ip
door iphonekwijt Sep 29, 2015 om 17:23
Computers & telefonie

Is het Keurmerk "Thuiswinkel waarborg" niet misleidend

Iphoneoutlet.nl had het keurmerk Thuiswinkel Waarborg op zijn webwinkel, maar de webwinkel heeft nu zijn faillissement aangevraagd.
Thuiswinkel.org neemt geen enkele verplichting over van iPhoneOutlet.nl, terwijl Thuiswinkel.org op haar website letterlijk vermeldt dat een keurmerk staat voor "financiële stabiliteit".
Is hier dan niet sprake van misleading van consumenten en wordt hier dan ook niet een schijnzekerheid geboden?
Het woord "waarborg" in het keurmerk "Thuiswinkel waarborg" geeft mensen namelijke een bepaalde financiële zekerheid, omdat het ook voorkomt in het "Waarborgfonds" die een schade vergoed in geval er geen dader bekend is, of als een dader niet kan betalen.
Zo in geval van een faillissement van een webwinkel met het keurmerk "Thuiswinkel Waarborg", zou kunnen pretenderen dat het de financiële verplichtingen overneemt van het iPhoneOutlet.nl die niet meer kan leveren of terugbetalen.
Niet dus: mensen staan met lege handen.

973 4 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 29, 2015 om 17:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo iphonekwijt,

.....Is hier dan niet sprake van misleading van consumenten en wordt hier dan ook niet een schijnzekerheid geboden?....
Tja, maar je moet natuurlijk wel je gezond verstand gebruiken en zelf info inwinnen.
Maar ben met je eens dat dat 'waarborg' zekere 'zekerheden' zou kunnen impliceren (die je dus NIET hebt).

Zelf stellen ze:
'Thuiswinkel.org is de belangenvereniging voor webwinkels en geeft het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk uit. Je mag er op rekenen dat webwinkels met het Thuiswinkel Waarborg voldoen aan een aantal belangrijke criteria op het gebied van wet- en regelgeving, financiële stabiliteit en veiligheid.'

Dus: voor de webwinkels en niet voor de consument!

'Het Thuiswinkel Waarborg is géén 'garantiefonds'. Wanneer een bij ons aangesloten webwinkel failliet gaat, of bij surséance van betaling, kan Thuiswinkel.org er niet voor zorgen dat u uw (aan)betaling terugkrijgt.'

zoekster
door zoekster - Sep 29, 2015 om 17:52
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Met financiële stabiliteit wordt eigenlijk bedoeld dat de afgelopen tijd de verkoper financieel betrouwbaar was. Maar helaas geldt ook hier dat het positieve verleden geen garantie voor de toekomst is.

Zelf weet ik als forumlid te veel van het keurmerk af om te kunnen beoordelen hoe het Waarborg op de gemiddelde consument overkomt. U zou best gelijk kunnen hebben dat dit de gemiddelde consument het idee geeft dat bij faillissement er aangeklopt kan worden bij Thuiswinkel Waarborg.

Zou een goede vraag zijn voor de nieuwsbrief. Hint ;-)

Overigens, tenzij u met paypal of een creditcard heeft betaald, kunt u zo goed als zeker naar uw geld fluiten.

edrick3
door edrick3 - Sep 29, 2015 om 18:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 29 sep 2015, 17:52]

Zou een goede vraag zijn voor de nieuwsbrief. Hint ;-)

OT
Je denkt toch niet echt dat de redactie hier mee leest? ;-)

ho
door hopetobehelping - Sep 29, 2015 om 18:05
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste iphonekwijt,

geen idee hoe u uw iphone heeft betaald maar misschien heeft u nog iets aan de volgende informatie, klik hier.

Dat iphoneoutlet.nl faillissement heeft aangevraagd is als consument bijna onmogelijk om vooraf te vermoeden. Zoveel mensen zoveel meningen maar ik zou als ik u was nooit blind afgaan op een keurmerk.
Een keurmerk zegt wel iets maar zekerheid bied het niet. Ik heb geen idee hoe iphoneoutlet.nl draaide maar met een paar foute beslissingen kan het snel gedaan zijn voor een bedrijf.
Thuiswinkel Waarborg geeft wel aan dat ze de boekhouding van alle leden onder de loep nemen maar financiële stabiliteit zoals ze aangeven kunnen ze natuurlijk niet hard maken. Dat kan niet niemand. Als het echt fout loopt kan het met een bedrijf snel afgelopen zijn.
Kortom het Thuiswinkel Waarborg keurmerk is mooi maar bied zeker geen 'waarborg'.