bu
door busje_1 Mar 25, 2007 om 20:13
Computers & telefonie

Hoeveel jaar is de economische levensduur

ik heb een acer laptop van 2,5 jaar oud (gekocht voor 1450 euro)en die doet niks meer  volgens de technische dienst is het moederbord kapot  en kan ik de laptop weggooien (reparatie (als dat al mogelijk is)zou +/- 800 euro gaan kosten (maar ik vind dat een moederbord toch niet na 2,5 jaar al totaal kapot mag wezen. hoe zit dat nu eingelijk met de levens duur (garantie?) van zoiets daar staat toch een bepaalde tijd voor ,Wie kan mij helpen in dezealvast hartelijk dan hiervoor (gr busje)

15745 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 25, 2007 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag busje,

Alleen de fabrikant/importeur kan een uitspraak doen over de economische levensduur van deze laptop. Wat mij bijstaat is dat de acer een economische levensduur heeft van 3 jaar. Maar ik zou daar wél naar informeren. Zegt de fabrikant/importeur 5 jaar, dan zouden de reparatiekosten indien reparatie mogelijk is, voor de koper 800:2 euro inhouden. De andere helft is een zaak van de verkoper en de fabrikant/importeur. Daar sta jij buiten.

Sukses, groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Mar 25, 2007 om 20:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

3 jaar is al heel wat.en wat kan een moeder bord hebben de ene keer niets en de andere keer veel. het blijft een kwets baar geheel. ewn hoe word er mee omgegaan

ve
door verwijderd - Mar 25, 2007 om 20:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook mij staat bij dat het 3 jaar is, maar de overkoepelende brancheorganisatie Uneto-VNI heeft het over 2 jaar.

Eigenlijk kun je je beter afvragen of het wel verstandig is om een dure laptop (terug) te kopen. Gezien het feit dat ook de dure laptops een zeer beperkte levensduur hebben (afgezien van de technologische ontwikkeling), zou ik bij de aankoop zeer zeker naar een wat goedkoper merk en/of model gaan kijken, met ongeveer dezelfde prestaties e.d.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Mar 25, 2007 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vaak is de aansluiting voor de netspanningsadapter (door veelvuldig of onvoorzichtig los- en aankoppelen) losgeraakt en moet dan slechts opnieuw gesoldeerd worden.

U kunt nog proberen om de batterij en de adapter te verwijderen.
Dan een aantal keren op de AAN-toets drukken.
Hiermee wordt alle hardware gereset.
Heel misschien dat de laptop het dan, na het terugzetten van de batterij en aansluiten van de adapter, nog weer doet.

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Mar 25, 2007 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hou mij ten goede,
IK heb nooit een laptop gehad en daar heb ik goede redenen voor.
Als computeraar/gebruiker van (bijna)het eerste uur weet ik al dat warmteontwikkeling funest is voor die dingen!

Dat was al zo bij die oude op radiolampen werkende machine die zoveel warmte produceerde dat men er een halve stad mee kon verwarmen.

Ook de Century 1000 en 2000 moesten wel in airconditioned ruimten worden geplaatst.
Die XT's hadden meestal een ruime kast waar weinig extra's van gevergd werd maar bij de 2-,de 3- en de 486-er kwam dat warmeprobleem weer opzetten.
De desktop- en staande behuizingen waren dan wel ruim om die warmte wat te kunnen afvoeren, de freaks deden het zonder omhulsel,maar voorzieningen voor het geforceerd koelen zijn er niet voor niets gekomen.

En dat perst men nu in een laptop en is verbaasd dat moederborden en harde schijven zo gauw de geest geven.
Bovendien is de aard van gebruik volkomen anders.
Die slechte mogelijkheid tot warmteafvoer en het dag in, dag uit meedragen van zo'n ding maakt dat het een heel duur wegwerpproduct is geworden, een modeartikel dat in veel gevallen niet eens hoeft te worden gekocht en zou een door een computerboer samengestelde PC  veel beter zijn geweest.

Oh ja, 'k hoor het al! 't Geld moet rollen!

De Vrije Vogel.

ve
door verwijderd - Mar 26, 2007 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Volgens mij heb je geluk gehad want de laptop die ik kocht deed het eerst niet, na vervolgens een 3 sec de aanknop in te drukken was het ene grote wolk rook die eruit kwam zetten. vaak zit er op een laptop meer dan 2 jaar garantie. Het manko wat er is is vaak ook heel klein.

