ro
door roberta May 19, 2014 om 12:18
Computers & telefonie

Hoe veilig is MS Office XP?

Laatst was er genoeg publiciteit over het niet meer beschikbaar zijn van support voor Windows XP, maar ik maak nog steeds gebruik van MS Office XP, ooit aangeschaft in 2004. Moet ik nu ook overstappen op Office 365 o.i.d. De automatische MS updates nemen ook office updates mee, en SP3 zou de laatste office XP update geweest zijn, vlg Google.

Via internet kun je bij officebestellen.nl een legaal Nederlands office pakket bestellen voor e 49,95. Vlg mij is dat geen MS Office, wie heeft er ervaring mee? Open office vind ik niet prettig om mee te werken, dus dat is voor mij geen alternatief.

Mijn OS is Windows 7

Graag feedback

2469 14 Rapporteer

f.weele
door f.weele - May 19, 2014 om 16:18
1085 Antwoorden / 27 Vragen

beste roberta, microsoft office XP is de voorganger van office 2003. Voor deze laatste zijn de updates evenals bij XP op 8 april j.l. gelijktijdig beeindigd.
Voor microsoft office XP worden dus al langer geen updates meer uitgegeven.
Je loopt dus een aanzienlijk risico op malware/virusinfectie van de pc.
De keuze is aan jezelf; een betaalde versie of een gratis alternatief.
klik hier
m.vr.gr.

crewmember
door crewmember - May 19, 2014 om 16:36
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=f.weele schreef op maandag 19 mei 2014, 16:18]beste roberta, microsoft office XP is de voorganger van office 2003. Voor deze laatste zijn de updates evenals bij XP op 8 april j.l. gelijktijdig beeindigd.
Voor microsoft office XP worden dus al langer geen updates meer uitgegeven.
Je loopt dus een aanzienlijk risico op malware/virusinfectie van de pc.
De keuze is aan jezelf; een betaalde versie of een gratis alternatief.
klik hier
m.vr.gr.

Dit valt allemaal wel mee hoor. Alleen zou ik oppassen met outlook.
Word en excel en dergelijke staan niet in verbinding met internet hebben dan ook een zeer lage kans om een lek te veroorzaken. Ze worden gewoon beschermd door de beveiliging van Windows 7.

Ik zou zelf gewoon office blijven gebruiken als u dit een fijn programma vind. Alleen in plaats van outlook de web app gebruiken.

f.weele
door f.weele - May 19, 2014 om 16:46
1085 Antwoorden / 27 Vragen

hier nog een link naar een artikel van seniorweb: klik hier over office 2003.
Indien je office xp gebruikt zonder verbinding te maken met het internet (offline) dan zal het risico beperkt blijven, maar dan nog. Een foutje is zo gemaakt.
m.vr.gr.

crewmember
door crewmember - May 19, 2014 om 17:49
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=f.weele schreef op maandag 19 mei 2014, 16:46]hier nog een link naar een artikel van seniorweb: klik hier over office 2003.
Indien je office xp gebruikt zonder verbinding te maken met het internet (offline) dan zal het risico beperkt blijven, maar dan nog. Een foutje is zo gemaakt.
m.vr.gr.

Dat is allemaal mooi (ook al mis ik hun bronvermelding) Maar ik blijf erbij dat zolang je geen outlook gebruikt je geen problemen kan hebben. Zonder internetverbinding zijn er nou eenmaal geen backdoors om te vinden.

pi
door pieterwolters - May 19, 2014 om 20:14
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=crewmember schreef op maandag 19 mei 2014, 16:36]

Word en excel en dergelijke staan niet in verbinding met internet hebben dan ook een zeer lage kans om een lek te veroorzaken.

