ICT waarborg
Als ondernemer loop ik tegen een aantal vragen.
Ik heb 9 jaar geleden een bedrijf opgericht en ben toen lid geworden van ICT waarborg. De goede verkooppraatjes deden het hem, ik dacht hiermee meer klanten te krijgen.
Nu 9 jaar later, zet ik toch mijn vraagtekens bij dit 'keurmerk'.
- de kosten van dergelijk keurmerk bedragen maar liefs € 180,- excl. btw per onderdeel voor slechts een halfjaar.
- wat zijn mijn voordelen als ondernemer? Ik ben als ondernemer zelf voor alles heel erg goed verzekerd. Het jaarlijks uitstapje naar de vakbeurs is het in ieder geval niet waard!
- Verder heb ik in mijn klantenkring navraag gedaan hoe ze bij mij terecht gekomen zijn, dit doe ik ook bij nieuwe klanten. Dit is niet via ICT Waarborg. Mond op mond reclame staat nog altijd met stip op nummer 1 !
- Mijn klanten zijn niet eens op de hoogte van ICT waarborg en wat dit inhoudt.
Een keurmerk is prima, zodat de consument onderscheid kan maken met wie zaken te doen en wie niet. Ik snap dat het om vertrouwen gaat, maar dit is natuurlijk wederzijds. Ik moet ook maar vertrouwen dat het verhaal klopt en mij geen oor wordt aangenaaid door de klant.
Ik ben een servicebedrijf, met een winkel (geen webwinkel), klanten betalen achteraf (als het goed is, ook dit heb ik al eens anders meegemaakt.. en toen kon ICT waarborg mij niet helpen..?!!!) en lopen verder geen risico en krijgen gewoon de wettelijk bepaalde garantie van een product. Alles wordt van te voren duidelijk uitgelegd en hierop vertrouwd de klant mijn goede bedoeling en service.
Dit is gewoon een DUUR abonnement om een plaatje aan je website te mogen toevoegen, meer niet!
Nu is mijn vraag wie heeft er nog meer ervaringen met ICT waarborg??
Goede en/of slechte
Als bedrijf en/of consument
Ik heb ooit een tijdje gewerkt voor een soortgelijk bedrijfje. Heeft zich toen ook aangesloten bij ICT Waarborg. Wat mij toen opviel, is dat dit "keurmerk" helemaal nergens echt op keurde. Gewoon een kwestie van wat papiertjes invullen en het verlangde bedrag overmaken en je mag dit keurmerk voeren. Echte controle ergens op hebben ze eigenlijk niet.
Het lijkt voor de klant misschien wat betrouwbaarder, maar in de praktijk kijkt er werkelijk geen hond naar. Wij hadden dezelfde ervaring als jij: mond-tot-mond-reclame is nog altijd het beste in dit soort werk. Maar zo'n logo straalt natuurlijk iets extra's uit, hoop je. Alleen, de klant wordt tegenwoordig helemaal doodgegooid met keurmerken e.d. Gevolg: niemand let er nog op en slechts weinigen hechten er waarde aan. Al te vaak is al gebleken dat vele keurmerken nogal, laten we zeggen, creatief omspringen met wat ze beloven.
Mij persoonlijk zeggen allerlei keurmerken mij bijzonder weinig, ik let er tegenwoordig ook helemaal niet meer op. Als klant word ik immers al behoorlijk beschermd door de consumentwetgeving.
Ik vermoed dat ICT Waarborg pas iets gaat doen, als er te veel klachten over een bedrijfje binnenkomen. Het enige wat ze dan echt kunnen doen, is de klant bijstaan bij eventuele klachten en jou verbieden hun logo te voeren. Ze zijn er in elk geval niet om jou als ondernemer bij te staan (ook al wekken ze misschien die verwachting wel), maar om de klant een gevoel van vertrouwen te geven. Je bent natuurlijk ook verplicht om je te houden aan de richtlijnen die zij hebben uitgestippeld (waar op zich niets mis mee is, trouwens).
Als jij vrij zeker weet dat het geen toegevoegde waarde heeft voor je bedrijf, dan is het eigenlijk niet meer dan een overbodige kostenpost. Kun je makkelijk een paar honderd euro op besparen per jaar.
Maar goed, misschien zijn er anderen die er anders over denken; ik heb nu eenmaal een pest aan die wildgroei van allerlei commerciële keurmerken...
Beste saskia.senna,
ben al jaren werkzaam in de ICT. Ik heb nog nooit gehoord van ICT Waarborg, tot nu dan bij het lezen van uw vraag.
In uw vraag geeft u zelf het antwoord eigenlijk al. In de 9 jaar dat u bent aangesloten bij ICT Waarborg heeft u er nog geen voordeel aan gehad. Snel opzeggen zou ik zeggen. Als u al 9 jaar geen voordeel heeft dan zal dat in het 10e jaar met zeer grote waarschijnlijkheid ook niet gebeuren.
