mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 Dec 23, 2019 om 19:15
Computers & telefonie

Hoe gebruikt pc geheugen?

Ik heb een desktop pc, vrij nieuw, met alleen een ssd-schijf van 512 gb. Als ik daar geheugen* bij plaats (bijv 1 TB), hoe wordt dit dat door de computer gebruikt? Gaat dat vanzelf, of hoe deel je zoiets in? Bijv. als ik alle foto's en bestanden op de extra schijf wil bewaren, hoe doe ik dat? (*betreft geheugen in de pc, dus niet externe schijf)

4999 19 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Dec 23, 2019 om 19:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Als ik daar geheugen bij plaats (bijv 1 TB), hoe wordt dit dat door de computer gebruikt?
Geheugen? Je bedoelt denk ik een extra harde schijf?

Je verplaatst dan die foto's en bestanden naar die andere schijf.

Zou me eerst maar eens goed (laten) informeren!
Vraag een handige 'henkie'/buurman/vriend/kennis.

edrick3
door edrick3 - Dec 23, 2019 om 19:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen
mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 Dec 23, 2019 om 19:52
34 Antwoorden / 51 Vragen

dank Edrick3! Ter aanvulling op m'n vraag: het om geheugen dat ik bij plaats in de pc zelf, dus niet extern.

edrick3
door edrick3 Dec 24, 2019 om 11:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nogmaals: geheugen?
Harde schijf? En dat kan natuurlijk ook een interne harde schijf zijn.

Topantwoord

br
door brui0929 - Dec 23, 2019 om 19:30
635 Antwoorden / 10 Vragen

Dit RAMgeheugen wordt gebruikt. Er zit al geheugen van 4mb in het systeem. Let op wanneer ugeheugen uitbreidt dat de kloksnelheid het zelfde is als wat in het geheugenbank zit. Dit vind u terug in de handleiding.

diumenge
door diumenge Dec 24, 2019 om 12:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

4 MB ram geheugen? Haha, dat moet dan wel een stokoude PC zijn.

br
door brui0929 Dec 24, 2019 om 16:47
635 Antwoorden / 10 Vragen

ook moderne pc begint met minimaal 4 MB aan RAMgeheugen ligt aan het type dat gekocht wordt. Uitbreiden kan altijd.

diumenge
door diumenge Dec 24, 2019 om 17:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja hoor brui0929.... Ik denk dat je de G en M door elkaar haalt.

br
door brui0929 Dec 25, 2019 om 19:42
635 Antwoorden / 10 Vragen

Het gaat hier om RAM geheugen een computerchip dit heeft niks verder met de harddisk te maken.

diumenge
door diumenge Dec 26, 2019 om 03:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je begrijpt er echt helemaal niets van hè Brui?

br
door brui0929 - Dec 23, 2019 om 19:40
635 Antwoorden / 10 Vragen

Inderdaad Erik de harddisk wordt ook als geheugen gebruikt hier schrijft het systeem tijdelijk data op en haalt de ook weer af.

Topantwoord

ma
door malty - Dec 23, 2019 om 20:19
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U wilt een extra harde schijf in uw desktop computer.
U beheert en gebruikt de opslagruimte op de nieuwe schijf met de verkenner.
Met kopiëren en plakken kopieert u mappen en bestanden naar de nieuwe opslag.
Kopieren is wat veiliger want wanneer u kiest voor verplaatsen en er gaat iets fout, kan de betreffende map verloren gaan.
Na kopiëren en u heeft gecontroleerd dat de map met bestanden goed op de nieuwe locatie staat kunt u die map op de SSD verwijderen.

Hoe u een nieuwe harde schijf installeert en in gebruik neemt zie
https://nl.wikihow.com/Een-extra-harde-schijf-toevoegen

gerbera
door gerbera - Dec 23, 2019 om 21:47
7368 Antwoorden / 14 Vragen

betreft geheugen in de pc, dus niet externe schijf

Als u foto's e.d wilt bewaren kan dit alleen op de interne of op een externe harde schijf, foto's bewaren in het geheugen van de PC werkt niet.
Het geheugen, al is die 10 TB, wordt gebruikt om handelingen (bewerkingen) uit te voeren en is geen opslag.
Maar ik denk eerder dat u een extra harde schijf in de Desktop wilt plaatsen, en dat is geen extra geheugen maar opslag.

mi
door miennaamishaaz - Dec 23, 2019 om 22:07
725 Antwoorden / 1 Vragen

Beste.....
wat voor een computer heeft u eigenlijk? {model en type}
indien u een "Custom build" PC heeft graag het model van de kast geven.

bij stock/standaard computers is het namelijk niet altijd mogelijk om een extra hardeschijf toe te voegen. vanwege missende stroomkabels vanuit de voeding.

mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 - Dec 24, 2019 om 09:26
34 Antwoorden / 51 Vragen
tdmduc
door tdmduc Dec 24, 2019 om 11:36
704 Antwoorden / 2 Vragen

"Deze pc" heeft maarliefst 16 gigabyte aan RAM geheugen en is ruim voldoende voor heen soepele werking van Windows 10.

