ma
door maarten_1 Feb 28, 2005 om 08:36
Computers & telefonie

Instalatie hd

ik heb onlangs een samsung sp1604n gekocht en deze als slave in de pc geplaatst echter het instaleren gaat niet naar behoren, ik krijg 31.49 gb terwijl het een 160 gb schijf is.

ik draai met dindows xp home edition.

wie kan mij helpen?

maarten

668 6 Rapporteer

freya
door freya - Feb 28, 2005 om 10:25
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Maarten,

Heb even op de site van Samsung gezocht en het volgende gevonden. Waarschijnlijk ligt het probleem in het BIOS van de PC. Je kunt óf het BIOS updaten óf een alternatieve jumperinstelling gebruiken en met behulp van Diskmanager de schijf indelen. Programma Diskmanager is ook op de samsung-site te downloaden. Mocht het niet lukken dan horen we het wel. Via onderstaande link kun je het één en ander nog eens rustig nalezen.

Samsung >32Gb harddisk

suc6, Freya

gsm
door gsm - Feb 28, 2005 om 14:45
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Hallo Maarten,

Hoe krijg je die 32 Gb te zien? In de BIOS, fdisk of Windows? Welke Windows versie heb je?

Op dit soort drives zit een jumper voor 32 GB beperking.

De drive lijkt dan voor de BIOS van de PC een 32 GB drive te zijn.

Mogelijk staat die jumper dus verkeerd.

In het andere geval, als de jumper wel goed is, dan is de BIOS niet in staat om grotere drives aan te sturen.

Je moet dan of een nieuwe BIOS versie hebben of een instelling in de
BIOS voor de harddisk indeling (bijv LBA mode) moet aangepast worden.

Andere mogelijkheid: Download ded Diskmanager
van Samsung.

Veranderingen van de BIOS kunnen echter ook invloed hebben op het functioneren van de eerste disk.

Maak dus eerst een backup van belangrijke bestanden.

GSM

ma
door maarten_1 - Feb 28, 2005 om 14:51
6 Antwoorden / 1 Vragen

ik draai zoals vermeld met xp en widdows vermeld 31.49 gb en samsung gaat er van uit dat je een a-drive hebt welke ik dus niet heb, zowel samsung als microsoft spreken elkaar tegen (wel/geen drivers) en ook de leverancier van de pc weet niet wat de doen hun helpdesk medewerkers weten niet eens wat fdisk is!!!!!

gsm
door gsm - Feb 28, 2005 om 17:49
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Maarten,

Xp had ik even overheen gelezen, excuus.

Kijk in ieder geval wel even of de jumper voor het beperken tot 32 GB (31.49 GB) in de juiste stand staat.

De diskmanager is krachtiger dan fdisk, maar als die alleen vanaf de A:
floppy draait (die je blijkbaar niet hebt) dan is dat een probleem.

De aangewezen manier om onder XP te partitioneren/formatteren is via:

Rechtermuisknop op Deze computer,

Kies daar Beheren en dan Schijfbeheer

Vervolgens eventueel de disk activeren en partities maken.

Gebruik bij voorkeur NIET fdisk.

GSM

ru
door rule - Mar 3, 2005 om 20:10
20 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie in een van je replies dat je het hebt over Fdisk.

Fdisk is echter een oud dos programma dat een flinke bug bevat:
namelijk dat grote schijven niet groter worden weergegeven dan 32gb en
er dus ook geen partities van groter dan 32 gb op aangemaakt kunnen
worden. Gebruik dus de disk manager van Windows of Gdisk van nortom
/symantec.

Voordeel van de diskmanager is bovendien dat je het systeem NTFS kunt maken en niet slechts FAT32 zoals bij gdisk.

ma
door maarten_1 - Mar 4, 2005 om 13:21
6 Antwoorden / 1 Vragen

al vanaf het instaleren, fdisk kan ik niet vinden en de enige jumper die ik kan gebruiken bepaalt ma/sl/cs en als 2e hd staat de op sl en de eerste hd op ma+sl present.