zoekster
door zoekster Oct 12, 2014 om 20:37
Computers & telefonie

Hoe krijg je een 'soort' windows mail account met windows 8.1?

Beste forumleden.

Ik ga de grote oversteek maken van Vista naar Windows 8.1 (nieuwe laptop)
Nu vraag ik me af hoe het zit met Windows Mail, die waarbij je de mail download met een pop.server. Is dat voorgoed verleden tijd? Ik lees wat over een microsoft account. Wat moet ik me daarbij voorstellen?

En kan ik me daarvoor met een hotmail account aanmelden?

Zijn er nog andere 'verrassingen' waar ik tegenaan kan lopen (behalve de tegeltjes) met de overgang van Vista naar Windows 8.1?

(ik zie er tegenop)

Alvast bedankt voor de antwoorden.

2768 40 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Oct 12, 2014 om 20:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bij het installeren wil MS dat je een Microsoft / Windows (Live) account aanmaakt ja, daar kan je gewoon je Hotmail of Outlook account voor gebruiken. Je kan echter ook een ander e-mailadres koppelen aan die account. Belangrijkste verschil is denk ik toch wel dat er een clouddrive (OneDrive) wordt aangemaakt, alles wat je daar opslaat wordt (ook) in de cloud opgeslagen. Als je dat niet wilt dan moet je daar dus geen gebruik van maken.

zoekster
door zoekster - Oct 12, 2014 om 21:22
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@diumenge.
Ik begrijp je antwoord niet, sorry.
Als ik mijn upc account zou opgeven, wat gebeurt er dan wel of niet met de mail en wordt er dan wel of niet nog iets in de cloud opgeslagen? (ook weer zoiets, die cloud)
En als ik mijn hotmail adres opgeef, wat is dan het verschil met nu?

Nu gaat mijn upc mail direct naar Windows Mail en staat het vast op mijn laptop, is zoiets straks nog zoiets mogelijk?

diumenge
door diumenge - Oct 12, 2014 om 21:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je kan je UPC-account wel koppelen aan je Windows-account, maar dat is dan alleen om in te loggen, niet om je mail op te halen.

Er zit een mailcliënt (een app) ingebouwd in Windows 8.1, daar kan je naast Hotmail of Outlook account ook andere accounts aan toevoegen. Maar... geen Pop3. De truuk is dan om die account toe te voegen aan je Outlook-account. Lees daar hier meer over.

Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk andere mailprogramma's te installeren, zoals bijvoorbeeld Outlook.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Oct 12, 2014 om 22:19
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Als je onderweg niet wil kapseizen, kun je beter 'down'graden naar Windows 7.
Dit is echt een hele sterke aanbeveling, je gaat vanzelf ontdekken waarom precies.

(het is een aanbeveling, behoef er geen reactie op, het is ook niet om 'n discussie uit te lokken.)

diumenge
door diumenge - Oct 12, 2014 om 22:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik vraag me af of dat, legaal, nog mogelijk is. Maar inderdaad, de overgang van Vista naar Windows 7 is een stuk eenvoudiger. Met classic shell kan je 8.1 overigens behoorlijk op 7 laten lijken.

Cookies
door Cookies - Oct 12, 2014 om 22:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nog meer handige programma's, waaronder Windows Mediaplayer, vind je hier.

Als je even op die pagina naar beneden scrolt, vind je ook een heleboel apps. Er zijn gratis apps en apps die je moet betalen.

Cookies
door Cookies - Oct 12, 2014 om 22:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik zou zeker niet downgraden naar Win7, als zoekster dat al zou willen, want er gaan geruchten dat Win8.1 gebruikers een gratis upgrade krijgen in 2015 naar Win10. En Win10 toont weer veel overeenkomsten met Win7.

Zoekster, je kan je gewoon aanmelden met je hotmail account. Je kan Windows Live Mail 2012 downloaden, dat is een onderdeel van Windows Live Essentials en is een nieuwere versie van de Windows Mail die jij gebruikt in Vista.