Totdat iemand een lek vindt in Visual Basic en een document stuurt die dat lek misbruikt....

pi
door pieterwolters - May 19, 2014 om 20:17
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=roberta schreef op maandag 19 mei 2014, 12:18]

Via internet kun je bij officebestellen.nl een legaal Nederlands office pakket bestellen voor e 49,95. Vlg mij is dat geen MS Office, wie heeft er ervaring mee? Open office vind ik niet prettig om mee te werken, dus dat is voor mij geen alternatief.

Als je opgelicht wilt worden moet je daar een Office pakket bestellen....

Het gaat hier waarschijnlijk om iets als Open Office of Libre Office die je gewoon gratis kunt downloaden.

valerius-2
door valerius-2 - May 19, 2014 om 21:56
7840 Antwoorden / 95 Vragen

De update van office gaan gewoon door dat is mijn ervaring op de oude xp computer.

crewmember
door crewmember - May 20, 2014 om 09:43
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op maandag 19 mei 2014, 20:14][quote=crewmember schreef op maandag 19 mei 2014, 16:36]

Word en excel en dergelijke staan niet in verbinding met internet hebben dan ook een zeer lage kans om een lek te veroorzaken.

Totdat iemand een lek vindt in Visual Basic en een document stuurt die dat lek misbruikt....

Je moet wel aardig ongelukkig zijn als je nog z'on virus wil aantreffen en hem dan ook nog te downloaden en te openen, zonder dat er ergens een ander belletje gaat rinkelen of je zelf wel doorhebt dat je de afzender niet kent.
Maar goed dit kan inderdaad. Het is alleen zeldzaam en onwaarschijnlijk en in mijn ogen geen reden genoeg om je office pakket de updaten.

bo
door bobbielinux - May 21, 2014 om 13:02
9 Antwoorden / 2 Vragen

Chinesen kunnen veel dingen goed namaken dus ook office
zie
http://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/kingsoft-office-free-kantoorpakket-text-spreadsheet-presentation

wimmi20
door wimmi20 - May 21, 2014 om 13:04
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Al die tientallen beveiliging updates na de introductie van een nieuw stuurprogramma zijn een brevet van onvermogen van Microsoft.
Het blijkt dus dat hackers Microsoft er telkenmale, en al tientallen jaren op kunnen wijzen dat de Microsoft ontwerpers fouten hebben gemaakt.
Als u uw auto elke maand naar de garage moet terugbrengen omdat er een ontwerpfout inzit, dan staat u in de garage met het schuim op de mond van kwaadheid.
En van Microsoft wordt het maar geaccepteerd.
Microsoft waarschuwt nu voor XP, en of u maar even hun nieuwe software wilt kopen, of een nieuwe computer.
En alweer vette kassa voor Bill Gates.
Voor een product dat nog nooit gedeugd heeft.

crewmember
door crewmember - May 21, 2014 om 14:12
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 21 mei 2014, 13:04]Al die tientallen beveiliging updates na de introductie van een nieuw stuurprogramma zijn een brevet van onvermogen van Microsoft.
Het blijkt dus dat hackers Microsoft er telkenmale, en al tientallen jaren op kunnen wijzen dat de Microsoft ontwerpers fouten hebben gemaakt.
Als u uw auto elke maand naar de garage moet terugbrengen omdat er een ontwerpfout inzit, dan staat u in de garage met het schuim op de mond van kwaadheid.
En van Microsoft wordt het maar geaccepteerd.
Microsoft waarschuwt nu voor XP, en of u maar even hun nieuwe software wilt kopen, of een nieuwe computer.
En alweer vette kassa voor Bill Gates.
Voor een product dat nog nooit gedeugd heeft.

Ja als dit inderdaad over auto's ging is dit inderdaad waar. Maar aangezien dit niet zo is laat je met deze reactie alleen maar zien hoe weinig je van het onderwerp snapt.