Logo's van keurmerken op een website zijn mooi, maar vraag me af wie er tegenwoordig nog op let. Het levert u geen extra klanten op geeft u aan dus het logo op uw website heeft blijkbaar geen meerwaarde.
Als ondernemer zult u het vaker mee maken dat men allerhande dingen aan u wil slijten. Alleen die dingen doen die een toegevoegde waarde hebben voor u.
[quote=saskia.senna schreef op vrijdag 16 jan 2015, 17:26]wat zijn mijn voordelen als ondernemer? Ik ben als ondernemer zelf voor alles heel erg goed verzekerd. Het jaarlijks uitstapje naar de vakbeurs is het in ieder geval niet waard!
Wat levert het je klanten op? (Deze vraag is m.i. belangrijker dan wat levert het mij op.)
- Zij hebben garantie dat er ook bij faillissement geleverd wordt.
- Misschien kunnen ze bij een geschilllencommissie terecht.
Wat levert het de ondernemer op?
- De consument heeft geen belang bij een vordering die strekt tot de vernietiging van een algemene voorwaarde die verplicht tot de volledige vooruitbetaling.
- De ondernemer krijgt de zekerheid dat zijn klanten niet de dupe worden als hij failliet gaat.
- Indirect meer klanten?
Als u er na 9 jaar nog geen enkel profijt van heeft gehad dan geeft u zelf al het antwoord op uw vraag: het kost u veel geld en u behaalt geen enkel voordeel: opzeggen.
Beste allemaal,
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik gisteren gevraagd wat het opzegtermijn was en hoe ik dien op te zeggen. Als reactie kreeg ik:
Wat de reden was en dat ik de voorwaarden van het lidmaatschap kan vinden op de website.
Heb ze gelijk terug gemaild, dat zijn vorige mail een goed voorbeeld is van de reden van opzeggen.
Erna telefonisch contact gehad met de vraag of mij iemand kan helpen met de vraag wat het opzegtermijn is en hoe dit ingediend moet worden. Op de website was niet snel iets te vinden.
Het lidmaatschap is natuurlijk per kalenderjaar en dient voor december opgezegd te worden. Dus zit er helaas nog een jaar aan vast.
Verder vroeg de meneer aan de telefoon niet naar de reden, dus zo erg vinden ze het blijkbaar niet.
Onlangs heb ik ook nog een mailtje gekregen met allemaal eisen waaraan mijn website moet voldoen. Wij voldoen niet op het punt dat waar mensen contact middels een contact formulier kunnen opnemen, niet via een beveiligde verbinding gaat.
Dit heb ik direct even nagekeken en navraag over gedaan. Een zogenaamde SSL certificaat brengt natuurlijk ook een bepaald kostenplaatje met zich mee.
De vraag is, of ik nu het contactformulier beter kan verwijderen of zo laten staan als het is? Het contactformulier wordt veel gebruikt, ik denk dat het een laagdrempelige en prettige manier is om het eerste contact te maken met vragen van klanten.
In ieder geval staan wij momenteel als niet gecertificeerd, maar betalen wel voor de certificering de volle prijs.
Maar goed we zijn in ieder geval op tijd om voor december op te zeggen ;)
Dit gaan we vandaag direct in orde maken.
Voor alle zekerheid per mail en schriftelijk per post!
Er is helemaal gern garantie dat er bij faillissement geleverd wordt. Dat is onder meer uitgesloten.
[quote=saskia.senna schreef op donderdag 22 jan 2015, 11:19]
De vraag is, of ik nu het contactformulier beter kan verwijderen of zo laten staan als het is? Het contactformulier wordt veel gebruikt, ik denk dat het een laagdrempelige en prettige manier is om het eerste contact te maken met vragen van klanten.
De vraag is of je een fatsoenlijke webwinkel/internetbedrijf wilt zijn of niet. Als je serieus genomen wilt worden moet je niet op een hobby-achtige manier doormodderen maar de boel fatsoenlijk inrichten. Kost geld, maar als het goed is verdien je dat terug.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Oxxio: Verbruik gas = Eindstand - Beginstand + factor?
Op mijn jaarnota staat een verbruik van 431 m3 gas. Nu hou ik zelf de meterstanden bij, en kom uit op een verbruik van 422 m3 gas. (Meterstanden kloppen). Dit heb ik teruggekoppeld met Oxxio. Hun reactie: Wat vervelend dat dit gebeurd is op de jaarnota. Ik heb het voor je nagekeken en dat heeft te maken met de factor waarmee het gas wordt berekend. Dit gebeurd altijd op de jaarnota en de fac ... Lees meer
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer