ro
door robasmat Jul 17, 2008 om 10:18
Computers & telefonie

Intel of amd

ik overweeg de aanschaf van een nieuwe desktop pc. Ik heb 2 bijna idendieke modellen op t oog waarvan de ene een intel pentium dual core E2180 2,00 ghz processor heeft en de andere een AMD Athlon 64x2 5000+ 2.6 ghz processor heeft. Voor de rest identieke specificaties en prijs. Welke moet ik kiezen ivm duurzaamheid en prestaties??

3047 20 Rapporteer

tr
door troxz - Jul 17, 2008 om 11:06
22 Antwoorden / 2 Vragen

Een aantal jaren geleden was AMD nog het ondergeschoven kindje op de processoren markt. Op dit moment hebben ze zich ontwikkeld tot een volwaardig merk. De producten van AMD en Intel zijn over het algemeen gelijkwaardig.

Het is echter heel erg afhankelijk van het specifiek aangeschafte product. (Vanwege de manier waarop in het productieproces de snelheid en duurzaamheid wordt bepaald).

Afhankelijk van het soort werkzaamheden dat u er mee gaat verrichten kan de keuze voor AMD of Intel nog verschil maken. Als u veel video's comprimeerd of rendered dan zult u beter af zijn met een Intel. Wilt u veel hoogwaardige games spelen is het afhankelijk van de engine van de game waar u voordeel mee behaald echter is AMD hierbij met 3d ondersteuning sterker dan Intel.

Veel mensen maken tegenwoordig een keuze op basis van het gevoel wat ze hebben bij het merk. Qua prijs zitten ze tegenwoordig ook relatief dicht bij elkaar.

Conclusie: Eigenlijk maakt het niet zoveel uit.

Succes met uw keuze!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 18, 2008 om 01:24
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Vincent,

Als de één een ASUS moederbord zou hebben en de andere niet, zou ik voor de ASUS kiezen. Harde schijf Western Digital.

Video kiezen al naar gelang je spelletjes speelt of niet. Bij spellen en veel fotobewerking, de snelste videokaart.
Hardware ERror MAN.

labren
door labren - Jul 18, 2008 om 12:17
862 Antwoorden / 0 Vragen

de specificaties die je hier geeft zou ik de AMD nemen die is iets sneller maar er zit tussen INTEL en AMD processors geen kwaliteits verschil, dat zijn 2 merken die niets voor elkaar onder doen

badclusters
door badclusters - Jul 18, 2008 om 12:19
69 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een AMD Phenom Quadcore processor en die loopt op 64 bit Windows met 2 atrippen Corsair Dominator 1100Mhz als een trein ik will dan ook met elke Intel de strijd aangaan want AMD is tegenwoordig een volwaardig merk en vooral om games te spelen is AMD de bewezen winnaar en voor het geld hoef je het niet te doen! maar dat is per persoon anders de een gaat bijvoorbeeld voor een videokaart naar Nvidea en andere zoals ikzelf kies voor ATI maar dat is voor een ieder anders maar als je toch gaat kopen dan moet je zeker even kijken of je geen quadcore van AMD voor hetzelfde geld hebt tegen een Intel dualcore!

tdehond
door tdehond - Jul 18, 2008 om 12:24
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Is de snelheid van de harde schijf hetzelfde?
Anders zou ik ook de snelheid van de harde schijf mee laten wegen in uw keuze, naast de goede adviezen die al geplaatst zijn.

ph
door phubert - Jul 18, 2008 om 12:40
2 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf ben ik voorstander van Intel, dit om reden dat mijn ervaring over het algemeen beter is dan met AMD. AMD is leuk met games maar hou rekening met Windows Vista dat hij trager is dan met een Intel CPU. (mijn ervaring)

Zelf heb ik enkele jaren een Intel moederbord met P4-3.0ghz, 2gb Kingston geheugen en Samsung HDD, superstabiel, geen blauwe schermen (winXPpro), dus super tevreden!

---

De specificaties van de pc die u op het oog hebt zien er goed uit, echter kan ik niet snappen dat AMD de zelfde prijs heeft dan de Intel, AMD staat zover mij bekend al sinds jaar en dag bekend goedkoper te zijn dan Intel...

