tr
door troel63 Sep 3, 2008 om 21:46
Computers & telefonie

Ik krijg XP niet op een laptop

Hallo allemaal,
Een vriendin van mij heeft via Tele2 een laptop (Acer 5615 als ik het goed heb), waar standaard Vista op staat. Nu wil zij daar graag XP op zetten. We krijgen dat niet voor elkaar...... Wie oh wie kan ons helpen?
Vast bedankt, ook namens mijn vriendin

1283 32 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 3, 2008 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is er een reden waarom je downgrade naar XP?

Xp is namelijk visueel een stuk minder dan Vista.

Als je een windowsXP cd heb wil dat niet zeggen dat het zo update-baar = naar XP sommige laptops hebben bios die speciaal inload/ingesteld op windows Vista only.

En slaat vast onder XP.

ff opletten dus wat de werkelijke reden is van de XP installatie, Vista is namelijk goed aan te passen zonder al te veel te hoeven veranderen.

Wat was de werkelijke switch reden dan je voor XP wilde kiezen ipv Vista.

groet.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2008 om 00:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk moet je eerst de XP drivers voor de Acer installeren (als die er al zijn)
Bekijk deze forums maar eens:
www.nationaalcomputerforum.nl/showthread.php?t=35036

ve
door verwijderd - Sep 5, 2008 om 06:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat zal moeilijk worden want Acer heeft er geen XP-drivers voor.Wel kan je via de website's van de aparte hardware ( moederbord/videokaart/harddisk/geluid ) de drivers opzoeken. Moeilijk dus, maar het kan wel.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2008 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Troel,

Hiervoor heb je speciale Acer XP installatie schijven voor nodig.Dus het downgraden met een gewone update of volledige XP versie lukt niet.Ik heb mijn Acer laptop voor een test gedowngraded naar XP met Acer installatieschijven.Mijn ervaring was toen dat laptop niet meer naar behoren werkte vanwege het ontbreken van de juiste drivers voor de grafische kaart modems.Niet doen dus.Heb je SP 1 al geinstalleerd?Daar wordt je laptop een stuk stabieler van.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2008 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom downgrafen naar XP ?

Vista werkt zeker met de juiste hardware, sneller dan XP. Zelf gebruik ik op een desktop Vista Ultimate, en op mijn laptop Vista Home Premiun. Ook op een andere desktop draait nog XP SP3, overigens zeer goed, maar Vista is toch sneller en veiliger. Dus laat Vista maar fijn op je laptop staan, even wennen, maar een goed OS. Succes!

ve
door verwijderd - Sep 5, 2008 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou mij kunnen voorstellen dat de reden is dat hardware niet meer werkt hetgeen op XP wel het geval is.

Om dezelfde reden heb ik XP als besturingsprogramma in gebruik

Microsoft heeft deze mogelijkheid aangeboden op veelvuldig verzoek en dus ingezien dat VISTA niet voor iedereen gewenst is, in tegendeel!

ve
door verwijderd - Sep 5, 2008 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

De beste oplossing is domweg format C:. Of welke drive dan ook maar het besturingssysteem bevat. Downgraden kan, naar ik heb gehoord, alleen maar met de duurdere Vista-uitvoeringen. Een geweldig gevecht met drivers zal uw deel worden als U het anders probeert. Maar dan moet je wel op zoek naar XP drivers, logischerwijs.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2008 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Harde schijf formatteren...volledige XP van Muis of Pliek erin en installeren, ( dus opstarten vanaf DVD).In de versie van PLiek zitten alle drivers die je nodig hebt voor moederbord, internet6kaart, geluid , chipset en grafisch.Vista kan af en toe wel degelijk problemen geven die XP nu eenbmaal niet heeft op dit momen.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2008 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb ik wel meer over gehoord.

Standaard heeft XP geen sata drivers. Als je laptop nieuw is zitten er waarschijnlijk sata aansluitingen voor je harde schijven in. Wat je dan kan doen is op de Acer site een satadriver downloaden en op een floppy zetten. Je moet dan bij de installatie op F6 drukken om de driver te laden zodat XP de satapoort kan vinden.

