druifje01
door druifje01 Sep 25, 2009 om 10:08
Computers & telefonie

Ip-adres is niet privé?

Ik hoorde dat een nederlands dagblad IP-adressen van per internet  ingezonden reacties op aktuele gebeurtenissen opslaat. Is dit wettelijk toegestaan? Kan men zo bij de mail van een reageerder?

3315 52 Rapporteer

freya
door freya - Sep 25, 2009 om 10:41
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo vkragt,

Zonder IP-adres is er op internet geen communicatie mogelijk. Dus aan elk brokje informatie dat over het internet 'reist' hangt een IP-adres, dus ook aan de reaktie die je op een website plaatst.
Maar dat zegt nog helemaal niets over de persoon die het bericht verstuurt. Er is eigenlijk maar één partij die jouw IP-adres aan jouw 'persoon' kan koppelen en dat is je internetprovider en die geeft die informatie niet prijs.
Verder heeft een IP-adres niets te maken met je e-mail en/of je e-mailadres, dus niemand kan aan je e-mail komen op basis van een IP-adres.

m.vr.gr. Freya
.

druifje01
door druifje01 - Sep 25, 2009 om 10:46
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik heb het even nagevraagd bij mijn verbaasde huisgenoot. Hij beweert de mededeling "Uw IP-adres is bij ons bekend" gezien te hebben na een proefreactie deels opgezette maar niet verstuurd te hebben. Misschien zat het anders maar het verbaasd mij dat deze mededeling waarlijk verschenen was.

freya
door freya - Sep 25, 2009 om 10:53
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, maar zo'n berichtje zegt dan verder toch helemaal niets? Van iedereen die een bericht achterlaat 'weten' ze het IP-adres, maar zoals ik al aangaf, dat zegt nog niets over de persoon die het verstuurt. Ik zou me er maar niet ongerust om maken.

Freya

anita1971
door anita1971 - Sep 25, 2009 om 11:24
102 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is volgens mij een algemeen bekend iets hoor!!!!!

Enne privacy is een gedachte die echt helemaal nergens op slaat.
Via uw mobiel kunnen ze u traceren, via uw pingegevens, TomTom etc.etc.

druifje01
door druifje01 - Sep 25, 2009 om 11:30
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Oké, het was een onplezierig idee daar het zo expliciet vermeld werd. Ik begrijp dat het een formaliteit betreft.

pa
door padonker - Sep 25, 2009 om 13:49
5 Antwoorden / 2 Vragen
pa
door padonker - Sep 25, 2009 om 13:53
5 Antwoorden / 2 Vragen

Juridisch is een IP adres geen bewijslast en kan als zodanig ook niet worden gebruikt. Het IP geeft immers enkel aan vanaf welke lokatie iets is gebeurd, bijv het plaatsen van deze reaktie. Dit zegt echter niets over degene die hem heeft geplaatst want dat is niet te bewijzen. Dit is ook de reden waarom iemand die wordt geflitst met meer dan 50km overschrijding zn rijbewijs niet kwijt zal raken. Er is immers niet aan te tonen wie de bestuurder op dat moment was. Zoals bij een snelheidsovertreding in het verkeer zegt het transportmiddel niets over de dader. Enkel bij heterdaad zal men iets de persoon kunnen maken.

welcome
door welcome - Sep 25, 2009 om 14:17
39 Antwoorden / 2 Vragen

Het IP adres wordt ook gebruikt door de NOS, als ik vanaf het buitenland probeer in te loggen om bv de Tour de France te kijken dan word ik geweigerd. Dit om de copy rights te beschermen. Ook als je vaak ingezonden brieven stuurt dan laten ze je IP adres zien.

eclipse
door eclipse - Sep 25, 2009 om 14:19
1561 Antwoorden / 370 Vragen

kranten en tijdschriften en personen kunnen NIET aan je mail komen,   justitie wel , daarom wordt de boel een jaar opgeslagen alles wat je verstuurt.... wordt binnenkort een half  jaar... geldt ook voor je mobiel, sms  gesprekken e.d  wordt allemaal bewaard...

