rembrantd
door rembrantd Apr 4, 2014 om 16:24
Computers & telefonie

Hoe kom ik weer van Linux af?

Ik heb Linux-Mint naast WindowsXP geïnstalleerd omdat het veiliger is..
Ik snap echter niets van Linux dus ik wil het weer verwijderen maar hoe moet dat?

3688 11 Rapporteer

pi
door pieterwolters - Apr 4, 2014 om 17:29
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe heb je het geinstalleerd? Op een aparte partitie?

edrick3
door edrick3 - Apr 4, 2014 om 17:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo janpatat,

Lees eens hier.

Met vr.gr.

rembrantd
door rembrantd - Apr 5, 2014 om 07:31
116 Antwoorden / 36 Vragen

Ik heb het inderdaad al geïnstalleerd, dus ik draai het niet van de live-dvd.
Edrick, ik heb geen cd van Windows, XP zat er al op vanuit de winkel (oem?) dus met je link kom ik niet verder.

bo
door bobbielinux - Apr 7, 2014 om 13:03
9 Antwoorden / 2 Vragen

kijk een hier
https://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Met-de-installatie-CD-van-Windows-XP

Aan de rechter zijde punt: 8.4.

er
door erky - Apr 7, 2014 om 15:34
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Janpatat,
De computer had eerst Windows XP er op en later heb je Linux geprobeerd en nu wil je van Linux af. Toen Linux werd geïnstalleerd is er op de harde schijf een extra (LINUX) partitie gemaakt en een multiboot om bij het opstarten van de computer de keuze te hebben wat je opstart.

De Linux-partitie kan je alleen weghalen met partitioneer-software en die moet dan ook nog eens een keer op een CD of bootable stickje staan. GParted is zo iets.

Maar GParted in handen van iemand die niet weet wat hij doet kan het systeem zo aantasten dat niets meer start.

De multiboot weghalen gaat via deze truc.

Kijk maar wat je aan durft. Het is uiteraard op eigen risico.
Succes,

Erky

rembrantd
door rembrantd - Apr 7, 2014 om 17:39
116 Antwoorden / 36 Vragen

Erky, dat klopt. Er is voor Linux een partitie vrijgemaakt.
Als ik de computer aanzet gaat hij automatisch Mint doen tenzij ik op het toetsenbord snel naar beneden ga met het pijltje om XP te starten.

De methode die je aangeeft lijkt niet geschikt voor mij als leek, ik ben bang dat dan ook mijn XP verdwijnt.

Is er een simpel programma voor Windows die de Linuxpartitie verwijderd of kan het met systeemherstel misschien?

Linux neemt nu nutteloos geheugen in beslag en ik heb niet veel meer over.

labren
door labren - Apr 7, 2014 om 22:07
862 Antwoorden / 0 Vragen

je kan toch gewoon die partisipatie van die linux verwijderen !!!

de
door derkstruik - Apr 10, 2014 om 22:13
1 Antwoorden / 0 Vragen

simpele oplossing: vergeet XP.XP is doodverklaard door Microsoft en probeer linux mint te begrijpen,zo moeilijk is dit OS helemaal niet!

forever-nl
door forever-nl - Apr 10, 2014 om 23:03
400 Antwoorden / 11 Vragen

Ook van mij het advies om uit veiligheidsoverwegingen geen Windows XP te gebruiken maar Linux. Is dat geen optie dan een nieuwe versie van Windows aanschaffen en eventueel een nieuwe pc/laptop. Deze is waarschijnlijk al minstens 10 jaar oud dus dat mag wel een keer...

rembrantd
door rembrantd - Apr 11, 2014 om 16:23
116 Antwoorden / 36 Vragen

Bedankt voor alle reacties maar de vraag is niet beantwoord.
Het kan toch niet zo zijn dat Linux niet op een eenvoudige manier verwijderd kan worden?
Ik gooi het in de grote groep van Twitter #linux=malware

aurora1
door aurora1 - Apr 11, 2014 om 17:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Even op internet rondkijken leverde klik hier op met tevens een link met allerhande mogelijkheden.