su
door suusje53 Jun 10, 2014 om 22:51
Computers & telefonie

Hoe stel ik mijn telefoon in voor vakantie buitenland?

Zaterdag ga ik naar Spanje voor een aantal weken.
Ik heb sinds kort een Samsung Galaxy S4 en een abonnement van Telfort.
Nu kan ik bij Telfort een Internet bundel EU voor 5 euro 50 Mb aanzetten.
Mijn vraag is, hoe moet ik mijn toestel nu instellen want ik zie dat er vaak data gebruikt wordt door applicaties.
Ik wil die 50 MB alleen gebruiken voor Whatsapp. Dus geen mail binnenhalen, geen foto's synchroniseren en back-ups door Google+ geen updates en vooral niet bellen want voor bellen moet je een andere buitenland bundel kopen.
Ik heb er totaal geen verstand van.
Ik wil het abonnement wat ik nu heb van Telfort helemaal niet gebruiken in het buitenland, dat is me te duur.
Het zal toch niet zo zijn als mijn Internetbundel EU op is, mijn eigen abonnement weer gebruikt wordt?

Dus hoop ik dat iemand mij kan zeggen hoe en wat ik allemaal in moet stellen.

groet Suusje

12530 23 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 10, 2014 om 23:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bellen vanuit het buitenland is helemaal niet duur meer, ook sms'en is goedkoop.

Lees hier

Ik heb geen Telfort dus ik ken die bundels niet. En voor de instellingen van uw mobiel zult u de gebruiksaanwijzing moeten raadplegen.

Kunt u in het buitenland geen gebruik maken van wifi?

aurora1
door aurora1 - Jun 10, 2014 om 23:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als je geen uitgebreide handleiding hebt dan kun je die via de site van Samsung downloaden. Een pdf die je tevens naar je gsm kunt kopiëren en lezen met QuickOffice dat vermoedelijk op de gsm staat.
Doe alles zoveel mogelijk via wifi-hotspots, die zijn haast overal. Whatsappen kan dan ook gratis, evenals mails binnenhalen enz.
Lees klik hier eens helemaal goed door.
Ik zou ook als datateller My Data Manager installeren.

pi
door pieterwolters - Jun 11, 2014 om 08:03
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Let wel op de veiligheid bij gebruik van wifi-hotspots. Het is vrij makkelijk om een wifi hotspot neer te zetten die zich voordoet als een betrouwbare hotspot, maar die vervolgens al je data onderschept. 3G/4G is dan veel veiliger.

ve
door veltman1 - Jun 11, 2014 om 12:11
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou in het betreffende land een kaartje voor internet kopen. Je moet dan wel je instellingen aanpassen bij mobiele netwerken. Een pre paid kaartje van het betreffende land is het goedkoopste.
Zorg dat Roaming uit staat anders gebruikt hij dure buitenland tarieven. Tijdens het gebruik van de pre paid kaart zet je mobiele gegevens aan. Verder laat je het uit staan en dan kan er niets in rekening gebracht worden of geupload.
Succes

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jun 11, 2014 om 19:08
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=suusje53 schreef op dinsdag 10 jun 2014, 22:51]Het zal toch niet zo zijn als mijn Internetbundel EU op is, mijn eigen abonnement weer gebruikt wordt?
Zie hier heel duidelijk het antwoord.

Persoonlijk zou ik het niet durven, aangezien gegevens niet realtime verwerkt worden. Feitelijk kun je dan toch boven de 50 MB komen en wat doet Telfort dan?
Verder die instellingen die jij wel zijn onder Android niet of niet fatsoenlijk realiseerbaar. Als Android het op zijn heupen krijgt en wilt gaan updaten dan gaat hij updaten en dan is 50 MB werkelijk helemaal niets.

Laat je telefoon thuis, neem 'n oude -niet zo'n slimme- telefoon mee en geniet van de vakantie.

gallito
door gallito - Jun 11, 2014 om 19:20
480 Antwoorden / 66 Vragen

@suusje53
Een prepaid kaartje van een buitenlandse provider kan alleen als je een simlock vrije telefoon hebt en is niet goedkoper.

