richardkrens
door richardkrens Dec 17, 2009 om 23:11
Computers & telefonie

HP Pavillion pc

Op 29 nov 2008 HP Pavillion pc aangeschaft.vrijdagavond (4 dec 2009) gewoon nog gewerkt mail binnengehaald en beantwoord
afgelogd en volgende dag 5 dec.
PC opgestart, maar die bleef steken op een groot blauw veld
met een paar mogelijkheden om te kiezen zoals system recovery, diagnosis, boot etc maar geen van allen gaf enig soelaas.
kreeg iedere keer no device detected ....
Heb toen maandag 7 dec HP helpdesk gebeld en die vroegen wanneer ik PC gekocht had
met alle andere gegevens uiteraard. Toen bleek dat ik hem 29 november vorig jaar had aangeschaft zei de helpdesk, dan is de garantie periode van 1 jaar verstreken. Hallo???? het is nu 7 dec dat is nog geen week
later! Bovendien kon ik zaterdag en zondag er geen melding van maken zei ik. Ja kan zijn maar het garantie jaar is voorbij vertelde de 'vriendelijke' helpdesk medewerker. Bovendien werd er aan toegevoegd dat ' als we niet strikt on houden aan 365 dagen dat ' iedereen' waarvan de garantie is verlopen komt aankloppen. Op mijn wedervraag of dit probleem van een kapotte harde schijf na 1 jaar en een paar dagen dan zo vaak voorkomt kreeg ik als antwoord Nee natuurlijk niet zoiets komt hoogst zelden voor. Nou zei ik toen waar praten we dan over?? maar nee befehl ist befehl 1 jaar en geen uur meer.....
Heeft iemand ooit zoiets meegemaakt van HP??

653 13 Rapporteer

ikbenik
door ikbenik - Dec 17, 2009 om 23:48
2845 Antwoorden / 27 Vragen

HP is daar heel strikt in, en dat is gewoon toegestaan.

Dat jij graag dit kosteloos opgelost wilt hebben is punt twee, maar noch de verkopende partij noch de fabrikant zijn verplicht om dit kosteloos op te lossen. Behalve als jij kunt bewijzen dat de harde schijf al tijdens de koop defect was en dat het defect zich later pas openbaarde.

Dus zoals het er nu naar uitziet dien jij gewoon voor alle kosten op te draaien.

holpen
door holpen - Dec 18, 2009 om 15:19
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals zo vaak: je moet niet bij de fabrikant zijn, maar bij de verkoper!
Bij welke winkel heb je het apparaat gekocht? Dan daar je melden en wijzen op de consumentenbescherming die je geniet volgens de wet (BW7). En dan eens kijken wat de verkoper wil doen.

ikbenik
door ikbenik - Dec 18, 2009 om 17:24
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=holpen schreef op vrijdag 18 dec 2009, 15:19]Zoals zo vaak: je moet niet bij de fabrikant zijn, maar bij de verkoper!
Bij welke winkel heb je het apparaat gekocht? Dan daar je melden en wijzen op de consumentenbescherming die je geniet volgens de wet (BW7). En dan eens kijken wat de verkoper wil doen.

Toch wil ik er op wijzen dat de consumentenbescherming niets met garantie te maken heeft.
Veel mensen halen die zaken door elkaar en zeggen dat de wettelijke garantie precies hetzelfde is als de consumentenbescherming.

ALS de fabrikant of winkelier VOOR de koop aan hebben gegeven dat de harde schijf ZEKER NIET gedurende de drie jaar kapot zal gaan, dan heb je gedurende de drie jaar recht op kosteloze reparatie of vervanging, omdat de fabrikant of winkelier aan hebben gegeven dat je geen defect binnen drie jaar hoeft te verwachten.

Men legt dit uit als volgt:
Je hoeft als consument gedurende de gemiddelde levensduur (voor een computer voor de consument 5 jaar) geen defect te verwachten. Dus heb je als consument zijnde altijd recht op kosteloze reparatie of vervanging gedurende de 5 jaar.

Echt onzin. Is gewoon niet waar.

De verkopende partij is wel verplicht om gedurende de gemiddelde levensduur het probleem op te lossen en is voor de consument gedurende deze periode het aanspreekpunt bij problemen.
Echter mag hij gewoon na de garantieperiode alle kosten aan de consument doorberekenen.
Dus in het geval van de TS:
De verkopende partij zal aanbieden om de harde schijf gewoon tegen materiaalkosten en uurloon te vervangen. Ga je als consument daar niet mee accoord, dan zul je de onderzoekskosten gewoon moeten betalen en de verkopende partij hoeft daarna het probleem niet op te lossen, omdat de consument daar vanaf ziet. De verkopende partij moet het wel aanbieden.

erik008
door erik008 - Dec 18, 2009 om 17:45
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Voordat je zo hoog de boom in vliegt.
Vaak zijn dit soort problemen een losse of een slechte kabel.
Doe de kabels maar eens een paar keer op en af van de HD.
De kans dat de HD werkelijk defect is, is kleiner dan de kans op een losse kabel.

Wel loop je het risico dat Windows door het proberen zelfmoord pleegde.

di
door dirk2 - Dec 18, 2009 om 17:58
364 Antwoorden / 21 Vragen

Je kan het beter aan consuwijzer vragen: www.consuwijzer.nl

Een blauw scherm komt veel voor bij windows, het kan ook zijn dat je videokaart niet goed in het slot zit of heb je nieuwe antivirussoftware of windows geupdate?

ikbenik
door ikbenik - Dec 18, 2009 om 18:08
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Hoe dan ook, de vraag die vaak terugkomt is of de verkopende partij standaard na de garantieperiode de problemen kosteloos moet uitvoeren en hoe de consument dit kosteloos kan laten doen.