Hoger gaan alleen de fanatieke gamers en systeembeheerders.

De volgende keer niet de termen geheugen(RAM) en opslag(Gb/Tb) door elkaar halen.

gerbera
door gerbera Dec 24, 2019 om 13:11
7368 Antwoorden / 14 Vragen

U kunt hier een extra harde schijf laten inbouwen. Ik schrijf expres laten inbouwen omdat de schijven geconfigureerd moeten worden als bestaande C en de nieuwe als D of anders. Hoe dit werkt met een SSD schijf weet ik niet.

tdmduc
door tdmduc Dec 28, 2019 om 14:42
704 Antwoorden / 2 Vragen

Inbouwen is doorgaans door neefjes/kinderen zelf te doen en is een fluitje van een cent.

SSD hetzelfde verhaal, configureren doet Windows 10 automatisch voor je...inclusief drive-letters aanmaken. Zo niet, dan is er iets aan de hand.

Topantwoord

gsm
door gsm - Dec 24, 2019 om 17:46
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Een computer heeft werkgeheugen (tegenwoordig vaak 8 GB of iets meer) en opslag geheugen.
Het eerste wordt geheugen genoemd en het tweede heet opslag.
Je bedoelt bijna zeker een opslag medium (schijf) van 1 TB.
De nieuwe schijf krijgt een letter toegewezen, bijvoorbeeld D:, of E:, of F:, enz.
Zoek met de Verkenner, via Deze pc, uit welke letter de nieuwe schijf krijgt nadat deze is toegevoegd en als NTFS geformatteerd.

Begin met Instellingen te openen.
Ga naar Systeem, Opslag en klik op "Wijzigen waar nieuwe inhoud wordt opgeslagen"
Verwijs hierbij voor elk item naar de nieuwe schijf of naar een vooraf gemaakte map op die nieuwe schijf.
Zelf kun je de reeds aanwezige data in de oude opslag op de SSD (meestal de C: schijf) later ook met behulp van de Verkenner naar de nieuwe locatie verplaatsen.

mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 - Dec 25, 2019 om 08:59
34 Antwoorden / 51 Vragen

ben weer het nodige wijzer, dank!

rf
door rfrijhoff - Dec 25, 2019 om 09:25
41 Antwoorden / Vragen

Er is geen onderschijd tussen een interne of externe harde schijf, wel tussen intern en extern geheugen. Intern geheugen is het werkgeheugen bekend als ram. De inhoud is tijdelijk van aard, d.w.z. computer uit=gegevens weg.
Het externe geheugen is bekend als ssd, interne harde schijf, externe harde schijf, usb stick, memory card, cd/dvd/blue-ray en permanent van aard d.w.z. de gegevens verdwijnen niet als de computer uitgezet wordt.
Zoals u het nu in de vraag stelt wilt u extra extern geheugen bij plaatsen, maar de foto's in het interne geheugen opslaan, wat overigens niet mogelijk is. Permanent opslaan kan alleen op extern geheugen.
De opslag mogelijkheden heb ik hiervoor al genoemd. Tegenwoordig is alle extern geheugen (m.u.v. cd/dvd/blue-ray) al geformatteerd en direct beschikbaar na het aansluiten. Het os (operating system=besturingsysteem) zal het dan vanzelf herkennen.

Hierna wordt het wel een stuk technischer. Het kan overigens zijn dat een extern geheugen voor bepaald gebruik opnieuw geformatteerd moet worden dit i.v.m. bestandsomvang. Zijn de bestanden niet groter dan 4 gigabyte dan volstaat in principe het FAT-32 bestandssysteem indien het externe geheugen op deze manier geformatteerd is. Zijn deze echter groter (al is het maar 1 byte) dan moet deze opnieuw geformatteerd worden als het NTFS bestandssysteem. Het is echter aan te bevelen om harde schijven en ssd's sowieso in het NTFS bestandssyteem in te delen aangezien dit nog een aantal andere voordelen heeft t.o.v. het FAT-32 bestandssysteem. Overigen is het ook mogelijk om FAT-32 te converteren naar NTFS, maar kan risico's met zich mee brengen.

gerbera
door gerbera Dec 25, 2019 om 09:53
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Het externe geheugen is bekend als ssd, interne harde schijf, externe harde schijf, usb stick, memory card, cd/dvd/blue-ray en permanent van aard d.w.z. de gegevens verdwijnen niet als de computer uitgezet wordt.