Zet in het buitenland ALTIJD je roaming uit om onverwacht hoge internetkosten te voorkomen.
Dat heeft geen invloed op je belgedrag.

Als je gebruik maakt van een gratis wifi punt (die bijna overal te vinden zijn) hoef je daarvoor je roaming niet aan te zetten, alleen je wifi stand-by houden.

Als je what's app gebruikt heb je daarvoor wel een gratis wifi punt nodig, is dat er niet dan zet je even je roaming daarvoor aan. Maar niet vergeten deze daarna weer te deactiveren.

tolsma1945
door tolsma1945 - Jun 11, 2014 om 21:30
229 Antwoorden / 6 Vragen

Geachte Suusje.
Een ding, je kan niet alleen Watsapp gebruiken, met je 50 mb,je email wordt ook dan automatisch binnen gehaald en met alle aps die gebruik van data maken.
Het enige wat je kunt doen is data uitzetten en alleen gebruik maken van wifi netwerken in Spanje, bv in het hotel of camping.
Nog een ding 50 mb is Héél snel op.

su
door suusje53 - Jun 11, 2014 om 22:48
13 Antwoorden / 7 Vragen

Bedankt voor al jullie reacties.

Via jullie antwoorden ben ik er dus achtergekomen dat ik niet alleen whatsapp kan gebruiken.
Ik heb besloten om Roaming uit te zetten, automatische updates en backups uit te zetten.
Verder zet ik geen internetbundel EU aan, ik ga voor WiFi.
Op mijn hotelkamer neem ik internet voor 12 euro per week voor mijn iPad. Deze code is echter maar voor een apparaat geldig. Verder gebruik ik het toestel van mijn vriend dan maar die een buitenland abonnement heeft van 30 MB per dag.
En anders kan ik altijd nog een sms'je sturen, dat is ook niet zo duur.

Groet Suusje

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2014 om 23:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt dan beter internet voor uw mobiel nemen en uw mobiel instellen als hotspot voor uw I-pad, dan kunt u die ook gebruiken.

aurora1
door aurora1 - Jun 12, 2014 om 00:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Account en synchroniseren/op de achtergrond synchroniseren ook uitzetten (via instellingen), Pakketgegevensgebruik uitzetten, en "alleen ...netwerken gebruiken" uitvinken, te vinden via Instellingen - Mobiele netwerken. Ook gps uitzetten omdat anders bijv. kaarten van Google Maps kunnen gaan updaten. Ook het automatisch updaten van de software van de gsm uitzetten mocht dat aan staan.
Met een wifi verbinding kun je in feite zo ongeveer alles doen. Als je je Gmail wilt laten binnenrollen kun je de icoon aantikken en via instellingen dan "vernieuwen" met het ronde pijltje. Je kunt met Gmail met wifi ook mails versturen.

pi
door pieterwolters - Jun 12, 2014 om 07:34
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tolsma1945 schreef op woensdag 11 jun 2014, 21:30]je email wordt ook dan automatisch binnen gehaald en met alle aps die gebruik van data maken.

Dat kan je uit zetten. Stel gewoon in dat email alleen wordt opgehaald als je daar zelf om vraagt.

[quote=tolsma1945 schreef op woensdag 11 jun 2014, 21:30]
Nog een ding 50 mb is Héél snel op.

Dat valt ook wel weer mee. Ik ben maandelijks ca. 1 week in het buitenland voor werk, en het gebeurt zelden dat ik over de 50MB data roaming ga. En ik let niet op wat ik gebruik. Als ik internet nodig heb gebruik ik het. Je moet natuurlijk geen Youtube filmpjes gaan bekijken. En om het in perspectief te plaatsen: 50MB is nog altijd ruim 50 minuten muziek luisteren via Spotify.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jun 12, 2014 om 08:44
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=suusje53 schreef op woensdag 11 jun 2014, 22:48]Via jullie antwoorden ben ik er dus achtergekomen dat ik niet alleen whatsapp kan gebruiken.
Dat kan uiteraard wel, klik, hoef je enkel Whatsapp éénmalig toegang te verschaffen en zorgen dat deze app op de achtergrond actief is.