behalve een sony , die al jaren uit de handel is maar nog  steeds alle sims  accepteert. die kennen ze niet bewaren daar deze géén data over de sim meezendt  dus afz  onbekend.... zijn erg populair op marktplaats e.d   doen zo `n 2  tot  3 duizend  euro.... maw  de mercedes onder de criminelen...

ba
door bachanaal - Sep 25, 2009 om 14:29
248 Antwoorden / 7 Vragen

in het kader van terrorisme bestrijding worden ip adressen overal opgeslagen. iedere pc heeft een eigen ip adres en zodra je een bericht ergens heen stuurt weten ze waar het vandaan komt. reacties op kranten berichten e.d. worden ook  opgeslagen, dat staat ook in de algemene voorwaarden, waarmee  je accoord moet gaan voor je een bericht wegstuurt.

ja
door janneke435 - Sep 25, 2009 om 14:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Heel vaak krijg je van je internetprovider een vast IP adres.

Aan de hand daarvan zou achterhaald kunnen worden wie je bent en waar je woont. Daar zijn programmaatjes en sites (zoals Whois)genoeg voor te vinden via Google. Ik ben zelf achterhaald door iemand, die me mijn adres wist te vertellen, terwijl ik op een forum niet eens met mijn eigen naam bekend was.

Verder heb ik zelf een website die ik bij een webhoster op de server heb staan. Deze biedt mij ook de mogelijkheid om te zien welke ip-adressen mijn pagina's bezocht hebben. Ik kan tevens zoiets op de site laten weergeven. Je bent dus via je ip-adres eigenlijk altijd te achterhalen, maar wat is het probleem daarvan? Alleen maar als je niet veel goeds van plan bent volgens mij. Maar dan zijn er altijd nog weer programmaatjes zoals PrivacyGuard, waarmee je via een ander ip adres kunt surfen.

Zo zie je dat er via de post genoeg te rommelen is en ook via het web. Niets is waterdicht.

cr
door crazyone - Sep 25, 2009 om 14:51
8 Antwoorden / 0 Vragen

Je bent nooit anoniem op het net !!!
Zelfs als je proxyservers gebruikt kunnen ze het achterhalen !!!
Probeer deze link maar eens !!!

http://www.ip-adress.com/ip_tracer/

Die werkt gratis,kortom bekijk het maar eens wat er allemaal mogelijk is !!

Groetjes,Lucas. :-)

freya
door freya - Sep 25, 2009 om 15:02
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Allemaal leuk die 'tracer' websites, maar ze brengen je niet dichterbij dan een woonplaats en een provider. De telefoonboeken staan vol met namen die gekoppeld zijn aan plaatsnamen, dus niets nieuws onder de zon.

Freya

hilly
door hilly - Sep 25, 2009 om 15:18
37 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo, ik ben zonet ff op deze site geweest(http://www.ip-adress.com/ip_tracer/) en heb mijn eigen IP adres gecontroleerd. Nou klopt niks van hoor, de plaats die de site aangeeft niet eens in de buurt.

Vreemd dus....!!! Als mijn IP ergens en overal wordt opgeslagen woon ik daar echt niet.

grt

tilburgia
door tilburgia - Sep 25, 2009 om 15:23
9 Antwoorden / 5 Vragen

nee, ip adres is bij een eigen domein prive. Kan niemand verder over beschikken.

Maar mail betekend post, en als je een brief verzend is je adres ook niet meer privé. en een ip-adres ( het woord zegt het al ) is een adres en dat is nooit privé. Zelfs via je ip-adres kunnen ze op het inet zien van wie het is ( adres )

Doegie

Wim

vliegenderob
door vliegenderob - Sep 25, 2009 om 15:25
292 Antwoorden / 1 Vragen

sorry Anita 1971, als je commentaar geeft doe dat alleen als je weet waarover je spreekt! via IP adres is alleen mogelijk via provider en die zal normaal niet meewerken, behalve bij een misdrijf, via mobiel kan, via pin kan alleen achteraf en via tom tom is onmogelijk, dat is namelijk een ontvanger, zit geen zender in en die zend dus NOOIT. Dom Dom!