Een Asus moederbord is sneller dan die van Intel, Intel is daarin weer stabieler, waarvan AMD weer voor games meer geschikt is en Intel voor 'kantoor' toepassingen en internet/e-mail.

er
door erky - Jul 18, 2008 om 13:16
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Robasmat,

KBJV zei het al, de kwaliteit van een computer haal je nauwelijks uit de processor, maar veel meer uit het moederbord. Erg belangrijk is de keuze van een moederbord omdat daarop een chipset zit en die bepaalt de uiteindelijke snelheid en gebruiksmogelijkheden.

AMD staat er om bekend dat ze ATI videokaarten maken (ATI is door AMD overgenomen).

Laat hier op het forum eerst weten wat je met de desktop wilt doen!

Een machine die gewoon gebruikt gaat worden voor internet en het schrijven van brieven (Office - Word), dan maakt het helemaal niet uit welke processor.

Wil je gamen, dan is het belangrijk dat je een computer neemt met een zware videokaart met eigen geheugen, dus zonder gedeeld geheugen. Wil je video bewerken, dan is ook weer de videokaart van doorslaggevend belang, niet alle kaarten hebben een volwaardige HDMI uitgang en video aansluitingen.

Weet dus wat je wilt en besef dan wat je koopt - de vraag of er een AMD of Intel in zit is van minder belang, op dit moment gebruiken de AMD chips iets minder energie, dus zijn een fractie zuiniger.

Een losse Intel is meestal iets duurder dan een losse AMD van vergelijkbaar niveau. De 2,6GHz is een fractie sneller dan de 2GHz, dat merk je amper, de ondersteuning voor 64bits Vista of Linux is beter bij AMD.

Succes met de keuze.Erky

ze
door zenix - Jul 18, 2008 om 13:29
5 Antwoorden / 1 Vragen

Wat wordt hier toch veel dingen gezegd die totaal niet kloppen.

Intel is de allersnelste op dit moment op alle vlakken op gelijke kloksnelheid. Ook in games, 2 jaar geleden toen Pentium 4 er nog was, was AMD de koning kwa snelheid nu is dat Intel. Maar als je vergelijkt die AMD die jij wilt en die Intel is die AMD sneller. Maar op gelijke kloksnelheid blaast intel die amd weg. Je kan namelijk die Intel proccesor makkelijk ook op 2,6Ghz krijgen als je weet wat je doet. Maar als je niet weet hoe dat moet ga dan voor de AMD. En dat AMD beter is in games slaat ook nergens op dat was 2 jaar geleden zo. Maar sinds de Conroe architectuur is het allemaal omgedraaid. Kwa kwaliteit zit er geen verschil in zijn allebei goeie merken proccesors gaan eigelijk bijna nooit kapot. En een goed moederbord is een vereiste, neem je de Intel neem dan een moederbord met een Intel chipset P35/P45/X38/X38. Neem je de AMD neem dan een moederbord met chipset 690G of 780G of een andere AMD chipset die recent is. Probeer weg te blijven van NVIDIA chipsets die zijn namelijk vaak te warm en minder stabiel dan de AMD en Intel chipsets.

ze
door zenix - Jul 18, 2008 om 13:33
5 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry maar dit is typish een reactie van een Intel fanboy. Die pentium 4 die je hebt gekocht was een miskoop in die tijd je had beter een amd athlon 64 kunnen kopen was namelijk een heel stuk sneller geweest. En kwa duurzaamheid kwa stabiliteit is intel echt niet meer beter hoor. Dat zijn fabeltjes. Waarom denk je dat de AMD opteron zo n succes is? Dat is een server proccesor en die zit altijd op moederborden met AMD chipsets. Als servers uitgerust worden vaak met AMD zegt toch genoeg dat het kwa stabiliteit helemaal niks uitmaakt.

da
door dagogert - Jul 18, 2008 om 13:55
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Robasmat,

De generale specificaties van beide processoren zijn gelijk qua verwerking en heten daarom compatibel te zijn. Maar...