Gr vicom

ve
door verwijderd - Mar 26, 2007 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fiscaal gezien mag je een computer in 3 jaar afschrijven.
Economisch: hangt van het gebruik af: wat kan een nieuwe versie meer / beter en wat brengt dat op. Een video-regisseur rekende met 18 mnd !
technisch: hangt van het gebruik af: veel heel-en-weer gezeuld, en iedere dag 8 uur of meer gebruikt, of haast altijd op dezelfde plaats

Geldelijk: kijk eens, wat een laptop nu kost: E 600-E 1000 afhankelijk wat je ermee wilt. E 800 reparatie: knetergek. Vuilnisbak of jochie in de buurt.
Niet huilen, als de echte oorzaak heel iets anders is. Bij mijn computer waren ook tig oorzaken, HD kapot, moederbord op, BOIS versleten ( nonsense), Windows weer opnieuw installeren (de hedendaagste versie van "aderlaten" ofwel: geen idee, maar we doen iets).
werkelijkheid: op HCC ontdekt: "stekker" zat niet goed in de HD, dus even aandrukken en heeft het nog jaren gedaan

ve
door verwijderd - Mar 26, 2007 om 19:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Busje,

Probeer er achter te komen wat voor moederbord er op je laptop zit. Sommige fabrikanten geven 3 jaar garantie op een moederbord. Ik zelf geef je weinig kans bij Acer. Service 0,0. Dat is mij wel gebleken in diverse forums. Daarnaast is het te proberen of de winkelier wat voor je wilt doen. Zoniet dan kan je nog, als je een rechtsbijstand verzekering hebt, de rechtsbijstand inschakelen. Wel even kijken, via Google, of er meer zijn met dat probleem.

Veel suc6

Ariet

ve
door verwijderd - Mar 26, 2007 om 20:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het leuk dat de vrije vogel in elke vraag weer een aanleiding ziet tot het geven van een uitvoerige geschiedschrijving uit eigen ervaring. Lijkt me leuk als er straks een vraag komt over de Toyota Prius! Komt hij vast en zeker aan dat hij vasthoudt aan de oude vertrouwde stoommotor.

ve
door verwijderd - Mar 26, 2007 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fabrikanten geven bij losse verkoop van producten vaak lange garantie. Dit zijn eerste-kwaliteits producten, maar hier betaal je ook de hoofdprijs voor. Als er in jouw laptop een Intel-processor zit, wil dit niet betekenen dat de standaard garantie van 2 jaar op intel processoren hiervoor geldt. Het product is immers niet aan jou verkocht, maar als onderdeel aan de fabrikant van de Laptop (OEM). Je hebt dan geen recht op garantie bij de fabrikant.

ve
door verwijderd - Mar 26, 2007 om 20:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar ben het in de kern wel met je eens. Laptop computers worden tegenwoordig vaak aangekocht terwijl hier geen noodzaak voor is. Daarnaast worden laptops tegenwoordig voor absurd lage prijzen verkocht. Koploper hierbij is bijvoorbeeld Acer. Deze biedt laptops aan die goed gescpecificeerd zijn voor 700-800 euro. Dat kan gewoon niet. Kort onderzoek aan de buitenkant van de notebook laat dan ook al gauw zien dat er bespraard is waar ook maar mogelijk. De accu wordt bijvoorbeeld gescheiden van de rest van het binnenwerk door een laagje folie! Het toetsenbord is vaak zo dun dat het veert als een trampoline. Onderdelen die je niet kunt zien, zoals het moederbord, zijn zo goedkoop mogelijk geproduceerd. Zo'n laptop gaat bij normaal gebruik misschien 3 jaar mee, maar bij intensief gebruik is de kans op slijtage en storingen erg groot. Je kunt dan beter voor een wat duurde laptop gaan, van bijvoorbeeld Toshiba, HP, compaq, alternate, MSI, ASUS. Je betaalt dan zeker 20-30% meer voor dezelfde specificaties, maar de laptop bevat wel veel betere componenten.

ve
door verwijderd - Mar 26, 2007 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Mar 26, 2007 om 20:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou ook zeggen, de gemiddelde laptop zal tot de eerste problemen een jaartje of twee meegaan. Dit hangt ook af van het merk, staat het ding altijd op standby, is het een"maandag model" etc.
Ik heb met de acer travelmate na twee jaar het moederboard moeten wisselen en na 4 jaar de HD. Ik weet dat er diverse firma's zijn die U moederboard inruilen tegen een gerepareerde voor rond de 200Euro .
Zelf heb ik deze inruil gedaan en mijn acertje werkt alweer 2 jaar probleemloos.

