ry
door ryangregory Sep 2, 2011 om 14:44
Computers & telefonie

Juridische binding van IP adres en email met Persoon?

Beste allen,

onlangs kreeg ik mailtjes van facturaties binnen in mijn spam box. Uitgaande dat het phishing praktijken zijn heb ik niet direct op gereageerd. Maar toen besloot in uit voorzorg des betreffende bedrijf maar eens te benaderen. Tot mijn verbazing bestaat het bedrijf en deze refereert mij dat ik openstaande facturen heb van twee services die zij verstrekken.

Gezien rond dezelfde periode mijn Paypal account werd geblokkeerd door potentiele hacking praktijken, linkte ik deze twee onderwerpen aan elkaar. Ik heb het bedrijf meerdere malen uitgelegd dat ik dit niet ben en zij houden voet bij stuk dat het vervelend is maar dit alsnog betaald moet worden.

Nu begrip ik van mijn rechtbijstand adviseur en de consumentenbond dat het bedrijf moet bewijzen dat ik de persoon ben die het contract aan ging.

Het bedrijf bezit over mijn correcte NAW gegevens, maar dit kan later door mijn eigen communicatie zijn verrijkt. Zij bezitten over de des tijd gebruikte ip adres, maar gezien mijn hele pc was gehackt kan dat goed kloppen (zij hadden ook mijn mail en paypal gehackt). Dit kan dus ook daadwerkelijk door mij zijn gebruikt en een mail communicatie vanuit mijn mailbox.

Ik heb niets ondertekend en ook niets geconformeerd. Het bedrijf zag de overeenkomst bij het moment van de eerste betaling, dit zag ik dan ook voorkomen in mijn mailbox geschiedenis.

Nu mijn vraag:
Kan het des betreffende bedrijf het overeenkomst aan mijn indentiteit koppelen op basis van een ipadres en mijn mailadres en een betaling middels paypal? Wellicht verder verrijkt wanneer hun opvraag doen bij de betreffende ISP dat aan mijn naam is gekoppeld?

alvast dank voor jullie reacties

ps.: ik heb inmiddels een aangifte gedaan bij de politie over een cybercrime.

1319 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 2, 2011 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat lijkt mij mogelijk maar........................................
Een bedrijf of particulier die beweert zal nog altijd het bewijs moeten overleggen dat u met hen een overeenkomst heeft gesloten.

Dat u wel gebruik maakte van een betaling door zoiets als Paypal of uw eigen bank dan is dat nog géén bewijs DAT u een overeenkomst heeft want dat kan altijd door dat een virus door een bedrijf uw PC heeft gehackt en dus over uw gegevens beschikt.
Gegevens die men ook bijvoorbeeld verkrijgen kan door spooknota's of door "social sites" waarin men nogal onvoorzichtig schijnt om te springen gelezen zaken op dit internet.

Dus, die eist bewijst !!
Schriftelijk of een duidelijke mondelinge (telefonische) overeenkomst en bij dat laatste dan nog want ook dat kan gemanipuleerd zijn geweest.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 2, 2011 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus, die eist bewijst !!

En hun bewijs is dus het IP-adres, een vrij normaal en gangbaar bewijs. Denk maar aan de rechtzaken die tegen uploaders aangespannen zijn, dat is ook op basis van ip-adressen. Wanneer jij stelt dat anderen jou PC hebben gebruikt om de betreffende bestelling te doen, dan moet jij dit m.i. bewijzen... Bijvoorbeeld mbv. (de resultaten van) een eventueel politie-onderzoek.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2011 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

gijssie81 schreef op vrijdag 2 sep 2011, 15:04:
Dus, die eist bewijst !!

En hun bewijs is dus het IP-adres, een vrij normaal en gangbaar bewijs. Denk maar aan de rechtzaken die tegen uploaders aangespannen zijn, dat is ook op basis van ip-adressen. Wanneer jij stelt dat anderen jou PC hebben gebruikt om de betreffende bestelling te doen, dan moet jij dit m.i. bewijzen... Bijvoorbeeld mbv. (de resultaten van) een eventueel politie-onderzoek.

De vraag is, is een IP adres ook daadwerkelijk aan een persoon te binden voor doeleinden zoals contractovereenkomsten? Ook al is de ID met de IP te binden via je internet serviceprovider.

Mijn geval is complex: Mijn pc was gehackt door een afstand desktop (voor mijn werk nodig), de conformatie kreeg ik vanuit de mailcorrespondentie die ik nooit heb verstuurd. Tevens heeft in de zelfde periode paypal dit ook gemerkt omdat ik rare betalingen deed vanuit verwegistan. Dit hadden ze ten tijde van de situatie overigens goed opgevangen.