vliegenderob
door vliegenderob - Sep 25, 2009 om 15:44
292 Antwoorden / 1 Vragen

volgens mij, maar ik weet het niet 100 zeker, is een IP adres een nummer dat vast in de computer zit en bij elk bericht meegezonden wordt als adres. NIET het adres waar je woont maar het adres waar de server/provider/een ander, zijn data heen moet sturen zodat jij dat ontvangt op jouw computer, de computer dus die iets verstuurt heeft en dan antwoord krijgt, ongeacht WAAR die computer zich bevindt. Eenvoudig gezien, aan elk datasignaal hangt een IP adres, dat data signaal wordt op internet gezet en de computer met DAT adres zal het van internet halen en opslaan of tonen. Neem een voorbeela aan VOIP, (voice over internet protocol) werkt via IP adres. Waar ter wereld de computer ook staat of op reis nergezet wordt, als iemand hem belt zal die PC dat gesprek van internethalen als zijnde voor hem bestemd, vandaar dat je over de hele wereld hetzelfde nummer hebt. ACN heeft bijvoorbeeld dat geheel, hardware en software,  in  één kastje met camera en beeldbuis ondergebracht en verkoopt dat voor € 160,- je belt dan altijd via internet, waar ter wereld je ook bent met je eigen telefoonnummer.

pe
door peri - Sep 25, 2009 om 15:47
6 Antwoorden / 4 Vragen

Even een reactie op Vliegenderob:

Niet te snel reageren. Een Tom-Tom is niet alleen een ontvanger maar ook een zender. Elk navigatiesysteem communiceert met de satellieten. Daardoor is het mogelijk om de plaats op aarde te bepalen. Elk navigatiesysteem heeft ook een uniek nummer. Nodig voor oa de garantie. Het is dus wel degelijk mogelijk om via een Tom-Tom iemand te achterhalen.

pe
door peri - Sep 25, 2009 om 15:51
6 Antwoorden / 4 Vragen

Een ip-adres is een identiteitsbewijs van de computer en niet van de eigenaar of de plaats waar de computer zich bevindt. Alleen de provider die door die computer op dat moment wordt gebruikt weet waar de computer staat. Dat hoeft niet perse je eigen provider te zijn.
Als je inlogt via een hotspot o.i.d. komt je IP-adres van dat punt af.
Wie die computer bediend of bezit is dan niet bekend.
De meeste info wordt gegeven via de mails die verstuurd worden of social networks zoals bijv. Hyves.

geer56
door geer56 - Sep 25, 2009 om 15:56
100 Antwoorden / 9 Vragen

natuurlijk geven ze je IP adfres wel prijs er zijn zoveel site 's die dat doen dat ik ze hier maar niet zal noemen even googelen en je weet je eiegen ip adres en als je email krijgt kan je het daar ook zien net als de ip van de ander. het is niet geheim er zijn programmatjes die je ip verbergen maar je provider weet het altijd net als met je tel als jij geen nr ziet weet hij toch wie je gebeld heeft zo zou hij stalkers bij je weg kunnen houden wat ook wel gebeurt als de politie er achter zit.

geer56
door geer56 - Sep 25, 2009 om 16:01
100 Antwoorden / 9 Vragen

Wat geef jij verkeerde info stop daar eens mee je provider geeft zo je IP zoek op google maar even een minutt en je hebt je ip nr en in je email staat die van jou en de verstuurder. dat zo mooi zijn als je dat niet zou weten bovendien kan je bij slakene met bvb je telefoon die in principe het zelfde werkt als jij het nr niet ziet de provider ziet het wel en kan die persoon afsluiten oojk als hij van een andere provider is.

Waarom denk je dat er zoveel mensen zijn die niet willen dat al die zaken bewwrd blijven er zijn maar enkel manier om echt anoniem te internetten of te bellen

geer56
door geer56 - Sep 25, 2009 om 16:06
100 Antwoorden / 9 Vragen

Wat een rare reacties staan hier zodra iemand zijn pc aan zet is te zien wie en wat natuurlijk niet per persoon m,aar welke PC of laptop net als telefoon ook mobiel ook prepaid en laat je niks wijmaken je bent gewoon bekend via je maschine code die is uniek dus in een internet cafe gaan zitten met je eigen laptop heeft geen zin welke elke keer een ander cafe en een andere Pc

druifje01
door druifje01 - Sep 25, 2009 om 16:10
1712 Antwoorden / 140 Vragen

De vraag brengt toch een hoop teweeg. Ik heb nog eens doorgevraagd. Het ging om en geweigerde reactie (in strijd met de huisregels, wat wij niet vonden achteraf) en dat was een beschouwelijke relativerende belichting van een intercultureel meningsverschil ofzo. Daar het mede de moslimgemeenschap betrof vreesde ik dat zulke berichten eventueel in aanmerking komen voor een soort zwartboek. Ik blijf het raar vinden en vraag mij af hoever we inmiddels gaan in Nederland. 't Is wel wat vaag en wellicht overdreven, dat geef ik toe. Zonder de feiten is het moeilijk te wegen.

