ch
door charleyb Oct 16, 2008 om 11:22
Computers & telefonie

Hoe Vista Basic te downgraden

Een fatale crash was het einde van mijn vorige laptop. Deze draaide vrijwel foutloos met het besturingsprogramma Windows XP. Een nieuwe laptop was echter noodzakelijk. Hierop staat voorgeprogrammeerd het programma Windows Vista Basic.

Echter, nu werken een heleboel van mijn softwareprogramma's niet meer! Ik word dus geprovoceerd een nieuw programma te gebruiken, waarmee ik echter niets kan!

Microsoft gebeld en deze 'weigert' een downgrade o.i.d. te sturen. Hoe krijg ik mijn oude XP terug?

484 8 Rapporteer

gsm
door gsm - Oct 16, 2008 om 11:31
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Eerst nagaan of er voor de nieuwe laptop wel XP stuurprogramma's bij de fabrikant te downloaden zijn!

Als je zelf geen officiele Windows XP CD bezit, of wanneer dat een OEM versie is, dan kun je nog een nieuwe Windows XP OEM CD kopen.
Je kunt dan XP op de laptop installeren, maar zorg wel dat je in ieder geval eerst de stuurprogramma's gedownload en op CD hebt, vooral de stuurprogramma's voor netwerkadapter, video en chipset.

GSM

holpen
door holpen - Oct 16, 2008 om 11:44
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Sommige merken bieden gratis de mogelijkheid te 'downgraden'. Je kunt dit navragen bij de verkoper of de fabrikant.

Mochten ze dit niet aanbieden, dan zul je zelf moeten zorgen voor de aanschaf van een legale XP. Vraag is alleen wel of je ook drivers voor gebruik met XP kunt vinden. Zoek dat eerst even uit op de website van de fabrikant. Zijn er geen drivers, dan zul je toch Vista moeten draaien.

In het laatste geval is het van belang te kijken welke software je nu hebt die niet draait onder Vista. De meeste Windows-software zal onder Vista wel draaien. Soms zal misschien een upgrade of update nodig zijn. Kun je anders eens laten weten om welke programma's het gaat?

gsm
door gsm - Oct 16, 2008 om 17:08
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Programma's die je van CD wil installeren:
Als een programma tijdens het installeren onder Vista niet compatible blijkt dan kun je proberen om de hele CD eerst in een (tijdelijke) map te kopiëren.
Dan met de rechter muisknop het setup programma (in de map) klikken en een compatibiliteitsmodus instellen.

Vervolgens het programma installeren via deze setup.
De snelkoppeling voor geïnstalleerde programma's indien nodig ook in de Compatibiliteitsmodus zetten (via de rechter muisknop).

GSM

bl
door blue - Oct 17, 2008 om 14:40
11 Antwoorden / 2 Vragen

Als u de oude laptop nog heeft staat op het windowsstickertje de registratiecode.

Met deze code en een neutrale installatiecd (niet pc-merk gebonden) dan zou dat moeten kunnen lukken. Ook de registratie bij Microsoft zou probleemloos moeten kunnen verlopen.

Denk er wel aan dat u een installatiecd moet hebben voor dezelfde versie van windows XP (home, proffesional), dus ook voor dezelfde taal.

Wellicht kan de leverancier van de laptop u terwille zijn door een cd aan u uit te lenen.

to
door toerbusje - Oct 17, 2008 om 19:01
7 Antwoorden / 0 Vragen

Hierboven staan heel veel goede tips.
Die normaal een goede oplossing zullen bieden.

echter zijn er het laatste half jaar enkele nieuwe laptops uitgekomen die met Vista home basic zijn geleverd.

Hieronder valt ook de Fujitsu Siemens 2727 namelijk.
deze hebben een nieuwe generatie onderdelen gekregen.
deze zijn helaas niet aan te sturen onder windows XP.
drivers voor deze producten zijn alleen voor vista te krijgen.

zelfs bij de fabrikant van het betreffende onderdeel ( netwerk - geluid - vga ) zijn geen drivers te krijgen voor deze computers te downgraden.

ik heb hier uren voor aan de telefoon gehangen met fabrikanten en Fujitsu helpdesk.
Deze geven ook aan dat de drivers hiervoor ook niet komen.
Oude drivers die in de buurt komen van de nieuwe producten werken of helemaal niet of niet naar behoren.

ik ben hierdoor ook helaas gebonden aan de vista versie die ik eigenlijk niet wil hebben.
De computer draait ook niet naar behoren als deze in een netwerk gehangen wordt van windows server 2003

Het bedrijf wat ons bedrijfs programma heeft geleverd zit hier ook al aan te werken voor een oplossing, maar dat zal nog wel een hele tijd gaan duren volgens hun.

mvrg, Henk

peedee
door peedee - Oct 17, 2008 om 20:22
96 Antwoorden / 10 Vragen

Eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig waarom je het besturingssysteem Vista niet wilt gebruiken? (en toerbusje ook niet?)

Ik denk dat de nieuwe laptop ook foutloos draait met het besturingssysteem Vista. Net zo foutloos als de oude met XP. Het probleem zit zo te zien alleen in een aantal verouderde programma's die het niet willen doen.

Heb je die programma's al eens in de compatibiliteitsmodus gestart? Ik bedoel: installeer eerst gewoon het programma; is dat helemaal klaar, klik dan met rechts op het pictogram en kies "eigenschappen".

Ga naar het tabblad "Compatibiliteit" en vink het vakje "Compatibiliteitsmodus" aan. Kies als modus "Windows XP". En nog iets lager bij "Instellingen" zet je een vinkje voor "Visuele thema's uitschakelen".

Ik ben benieuwd of die oude programma's het dan misschien ineens wel doen?

Ik gebruik Vista nu al meer dan een jaar en ben best tevreden ermee. Ja, het ziet er hier en daar iets anders uit dan XP. En soms werkt het ook net even anders. Maar ik heb in al die tijd nooit meer een "blauw scherm" gekregen. En dat was bij XP wel anders.

bupozaanstad
door bupozaanstad - Oct 20, 2008 om 07:46
9 Antwoorden / 7 Vragen

Ik kan me goed voorstellen dat ze niet onder Vista willen draaien, ook ik had op mijn Acer 9400 Vista voor geinstalleerd op een 120 GIG harde schijf maar naeen half jaar was er al bijna 55 GIG gebruikt door Vista met zijn wekelijkse updates. Ik had het geluk een legale XP versie te hebben en de mogelijkheid om de site van Acer de XP drivers te downloden. Ik ben weer super blij met XP want Vista is een schijf vretend besturingsysteem.

vr1944
door vr1944 - Oct 20, 2008 om 10:15
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@BupoZaanstad,

Een volledig geupdate versie van Windows Vista home premiumgebruikt ca 6 gigabite op je harde schijf (gemeten op diverse PC's)en dat is niet veel meer dan XP gebruikt.Bovendien is het onzin om Vista te verwijderen terwijl je nog 65 gig vrije ruimte hebt.Een laptop downgraden is bij de meeste merken niet aan te raden.