Ik zie aan de rode duimpjes dat mensen niet met mij eens zijn.

Hoeft ook niet, maar vergeet niet wat ik beschrijf gewoon volgens de wetsregels is.

Dat er organisaties zijn die de wetsregels verkeerd uitleggen is punt twee.

Punt drie is dat de consument dan een verkeerd beeld krijgen.

Punt vier is dat ik rode duimpjes krijg, alleen dat ik het goede antwoord geef welke niet door veel mensen gehoord willen worden.

Jammer. Echt heel jammer.

di
door dirk2 - Dec 18, 2009 om 19:12
364 Antwoorden / 21 Vragen

Consuwijzer weet beter hoe het precies zit, ik heb ze ook een keer gebeld en kreeg een goed advies. De rest moet je zelf doen. U kan wel zeggen dat U het beter weet maar dat lijkt mij een gewaagde stelling.

Wat is ConsuWijzer?

Bij ConsuWijzer kunt u als consument gratis informatie en advies krijgen. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat u problemen hebt met een bedrijf. U kunt dit melden bij ConsuWijzer. ConsuWijzer geeft u dan advies over hoe u dit kunt oplossen. Met dat advies weet u waar u recht op hebt en hoe u dat recht kunt halen.

ConsuWijzer is ontstaan uit een samenwerking tussen drie overheidsorganisaties. Deze organisaties zijn toezichthouders: de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA).

Hebt u problemen met een bedrijf, een vraag of een klacht? Dan kunt u dat melden bij ConsuWijzer. ConsuWijzer lost uw probleem niet voor u op. Maar geeft u duidelijke adviezen waarmee u zelf aan de slag kunt. Ook registreert ConsuWijzer uw klacht of vraag. Daarna komt uw vraag of klacht terecht bij één van de toezichthouders.

ikbenik
door ikbenik - Dec 18, 2009 om 20:36
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=dirk2 schreef op vrijdag 18 dec 2009, 19:12]Consuwijzer weet beter hoe het precies zit, ik heb ze ook een keer gebeld en kreeg een goed advies. De rest moet je zelf doen. U kan wel zeggen dat U het beter weet maar dat lijkt mij een gewaagde stelling.

Hoezo zou dat een gewaagde stelling zijn?

Ik heb me behoorlijk in die materie verdiept en zelf ook uitgezocht hoe het in elkaar zit.

De achterliggende gedachte hierbij was dat er zoveel over gesproken wordt en ook nog tegenstrijdige zaken, dat ik zelf ben gaan uitzoeken hoe het nu werkelijk in elkaar zit.

En als je er dan in gaat verdiepen, kom je erachter hoeveel mensen zaken door elkaar gaan halen.

richardkrens
door richardkrens - Dec 18, 2009 om 22:28
7 Antwoorden / 7 Vragen

Hartelijk dank voor uw reacties! v.w.b. een eventuele losse kabel, daar heb ik naar gekeken en de twee kabelstekkers heb ik er uit getrokken en weer teruggeplaatst maar dat leverde geen verbetering. Vwb de 'verlopen' garantie periode heb ik contact gehad met de verkoper en die heeft toegezegd alleen de materiaal kosten
(de harde schijf plus nieuwe windows7 versie) in rekening te zullen brengen, en dat aanbod heb ik uiteraard aanvaard.
nogmaals dank voor u allen reacties goede raad en commentaar!!
richard krens

holpen
door holpen - Dec 19, 2009 om 01:11
1416 Antwoorden / 0 Vragen

[quote]Toch wil ik er op wijzen dat de consumentenbescherming niets met garantie te maken heeft.
Veel mensen halen die zaken door elkaar en zeggen dat de wettelijke garantie precies hetzelfde is als de consumentenbescherming.
@ikbenik:
Zucht.... Ik zeg helemaal niet dat wettelijke garantie hetzelfde is als de consumentenbescherming! LEES!
Als je je wetsteksten net zo goed hebt gelezen als de reacties hier, vraag je dan eens af of jij niet degene bent die voortdurend dingen door elkaar haalt...

ikbenik
door ikbenik - Dec 19, 2009 om 01:30
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=holpen schreef op zaterdag 19 dec 2009, 01:11][quote]Toch wil ik er op wijzen dat de consumentenbescherming niets met garantie te maken heeft.
Veel mensen halen die zaken door elkaar en zeggen dat de wettelijke garantie precies hetzelfde is als de consumentenbescherming.
@ikbenik:
Zucht.... Ik zeg helemaal niet dat wettelijke garantie hetzelfde is als de consumentenbescherming! LEES!
Als je je wetsteksten net zo goed hebt gelezen als de reacties hier, vraag je dan eens af of jij niet degene bent die voortdurend dingen door elkaar haalt...

Ik haal ze gelukkig zelf niet door elkaar en jij hebt het ook niet gezegd.

De reden dat ik het wel aangaf is dat er op een andere forum deze zaken juist wel veel door elkaar gehaald worden.
Ook zijn er juristen die deze zaken door elkaar halen, net als sommige consumentenorganisaties.

holpen
door holpen - Dec 19, 2009 om 02:21
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@ikbenik:
Prima, ik begrijp je uitleg. Maar mag ik je er dan wel op wijzen dat je je reactie plaatst met daarbij een citaat van mijn reactie. Derhalve mag ik toch aannemen dat je dus inhoudelijk reageert op juist mijn advies. Advies: zet er geen citaat bij, maar plaats je opmerking in zijn algemeenheid.

ikbenik
door ikbenik - Dec 19, 2009 om 02:32
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Ik zal het voortaan doen.

Mijn excuses, ik wilde je niet beledigen.