geer56
door geer56 - Sep 25, 2009 om 16:12
100 Antwoorden / 9 Vragen

Weer een de criminellen nemen een sateliet telefoon die is lastig af teluisteren en moeilijk na te trekken maar elek tel heeft een ImEI nr zo zenden ze ook die politie berichten door de buurt en in A Dam als je tel pikt kreeg / krijg je elek 2sec via dat Imei nr zelfs zonder kaartje een bericht dit toestel is gestolen dan is bellen niet meer leuk laat je niks wijmaken dat zei ik al je bent gewoon altijd bekend makkelijk of moeilijker maar altijd.

vliegenderob
door vliegenderob - Sep 25, 2009 om 16:21
292 Antwoorden / 1 Vragen

sorry Peri, maar een tom tom, in feite een GPS ontvanger, is echt alleen een ontvanger, zoals de meeste navigatieapparatuur dat is, een kompas als eenvoudigste voorbeeld. Hij ONTVANGT satellietsignalen en aan de hand van het tijdverschil waarmee hij de signalen ontvangt berekent hij de positie, daarvoor hoeft hij niet te communuceren met een satelliet. Overigens kan hij dat niet want dan zou er een schotel met een krachtige zender in moeten zitten om de satellieten te bereiken, daar zijn, afhankelijk van de versterking van de schotel, vele watts voor nodig, kijk maar eens naar de satelliettelefoons waar omroepen en verslaggevers in den vreemde mee werken. Meestal zie je dan ook ergens een (draagbare opvouwbare) schotel staan. Herinner je je de uitzendingen van Peter Arnet nog vanaf een dak in Bagdad naast een schotel? Als het zo simpel was zouden er nergens in de hele wereld GSM masten hoeven te staan en zou je met iedere TomTom kunnen telefoneren.

holpen
door holpen - Sep 25, 2009 om 16:41
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is het bekende klok-en-klepel-verhaal, Han!

Ten eerste: ook Justitie kan niet zomaar bij je e-mail komen. Dat is
volslagen onzin. De mails die je verstuurt of ontvangt worden ook niet
een half jaar bewaard. Het enige dat de providers moeten bewaren zijn
de zogenaamde verkeersgegevens.
Dat betekent dat een half jaar lang bewaard wordt welke websites via
jouw verbinding zijn opgevraagd, naar wie er mailtjes verstuurd zijn
(de inhoud wordt niet bewaard), etc. Maar nooit de inhoud van berichten en dergelijke.

Het verhaal over een niet te traceren mobieltje (ging trouwens om een oude Nokia 1100, geen Sony) blijkt ook een broodje-aap-verhaal, hoewel overal op het internet nog berichten hierover staan. Het verhaal is de wereld ingeholpen door de firma Ultrascan, een nogal wazig clubje zelfverklaarde beveiligingsexperts.

druifje01
door druifje01 - Sep 25, 2009 om 16:41
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik zal eens informeren bij het betreffende dagblad wat zij met deze mededeling bedoelden. Heb het nog nooit eerder zo medegedeeld gezien.

holpen
door holpen - Sep 25, 2009 om 16:45
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Het verhaal is denk ik heel simpel: er is een reactie geplaatst. De verantwoordelijken voor de website vonden deze in strijd met de huisregels. De verkondigde boodschap is waarschijnlijk in iets te krachtige termen verwoord geweest, vermoed ik.
Dan heeft de eigenaar van een website het volste recht je reactie te verwijderen of te weigeren.

go
door gose - Sep 25, 2009 om 16:50
3 Antwoorden / 2 Vragen

Per week krijg ik zeker 4 à 6 E-mails van crininelen uit Nigeria, de Goudkust, Malaisië, Afrika en dergelijke landen.

