lu
door luppie Jun 23, 2008 om 02:42
Computers & telefonie

Inbouwen van oude printerpoort

Ik wil een nieuwe pc kopen, maar vandaag kwam ik er achter dat geen enkele computer wordt verkocht met een oude 25 pins printerpoort. Ik heb een software programma die een dongel beveiliging gebruikt( zonder de dongle is de software niet te gebruiken) de dongle heeft een 25 pins stekker.  Ik weet niet de benaming van de aansluiting maar dacht altijd dat het een printerpoort was.Nieuwe versie van programma met andere beveiliging zou mij 4000 euro koste,, daar heb ik geen trek in.

Weet iemand of ik zo'n poort op een vista pc kan bijplaatsen?

1007 5 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 23, 2008 om 09:12
16959 Antwoorden / 202 Vragen

als ik het goed begrijpt heeft u een beveiliging via een adapter op een i/o uitgang zijnde een printerpoort. Als dat zo is zijn er adapaters in de handel die het mogelijk makenom dan de beveiliging op eenandere poort (ander soort) poort aan te sluiten. Overigens zijn er nog altijd PC's in de handel met de door u genoemde printerpoort (o.a. Compaq/HP). Ga dua naar een vakhandel en doe navraag.

jacydo
door jacydo - Jun 23, 2008 om 13:07
10 Antwoorden / 2 Vragen

paralelle (printer) poorten zijn ook los te koop om in te bouwen.

freya
door freya - Jun 23, 2008 om 13:40
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo luppie,

Zoals al aangegeven zijn er PCI-kaartjes in de handel met daarop b.v. één of twee printerpoorten (officiële benaming is Centronics-poort).
Je zult er waarschijnlijk alleen goed naar moeten zoeken want er zullen
niet veel winkels meer zijn die dat nog in het assortiment hebben.
Desnoods even rondkijken op marktplaats, ebay of een winkel in
tweedehands computers en/of onderdelen.

Verder nog wat die dongel betreft. Zelf heb ik in het grijze verleden
eens aan zo'n beveiligingsdongel voor de printerpoort 'gesleuteld' en
één ding wat héél belangrijk is bij die dongels is 'de timing'. Het is
dus helemaal maar de vraag of zo'n dongel op een printerpoort die op
een PCI-kaartje zit 'uberhaubt' goed kan werken. (maar voor een paar
tientjes is het uiteraard wel te proberen)

Los daarvan, het programma zal waarschijnlijk al vrij oud zijn en een
nieuwe computer zal tegenwoordig meestal voorzien zijn van Windows
Vista. Je hebt dus vlotte kans dat je het bewuste programma onder Vista
niet eens 'aan de praat' krijgt.

m.vr.gr. Freya

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 23, 2008 om 15:16
16959 Antwoorden / 202 Vragen

iedem: het risico dat het onder Vista niet (meer) werkt is heel erg groot en mogelijk zelfs 100%

grindweg
door grindweg - Jun 23, 2008 om 21:01
2308 Antwoorden / 28 Vragen

kun je deze niet op een stik overlaten zetten?? de nieuwe dongels zijn als zodanig uitgevoerd