Na de vakantie delete je de app weer, of je moet opeens in de vakantie tot een ingeving komen, na het vouwen en opzetten van 'n alu-hoedje dat ook jij een hoop te verbergen hebt, namelijk jouw privacy..

labren
door labren - Jun 13, 2014 om 12:20
862 Antwoorden / 0 Vragen

ik ga altijd naar tenerif maar mijn telefoon schakeldt automatische over , ik kan gewoon blijven bellen en ik kan gewoon gebelt worden vanuit holland !!!

labren
door labren - Jun 13, 2014 om 12:22
862 Antwoorden / 0 Vragen

alleen ik zit wel bij simpel

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jun 13, 2014 om 15:58
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=labren schreef op vrijdag 13 jun 2014, 12:22]alleen ik zit wel bij simpel
Dat deed uw vorige reactie al vermoeden.

gallito
door gallito - Jun 13, 2014 om 18:53
480 Antwoorden / 66 Vragen

[quote=suusje53 schreef op woensdag 11 jun 2014, 22:48]Bedankt voor al jullie reacties.

Verder gebruik ik het toestel van mijn vriend dan maar die een buitenland abonnement heeft van 30 MB per dag.

Je kunt het toestel van je vriend(als hij ook een Android toestel heeft) en dus al een buitenland abonnement heeft, ook instellen als wifi hotspot .
Hier lees je hoe je dat doet
http://computertotaal.nl/smartphone/maak-van-je-android-toestel-een-wifi-hotspot-63036?utm_source=SIM&utm_medium=email&utm_campaign=201406110953_ComputerTotaal_default&utm_content=&utm_term=_761#source=newsletter

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jun 13, 2014 om 19:06
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gallito schreef op vrijdag 13 jun 2014, 18:53]Je kunt het toestel van je vriend(als hij ook een Android toestel heeft) en dus al een buitenland abonnement heeft, ook instellen als wifi hotspot .
Hier lees je hoe je dat doet
;-).

gallito
door gallito - Jun 13, 2014 om 20:14
480 Antwoorden / 66 Vragen

@lekkerisdat
Ik heb wel 10 keer uitgeprobeerd hoe het precies werkt met een link invoegen en ik krijg het maar niet door. Grrr. :-(
Ik heb ook al in de zoekmachine gezocht, maar die vindt niets.

Ik heb het ooit uitgelegd gelezen door iemand van het forum, maar heb dat helaas niet opgeslagen.
Misschien een uitleg hierover in een nieuw onderwerp?.

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2014 om 20:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gallito

Hier staat het beschreven

Het is mij uiteindelijk ook gelukt, dus het komt goed ;-)

labren
door labren - Jun 13, 2014 om 23:45
862 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op vrijdag 13 jun 2014, 15:58][quote=labren schreef op vrijdag 13 jun 2014, 12:22]alleen ik zit wel bij simpel
Dat deed uw vorige reactie al vermoeden.

ja hoe dom moet je zijn !!!

su
door suusje53 - Jun 14, 2014 om 07:58
13 Antwoorden / 7 Vragen

Een Wifi hotspot zou kunnen, echter mijn vriend heeft een Apple Iphone 5 S.
Op internet heb ik hierover nog niet de juiste beschrijving gevonden.

Verder heb ik ontdekt dat ik maar op 1 knop hoef te drukken...apparaatopties.... dataverbindingstand uit of inschakelen en voorlopig alleen op Wifi werken.

gallito
door gallito - Jun 14, 2014 om 10:34
480 Antwoorden / 66 Vragen

@tiger
Bedankt voor de link. Die zocht ik.

tijger1
door tijger1 - Jun 14, 2014 om 10:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=gallito schreef op zaterdag 14 jun 2014, 10:34]@tiger
Bedankt voor de link. Die zocht ik.

En nu maken dan hé ;-)