Windows Live Essentials kun je hier downloaden. Het is een pakket met meerdere programma's. Je kunt voor installeren vinkjes weghalen bij programma's die je niet wilt van de pakket.

Cookies
door Cookies - Oct 12, 2014 om 22:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Om je alvast in te lezen Ontdek Windows 8.1

zoekster
door zoekster - Oct 12, 2014 om 23:05
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Bedankt, carola.83, dat is wat ik zocht. Ik wil inderdaad niet downgraden naar Windows 7 al was het maar omdat ik dat hier niet op de plank heb liggen en ik wil (al tegenstribbelend) toch proberen mee te gaan met de nieuwe tijd.
Ik ga Windows live mail downloaden. Werkt dat ook met POP3 of gaat dat anders?

Verder heb ik allang mijn zinnen gezet op Windows 10, het is nog niet helemaal duidelijk of die gratis wordt of dat je er voor moet betalen als je Windows 8.1 hebt. Maar ik red het net niet met mijn huidige laptop (al twee keer blauw scherm gehad, daarna deed hij het weer prima) daarom heb ik nu een spotgoedkope laptop gekocht om dan uiteindelijk weer wat degelijkers te kopen als Windows 10 een tijdje zijn intrede heeft gedaan. Ook daar eventjes de kinderziektes van afwachten.

In de Classic Shell zal ik me ook gaan verdiepen, al wil ik eerst nog een beetje spelevaren met die tegels. Als ik dan toch bezig ben.

@lekkerisdat, je mag me gerust de gevaren van Windows 8 uitleggen, ben wel gevoelig voor de privacy waarborgen. Wellicht haal ik dan geen echt domme dingen uit ;-)

aurora1
door aurora1 - Oct 12, 2014 om 23:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mogelijkheden mailprogramma W8: klik hier

aurora1
door aurora1 - Oct 12, 2014 om 23:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Tips en trucs voor W8.1 van schoonepc, zie ook de linkerkolom: klik hier.

Cookies
door Cookies - Oct 12, 2014 om 23:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Ik ga Windows live mail downloaden. Werkt dat ook met POP3 of gaat dat anders? .....

Werkt net als Windows Mail met pop3. Het programma zal erg herkenbaar voor je zijn.

Je hoeft niets op te slaan in One Drive (is in de cloud). Ik heb alles gewoon op de harde schijf staan. Ook Office.

zoekster
door zoekster - Oct 12, 2014 om 23:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zondag 12 okt 2014, 23:10]Bestanden overzetten van oud naar nieuw: klik hier
Grappig, het eerste wat ik lees is 'de stekker zit erin'.
Als ik die nu maar niet vergeet ;-)

Zonder dollen, een handige link, bedankt.

Cookies
door Cookies - Oct 12, 2014 om 23:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......daarom heb ik nu een spotgoedkope laptop gekocht.......

Dat is die HP die ik in 1 van je antwoorden voorbij zag komen? Wilde er niets over zeggen, maar dacht wel: oeps, stelt niet veel voor. Nu het voor tijdelijk blijkt te zijn, durf ik het wel te zeggen.;-)

zoekster
door zoekster - Oct 12, 2014 om 23:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Voor Office moet je geloof ik betalen? Heb ik geen zin in ;-)

Ik ben van plan dit keer Open Office te gebruiken. Eens zien wat dat me brengt.