ve
door verwijderd - Mar 26, 2007 om 20:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alles hang of staat bij het merk en diens garantie en service. Ikzelf ben nu bezig met mijn tweede laptop en heb deze 3,5 jaar in gebruik en werkt nog steeds fantastisch. Mijn eerste was een Fujitsu Siemens en die heeft het 5 jaar uitgehouden. Nu heb ik een Medion (voor precies hetzelfde bedrag!) en ik wil geen andere meer, zeker vanwege de goede service (storing in beeldscherm buiten de garantie gratis gemaakt). Acer staat zelf niet bekend om zijn goede service en onderdelen, vaak gebruiken ze tweede-rangs componenten. Mijn PC is 1½ jaar oud (van Acer) en nu blijkt dat de componenten inferieur zijn, ik heb gewoon een erg traag systeem gekocht (geen Acer meer dus!!).

Dus, ik denk dat je het niet in het algemeen kan zeggen over laptops, misschien eerder over merken. In het bedrijfsleven houden ze overigens een afschrijftijd van 3 jaar aan voor de eerste gebruikers, daarna gaan de systemen en laptops naar plaatsen waar ze nog goed genoeg voor zijn.

ve
door verwijderd - Mar 26, 2007 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met de meeste reacties ben ik het eens. Een laptop is een wegwerpartikel. Ik gebruik die dingen al meer dan 12 jaar, van m'n baas en heb dus veel ervaring. Ik zou er zelf nooit een kopen en zie er de voordelen totaal niet van in. Op vakantie wat je nu wel eens hoort en onderweg is zinloos met dure wifi abonnementen. Nergens kun je op internet zonder vooraf je portemonnee leeg te schudden. Informatie kun je tegenwoordig ook op losse harde schijven en sticks dus dat is ook geen voordeel. Nee, geef mij maar die kasten....

ve
door verwijderd - Mar 26, 2007 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Busje,
proberen je evt. recht te halen zal je meer stress op leveren dan vergoeding.
Vraag in ieder geval jouw laptop terug, met daarbij zo uitgebreid mogelijk de reden die geleid heeft tot de conclusie dat jouw moederbord kapot is.
Let even op dat jouw eigen accu, in die verwijderd is geweest, terug geplaatst is.
Probeer eerst via een aantal forums of iemand een mogelijke oplossing heeft.(net zoals er al een gegeven is)
Ook een gratis second opinium is aan te raden.
Hopelijk komt de laptop dan tegen veel minder kosten dan weer aan de gang.
Verloopt dit niet naar wens levert verkoop marktplaats misschien ook nog wat op.
Indien dit alles niet tot het gewenste resultaat leidt denk dan graag even aan mij.
Ik ben ik altijd bereid(natuurlijk tegen betaling van de verzendkosten en een doos merci)) de laptop over te nemen.
Dit omdat ik een laptop zoek die ik kan gebruiken als spelcomputer voor mijn kleinkind.
Ik kan er dan veel (voor een technische dienst te dure) uren aan besteden om er hopelijk nog iets van te maken.
Weggooien kan altijd nog.
Veel succes, Wilso

ve
door verwijderd - Mar 26, 2007 om 22:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

En toch..........

Heb ik ook als gewezen lid van een computerclub en uit eigen ervaring nooit meegemaakt dat een PC  in een kast die problemen zoals kapotte moederborden, harddisks  o.i.d.door stuk gaan vervangen moesten worden.
Wij verkochten dat soort, voor ons verouderde onderdelen voor een prikkie of gaven ze weg.
Ditzelfde geldt ook nog steeds wat beeldschermen betreft.
Beeldschermen zelfs uit het XT-tijdperk en nieuwsgierig geworden meegenomen en getest en het werkt nog.
Ook mijn oude op die club zelf samengestelde kast doet het ook na die 15 jaar nog steeds.

Alleen..... vergeleken bij het heden zijn die oude kasten niet meer bruikbaar omdat  ze     zo      l a n g z a a a a m    zijn, maar kapot?

Dus wanneer ik lees welke bedragen er worden uitgetrokken voor platte beeldschermen en laptops en wat voor problemen er regelmatig aan ons voorbij trekt dan schud IK mijn oude hoofd.

Vind u dit gek?

Ben ik echt een ouwe zeur aan het worden?
Maar die € 1450,- hierbovengenoemd dan? (ruim €3000,- ???)