Steeds weer zie ik dat er mijn naam als geadresseerde of het E-mail adres niet op staat!

Ik denk dat ze deze E-mails versturen naar mijn I.P-adres.

Ik kan het n.l. niet anders verklaren. Wie geeft hiervan de juiste oplossing?

vliegenderob
door vliegenderob - Sep 25, 2009 om 16:59
292 Antwoorden / 1 Vragen

hallo Gose, heb ik het beter grtroffen, ik krijg ze uit Rusland van heeele mooie meiden, allemaal 27 jaar en zoeken naar de ware liefde. Alleen ben ik 67 dus ik denk dat het redelijk willekeurig is en ik krijg nooit inhoudelijk antwoord op vragen die ik stel. wel staat mijn naam er bij, dus......ik weet het nu ook niet meer

freya
door freya - Sep 25, 2009 om 17:03
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@gose,

Laat ik je dan uit de droom helpen. Elk e-mailtje dat jij in je mailbox
vindt, is naar jouw e-mailadres gestuurd en heeft dus niets met je
IP-adres te maken. Dat je je eigen e-mailadres niet ziet in het
geadresseerdenveld (het Aan: veld) wil niet zeggen dat het mailtje niet naar jouw e-mailadres is gestuurd. Er bestaat namelijk ook nog zoiets als een BCC: veld. (BCC staat voor Blind Carbon Copy). Deze geadresseerden zijn dus niet zichtbaar voor alle andere geadresseerden.

Kortom, jouw e-mailadres is wel degelijk gebruikt om dat mailtje bij
jou in je mailbox te krijgen en heeft dus niets met je IP-adres te
maken..

Freya

druifje01
door druifje01 - Sep 25, 2009 om 17:21
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Dit is wel heel erg mal. Wat zouden ze willen. Neem eens kontakt op met je provider of met de politie. Een naar gebeuren.

holpen
door holpen - Sep 25, 2009 om 18:05
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Je haalt hier nu twee zaken door elkaar. Je ip-adres zoals hier bedoeld is het ip-adres van je eigen internetverbinding (thuis, bijvoorbeeld). Als je hierop een whois loslaat, zul je geen persoonlijke adresgegevens of wat dan ook vinden.

Echter, jij hebt ook een eigen website, zeg je. Daarvoor heb je een domeinnaam geregistreerd. En als je op de domeinnaam een whois loslaat, kun je achterhalen wie deze domeinnaam geregistreerd heeft en soms worden daarbij ook de adresgegevens van deze eigenaar weergegeven.

Dat heeft dus in het geheel niets te maken met je (thuis) ip-nummer, e-mailadres of wat dan ook.

holpen
door holpen - Sep 25, 2009 om 18:10
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@hilly:
Je ervaring klopt wel ongeveer. Je provider heeft een bepaalde serie ip-adressen toegewezen gekregen. Webapplicaties kijken dan naar de gegevens van de provider. Het is NIET mogelijk je exacte woonplaats aan de hand van alleen je ip-adres te achterhalen. Daarvoor zijn de abonnementsgegevens bij je provider nodig.

holpen
door holpen - Sep 25, 2009 om 18:55
1416 Antwoorden / 0 Vragen

E-mail sturen naar je ip-adres waarna het in je mailbox bij een mailprovider terecht komt is technisch absoluut onmogelijk (tenzij je zelf een volledige, complex geconfigureerde mailserver draait).

Het enige dat hier aan de hand is, is dat je e-mailadres bekend is geworden en door een clubje onverlaten is opgenomen in een database. Deze database wordt verhandeld, zo komen allerlei spammers aan je mailadres.

Freya heeft je vervolgens al verklaard hoe ze jouw mailadres "verbergen".

@vkragt:
Daar is niets vreemds aan: dit verschijnsel doet zich al jaren voor. Allerlei idioten proberen nog steeds op deze manier mensen erin te luizen en zo geld binnen te halen. Er is verder in zoverre weinig aan te doen, dat men al jaren op de hoogte is van dit soort praktijken, maar dat het erg moeilijk is deze bendes op te rollen. Het beste is gewoon een goed spamfilter te gebruiken en/of dit soort mailtjes ogenblikkelijk weg te gooien.

edwardus
door edwardus - Sep 25, 2009 om 19:48
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Laat is ook nog even wat realiteitszin proberen toe te voegen.

