birgit67
door birgit67 Aug 12, 2012 om 14:51
Computers & telefonie

Hoe IP adres te blokkeren?

Ik las vandaag op internet dat de schade die is aangericht door het computervirus dorifel, groter is dan gevreesd.
De oplossing is, volgens de kranten op internet, IP adressen te blokkeren met je firewall.
Er wordt geadviseerd om IP adres 158.255.211.28,
184.82.107.86 te blokkeren.
Ook wordt aangeraden om hosts van het domein bank-auth-org te blokkeren.

Mijn vraag is; hoe blokkeer je IP adressen?

22329 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat kan je over het algemeen in je router/modem instellen.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 20:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een goede vraag coconat. Zelf zou ik het ook willen weten maar omdat mijn kennis van dit soort zaken niet toereikend is moet ik toegeven dat het antwoord van diumenge in z'n geheel niet bijdraagt tot het oplossen van dit probleem.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 20:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na even Googelen blijkt dat dit alleen mogelijk is als je een eigen website hebt.
Hier kun je dan iemand weren zodat dat adres geen toegang heeft tot de website.

Jantje

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 20:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, zonder te weten welk type router er gebruikt wordt is het ook lastig een zinnig antwoord te geven.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 20:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

En vreemd genoeg kan ik in de router wel url's blokkeren,,maar niet specifieke IP's. Datzelfde geldt voor het hosts-bestand in de system32\drivers\etc map.
Daarmee kun je wel url-adressen laten verwijzen naar 127.0.0.1 zodat ze niet opgeroepen kunnen worden, maar kan je weer niet specifieke IP's blokkeren.
Kortom, ik zou ook wel willen weten hoe. Maar ik denk dat de Internet-provider die IP's inmiddels wel geblokkeerd heeft, anders moet je een andere provider gaan zoeken.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 20:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om IP adressen te blokkeren heb je een software firewall nodig die deze optie heeft. Om een virus tegen te gaan is dit echter vrijwel nutteloos. Als jij niet geïnfecteerd raakt, misschien je vrienden wel en die blokkeer je niet.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2012 om 20:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou heb ik ook 's in m'n router lopen kijken en mij lukt het inderdaad ook niet, zelfde probleem kan wel url's invoeren maar geen specifiek ip-adres (heb een sitecom router).

Via de router kan je in een keer heel je netwerk beschermen (als het lukt tenminste), maar per pc/laptop is natuurlijk ook mogelijk. Daarvoor kan je PeerBlock gebruiken.

Uw pc staat aan allerlei gevaren bloot. Ongetwijfeld hebt u software geïnstalleerd om virussen, spyware en indringers tijdig te detecteren en te verwijderen of blokkeren maar scanners slaan vaak pas aan als de narigheid al op uw schijf staat en de firewall reageert bovendien niet op indringers via deuren die u zelf hebt opengezet, bijvoorbeeld voor p2p. PeerBlock biedt daarom extra veiligheid. Dit programma gebruikt lijsten van ip-adressen die als schadelijk bekend staan en blokkeert deze. Alhoewel niet moeilijk in gebruik raden we dit programma toch vooral aan voor gevorderde gebruikers.
bron

Ik gebruik het programma PeerBlock zelf overigens niet dus weet of en hoe het werkt.

Zoals gezegd, de betreffende ip-adressen zijn al geblokkeerd/uit de lucht gehaald. Ook het plaatje waar het virus een update kan halen is verwijderd inmiddels, volgens Webwereld althans. Verder is hier een tool te downloaden om de schade te herstellen mocht je een slachtoffer zijn.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 00:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou voor extra veiligheid open-dns servers kunnen gebruiken, door in je netwerk adapter, of beter nog in je router, de DNS adressen 208.67.222.222 en 208.67.222.220 op te geven. De internetverbinding kan er ook iets sneller mee worden.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Afsluiten zal je in beginsel weinig helpen de meeste providers gebruiken zgn dynamische IP adressen en wie dat niet doet kan via hotmail of wie dan ook zoo een nieuw adres aan maken en via web mail het toch verzeden

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

gsm schreef op maandag 13 aug 2012, 00:04: Je zou voor extra veiligheid open-dns servers kunnen gebruiken, door in je netwerk adapter, of beter nog in je router, de DNS adressen 208.67.222.222 en 208.67.222.220 op te geven. De internetverbinding kan er ook iets sneller mee worden.

Zou je ook deze kunnen gebruiken? Cloud servers...