Makkelijker is om een XP versie te downloaden waar SP3 en satadrivers in geslipstreamed zijn. En dan hopen dat het dezelfde versie is waar je de CDkey voor kan gebruiken. Op internet staan daar wel oplossingen voor. Even zoeken.

Lukt dat niet dan zou je de hardeschijf er even uit moeten trekken en aan een ander systeem totaal formatteren. Noteer voor de zekerheid je Vistaversie en Key zodat je die later eventueel kan hergebruiken mocht alles fout gaan.

Lukt ook dat niet dan zal je langs moeten gaan bij een PC dokter. Kost een paar euro maar scheelt een hoop ellende.

En persoonlijk geef ik je vriendin gelijk. XP trekt veel minder aan systeembronnen en is daardoor sneller en momenteel is XP nog steeds het meest gebruikte en daardoor meer uitwisselbaar. Bovendien zou je toch zeker zelf moeten mogen beslissen wat je wilt op je eigen spullen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2008 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet alle programma's zijn Vista-ready... Daarnaast is het helaas zo dat je een erg zwaar systeem nodig hebt om Vista zonder problemen en snel te laten draaien.

Mijn vriend heeft ook een Acer gekocht, maar had er eigenlijk eentje moeten kopen die een paar honderd euro duurder was, want dat ding is ongelooflijk traag. Wij krijgen het ook niet voor elkaar om er XP op te zetten...

Kan me dus heel goed voorstellen dat je geen Vista wilt...

ve
door verwijderd - Sep 5, 2008 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ten eerste is het echt niet meer nodig om te downgraden naar XP. Ten 2e zijn daar alleen de PC's voor geschikt waar het bij aangegeven is. Bij Acer is dat nog voor enkele Travelmates, maar volgens mij voor Aspire, zoals die van u, bij geen enkele. Dus een nieuwe PC gewoon op Vista laten draaien met de nieuwste updates, daar is niets mis mee. Heb u wel recovery CD's gemaakt voordat u met XP ging experimenteren anders krijgt u ook weer problemen om de officile Vista er terug op te zetten.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2008 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Volgens mij bestaat er geen type 5615 van Acer, (Tavelmate, Aspire etc.). Het probleem van het installeren van XP zit waarschijnlijk in het feit dat standaard XP (met SP1) geen SATA driver voor de Harddisk heeft voor deze laptop. Hierdoor lukt het niet om XP uberhaupt op te starten. Je kunt dit oplossen door SP2 of SP3 van Microsoft te downloaden, en deze te slipstreamen met je orginele XP(SP1), hierna brand je een nieuwe XP(SP2/3) CD die wel de SATA driver in zich heeft. Je kunt het gratis programma nLite hiervoor gebruiken, zie www.nliteos.com voor download en instructies. Vanaf de nieuwe CD zou je XP moeten kunnen installeren. Waarschijnlijk zul je nog steeds
drivers missen, bv Audio en Netwerk. Kijk eerst op support.acer-euro.com of je daar de missende drivers voor jouw laptop type kunt vinden, zo niet probeer dan www.notebook-drivers.com. Op deze manier heb ik met een kennis van mij XP op zijn Acer laptop gekregen. Deze draait nog steeds betrouwbaar en stabiel onder XP.
Het is wel een gedoe, maar lang niet zo ingewikkeld als het lijkt.

Succes!

ve
door verwijderd - Sep 5, 2008 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zal de hele xp instalatie moeten verwijderen.

Je kan het beste de hele partie formateren zodat je van alles af bent.

Dit gaat het beste met norton partion magic (format c:)

Mocht je toch bestanden willen bewaren dan moet je of ze op dvd/cd/usb stick zetten

En wat Vista betreft, deze is trager dan xp en dat kan zelfs oplopen tot 30% van de snelheid en scheeld heel veel ram geheugen !

dus echt wel een redenen om xp te gaan gebruiken echter kan je niet meer dan 3 gb geheugen gebruiken met de 32 bit versie maar dat is ruim voldoende

ve
door verwijderd - Sep 5, 2008 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vergeet te zeggen dat je de drivers gewoon kan ophalen via de ftp site, even snuffelen bij de 5000 serie en je kan ze vinden.

http://support.acer-euro.com/drivers/ftp/ftp.html

En Acer gebruikt in tegen overstelling van somige Dell computers gewoon standaard drivers die je met wat googlen wel vind.