Ook u gooit het begrip geheugen door elkaar. We praten over geheugen als het gaat om uitvoering van programma's en over opslag als we bestanden permanent willen bewaren. Dus een (extra) harde schijf, USB stick e.d. is opslag en geen geheugen, het geheugen formateren is knap als u dat voor elkaar krijgt.

ma
door malty Dec 25, 2019 om 10:42
1112 Antwoorden / 1 Vragen
gerbera
door gerbera Dec 25, 2019 om 11:10
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@malty dat verhaal is allang achterhaald. Vraag in een computerwinkel om extra geheugen, dan komen ze niet met een harde schijf aan.

ma
door malty Dec 25, 2019 om 12:20
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera In uw beleving is het misschien achterhaalt.
Geheugen is algemeen en wanneer je in de winkel vraagt om extern geheugen zullen ze vragen wat je precies wilt hebben.
Een algemene naam voor een sd kaart is toch geheugenkaart.

endemion
door endemion Dec 25, 2019 om 12:27
237 Antwoorden / 3 Vragen

@Gerbera, dat is niet achterhaald, dat is gewoon feitelijk hoe het in elkaar steekt en dat verandert ook niet zomaar. Alsof een winkelmedewerker per definitie correct jargon weet toe te passen... Als je om een geheugen stick vraagt komt die toch ook niet met een ram latje aanzetten... Een beetje goede computerwinkel medewerker zal eerst vragen wat voor geheugen (moet ook eigenlijk wel ook als het om RAM gaat). En ik heb er al naar gehint maar computer termen zijn oorspronkelijk Engels dus vertalingen zoals geheugen etc zijn "vicarious" te noemen.

gerbera
door gerbera Dec 26, 2019 om 09:45
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Toch vreemd dat het merendeel op dit topic een onderscheid maakt tussen geheugen en opslag. Maar goed het zij zo, alhoevel de TS duidelijk aangaf dat het niet om externe schijf gaat.

rf
door rfrijhoff Jan 3, 2020 om 13:01
41 Antwoorden / Vragen

@Gerbera, heeft u wel een technische computer opleiding gehad? Want daar wordt wel degelijk over intern geheugen (internal memory: RAM), wat dus op het moederbord (motherboard) zit (met ook nog eens ROM, PROM, EPROM of EEPROM) en extern geheugen (external memory), wat al het andere is gepraat. Dat de gewone consument niet beter weet, betekent nog niet dat dit ook juist is. Extern geheugen formatteren is niet knap, maar heel simpel. Tenzij u niet weet hoe u een SSD, SD, HD of de oudere FD e.d. moet formatteren.

ge
door gert949 - Dec 25, 2019 om 09:47
10 Antwoorden / 0 Vragen

je zou ook een kunnen zoeken op internet naar "student aan huis"die komen voor een paar tientjes, en leggen je presies uit hoe het werkt en installeren hem ook nog voor je,

ja
door jan24 - Dec 25, 2019 om 10:15
109 Antwoorden / 4 Vragen

Er wordt gewoon 1TB harde schijf bedoeld. En uitgaande van de link betreffende het model PC wat er op lijkt van TS, daar zit 16 GB werkgeheugen in.
TS wil eigenlijk een extra harde schijf van 1TB bij (laten) plaatsen.

Enkele tips mijnerzijds.
U heeft een vrij nieuwe PC en mogelijk aangeschaft bij Paradigit, de link die u heeft gebruikt. Dan vermoed ik dat er nog garantie op zit. Extra schijf zou ik laten bijplaatsen door de leverancier, om niet in de problemen te komen met uw garantie, doorgaans 2 jaar en misschien wel 3 jaar. PC kast is vaak verzegeld.
Ik zou kiezen voor een snelle harde schijf, HDD 7200 rpm, geen SSD. Zeker niet als het louter om opslag van bestanden gaat.
Op de SSD zou ik alleen het besturingssysteem zetten met eventueel de programma's.