Een forum-site of een site waar je anderszins berichten kunt plaatsen zoals van een krant, slaat bij elk bericht een IP adres op. Dat kun je een beetje zien als het nummerbord van een auto, of een huurauto, als je daar toevallig mee reed. Met dien verstande dat een nummerbord via de RDW door een bevoegde instantie kan worden gekoppeld aan een eigenaar. Net zo kan een IP adres via de provider worden gekoppeld aan een persoon op wiens naam de internetverbinding geregistreerd is.

Wanneer je nu bijv. door een flitspaal wordt geflitst, kan justitie o.b.v. de RDW informatie de eigenaar van het kenteken een nota sturen. Op dezelfde wijze kan de beheerder van een forum-site berichten van een bepaald IP adres tegenhouden, omdat er eerder van datzelfde IP adres ongewenste berichten kwamen.

Het IP adres is het adres van je internetverbinding (niet per se van een pc).

Het registeren van het IP adres is op zich toegestaan, het is publieke informatie in de zin dat je browser aan elke website die je bekijkt, het IP adres doorgeeft.

Op een forum-site word je meestal ook geregistreerd m.b.v. een email adres. De beheerder van een forum kan dus zowel o.b.v. een email adres als het IP adres de afzender registreren. Die beheerder heeft uiteraard geen toegang tot je email, hij kent slechts het adres.

Overigens is het niet zo moeilijk om een ander IP adres aan te nemen voor het bezoek van die krant, maar daar ga ik maar niet verder op in, het is de beheerder toegestaan z'n reglement na te leven.

keessie1
door keessie1 - Sep 25, 2009 om 22:34
138 Antwoorden / 9 Vragen

Ik zal het even proberen uit te leggen:

1. IP Nummers zijn gekocht door je provider en worden willekeurig uitgegeven aan hun klanten.

2. Je krijgt op goed geluk een IP-Nummer toegewezen bij je eerste contact met het internet, van je Provider.(DHCP)

3. Dit nummer wordt dan automatisch vaak voor je "gereserveerd" zodat je de volgende keer het zelfde nummer krijgt. Maar dit HOEFT NIET sommige providers geven het nummer automatisch weer aan een ander als b.v. 30 dagen niet bent aangemeld.

4. Het nummer is dus uniek, maar eigendom van je provider en je zal ook 100% zeker een ander IP-Nummer krijgen als je van Provider wisseld.

5. Alleen een MAC-Nummer is Uniek voor jou PC/Laptop, dit is het hardware nummer van je netwerkkaart. Dit nummer wordt gebruikt om je pakketjes data van en naar het net te sturen. Alleen als je met TCP-IP werkt zal je IP-Nummer de pakketjes data begeleiden.

Dus als je bovenstaande leest, heb je meteen antwoord op je vraag.

Je E-mail staat los van IP-Nummers.

Groetjes Keessie

mv
door mvogels - Sep 25, 2009 om 22:58
1 Antwoorden / 0 Vragen

dit is een reactie op de melding van vliegenderop.

Het is duidelijk dat u niet op de hoogte ben met TomTom. Ik bezit namelijk een TomTom met simkaart van Vodafoon. Dit zijn de Tom Tom's die met HD Trafic zijn uitgerust.

En dat is geen loze kreet.

mo
door mof - Sep 26, 2009 om 10:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De meeste IP adressen zijn volgens mij niet prive want de meeste mensen gebruiken Dynamic Host Configuration PRotocol (DHCP) waar het IP nummer
wordt toegewezen door de internet provider. Als er al eigendomsrechten bestaan liggen die bij de provider.
Dit betekent ook dat iedere keer dat je je router opstart, en meestal ook 1 keer per dag standaard, je IP nummer verandert. Dus ook in die zin hebben mensen alleen wat aan je IP nummer als ze de datum er bij hebben.

Verder weet de provider wie welk nummer heeft op welk tijdstip: een dagblad kan dus alleen via de provider achterhalen wie wanneer welk nummer heeft gekregen: en dat mag de provider niet zomaar laten weten.