De interne verwerking bij AMD is vooral gericht op vector-berekeningen terwijl Intel van oudsher sterk is in Input/Output (I/O), indexing en filtering.

Dit betekent, dat AMD goed ingezet kan worden waar veel gerekend wordt (denk aan games, video, sound ed). Intel kan daarentegen beter worden ingezet voor databases, data-verwerking, memory ed (dus Windows en dan vooral Vista, veel files, opslag, indexering ed).

Hoewel beide chips compatibel heten te zijn zijn er toch verschillen op het moederboard die al dan niet optimaal gebruik maken van de specifieke kracht van een processor. Intel vindt een hoge bussnelheid fijn, terwijl AMD zich bijv extra goed voelt met een sterke video-kaart.

Maar laat je niet gek maken door alle antwoorden... De verschillen tussen beiden zijn marginaal en hooguit te meten in enkele procenten. De samenstelling van de componenten (CPU, moederboard, bus-snelheid, cards, schijven) is veel belangrijjker en geeft een beter resultaat mits goed samengesteld. Dit kan namelijk hele tientallen procenten schelen.

Suc6 dus met je keuze en sterkte.

jvdorst
door jvdorst - Jul 18, 2008 om 16:33
186 Antwoorden / 5 Vragen

Als het gewoon voor huis tuin en keukengebruik is maakt het niets uit. In ieder geval niet dat je het merkt. Voldoende geheugen (3Gb min. voor Vista) is zeker zo belangrijk. Daarom in dat geval gewoon de goedkoopste nemen wat waarschijnlijk de AMD zal zijn.

zw
door zwaardvis - Jul 18, 2008 om 18:04
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Aangezien Microsoft hun software niet test op AMD processors, adviseer ik tegenwoordig iedereen Intel te nemen. U gelooft mij niet? Vraag dan de mensen met een HP computer met AMD processor maar naar hun ervaringen met SP3. Zodra SP3 geinstalleerd wordt, krijg je deze computers niet meer werkend opgestart. Zeer ernstig probleem waar miljoenen AMD gebruikers mee kampen.

Type maar eens:  HP AMD SP3 in google. Bijvoorbeeld

http://www.techzine.nl/nieuws/16358/Microsoft-stopt-uitrol-XP-SP3-aan-AMD-systemen.html

la
door larsweb - Jul 18, 2008 om 18:18
4 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk effe op http://www.cpubenchmark.net daar staan alle cpu's op een rij. Kun je zien welke beter is.

Succes

th
door thefxr - Jul 18, 2008 om 19:37
23 Antwoorden / 5 Vragen

Ik denk dat ook de kostprijs van belang is. tegenwoordig zit er bijna geen verschil meer in.
stel een budget samen en kijk wat u daarvoor krijgt met een intel of amd cpu.
veel succes.

lemmy
door lemmy - Jul 18, 2008 om 22:19
42 Antwoorden / 1 Vragen

Aangezien de prijs kennelijk vrijwel gelijk is, is het van belang te kijken naar de samenstelling van de rest van de pc (zoals in eerdere reacties al is aangegeven ontlopen de processors elkaar niet zo veel; zeker niet voor een doorsnee gebruiker).

Kijk dus bijvoorbeeld naar de videokaart die geleverd wordt, de harde schijf en het werkgeheugen. Let ook even op de voeding die geleverd wordt (is het een goed merk, is het geleverde vermogen voldoenden). Ook prettig om te weten is het geluidsniveau van de pc. Een vlotte pc is leuk, maar als die het geluid maakt van een stofzuiger is de lol er snel af. Passieve koeling van de videokaart, harde schijf en de chipset op het moederbord is dus erg prettig.

Ben je een doorsnee gebruiker, dan is denk ik met name de stabiliteit van belang (die paar procent extra snelheid is leuk voor een benchmark maar zul je zelf niets van merken). In zo'n geval zou mijn voorkeur uitgaan naar de pc bovengenoemde voordelen biedt.

