Du
door Duyf May 3, 2023 om 22:48
Computers & telefonie

Inbraak ip adres en mobiel

Goedenavond, zoals de titel al zegt ben ik bang dat er inbraak is gedaan op mijn ip adres. Is dit mogelijk? Zal het zo kort mogelijk proberen uit te leggen.

een maand geleden kreeg ik een bericht van iemand waar ik mee bezig was. Er was een mail vanuit mijn naam gestuurd naar een kennis van hem. Deze kennis heeft geantwoord op mijn mail en de mail die ik gestuurd zou hebben zag er idd uit alsof deze van mij kwam. Er was op het moment van versturen niemand thuis we waren beide op werk. Vorige week werd ik benaderd door een andere kennis van die vriend dat ik haar een sms zou hebben gestuurd. Zij heeft een screen gemaakt en mij deze toe gestuurd. Daar stond mijn telefoon nummer bij. Nu blijkt de eerste kennis onderzoek uit te hebben laten voeren en er word dus beweerd dat het vanaf mijn ip adres is gestuurd, ik niet gehackt ben en dat ze er een rechtzaak van zou kunnen maken. De sms is via de provider uitgezocht en niet via het netwerk van de provider en mijn telefoon verstuurd. Ik word vals beschuldigt en weet niet wat ik nog kan doen om mijn onschuld te bewijzen. Politie ingeschakeld en die zeggen zolang je niet bedreigt word of dat er fysiek geweld naar je toe is maken we alleen een melding hier van. Ik wil graag van die beschuldigingen af en bewijs hebben dat ik het niet ben. Weet iemand wat ik hier mee aan moet?

8057 9 Rapporteer
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 4, 2023 om 00:47
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Duyf,

Ik raad u aan om contact op te nemen met de Fraude Helpdesk,klik op de volgende link:

https://www.fraudehelpdesk.nl/contact/

Du
door Duyf May 5, 2023 om 06:39
Antwoorden / 1 Vragen

Deze heb ik idd een bericht gestuurd, tevens contact op advies van een politie werknemer ( buiten functie tijd zeg maar) contact gezocht met het juridisch loket om te kijken of het indentiteits fraude is/ of laster en smaad. Is dit het geval toch weer naar de politie gaan en proberen aangifte te doen.

sw
door swat1500 - May 4, 2023 om 01:01
3786 Antwoorden / 0 Vragen

Er kan niet worden ingebroken op uw ip adres. Wat wel zou kunnen, als uw wifi modem niet goed is beveiligd dat iemand vanaf uw netwerk een bericht heeft verstuurd maar ook dan zou dit niet met uw email adres kunnen.
Als uw email al gehecked zou zijn dan is het raar dat een kennis van iemand (waarmee u bezig bent?) dan zo.maar een email van u zou kunnen krijgen. Als u mail al gehecked zou zijn dan is het gevolg meestal dat al uw mailcontacten een phishing mail krijgen en niet alleen een toevallige kennis van een kennis.
Telefoonnummers kunnen gespoofd worden waardoor het lijkt alsof iemand anders gebeld heeft.
Kortom een duister verhaal. Zolang die anderen geen aangifte tegen u doen moet u zich er niet druk over maken en zeker niet ingaan op verzoeken iets te betalen om wie weet wat te voorkomen.
Besef ook dat mocht er al een aangifte gedaan worden u niet of te bewijzen dat u onschuldig bent maar juist de politie dat u schuldig bent.
Vooralsnog kan ik geen strafbaar feit ontdekken in uw verhaal al dan niet vermeende door u gepleegd.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 4, 2023 om 02:06
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Swat1500,

In het televisieprogramma "Zeeman confronteert" waren de daders vaak familieleden....

Klik op de volgende link:

https://tvblik.nl/zeeman-confronteert-stalkers

sw
door swat1500 May 4, 2023 om 07:55
3786 Antwoorden / 0 Vragen

Alles kan maar tsnheeft het over een kennis van een persoon waarmee hij bezig is met iets. Klinkt niet echt als familie.

ju
door juliomariner May 4, 2023 om 16:52
1328 Antwoorden / 2 Vragen

ook e-mailadressen kunnen eenvoudig gespoofed worden.
Het verhaal dat de kennis ook er ook achter is gekomen dat de mail van TS IP adres is verstuurd heb ik wel wat vraagtekens bij.
Hoe zou die kennis dat kunenn opvragen.
De provider zal niet zomaar aan een wildvreemde info daarover geven, ik denk dus dat de kennis bluft.