@carola.83
Ja, die HP, ik heb hem al binnen, dinsdag krijg ik wat hulp bij installeren, maar ik wil voorbereid zijn (en net doen of ik er wat vanaf van weet). Het is inderdaad een goedkoop dingetje en geen vergelijk met de HP die ik nu heb, die is veel robuuster. Ik hou deze gouwe ouwe er dan ook naast. Heeft een veel prettiger toetsenbord. Mijn hulp neemt een los toetsenbord met muis voor me mee, ben benieuwd.

aurora1
door aurora1 - Oct 12, 2014 om 23:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bestanden overzetten van oud naar nieuw: klik hier

aurora1
door aurora1 - Oct 12, 2014 om 23:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@zoekster, plak maar een briefje op de laptop over die stekker dan vergeet je het niet....
Zie onderaan op die pagina bij: En verder over overstaphulp en email behouden.

Cookies
door Cookies - Oct 13, 2014 om 00:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Heb je, gezien de bsod, je gouwe ouwe wel eens open gegooid en stofvrij gemaakt?

Win 8.1 is even wennen, maar alles went, behalve.......

door 1953 - Oct 13, 2014 om 03:34
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 12 okt 2014, 22:42]Ik zou zeker niet downgraden naar Win7, als zoekster dat al zou willen, want er gaan geruchten dat Win8.1 gebruikers een gratis upgrade krijgen in 2015 naar Win10. En Win10 toont weer veel overeenkomsten met Win7.

Zoekster, je kan je gewoon aanmelden met je hotmail account. Je kan Windows Live Mail 2012 downloaden, dat is een onderdeel van Windows Live Essentials en is een nieuwere versie van de Windows Mail die jij gebruikt in Vista.

Windows Live Essentials kun je hier downloaden. Het is een pakket met meerdere programma's. Je kunt voor installeren vinkjes weghalen bij programma's die je niet wilt van de pakket.

Gratis of blijft het bij een veronderstelling dat gebruikers van 8.1 naar 10 kunnen upgraden?

door 1953 - Oct 13, 2014 om 03:43
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Je gaat naar de website, of wordt daar al heengeleid, van Microsoft en maak een account aan - vergelijkbaar met enig andere registratieprotocol. Registratie van Windows 8.1. is sowieso noodzakelijk om de legitimiteit van de licentie van de software te bepalen.

Bij die registratie maakt u een account aan met een gebruikersnaam en wachtwoord - vergelijkbaar met deze site. Bij die registratie kunt u tevens een ...@live.nl account aanmaken, bijvoorbeeld: zoekster@live.nl

Natuurlijk wil Microsoft uw gegevens registreren en beheren voor de nodige updates e.d.

diumenge
door diumenge - Oct 13, 2014 om 06:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 13 okt 2014, 03:43]Je gaat naar de website, of wordt daar al heengeleid, van Microsoft en maak een account aan - vergelijkbaar met enig andere registratieprotocol. Registratie van Windows 8.1. is sowieso noodzakelijk om de legitimiteit van de licentie van de software te bepalen.

Bij die registratie maakt u een account aan met een gebruikersnaam en wachtwoord - vergelijkbaar met deze site. Bij die registratie kunt u tevens een ...@live.nl account aanmaken, bijvoorbeeld: zoekster@live.nl

Natuurlijk wil Microsoft uw gegevens registreren en beheren voor de nodige updates e.d.

Wederom een onzin antwoord.

MS wil graag dat je een Microsoft account aanmaakt, maar het is (je moet wel even goed zoeken) mogelijk om met een lokale account te werken (de Store en OneDrive werken dan uiteraard niet). Daarnaast heeft de registratie voor een Windows account niets te maken met het activeren/registreren van je Windows versie om de legitimiteit van de software te bepalen. Updates ontvang je ook gewoon als je geen Microsoft account aanmaakt.

rubyn
door rubyn - Oct 13, 2014 om 07:13
146 Antwoorden / 18 Vragen

Als windows 8.1 niet bevalt, kun je ook een dualboot met de preview versie van Windows 10 installeren KLIK

fl
door flessebon - Oct 13, 2014 om 10:11
418 Antwoorden / 7 Vragen

Lees even waar je mee instemt als je windows mail gebruikt. Dan is het beter om webmail van je eigen provider te gebruiker.