En de meeste drivers uit xp zullen wel werken op de sound, w-lan en video na dan

ve
door verwijderd - Sep 5, 2008 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is mogelijk XP op deze laptop te zetten.

pak je xp cd/dvd, doe deze erin en laat de laptop daarvanaf opstarten. Als ik me niet vergis, krijg je dan in een blauw scherm 2 of meerdere partities te zien. Verwijder deze allemaal volgens de aanwijzingen op je beeldscherm. Daarna ga je een partitie aanmaken, deze formateet je op normale snelheid naar NTFS en dan is het een kwestie van wachten tot XP geinstalleerd is.

Steek erna je internetkabel erin en surf naar de acer site, zoek daar je laptop op, en download de XP drivers ervan. Of doe dit voor de tijd en zet ze even op een usbstick ofzo, dan kun je ze er na de xpinstallatie vanaf installeren.

Mocht het niet lukken, en woon je in de buurt van Doetinchem, PM me dan, dan help ik je er mee. Ik doe dit namelijk vaker en weet waar je tegenaan kan lopen :)

ve
door verwijderd - Sep 5, 2008 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op die acer zoals trouwens bij allemaal staat een herstal partitie verborgen dat gaat je dus niet lukken zonder iemand die heel goed weet wat ie doet en dan nog zal hij geschikkt gemaakt zijn om alleen Vista te draaien die op die patitie staat.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2008 om 16:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je er niet uitkomt laat het mij weten ik heb een geslipstreamde dvd die het wel doet

ve
door verwijderd - Sep 5, 2008 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het probleem "hij is te traag" , is zorg dan dat je gewoon met 2Gb intern geheugen werkt die gratis laptop actie had volgens mij standaart 1Gb intern.

kost je rond de +_ 30 Euri.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2008 om 21:19
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Sep 5, 2008 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb ook een laptop en daar stond ook vista op wat na 3 maanden al helemaal vastliep .
ik heb fedora 8 gedownload en erop gezet en daarna kun je xp erop knallen dan heb je niet alleen xp maar ook en zeker een zeer stabiel besturings systeem namelijk fedora 9 ik heb eer momenteel fedora 9 opstaan samen met xp maar zit nooit meer in xp dus kan er beter maar vanaf daar fedora stukken beter is en stabieler
groetjes stingray

ve
door verwijderd - Sep 6, 2008 om 00:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een Vista-only-bios???? Ik zou graag eens weten welk bijzonder apparaat daarmee is uitgerust! Info graag!

ve
door verwijderd - Sep 6, 2008 om 03:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

This Bios is only compatible for Notebooks with Windows Vista!!!

of

This Bios is NOT compatible for Notebooks with Windows Vista!!!

ve
door verwijderd - Sep 6, 2008 om 09:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb 's een beetje rondgegoogled en het enige dat te vinden is, zijn bepaalde bios-updates die per sé vanuit Vista geïnstalleerd moeten worden (bijvoorbeeld bij Toshiba).
Zeker twee van de genoemde modellen zijn op mijn werk in gebruik en draaien gewoon op XP, zonder enig probleem. Het zou toch ook te zot zijn als je als consument niet meer kunt kiezen welk operating system je wilt gebruiken. XP, Vista of misschien wel Linux.
Het kan overigens wel zo zijn dat voor bepaalde "features" er onder XP geen drivers beschikbaar zijn en dus is de functionaliteit wellicht enigszins beperkt.

ve
door verwijderd - Sep 6, 2008 om 10:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben erg benieuw hoe je het Vista hebt laten vastlopen en vervolgens Fedora 9 op deze vastgelopen laptop  geinstalleerd hebt.Waarom zijn Fedora 9 en XP zoveel beter dan Vista?Op de genoemde Acer laptop gaat dat niet lukken en ook niet nodig.Met een setje Acer XP recovery schijven gaat het een stuk eenvoudiger.Maar zoals eerder door iemand  vermeld is het bijzetten van1 gig geheugen de beste oplossing om de laptop te laten knallen.

ve
door verwijderd - Sep 6, 2008 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

XP / Vista, is een enorm verschil. Ik heb zelf een Aspire 9300, Als ik daar XP op zet heb je het gevoel alsof je een SNELLERE Laptop gekocht hebt.