CloudFlare uses the following IPv4 address ranges:
•204.93.240.0/24 (204.93.240.0 - 204.93.240.255)
•204.93.177.0/24 (204.93.177.0 - 204.93.177.255)
•199.27.128.0/21 (199.27.128.0 - 199.27.135.255)
•173.245.48.0/20 (173.245.48.0 - 173.245.63.255)
•103.22.200.0/22 (103.22.200.0 - 103.22.203.255)
•141.101.64.0/18 (141.101.64.0 - 141.101.127.255)
•108.162.192.0/18 (108.162.192.0 - 108.162.255.255)
•190.93.240.0/20 (190.93.240.0-190.93.255.255)

CloudFlare uses the following IPv6 address ranges:
•2400:CB00:/32 (2400:CB00:0000:0000 - 2400:CB00:FFFF:FFFF)
•2606:4700:/32 (2606:4700:0000:0000 - 2606::4700:FFFF:FFFF)
•2803:f800:/32 (2803:f800:0:0:0:0:0:0 -2803:f800:FFFF:FFFF)

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om lokaal IP-nummers te blokkeren kan je je Hosts bestand aanpassen in windows.
Ga naar .....;\windows\system32\drivers\etc\hosts.
Openen met kladblok en vervolgens verwijzen naar het interne ip adres (127.0.0.1) van je computer.

127.0.0.1 bank-auth.org
127.0.0.1 www.bank-auth.org

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

orphos schreef op maandag 13 aug 2012, 14:05: Om lokaal IP-nummers te blokkeren kan je je Hosts bestand aanpassen in windows.
Ga naar .....;windowssystem32driversetchosts.
Openen met kladblok en vervolgens verwijzen naar het interne ip adres (127.0.0.1) van je computer.

127.0.0.1 bank-auth.org
127.0.0.1 www.bank-auth.org

Prima oplossing, maar meer geschikt voor de wat gevorderde gebruiker.
Maar het helpt denk ik niet afdoende tegen een botnet, met allemaal verschillende besmette PC's, die dus ook allemaal een ander IP-adres hebben.

Ik vind aanpassen van het hosts bestand voor de niet onderlegde gebruiker eigenlijk in dit geval ook net iets te ver gaan.

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 18:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste cococat,

Ik heb aanvankelijk ook eerst in het menu van mijn ZyXEL (P-2812HNU-F1) modem gezocht, maar niets gevonden.
Daarom heb ik het in de Internetopties van mijn IE8 brouwser (Windows XP) gezocht en gevonden onder de tap "Privacy" daarna klikken op "Websites". In het dan geopende venster kun je opgeven welk adres je wilt blokkeren.
Ik heb hier domijn- en IP-adressen ingevoerd.

Opmerking:
Ik neem aan dat je Windows en IE8 hebt. Voortaan o.a. deze info opgeven bij een soortgelijke vraag.

Succes!

Mvg, Hendrik Bos

ve
door verwijderd - Aug 13, 2012 om 19:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hoop dat we met zijn allen wel in de gaten hebben dat dit botnet véél meer dan die drie IP adressen gebruikt.. Dit heeft ook in alle bronartikelen gestaan.

De genoemde 2 IP adressen en het domein is slechts één van de velen.. Het is makkelijker en beter om veiligheid over te laten aan de experts van de Anti-Virus software die jullie natuurlijk allemaal op jullie PC hebben staan. Mijn Kaspersky zit er in ieder geval al bovenop. Vind je die software te duur? Pols dan in je familie hoeveel mensen er een licentie willen en koop dan voor meerdere PC's tegelijk, dat is goedkoper. Ga ook niet naar (bijvoorbeeld) Kaspersky.nl maar naar Kaspersky.com en reken af in dollars. Dat scheelt twee slokken op een borrel: meestal lager bedrag en koers. Ook is een licentie voor 3 jaar goedkoper (per jaar) dan 2 of 1 jaar.

Het aanpassen van de IP adressen in de malware is een kwestie van de malware updaten, die lui zijn slimmer en sneller dan wij met onze router IP block, Firewall Exceptions/blocks of Peer Guardian software..

Wil je echt veilig surfen gebruik dan een VM (Virtual Box) of start op via een USB stick met een simpele knoppix distro (of doe dat alleen als je een aankoop gaat doen of gaat bankieren). Ruimte genoeg op je schijf? Maak dan een dualbootsysteem en noem het 2e OS dan bijvoorbeeld 'Windows 7 bankeren' om specifiek daarmee te bankieren: een Operating System wat alléén daarvoor gebruikt wordt.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2012 om 08:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

orphos schreef op maandag 13 aug 2012, 14:05: Om lokaal IP-nummers te blokkeren kan je je Hosts bestand aanpassen in windows.
Ga naar .....;windowssystem32driversetchosts.
Openen met kladblok en vervolgens verwijzen naar het interne ip adres (127.0.0.1) van je computer.

127.0.0.1 bank-auth.org
127.0.0.1 www.bank-auth.org

Beste orphos,

Allereerst mijn dank voor je tip.
Maar wanneer ik je advies volg, krijg ik het onderstaande te lezen. Ik heb daarin welliswaar de door jou opgegeven IP-adressen geplaatst, maar ik kan uit de voorafgaande tekst niet opmaken dat de hier geplaatste adressen geblokkeerd worden. Graag uw commertaar.
Bij voorbaat mijn dank.