In principe kan het dus niet veel kwaad.

Als je een vast IP nummer hebt (wie heeft als prive persoon dit tegenwoordig nog?) dan ben jij de eigenaar(??volgens mij is dan ook het nummer slechts toegewezen, juridisch ben je misschien ook dan wel niet de eigenaar maar de huurder of zoiets). Ook dan is het geen privacy gevoelig informatie, want: bij iedere boodschap, internetsurf, email verzending, of wat je ook doet op het internet: je IP nummer wordt altijd meegestuurd. Een bedrijf kan ze dus ook gewoon opslaan, net zo goed als een bedrijf je postadres kan opslaan in een database wanneer je ze een brief stuurt.

Ze mogen het alleen niet altijd voor alles gebruiken.

johanpc
door johanpc - Sep 26, 2009 om 10:46
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Je hoorde iets?

Bedenk dan Niet alles wat je hoort is waar!

holpen
door holpen - Sep 26, 2009 om 11:35
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Ook dit is weer het bekende klok-en-klepel-verhaal. Het staat bol van de net-verkeerde informatie en aannames...

vliegenderob
door vliegenderob - Sep 27, 2009 om 19:45
292 Antwoorden / 1 Vragen

inderdda Keesie, ik was het even kwijt (leeftijd denk ik) maar zoals jij het uitlegt klopt het helemaal.   een Vodafone)kaartje in een TomTom  wil nog steeds niet zeggen dat hij met een satelleit communiceert, voor zover ik weet heeft geen enkele provider simkaartjes om met een satelliet te communiceren. (Schijnt €8,- per uur te kosten) Wél is het mogelijk, en daar zijn ook losse kastjes (gprs) voor leverbaar die op een GPS aangesloten worden, om met behulp van BESTAANDE zenders waar de locatie van bekend is, omroepzenders of GSM masten, een exacte uitlezing van tientallen centimeters nauwkeurigheid te geven. In de tijd van de Oorlog in het midden oosten hebben de Amerikanen bewust onnauwkeurige informatie uitgezonden ter voorkoming dat Saddam Hussein een GPS in een Scud raket zou inbouwen om ze wat nauwkeuriger te maken. Daar is toen het GPRS sysyeem  (door Zendamateurs) voor ontworpen. Intussen is die bewuste onnauwkeurigheid allang uitgeschakeld omdat de Amerikanen o.a. door een gebrek van correctieapparatuur daar zelf ook last van hadden. GPRS kom je dus niet meer tegen

vliegenderob
door vliegenderob - Sep 27, 2009 om 19:47
292 Antwoorden / 1 Vragen

sorry, € 8,- per minuut, met een satelliet communiceren

holpen
door holpen - Sep 27, 2009 om 20:34
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@vliegenderob:
Het verhaal van keessie klopt bijna helemaal, maar dat is een detail-verschil en eigenlijk van weinig tot geen belang.

Jouw verhaal echter klopt echt niet. Ten eerste: GPRS is een standaard voor datacommunicatie dat alleen via het GSM-netwerk wordt gebruikt. Het heeft niets te maken met GPS.
Via GSM is wel een plaatsbepaling mogelijk, d.m.v. een meting van de afstand van het apparaat tot aan een aantal (minimaal 3) zenders.
Het verhaal over Scud-raketten is ook niet waar. Ten tijde van de Golfoorlog werd het zogenaamde SA-signaal uitgezet. Niet vanwege mogelijk misbruik door de Iraqi's, maar zodat civiele apparatuur gebruikt kon worden door het leger - wegens een tekort aan militaire apparatuur.
En GPRS wordt nog steeds volop gebruikt op het GSM-netwerk.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Sep 27, 2009 om 21:13
1163 Antwoorden / 60 Vragen

@ vliegenderob: je haalt communicatiesatellieten door elkaar met GPS-satellieten.