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Mar 27, 2007 om 08:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik heb een HP Compaq lap top. Pasgeleden was mijn moederbord stuk. Ik had eerst naar HP gebeld en gevraagd hoe duur het moederbord zou zijn. De prijs was om en nabij de 600,00. Van vrienden kreeg ik het volgende adres waar ik maar 75,00 heb betaald. Kei goede en snelle service. Ben zeer tevreden!!!

www.ReplaceDirect.com

Succes ermee.

@nnie

ve
door verwijderd - Mar 27, 2007 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat kan er toch veel verschil zijn in dezelfde artikelen. Ik weet zelfs niet meer hoe oud mijn Mycom laptop is, kan wel 10 jaar zijn. Ik moet er wel bij zeggen dat het een extra pc is zonder internetverbinding, maar hij wordt toch zeer regelmatig gebruikt.

Er is één keer een probleem geweest, hij deed helemaal niets meer. Bij de Mycomwinkel konden ze er niets mee, moest worden opgestuurd. Dat heb ik niet gedaan, want dan weet je niet hoeveel kosten je gaat krijgen. Heb hem weer meegenomen. Thuis het voedingsblok eruit gehaald, weer terug gezet en nooit meer een probleem gehad.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2007 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Humor dat iedereen over de vraag heen leest. De economische levensduur van een laptop is 3 jaar. Dat betekend dat een laptop na 3 jaar "bedrijfstechnisch" gezien afgeschreven is en hij uit de boeken kan.

Jouw vraag gaat eerder over de technische levensduur en daar is zoals je al ziet lastig een goed antwoord op te formuleren. Ikzelf bezit laptops van ongeveer 6 jaar oud die het nog prima doen. Maar ik ben bang dat je in jouw geval gewoon pech hebt. Misschien kan je eens nagaan bij de consumentenbond of de levensverwachting van je laptop niet langer moet zijn zodat je je op je consumentenrecht kan beroepen. Echter is het lastig meten hoeveel je laptop gebruikt is en of dat overeenkomt met wat de gemiddelde verwachting is.

Ik ben bang dat er niets anders opzit dan een nieuwe te kopen en gelukkig zijn ze tegenwoordig een stuk goedkoper.

Groetjes,

Michiel

ve
door verwijderd - Mar 27, 2007 om 17:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

En dan tenslotte........Echt heel nodig een laptop??
DAN zou ik persoonlijk naar een zaak gaan zoals PC-Oké en daar eens kijken voor een 2-e hands.
Tsja, natuurlijk niet de nieuwste en dus ook de snelste niet meer en een stuk zwaarder ook (iedereen kan ook zien dat men met een oudje loopt)

Want mijn ervaring is wel zo langzamerhand dat, gaat het kapot dan gaat het ook snel kapot terwijl deze laptop zijn kindertijd voorbij meestal toch een tijd blijft leven.

Overigens  ook voor busje,
Die technische dienst geeft een prijs op voor een nieuw moederbord neem ik aan, een moederbord met weer betere (dus duurdere) specifikaties.
Een gelijkwaardig moederbord van 2,5 jaar geleden zou best eens bij een zaak zoals PV-Oké te halen zijn en hoogstwaarschijnlijk met inbouwen mee in ieder geval een stuk goedkoper dan bij die fabrikant van die laptop.

Probeer het eens in die richting te zoeken.

De Vrije Vogel
die wel heel erg oud wordt geschat!
Stoomauto's nee. Wel als eerste auto zo'n 2takt DKW (met open dak en houten bodem,bouwjaar 1938 maar 2-ehands gekocht uiteraard.
En waarvan wij zeiden: "D as K rankenhaus  W artet"

ve
door verwijderd - Mar 27, 2007 om 18:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

De economische levensduur is iets geheel anders dan de werkelijke levensduur. Er van uit gaande dat u een laptop op maat gekocht heeft (dat wil zeggen, die toegesneden is op uw werkzaamheden en niet eentje die onder- of overpresteerd) is de economische levenstuur 2 jaar.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2007 om 19:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe lang de levensduur is weet ik niet maar voor reparatie kun je het proberen bij: www.microfix.nl

ve
door verwijderd - Mar 28, 2007 om 09:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Busje, ik heb goede ervaring met de laptopfixer, deze stelt voor een lage prijs een diagnose en adviseerd vervolgens.

Succes met de laptop.

www.laptopfixer.nl