Du
door Duyf May 5, 2023 om 06:54
Antwoorden / 1 Vragen

Goedemorgen, het is voor mij ook een vreemd verhaal maar word zeg maar wel vals beschuldigt! Ik heb ook grote vraagtekens bij alles.. lig er wakker van enz. Ben een heel gevoelig persoon en beschuldigt worden van iets waar ik niets mee te maken heb raakt me echt want doe nooit geen vlieg kwaad. Als ik die vriend weer zie ga ik toch eens vragen of ik dat bericht mag zien! Ik geloof het namelijk ook niet en heb het vermoeden dat die kennis van hem liegt. Maar omdat hij dus een (nep) verklaring heeft gelooft hij haar wel. Blijf erbij dat ik het niet ben geweest, maar word wel beweerd dat het onderzocht is dat het van mijn ip adres is verstuurd en dat er ook onderzoek is gedaan dat mijn mail op dat moment niet gehackt was. Het is idd vreemd dat ze die info hebben want ik dacht ook meteen aan hoe zit het dan met de privacy wet?! Enige wat ik kan bedenken is omdat die kennis een ex werknemer is van de politie en daarbij is geholpen. heb zelf natuurlijk met de sms na vraag gedaan bij mijn provider en kreeg alleen te horen, u heeft deze dag geen sms verstuurd via ons netwerk met uw mobiel.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 5, 2023 om 10:31
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Duyf,

Woont u alleen?

Du
door Duyf May 5, 2023 om 11:08
Antwoorden / 1 Vragen

Ik woon met mijn zoon, deze was ook op zijn werk op het moment dat die mail is verstuurd.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 4, 2023 om 02:10
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Duyf,

U kunt uw kwestie ook aanmelden bij het televisieprogramma "Zeeman confronteert", klik op de volgende link voor contact:

https://bluecirclecasting.nl/programma/zeeman-confronteert

sjjoppy
door sjjoppy - May 4, 2023 om 07:10
7193 Antwoorden / 3 Vragen

Laat u niet opjutten, u heeft duidelijk gemaakt dat u niets van dit alles af weet en dat de politie er inmiddels een melding van gemaakt heeft. Dat moet voor hen voldoende zijn.
De vriend die vroeg "waar u mee bezig bent" kunt u als het nodig is verder inlichten als er weer nieuws komt.
Een rechtszaak kunt u met vertrouwen tegemoet zien maar ik ben er van overtuigd dat ze het zo ver niet laten komen.

Du
door Duyf May 7, 2023 om 11:52
Antwoorden / 1 Vragen

Goedemorgen, ik vertrouw op dit moment even niemand meer uit die hoek zeg maar. Hou het allemaal voor mezelf. Weet wel dat ik er heel verdrietig om ben. Op het moment toen ik op werk was en dat hoorde ben ik huilend in elkaar gestoord, mijn leidinggevende was daarbij. Een week later moest mijn contract verlengt worden en werd deze met de helft van mijn uren in mindering gebracht. Er werd ook in het gesprek wat ik met me leidinggevende had gezegd dat het hun ook beter leek dat ik de helft ging werken zodat ik aan mezelf kon gaan werken en de problemen kon oplossen. ( speelt iets meer dan alleen dit) van de helft van de uren kan ik niet rond komen dus op zoek gegaan naar een andere baan. Mensen zeggen snel laat die vriend het bekijken... maar hij is de enige vriend die ik heb. Op zakelijk gebied delen we dingen. Die kennis van hem heeft bij de politie gewerkt en weet precies de weg die ze moet volgen, ik krijg geen hulp van de politie! Ik vind het vreemd, en een raar verhaal. Nog maals aan hem gevraagd hoe zit het en hij zegt dat zij heeft laten onderzoeken dat het mijn ip adres is waarvan de mail is verstuurd. Hoe dan? Waar kan ik dat laten onderzoeken dat het niet van mij komt..

punt is nu dat ik nu me leuke baan kwijt ben en straks waarschijnlijk ook me enige vriend

sw
door swat1500 - May 4, 2023 om 07:56
3786 Antwoorden / 0 Vragen

In vervolg op mijn eerdere reactie kan het geen kwaad.om uit voorzorg het wifi wachtwoord van uw modem en het wachtwoord van uw email te veranderen.

Janzegt
door Janzegt - May 4, 2023 om 15:05
126 Antwoorden / Vragen

Was de email die gestuurd is daadwerkelijk van u, of stond alleen u naam erin? Het is namelijk vrij eenvoudig een mail te sturen waarin u naam voorkomt. Maar was die ook afkomstig van uw mailadres? Let weil, een mail afkomstig van duyf@gmail.com is een ander emailadres als van duyf@gmaill.com of duijf@gmail.com. Het is iets moeilijker om ook daadwerkelijk een juiste emailadres te gebruiken, maar ook dat komt helaas voor.
Ook voor versturen van smsjes is het vrij eenvoudig om jouw telefoonnummer mee te sturen met een sms. Dit alles heeft niets met je IP adres te maken.
Zoals ook al geadviseerd door anderen, ga voor zeker en verander wel je wachtwoorden van je emailaccount en van je modem wijzigen.

Een specialist kan vrij snel achterhalen dat de email en sms niet van jouw telefoon of email zijn verstuurd. Dus als anderen je aanklagen, werk je gewoon mee met het politie onderzoek en dan wordt snel aangetoond dat jij het niet bent. Bedenk dat het uitzoeken wie deze mails dan wel verstuurd, veel moeilijker is.