Communicatiesatellieten hangen op +- 36000 km hoogte, omlooptijd rond de aarde is 24 uur. Deze satellieten sturen de signalen die ze binnenkrijgen onverandert (behalve in frequentie) terug naar de aarde.
GPS-satellieten hangen op +-800 km. De omlooptijd om de aarde is +-8 uur. Aan boord hebben ze een atoomklok, het enige wat de satelliet doet is constant uitzenden waar deze zich bevindt, en de tijd. Daarmee kan uw navigatiesysteem de positie op aarde bepalen.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Sep 27, 2009 om 21:14
1163 Antwoorden / 60 Vragen

@ Holpen: beste antwoord....

holpen
door holpen - Sep 27, 2009 om 21:30
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@vliegenderob:

Voordat je anderen hier dom gaat noemen (zie je reactie op anita1971), zou ik eerst zelf ook maar eens gaan inlezen over de materie, want jouw idee van een ip-nummer klopt van geen kanten. Ik ga hier geen complete netwerk-cursus geven, maar je haalt allerlei zaken door elkaar. Als je je pc ergens anders ter wereld neerzet, verandert je (externe) ip-nummer ook, om de simpele reden dat je verbinding maakt via het netwerk van iemand anders. Derhalve is ook je opmerking over Skype-nummers onjuist. En zo zitten er nog wel meer foute aannames in je verhaal.

Houd dus svp op anderen hier voor dom te verslijten!

holpen
door holpen - Sep 27, 2009 om 21:53
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Jullie hebben allemaal gelijk!

Vliegenderob heeft volledig gelijk als hij stelt dat voor de plaatsbepaling van een navigatiesysteem met behulp van GPS het apparaat inderdaad alleen maar een ontvanger is. Er vindt geen tweerichtingcommunicatie met de satellieten plaats. Door ontvangst van twee satellietsignalen met een bepaald tijdverschil kan het apparaat uitrekenen waar het zich bevindt. Dit is weliswaar een iets versimpelde voorstelling van zaken, maar dit is wel het principe.

Daarnaast worden navigatiesystemen steeds verder uitgebreid met allerlei aanvullende technieken. En een aantal van die technieken maken geen gebruik van het GPS-signaal, maar van bijvoorbeeld het GSM-netwerk. En ja, dan fungeert het apparaat ook als zender.

vliegenderob
door vliegenderob - Sep 28, 2009 om 15:37
292 Antwoorden / 1 Vragen

Holpen: inderdaad, ik wilde het niet te ingewikkeld maken maar merk dat er mensen lezen die het nog beter weten dan ik. GPRS signaal klopt, foutje van mij, een half jaar geleden heb ik tijdens een operatie te weinig zuurstof gehad en lopen sommige dingen iets door elkaar bij mij.Ik bedoel een ander ding waarvan de naam me niet meer te binnen schiet, door zendamateurs ontwikkeld  en op een GPS aangesloten gaf dat, door metingen te vergelijken met zenders waarvan de lokatie bekend is, (o.a.omroepzenders) exacte plaatsbepaling, is nu dus achterhaald.Dokter zegt dat het goed komt, alleen niet wanneer. Van dat SA signaal klopt helemaal, maar ik wilde het niet te ingewikkeld maken.Leuk dat een ieder daar toch noch even op terugkwam! Ik weet het nu weer helemaal! Atoomklok klopt ook!

mamamama
door mamamama - Sep 29, 2009 om 13:01
67 Antwoorden / 7 Vragen

Geer 56,

Heb toch echt verschrikkelijk veel moeite jouw antwoorden te begrijpen met zo veel verwarrende taalfouten. En als je hebt gelezen wat FRYA heeft geantwoord, heeft jouw reaktie totaal geen nut. Sorry, maar ik moest mijn ergenis even kwijt. Volgende keer beter?

mamamama
door mamamama - Sep 29, 2009 om 13:04
67 Antwoorden / 7 Vragen

Vliegenderbob,

Nooit gehoord van BLUETOOTH? plug je mobiel aan de Tom-Tom dan klopt het verhaal.

vliegenderob
door vliegenderob - Sep 29, 2009 om 13:35
292 Antwoorden / 1 Vragen

mamama: ik wél van BleuTooth gehoord maar nooit gebruikt, ik heb ook geen Tom Tom, ik heb (meestal) de draagbare GPS uit mijn vliegtuig bij me. Hoe werkt dat wat jij bedoelt? Ik ben het met je eens wat de taalfouten betreft! (en heb duz mein stukkie door mein sgoolmeester laten nakeiken of er geen schreifvauten in staan)