Inhoud "hosts" map in Windows XP:
# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# Dit is een voorbeeld HOSTS-bestand dat wordt gebruikt door Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# Dit bestand bevat de toewijzingen van IP-adressen naar hostnamen. Elke vermelding
# moet op een afzonderlijke regel staan. Het IP-adres dient in de eerste kolom te worden
# geplaatst, gevolgd door de bijbehorende hostnaam. Het IP-adres en de hostnaam dienen
# gescheiden te zijn door ten minste één spatie.
#
# Daarnaast kunnen opmerkingen (zoals deze) worden toegevoegd op extra
# regels of gevolgd door de computernaam, voorafgegaan door een #.
#
# Bijvoorbeeld:
#
# 102.54.94.97 rhino.acme.com # bronserver
# 38.25.63.10 x.acme.com # x clienthost

127.0.0.1 localhost
127.0.0.1 bank-auth.org # Blokkering computervirus dorifel 13-8-2012
127.0.0.1 www.bank-auth.org # Blokkering computervirus dorifel 13-8-2012
127.0.0.1 184.82.162.163 # Blokkering computervirus dorifel 13-8-2012
127.0.0.1 184.22.103.202 # Blokkering computervirus dorifel 13-8-2012
127.0.0.1 158.255.211.28 # Blokkering computervirus dorifel 13-8-2012
127.0.0.1 188.187.144.152 # Blokkering computervirus dorifel 13-8-2012

ve
door verwijderd - Aug 14, 2012 om 09:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit vond ik op Internet over het gebruik van de "hosts" map in Windows XP:

# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
# 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server
# 38.25.63.10 x.acme.com # x client host

127.0.0.1 localhost

# The following comments have been added to Microsoft's:
# To add entries that you wish to block:
# Place 127.0.0.1 and the host name of the
# server on the same line with a space between them
# as shown above. Do not remove the line above.
# You may remove this comment section if you wish.

# Then, place this file in the c:\windows directory
# (if you use Windows 95/98)
# and rename it from "hostsplain.txt" to "hosts" -
# Make sure you do not have a txt extension on it after
# you rename it.

# Place the file in the c:\winnt\system32\drivers\etc
# directory if you use Windows NT/2000

ve
door verwijderd - Aug 14, 2012 om 09:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

HitmanPro Alert is een programma, om je browser te beschermen tegen criminele aanvallen. HitmanPro is nog in een Beta stadium, maar misschien is het een idee om dit toch, als extra bescherming, op de PC te installeren. De Beta 2 versie van HitmanPro is momenteel hier (via mirror server 32-bit X86, of 64-bit X64) te downloaden

ve
door verwijderd - Aug 14, 2012 om 09:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

gsm schreef op dinsdag 14 aug 2012, 09:12: HitmanPro Alert is een programma, om je browser te beschermen tegen criminele aanvallen. HitmanPro is nog in een Beta stadium, maar misschien is het een idee om dit toch, als extra bescherming, op de PC te installeren. De Beta 2 versie van HitmanPro is momenteel hier (via mirror server 32-bit X86, of 64-bit X64) te downloaden

Website info over de gratis HitmanPro Alert gelezen en daarna geïnstalleerd.
Bedankt voor de tip gsm.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2012 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

gsm schreef op maandag 13 aug 2012, 00:04: Je zou voor extra veiligheid open-dns servers kunnen gebruiken, door in je netwerk adapter, of beter nog in je router, de DNS adressen 208.67.222.222 en 208.67.222.220 op te geven. De internetverbinding kan er ook iets sneller mee worden.

Het tweede ip-adres is helaas onjuist.
De correcte openDNS IP adressen zijn:

208.67.222.222 en

ve
door verwijderd - Oct 7, 2012 om 23:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

gsm schreef op dinsdag 14 aug 2012, 15:25:
gsm schreef op maandag 13 aug 2012, 00:04: Je zou voor extra veiligheid open-dns servers kunnen gebruiken, door in je netwerk adapter, of beter nog in je router, de DNS adressen 208.67.222.222 en 208.67.222.220 op te geven. De internetverbinding kan er ook iets sneller mee worden.

Het tweede ip-adres is helaas onjuist.
De correcte openDNS IP adressen zijn:

208.67.222.222 en

Bedankt GSM voor bovengenoemde tip. Ik heb die Hitman dus ook even gedownload.

Helaas is alleen de download gratis. 30 dagen gratis licentie, maar dan willen ze dat je Hitman koopt.

Ik word iedere keer aangevallen door onderstaan IP adres, die mijn firewall dus wel onderschept.

Collegiale groet, Elenay