptop en start op. Houdt direct tijdens het aanzetten F2 ingedrukt, of druk er enkele keren op. Je komt dan gelukkig weer in de UEFI-BIOS. Verander CSM boot terug naar UEFI boot en de laptop kan voortaan weer vanaf de HDD of SSD starten, whatever schijf je erin stopt.

Allen hartelijk bedankt voor het meedenken. Ik kan u minitool aanraden, maar ws. zult u een van bovenstaande methodes moeten gebruiken: OS migreren middels een bootable medium.

ro
door ron530 - Jun 12, 2015 om 20:05
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Wel vreemd want op de site staat als je naar beneden scrold ook ssd toolkit bij aanklikken wordt gevraagd om dit bestand te downloaden en op te slaan.
Toch even een cynische opmerking waarom leest niemand de handleiding of de verwijzing naar de website van de fabrikant die duidelijk op de verpakking staat maar eerst zelf gaat knutselen en als ze hopeloos vast lopen wel forums weten te vinden en daar het advies krijgen om toch vooral de website van de fabrikant te raadplegen.

zw
door zwaardvis - Jun 12, 2015 om 20:16
1525 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 12 jun 2015, 20:05]Wel vreemd want op de site staat als je naar beneden scrold ook ssd toolkit bij aanklikken wordt gevraagd om dit bestand te downloaden en op te slaan.
Toch even een cynische opmerking waarom leest niemand de handleiding of de verwijzing naar de website van de fabrikant die duidelijk op de verpakking staat maar eerst zelf gaat knutselen en als ze hopeloos vast lopen wel forums weten te vinden en daar het advies krijgen om toch vooral de website van de fabrikant te raadplegen.
Zeg vriend, die website had ik geraadpleegd, maar daar staat niets van belang en zoals ik al schreef, de SSD toolkit doet niets anders dan de firmware van de SSD checken en een nieuwe versie daarvan downloaden naar ISO zodat je die van een bootable medium (dat niet zomaar start onder UEFI) kunt bijwerken. Niets om te migreren. En zoals ik ook al eerder schreef, waarom leest niemand de antwoorden, Sandisk verwijst zelf naar betaalde hard+software van Apricorn om de migratieklus te klaren.

audb
door audb - Jun 12, 2015 om 20:18
1668 Antwoorden / 5 Vragen

http://nl.hardware.info/reviews/4578/workshop-kopieer-hdd-naar-ssd-met-juiste-4k-alignment
Een kabeltje kost ongeveer 3 euro
http://mp3support.sandisk.com/SSD_toolkit/ssdtoolkit_installer.exe

zw
door zwaardvis - Jun 12, 2015 om 20:25
1525 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=audb schreef op vrijdag 12 jun 2015, 20:18]http://nl.hardware.info/reviews/4578/workshop-kopieer-hdd-naar-ssd-met-juiste-4k-alignment
Een kabeltje kost ongeveer 3 euro
http://mp3support.sandisk.com/SSD_toolkit/ssdtoolkit_installer.exe

Bedankt, maar enkele posts geleden meldde ik al dat het gelukt is en tips hoe dat in de toekomst te doen. En die tool va Sandisk is enkel een firmware checker, geen migratietool.

ro
door ron530 - Jun 12, 2015 om 20:38
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Zeg "vriend" op de site van scandisk staat precies uitgelegd hoe een SSD geinstalleerd dient te worden maar dan moet je wel even alles lezen. Er zijn verschillende toolkits van firmware tot migratie maar je moet wel de juiste kiezen. Edoch ik ben blij dat het je gelukt is maar zonder de experts op vara kassa had je nu nog slapeloze nachten gehad.

zw
door zwaardvis - Jun 12, 2015 om 21:12
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Vriend Ron. There are many options for migration software. We are using Apricorn® EZ Gig IV...
Maar deze had ik al getest en deze software checkt op de aanwezigheid van gekochte apricorn hardware. Heb je dus niets aan als je snel (en gratis) wilt migreren.
Ik adviseer daarom minitool

ar
door ariet - Jun 13, 2015 om 10:26
58 Antwoorden / 13 Vragen

Beste Zwaardvis,

Complimenten voor je technisch vernuft inzake de migratie naar de SSD. Ik heb nog een advies voor het instellen van je SSD, kijk hiervoor op onderstaande sites. Succes met je SSD.

http://nl.hardware.info/reviews/1635/workshop-tune-je-ssd!
http://nl.hardware.info/reviews/4578/workshop-kopieer-hdd-naar-ssd-met-juiste-4k-alignment

zw
door zwaardvis - Jun 13, 2015 om 10:56
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Dank u ariet.

Nog even dit voor mensen die ook een Sandisk SSD kopen. Zoals gezegd is het tooltje op de Sandisk site een firmware checker. De al aanwezige firmware info en overige diskinfo werkt bij mij alleen goed als de SSD in de laptop zit (na migratie dus) en dus niet als hij via een usb kabel extern is aangesloten. Bovendien rapporteert de checker dat er nieuwe firmware is, maar deze "nieuwe" firmware is ouder dan de al aanwezige firmware. Dat kun je zien aan het volgnummer. Op het forum van Sandisk werd dit al ruim een jaar geleden gerapporteerd en dient er uiteraard niet ge-update te worden.