Voor wat betreft de opmerking van zwaardvis: alleen in specifieke gevallen levert sp3 in combi met een AMD problemen op. Het gaat dan om een op een Intel(!) systeem gemaakte oem-image die nadien op een pc met een AMD-processor wordt gebruikt. Hierdoor wordt er tijdens het booten een Intel-driver geladen en dat zorgt nu juist voor het probleem. Via google is overigens eenvoudig een oplossing voor dat probleem te vinden.

Bij een 'schone' installatie zul je dus geen probleem ondervinden, zelfs niet op een HP.

zw
door zwaardvis - Jul 19, 2008 om 10:29
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zeg niet dat Intel beter of slechter is dan AMD. Ik zeg alleen dat ontwikkelaars van zowel software als hardware zelf vrijwel uitsluitend  werken met Intel en dat daarom de kans op compatibiliteitsproblemen met AMD groter is. Ik verwees daarbij naar een recentelijk probleem met AMD bij 's werelds grootste software- en 's werelds grootste hardwarefabrikant, waarbij deze problemen pas na de release aan het licht kwamen. Niet getest dus. En 98% van de mensen die zo'n niet meer startende PC overkomt zit behoorlijk met de handen in het haar. Het oplossen is dan weer specialistenwerk. Dus kies voor zekerheid, neem Intel. Dat bespaart het "computerneefje" veel werk.

badclusters
door badclusters - Jul 19, 2008 om 20:20
69 Antwoorden / 0 Vragen

Als je echt rekenwerk wilt gaan doen en fotobewerking dan zou ik kiezen voor de Intel 6600 QUadcore die is niet zo prijzig en wel snel let wel!! er moet een krachtige voeding in!! anders stort het systeem in denk aan 650 Watt of meer al naar gelang wat je ermee gaat doen wat AMD betreft de Quadcore Phenom chips zijn zeker net zo snel als de Intel maar prijstechnisch zijn ze duurder dus.......keuze zat

badclusters
door badclusters - Jul 20, 2008 om 01:03
69 Antwoorden / 0 Vragen

Harde schijf ja ik heb persoonlijk om de boel echt rap te maken een Western Digital Raptor 10000 rpm sata schijf als boot dat vliegt door je programma,s maar die zijn wel een stuk duurder dus .....anders de goedkopere manier een gewone Sata schijf er in dan gaat het ook al snel maar merk werkgeheugen is wel een aanrader Corsair vindt ik het betere geheugen en de prijzen van de strippen zijn aardig gezakt dus zet er 2 strippen Dominator 1166 in en de boel word er alleen maar beter van en een Asus board die 64 bit ondersteund anders een Abit maar vraag met name of het 64bit ondersteund want er is een windows versie zowel Vista als XP met 64 bit groeten Badclusters

badclusters
door badclusters - Jul 20, 2008 om 01:15
69 Antwoorden / 0 Vragen

Nou meneer zwaardvis ik  denk dat je achterloopt want ik heb een AMD Phenom processor en een Asus mainboard en Corsair Dominator geheugen en werk niet met een HP comp maar een  zelfgebouwde machine dan weet je tenminste wat je hebt niks geen HP bios voor mn neus gewoon een normaal instelbaar bios en dan heb ik Windows XP 64bit draaien met servicepack 3 en dat vliegt dus ik weet niet waar je de verhalen vandaan haalt met je Intel maar dan kan ik wel zeggen dat de hardware in een HP machine geen hightech is gewoon een micro board met wat knullige hardware dus geen onzin antwoorden plaatsen aub eerst denken en dan je mening neerzetten en succes met de HP groeten Badclusters

me
door messedup - Jul 23, 2008 om 21:04
66 Antwoorden / 1 Vragen

@ zwaardvis.

Voordat je AMD als schuldige of mindere aanwijst is het goed om je eerst eens goed te informeren. Het herstart probleem trad op bij computers waar door de fabrikant een verkeerd imagebestsand was gebruikt van Windows.
AMD was niet de oorzaak, Microsoft niet, maar de fabrikant van de pc`s die een verkeerde Windows OEM versie heeft meegeleverd.
Mijn AMD`s hebben geen enkel probleem met SP3, mijn Intels ook niet.