Bij grote stukken software als deze is het altijd een wisselwerking tussen wat hackers en beveiliging. Als de ene weer iets nieuws uitvind dan reageert de ander daar weer op en omgekeerd. Hackers gebruiken nu methodes om iets gedaan te krijgen, die 2 jaar geleden nog niet eens te bedenken waren, laat staan dat Microsoft daar op voorbereid kon zijn. Alle grote beveiligingsbedrijven schrijven hetzelfde hierover.

Dit werkt met alle software zo. Games worden gepatched, routers geupdate, youtube verfijnd, Firefox ge upgrade etc etc. Niks wanprestaties of slecht product, gewoon hoe het werkt in deze wereld.
Wees liever blij dat microsoft deze upgrades uitgeeft waardoor jij je PC kan blijven gebruiken.

XP was in eerste instantie niet eens gemaakt voor uitgebreide internet connectiviteit. Toen xp gemaakt werd werd dit alleen gebruikt door universiteiten, grote bedrijven en een enkele enthousiasteling. Dit werd later pas toegevoegd in een servicepack toen internet ineens wereldwijd van de grond kwam.

er
door erky - May 21, 2014 om 14:31
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi roberta,
Office XP is de voorganger van Office 2000. Wat er elke keer gebeurt met volgende versies is dat ze beter aanpassen aan de stand van zaken. Windows XP was een 32 bit programma en Office XP is dat ook. Een 32 bit programma wil zeggen dat het is geschreven in programmeertaal die 32bits 'breed' is. Het huidige Windows en ook Windows 7 zijn te koop in de versies 32 en 64. Tot zover is er geen enkele relatie met een grotere kwetsbaarheid.

Er zijn in het verleden wel eens virussen ontworpen die Office aanvielen, maar dat waren er maar een paar. Zo heeft men ook wel eens geprobeerd virussen te verstoppen in een plaatje (jpg). De meeste virussen zitten in websites, e-mail berichten en vooral in foute apps en software.

De kans is dus erg klein dat je met Office XP geïnfecteerd raakt. Het alternatief, LibreOffice of OpenOffice is niet aan jou besteed, je bent gewend aan XP. Brieven kan je schrijven met Write al is dat wat kort door de bocht. Het is bijna identiek aan WordPad, dit zit standaard bij Win 7 en is te vinden bij Bureau-accessoires. Write is onderdeel van Live essentials en is gratis te downloaden van de site van Microsoft. Voor Excel is weinig gratis alternatief. Als je Excel en Powerpoint bestanden alleen leest en zelf nooit maakt zou ik kiezen voor de viewers, die ook gratis zijn. Klik hier.

Tot slot: Gebruik je Office Outlook vanwege de agenda en gebruik je Outlook Express dus niet, Outlook Express en de oude Outlook van Office XP zijn kwetsbaarder voor foute e-mails dan het actuele Live Mail. Dit laatste is ook weer te installeren via Live essentials.

Succes,
Erky

er
door erky - May 21, 2014 om 14:35
243 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 21 mei 2014, 13:04]Al die tientallen beveiliging updates na de introductie van een nieuw stuurprogramma zijn een brevet van onvermogen van Microsoft.
Het blijkt dus dat hackers Microsoft er telkenmale, en al tientallen jaren op kunnen wijzen dat de Microsoft ontwerpers fouten hebben gemaakt.
Als u uw auto elke maand naar de garage moet terugbrengen omdat er een ontwerpfout inzit, dan staat u in de garage met het schuim op de mond van kwaadheid.
En van Microsoft wordt het maar geaccepteerd.
Microsoft waarschuwt nu voor XP, en of u maar even hun nieuwe software wilt kopen, of een nieuwe computer.

@wimmi20. En wat die jij bij zie zelfde autodealer als de balken verrot zijn van jouw auto na een jaar of 10?

Groet,
Erky

er
door erky - May 21, 2014 om 14:42
243 Antwoorden / 2 Vragen

@wimmi20
Sorry, veel taalfouten! Hierboven had moeten staan:
En wat doe jij bij diezelfde autodealer als ...