Ozymandias
door Ozymandias May 4, 2023 om 15:10
167 Antwoorden / Vragen

Het is een fluitje van een kunst om een email te sturen met het ene email adres en hem afkomstig te lijken van een ander email adres. Dat is namelijk gewoon een standaard optie in veel mail programma's.

Naast de velden Aan, CC & BCC kan je ook een veld toevoegen voor het verzend adres. Het adres wat je daar invult is het adres dat de ontvanger ziet. Dit is inherent aan email wat een enigszins verouderde techniek is.

Du
door Duyf May 5, 2023 om 06:30
Antwoorden / 1 Vragen

Goedemorgen,

ik ben echt een leek in dit soort dingen, wat of in welke richting moet ik zoeken als u het over een specialist heeft? Mail adres heb ik idd een ander ww gegeven maar tevens een nieuw mail adres gemaakt zodat ik de oude niet meer gebruik. Deze moet nog wel blijven bestaan want staan belangrijke mails in. Liefst zou ik hem helemaal verwijderen maar dat kan dus niet. Volgens zeggen blijft diegene erbij dat het afkomstig is van mijn ip adres. Ik snap er helemaal niets van want hoe kan dat als er niemand thuis was… het houd me gewoon de hele dag bezig.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 5, 2023 om 10:32
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Duyf,

Woont u alleen?

CP
door CPV - May 5, 2023 om 10:43
21 Antwoorden / Vragen

Hoe komt de kennis erbij dat het van uw IP adres is gedaan, hoe kan die weten vanaf welk IP adres het gestuurd is? Ik zou bijna zeggen, dat dit bluf is.

Bovendien heeft bijna iedereen een variable IP adres, wat betekent dat het regelmatig wijzigt. Alleen de provider kan vertellen wie er wanneer welk IP adres gehad heeft. Dus een maand geleden kunt u een ander IP adres gehad hebben en het IP adres wat u nu heeft, kan een maand geleden voor iemand anders geweest zijn.

Du
door Duyf May 5, 2023 om 11:11
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een half jaar geleden een zakelijk bericht gestuurd naar de kennis van die vriend, dit was om iets te bestellen.

th
door thieu May 5, 2023 om 13:29
148 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, vrijwel iedereen heeft een variabel (dynamisch) ip-adres op zijn of haar huisaansluiting. Alleen wordt dat ip-adres niet gebruikt bij mail. Je maakt contact met de mailserver en van daaruit wordt de mail verstuurd. En dat ip-adres staat ook in de header.
Normaal gesproken zie je dat ook niet. Je moet een instelling van de mailprogramma wijzigen om de hele kop te kunnen zien.
Hier wat meer informatie over dit onderwerp
https://www.eenmanierom.nl/ip-adres/

th
door thieu - May 5, 2023 om 13:21
148 Antwoorden / 0 Vragen

Het vervalsen van de naam van een afzender van e-mail is in principe erg eenvoudig en wordt heel vaak gedaan door spammers en phishers. Daar is helemaal niets (of erg weinig) tegen te doen. Mail afkomstig van jouw persoonlijke IP-Adres is onzin. Niemand heeft een persoonlijk ip-nummer (misschien in de toekomst met IP-6). Het ip-nummer dat in de header van de mail staat is hoogstens dat van de mailserver van je provider, en dat IP-adres staat dus op duizenden mailtjes die van die server af verstuurd worden.
Het lijkt eerder op een poging je op te lichten. Maak je niet druk en schenk er geen aandacht aan.

rj
door rjw - May 5, 2023 om 15:34
3264 Antwoorden / 5 Vragen

SMS stuur je niet vanuit een ip-adres. Dat gaat niet via internet.

Du
door Duyf May 7, 2023 om 12:04
Antwoorden / 1 Vragen

Die sms daar ben ik achter aan gegaan bij mijn telefoon provider en die zeggen dus dat er geen sms vanaf mijn telefoon en hun netwerk is verstuurd door mij. Dat is dus opgelost.

Die mail die verstuurd is die komt van mijn ip adres, ik was niet thuis maar op werk en voor de rest was er niemand in mijn huis. Ik weet ook niet hoe het zit met ip wifi of ip telefoon of dit hetzelfde is of niet. Heb dus Vodafone een bericht weer gestuurd om te vragen ( leek in dit soort dingen he) als er een mail vanaf mijn telefoon gestuurd zou zijn dan schakeld me telefoon dus over naar 4 of 5g dus dan loopt het toch via hun netwerk? Of ze onderzoek konden doen naar dit alles. Nee kunnen ze niet zeggen ze. Ik weet dus gewoon niet meer bij wie ik moet zijn om alles te laten onderzoeken.

rj
door rjw May 7, 2023 om 13:03
3264 Antwoorden / 5 Vragen

Om een mail namens iemand anders te sturen hoeft dat niet via het device van die gebruiker te gaan. Als ik de credentials heb van jouw email account heb, kan ik vanaf mij apparaat gewoon emails sturen die bij jou vandaag lijken te komen.

Du
door Duyf May 7, 2023 om 13:11
Antwoorden / 1 Vragen

Oke, snap het niet echt maar dat zou dan dus gebeurd kunnen zijn..