Des al niet te min. De contractbinding is dus mogelijk aangegaan vanuit mijn mail en ip adres.

Om het nogmaals complexer te maken: Ik heb een nieuwe PC + nieuwe internet provider. Zal ik stuk bij voet vast houden dat zij de contract binding moeten bewijzen? Het gaan namelijk wel over een bedrag van 780,- euro voor een service waar ik niet eens weet wat het is!

ve
door verwijderd - Sep 2, 2011 om 15:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals ik al eerder zei: ja, een ip-adres is (m.i.) te koppelen aan een persoon. Als jij vervolgens stelt dat dit jij niet de persoon bent die bij het ip-adres hoort (omdat "je computer gehacked" was), ligt de bewijslast bij jou.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2011 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is de reden waarom webshops ook IP adressen vastleggen.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2011 om 16:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

gijssie81 schreef op vrijdag 2 sep 2011, 15:34: Zoals ik al eerder zei: ja, een ip-adres is (m.i.) te koppelen aan een persoon. Als jij vervolgens stelt dat dit jij niet de persoon bent die bij het ip-adres hoort (omdat "je computer gehacked" was), ligt de bewijslast bij jou.

...zucht dit is dus dikke pech voor mij. Ik kan alleen uit berichten van Paypal wat bewijs geven en verder niets. Ik heb namelijk inmiddels al een andere pc en een andere internet provider.

denken jullie dat het volgende voldoende moet zijn?

---- begin mail ----

Geachte **********,

Als beveiligingsmaatregel controleren we regelmatig activiteiten op PayPal. Onlangs hebben we een probleem met uw rekening geconstateerd.

Wij hebben redenen om aan te nemen dat derden toegang tot uw rekening hebben gehad. Omdat de beveiliging van uw rekening bij ons voorop staat hebben we de toegang tot gevoelige functies van de PayPal-rekening beperkt. We begrijpen dat dit vervelend voor u is maar vragen er uw begrip voor dat deze tijdelijke beperking bedoeld is voor uw veiligheid.

Referentienummer: ************

We hebben de toegang tot uw rekening tijdelijk beperkt. We beoordelen de beperking opnieuw nadat u heeft gereageerd met de informatie waarom we hebben verzocht.

Ga naar het Klachtencentrum om te reageren en de beperking te laten opheffen. Als u een toelichting op de beperking wenst, kunt u in het Klachtencentrum op de link Contact met ons opnemen klikken.

Bedankt voor uw hulp bij de oplossing van dit probleem.

Met vriendelijke groet,

Account Review Department van PayPal

----- einde mail -----

Ik hoop het wel...

ve
door verwijderd - Sep 2, 2011 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer eens (op gematigde toon!) een gesprek aan te gaan met de schuldeiser. Leg eerlijk uit hoe de situatie is, met alle bijbehorende correspondentie (kopie van de aangift bij politie, e-mail van Paypal, etc.), dat u niet de persoon bent die de dienst/product heeft aangevraagd.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2011 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch is wat die gijssie81 schrijft onzin!
Laat u niet in de luren leggen.
Zelfs als men uw digidcode weet en alle andere gegevsn die men door hacken kan ontfutselen dan nog moet zo'n bedrijf bewijzen dat men een wettig geldende overeenkomst met u hebben gesloten.
Een IPnummer is absoluut géén bewijs!

Weet u bijvoorbeeld welk bedrijf beweert een overeenkomst met u gesloten te hebben (naam).
Waar dat bedrijf gevestigd is.
Of u wel al eens eerder een overeenkomst met hen heeft afgesloten.
En uw overige werkzaamheden (bijv. vakantie) dat u nooit een overeenkomst kan hebben afgesloten.

Dat soort zaken kan dan aan een rechter ter beoordeling worden voorgelegd.
(als het zover zal komen).
Stuur dat bedrijf (indien bekend bij u door hun e-mails e.d.) een aangetekende brief of fax dat u een schriftelijk bewijs eist en dat u deze zaak aan een rechter zal voorleggen.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 2, 2011 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

gijssie81 schreef op vrijdag 2 sep 2011, 16:11: Probeer eens (op gematigde toon!) een gesprek aan te gaan met de schuldeiser. Leg eerlijk uit hoe de situatie is, met alle bijbehorende correspondentie (kopie van de aangift bij politie, e-mail van Paypal, etc.), dat u niet de persoon bent die de dienst/product heeft aangevraagd.