En als klap op de vuurpijl zou ik investeren in een externe schijf van zeg 2TB. Seagate heeft leuke redelijk betaalbare compacte schijfjes, die je zo op je PC legt. Daarop zou ik altijd een back-up laten maken van uw bestanden. Daarvoor zijn prima legaal gratis programmaatjes te downloaden, die je zo kunt inrichten dat het back-uppen automatisch gebeurt. Daarin zou ik ook meteen de mail meenemen. Zelf gebruik in Syncback. Het zou zonde zijn als na een crash van de harde schijf uw dierbare foto's niet meer te zien zijn, gewoon kwijt zijn.

watertoren
door watertoren - Dec 25, 2019 om 11:18
30 Antwoorden / 21 Vragen

Zelf pas 1T bij geplaatst, bij plaatsen is niet moeilijk de voedingskabel zit op een kabel waar ook de 512g schijf zijn voeding vandaan krijgt u moet er wsl een sata kabel bij kopen het aansluiting spreekt voor zich.
Als hij er in zit moet u hem nog formateren en een letter en naam geven.
u gaat naar schijfbeheer en dan ziet u kem geaceerd staan met de linkermuis op klikken en u komt in het menu waar u hem een letter kan geven het menu doorlopen en het is gedaan
Ditvgeld alleen voor Windows
Op youtube staan genoeg filmpjes hoe het moet.

mo
door mof - Dec 25, 2019 om 14:16
3619 Antwoorden / 3 Vragen

1tb geheugen? Lijkt mewat veel, ....,
volgens mij is tegenwoordig 8 to 32 Gb een beetje standaard ....
harde scijven dienen ter opslag. De computer leest daar programma s van af en draait die in het geheugen. RAM heet dat wel.

th
door thieu - Dec 25, 2019 om 16:01
148 Antwoorden / 0 Vragen

Er is onderscheid tussen "geheugen" en "opslag"
Geheugen is het werkgeheugen in een computer. Dit is tegenwoordig al minimaal 4 GB. Hierin draaien de programma's
De opslag is van oudsher de harde schijf, maar tegenwoordig wordt ook SSD (Solid State Disk) gebruikt. SSD heeft dezelfde functie als een harde schijf (HD)
Als je een programma start dan wordt het vanaf de opslag (HD of SSD) in het werkgeheugen geladen, waar het vervolgens zijn werk doet.

Je wilt er opslagruimte bijzetten met een HD van 1TB.
Dat kan. Je krijgt er dan een schijfletter bij (bijvoorbeeld "D"). Op de C-schijf staat echter al vanalles geinstalleerd. Dat hoef je niet te verplaatsen.
Probeer alles wat opslag is ( programma's, tijdelijke bestanden, downloads, foto's, documenten, ect.) dan zoveel mogelijk op de HD op te slaan. De C-schijf (de SSD) blijft dan zo schoon mogelijk zodat je die kunt gebruiken voor dingen waarvoor snelheid van belang is (b.v. swap).
De meeste programma's die je installeert willen allemaal op C:\ geinstalleerd worden. Dat zoveel mogelijk veranderen in de SSD-schijf (D:\)

er
door erky - Dec 27, 2019 om 12:50
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Mijnnaamwashaas,

Er zijn twee soorten geheugen in een computer. Het werkgeheugen en de opslag. Veel laptops of desktops hebben nu werkgeheugen van 4 GB. Daar worden de programma's en apps in gezet als wij ze starten. Dus als je gaat internetten wordt de browser gestart en in het werkgeheugen gezet.
De opslag bestaat tegenwoordig uit twee soorten, een SSD en/of een harde schijf. Een SSD en een harde schijf hebben de functie dat ze zonder stroom dingen kunnen vasthouden, dus bewaren. Als je alleen een SSD hebt staan daar de programma's in opslag, maar ook jouw eigen bestanden. Als je een grote harde schijf erbij wilt zetten dan kan dat. Het is dan ook verstandig om zaken te scheiden.
Op de SSD zet je dan Windows (staat er nu al op) en de bestanden kun je dan op de opslag harde schijf neer zetten.
Een mooie manier is om als de harde schijf eenmaal geplaatst is enkele stappen te ondernemen.
Open de verkenner (Explorer) ga naar de C-schijf (of SSD) klik dubbel op de map 'Gebruikers'. Klik daarna dubbel op de gebruiker (jouwnaam of user of zo) en dan zie je de mappen 'Afbeeldingen', 'Documenten', 'Muziek', 'Video's' en meer. Klik met rechts op de map 'Afbeeldingen' en kies 'Eigenschappen' en zoek dan het tabblad 'Locatie'. Daar is het mogelijk de gehele map (inclusief bestanden) netjes te verplaatsen van de SSD (C-schijf) naar de harde schijd (D-schijf). Dit kan met bijna alle mappen van de gebruiker. Verplaats de bestanden gerust naar D:User/jouwnaam/Pictures en met de andere mappen de aangepaste naam. Ik doe dat door alleen de letter C te vervangen door D. Voor elke map zul je even door een paar venstertjes moeten ter bevestiging. Kies steeds Ja. en OK.

Wil je ook nog weten hoe je een harde schijf erbij plaatst in de desktop, dan is dat een ander verhaal. Daar gaat jouw vraag mogelijk niet over.

Succes,
Erky