Maar toch heb ik VISTA terug gezet, op een een of andere wijze loopt de laptop daar een stuk stabieler op. En geheugen uitbreiden is een optie, Wat ook een goeie optie is. en tevens een TIP voor andere vista gebruikers.

De meesta laptops hebben een CardReader aanboord. Je kunt voor ±20/30 euro een leuk SD highspeed kaartje kopen (8 / 16 gb). En deze als ReadyBoost gebruiken.

En aangezien je dan geen uitstekende dingen hebt zoals bij een USB stick, kun je deze gewoon in je laptop laten zitten, en gebruiken. Ik heb hierdoor een snelheids winst van ±20% behaald. (of dit alleen gevoels matig is weet ik niet) ik vindt het in ieder geval een stuk prettiger.

Er zijn wel wat nadelen wanneer je XP installeerd,
Je moet je WireLess goed configureren want onder XP wil die de verbinding wel eens verliezen.

Wat VISTA betreft, gooi alles weg wat er op staat wat met Acer te maken heeft.. op de touchpad programmatuur na. AcerBackup etc.. allemaal verwijderen, Zet ook de SideBar uit.

Waarom ACER uberhaupt die 'rommel' er op zet snap ik niet want die programmatuur gebruikt niemand.

Groetjes, René (Enschede)

ve
door verwijderd - Sep 6, 2008 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

De meesta laptops hebben een CardReader aanboord. Je kunt voor ±20/30 euro een leuk SD highspeed kaartje kopen (8 / 16 gb). En deze als ReadyBoost gebruiken

@renesn

Op zichzelf is dit een goeie tip.Het stamt nog uit de tijd dat ram geheugen erg duur was.Maar het is nu niet meer nodig omdat de prijs van geheugen behoorlijk gezakt is.Dus het bijzetten van 1 of 2 gig geheugen heeft hetzelfde effect.De laptop wordt echter niet sneller dan de zwakste schakel en dat is in het geval van de vragensteller de processor.De sidebar is een gadget dus een kwestie van smaak om deze te gebruiken.

ve
door verwijderd - Sep 6, 2008 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vr1944 "Ik ben erg benieuw hoe je het Vista hebt laten vastlopen."

Daar is wel één antwoord op, try Vista with Nvidia Nforce4 chipsets.

(De enige uitkomst hierbij = vooral geen Nforce4 chipset appart van Nvidia instaleren !!)

;)

ve
door verwijderd - Sep 6, 2008 om 18:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daar is wel één antwoord op, try Vista with Nvidia Nforce4 chipsets.

Er is sedert eind 2007 een update  Vista drivers voor deze chipset.Maar het komt er eigenlijk op neer dat je een laptop met XP ge upgraded hebt met Vista

ve
door verwijderd - Sep 7, 2008 om 09:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Troel,

Veel mensen geven respons maar van troel geen reactie. Waarom niet?

ariet

ve
door verwijderd - Sep 7, 2008 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien doet haar laptop het nu helemaal niet meer..

ve
door verwijderd - Sep 7, 2008 om 17:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vr1944

Klopt, ben ik 100% met je eens, ondanks dat ik er nu 2 GB in heb zitten is en blijft die sneller met die SD card. ;)

ve
door verwijderd - Sep 8, 2008 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vr1944 "Er is sedert eind 2007 een update  Vista drivers voor deze chipset.Maar het komt er eigenlijk op neer dat je een laptop met XP ge upgraded hebt met Vista"

Geen nieuwe release van Nvidia )check forums(, en die er voor Vista is die wil je echt niet erop uitproberen.

Wat je waarschijnlijk bedoelt zijn gewoon Vista standaart cq. updates drivers die je Nforce4 herkennen vannuit je winUpdates. Dan is er inderdaad niks aan het handje...

Gewoon op een bv. Asus A8NE moederbordje. De Nvidia drivers daarintegen voor Nforce4 met nieuwe Win Vista x86 Ultiemate cq voor of na SP1 van Nvidia zelf, klapt dan je OS behoorlijk af, en op de meest onwezenlijke manier ´suicide´ op je vista.

Ik zou zeggen dont try it..