zoekster
door zoekster - Oct 13, 2014 om 12:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=rubyn schreef op maandag 13 okt 2014, 07:13]Als windows 8.1 niet bevalt, kun je ook een dualboot met de preview versie van Windows 10 installeren KLIK
Ik vrees dat dat niet voor 'gemiddelde gebruikers' als ik is bedoeld ;-)

zoekster
door zoekster - Oct 13, 2014 om 12:08
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Kun je overigens zelf beslissen wat je in OneDrive opslaat en wat niet? Of wordt daar bijna alles automatisch steeds opgeslagen?
Heeft MS bijv. ook toegang tot Open Office en Windows Live Essentials? Of moet je daarvoor iets aanklikken?

Cookies
door Cookies - Oct 13, 2014 om 12:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 13 okt 2014, 12:08]Kun je overigens zelf beslissen wat je in OneDrive opslaat en wat niet? Of wordt daar bijna alles automatisch steeds opgeslagen?
Heeft MS bijv. ook toegang tot Open Office en Windows Live Essentials? Of moet je daarvoor iets aanklikken?

Zelf gebruik ik One Drive ook niet. Nee, MS heeft niet meer toegang tot WLE en OO dan bij je oude laptop.
(Eigenlijk wilde ik gewoon zeggen: nee, daartoe heeft MS geen toegang, maar voor de paranoïa onder ons, heb ik de zin aangepast.)

zoekster
door zoekster - Oct 13, 2014 om 12:33
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@carola.83

Even voor de duidelijkheid.

Als ik een hotmailadres opgeef voor de toegang tot Windows 8.1, betekent dat niet dat One Drive MS gerelateerde bestanden in de cloud opslaat?
Mocht ik Office van MS installeren, dan is het dus niet zo dat de bestanden daarvan automatisch in de 'cloud' komen?

Dan kan ik nl net zo makkelijk een hotmailadres opgeven. Ik ben er nog niet uit met die clouds allemaal, ze worden overal aangeboden. Avast kwam er laatst ook al mee op de proppen.

Cookies
door Cookies - Oct 13, 2014 om 12:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Mocht ik Office van MS installeren, dan is het dus niet zo dat de bestanden daarvan automatisch in de 'cloud' komen? .......

Ik geloof dat Office 365 veel met cloud werkt. Zelf gebruik ik Office 2013 Professional, al die programma's (en dus ook mijn bestanden) staan gewoon op mijn harde schijf.

Cloud gebruik wordt steeds meer gepromoot, maar je hoeft er natuurlijk niet aan mee te doen. Af en toe gebruik ik Google Drive, maar dan alleen voor onbelangrijke (pdf ) documenten die ik, o.a. voor dit forum, soms even in wil kijken.

aurora1
door aurora1 - Oct 13, 2014 om 12:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, ja, en je hebt zomaar nu ook: klikkerderknip.
En lees ook eens klik hier over geen MS account aanmaken.

Cookies
door Cookies - Oct 13, 2014 om 12:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als je eenmaal alle apps enz hebt geïnstalleerd, kun je trouwens overschakelen van je microsoft account naar een lokale account. Zo werk ik ook.

Cookies
door Cookies - Oct 13, 2014 om 12:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Even in het kort de procedure als je begint met je nieuwe laptop:

1. Log in met je hotmail account
2. Download en installeer alle programma's en apps die je wilt hebben
3. Schakel over naar je lokale account

Als je in de loop der tijd een app ziet in de Store die je wilt hebben: even omschakelen van lokale account naar microsoft account en dan weer terug naar lokale account.

zoekster
door zoekster - Oct 13, 2014 om 13:10
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@carola.83 en @aurora1

Bedankt voor al jullie informatie, ik ga er vanavond even goed voor zitten. Dat wordt blokken ;-)

zoekster
door zoekster - Oct 13, 2014 om 13:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Overigens, ook alle anderen bedankt voor de bijdragen!

Cookies
door Cookies - Oct 13, 2014 om 16:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 13 okt 2014, 13:10]@carola.83 en @aurora1

Bedankt voor al jullie informatie, ik ga er vanavond even goed voor zitten. Dat wordt blokken ;-)

Met een neutje er bij wordt het echt minder blokken;-)

zoekster
door zoekster - Oct 15, 2014 om 15:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Back in town ;-)

Windows 8.1 is geinstalleerd. Pff, wat een gedoe, je kunt echt merken dat ze dit besturingssysteem niet hebben uitgetest op de 'gewone' man/vrouw. Een heel gezoek om alles te vinden. Mijn hulp had ook nooit eerder met Windows 8 gewerkt. En op een gegeven moment zat ik vast in de App store, nergens een uitweg te bekennen. Moet je links naar beneden met je muis en dan wat klikken, gebeurde eerst niets en toen eindelijk kwam het Windows embleem te voorschijn. Maar nu durf ik er bijna niet meer in omdat ik bang ben dat ik er meer niet uit kan komen.

En dan nog iets anders, daar wil ik jullie raad over. De laptop maakt een reutelend geluidje, een zacht gekraak. Wat kan dat zijn? Is dat normaal? Als ik hem afsluit en hij gaat uit, dan hoor ik een heel klein tikje.
Mijn oude laptop doet dat helemaal niet. Alleen als ik mijn oor echt te luisteren leg op de laptop hoor ik heel zachte piepjes. Zouden het de fans van de laptop zijn?

Verder heeft de nieuwe 3 usb poorten. 1 doet het normaal, maar de 2 die rechts aan de zijkant zitten naast elkaar gaan heel stroef, je moet de stekkers er echt flink induwen en er bijna uitrukken. Daar ben ik natuurlijk niet blij mee.

Weet eigenlijk niet wat je mag verwachten van zo'n goedkope laptop. Ik weet ook niet wat normaal is bij deze HP. Het liefst stuur ik hem terug, maar ik heb nu Windows 8.1 er al op geïnstalleerd en er ook nog Avast op gezet.

Wel een mail naar de klantenservice gestuurd met mijn bevindingen.

Niet echt happy dus, zit nu op mijn gouwe ouwe te typen.

Ik hoor graag jullie commentaar...

zoekster
door zoekster - Oct 15, 2014 om 16:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik krijg net bericht van de klantenservice, mag hem terugsturen. Dat valt me reuze mee!
Ik ga het ook doen. Jammer dat ik nu niet weet of dit bij de laptop hoorde of dat ik nou net een misser had.

aurora1
door aurora1 - Oct 15, 2014 om 16:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als deze klik hier is dan schijnt dat meer voor te komen.

aurora1
door aurora1 - Oct 15, 2014 om 17:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik was even te snel... Ik zou nog even naar andere reviews kijken. Wie weet krijg je met terugsturen eentje zonder kraakjes, je weet maar nooit.

aurora1
door aurora1 - Oct 15, 2014 om 17:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Avast verwijdertool: klikkerdeklik. Avast wel eerst uitzetten.

zoekster
door zoekster - Oct 15, 2014 om 17:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb Avast verwijderd en ook Firefox. Ik was nog niet erg ver gekomen met installeren van programma's.

Ja, die HP was het. Ergens zou ik het nog wel een keer met die laptop willen proberen en aan de andere kant weet ik het nog niet. Twijfel is my middle name....

Mijn hulp (goede vriend) vroeg me of ik nu helemaal klaar was met windows 8.1, maar ondanks mijn weerstand laat ik me natuurlijk ook weer niet zo gauw uit het veld slaan ;-) En ik heb al jullie goede adviezen om mij bij te staan...

Bovendien heb ik nu eenmaal een nieuwe interum-laptop nodig. Het is niet anders.