Daar ben ik mee begonnen. Helaas kreeg de indruk dat ze mij niet geloven. Ik zou zelf ook vraagtekens bij plaatsen. Ik bood geheel mijn medewerking. WIlde de stukken laten zien zoals het mailtje van paypal. Tevergeefs, na een paar keer heen en weer mailen (telefonisch waren ze NIET te bereiken) stuurde het bedrijf heelde zaak naar een rechtdeurwaarde. Zonder meer info van mij te vragen.

Maar het bedrijf is niet uit op een oplossing, ze willen geld zien.

Ik heb nog wel een andere uitgang. Ze belaste mij voor ee periode van 10-12 maanden. Ik zie uit mails in spambox dat de services zijn stopgezet (toegang op services zijn ontzegt) een maand na hun service verlening door wanbetaling. Dit is in mijn ogen contractbreak aan hun kant.

Tevens hebben zij ook geen mogelijkheid gegeven om deze service op te zeggen binnen 7 dagen na akkoord contract. Dit is bij wet bepaald om de mogelijkheid te geven bij akkoord op afstand, als ik mij niet vergis.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2011 om 16:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb nog wel een andere uitgang. Ze belaste mij voor ee periode van 10-12 maanden. Ik zie uit mails in spambox dat de services zijn stopgezet (toegang op services zijn ontzegt) een maand na hun service verlening door wanbetaling. Dit is in mijn ogen contractbreak aan hun kant.

Hmmjah, is ook niet zo zwart-wit... Als u een contract heeft afgesloten (wat u volgens het bedrijf heeft gedaan), dan hoort daar ook een betalingsverplichting bij. Wanneer u niet betaald, hebben zij het recht om de dienst stop te zetten. Maar hiermee komt u nog niet onder uw contract uit.

Tevens hebben zij ook geen mogelijkheid gegeven om deze service op te zeggen binnen 7 dagen na akkoord contract. Dit is bij wet bepaald om de mogelijkheid te geven bij akkoord op afstand, als ik mij niet vergis.

Is afhankelijk van de service of dit klopt, maar zelfs áls het klopt, hoe weet u dan dit u de mogelijkheid niet heeft gehad om op te zeggen? U kwam er pas na 10-12 maanden achter dat u überhaupt een service bij hen had lopen... Normaal gesproken moet de eventuele annulering van de klant uit gaan, en niet van de service-verlener.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2011 om 17:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

gijssie81 schreef op vrijdag 2 sep 2011, 16:30:
Tevens hebben zij ook geen mogelijkheid gegeven om deze service op te zeggen binnen 7 dagen na akkoord contract. Dit is bij wet bepaald om de mogelijkheid te geven bij akkoord op afstand, als ik mij niet vergis.

Is afhankelijk van de service of dit klopt, maar zelfs áls het klopt, hoe weet u dan dit u de mogelijkheid niet heeft gehad om op te zeggen? U kwam er pas na 10-12 maanden achter dat u überhaupt een service bij hen had lopen... Normaal gesproken moet de eventuele annulering van de klant uit gaan, en niet van de service-verlener.

De betreffende mailadres werd niet meer zovaak gebruikt en tevens kwamen hun meldingen direct in de spambox. Mijn oog viel op het onderwerp toen zij 18 mails in een keer had verwerkt. Wat ik met mijn uitspraak probeer te zeggen is:

Als er een contractuele overeenkomst plaatsvindt middels afstand conformatie (niet handtekening dus), dient er een mogelijkheid worden gegeven om dit te annuleren met een termijn. Dit is bij wet verplicht. Uiteraard dan geinitieerd door de klant. Ik zie echter geen mogelijkheid in hun communicatie om dit te doen. Dit was niet het geval. Van wat ik opmaakt uit mail conrrespondentie is het volgende:

- Hacker maakt account en besteld product
- Service verlener vraagt geen double conformation ze wensen hem meteen welkom
- Product werd betaald door paypal (zelfde login en wachtwoord als mijn mail...stom..doe ik nooit meer)
- Ontvangstbevestiging van een product....geen productvoorwaarde gecommuniceerd....geen contractduur gecommuniceerd en geen optie tot annulering.

Het product/service ging direct in terwijl er een contract opzit van een jaar.

De service/product vereist maandelijkse betaling. Dit is dus gestopt na een maand direct na dat Paypal achter kwam van de hacking.

Dan zou je denken...bedrijf...incassobureau? Maar neen. Het ging om zulke kleine bedragen dat ze liever de bedragen lieten opstapelen en de zaak laten escaleren.

Ik heb het idee dat dit laatste heelde insteek is van het bedrijf. Op de vraag waarom geen incassobureau? Antwoorden ze: Administratie heeft dit over het hoofd gezien. En nu zit ik met de gebakke peren...