Hallo, Ik wil mijn Vodafone mobiele abonnement opzeggen maar nu vragen ze op het formulier ze een kopie van mijn identiteitsbewijs. Ben ik verplicht deze mee te sturen? Als ik deze niet mee stuur kan mijn abonnement dan niet beëindigd worden?
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Telefoon providers willen van hun klanten weten of ze werkelijk zijn die ze zeggen te zijn. Dit kan alleen door een kopie id card. Maak een kopie van je kaart, maak je sofinummer zwart, kopieer het opnieuw en stuur deze op naar je provider. Doe je dat wel, krijg je (waarschijnlijk) een abo. Doe je dat niet, krijg je geen abo.
Ook voor opzeggen geld deze wens van je provider. Stel je voor dat je iemand niet erg vriendelijk vindt of totaal niet mag, dan kàn je (zonder id card) die persoon niet zijn abo opzeggen. Puur veiligheid.
Beste mahadma, Bedankt voor je antwoord. Bij het afsluiten van een abonnement kan ik het me voorstellen omdat ze dan nog geen gegevens van je hebben maar bij opzeggen ben je bekend en heb je een klantnummer en dat is niet openbaar bekend dus niet iedereen kan zomaar een abonnement opzeggen van een ander lijkt mij. Ik blijf het niet echt prettig vinden om een kopie van mijn ID op te sturen maar goed ik wil wel zeker weten dat mijn abonnement niet doorloopt dus zal weinig keus hebben. Zal in iedergeval mijn BSN afschermen.
het zal misschien nergens staan, maar ik vind het wel een prettige veiligheid dat een ander niet mijn abo op kan zeggen. Waarschijnlijk vergelijken ze in het dossier of het een en ander klopt. En als jij er niet aan mee zou werken, zal je (mogelijk) niet op kunnen zeggen. Wat is er overigens tegen? Bij het aanmelden is het geen probleem, dus waarom nu niet?
Omdat het nergens voor nodig is, die telecombedrijven draaien helemaal door. Dat ze bij afsluiten een ID nodig hebben is helaas een noodzakelijk kwaad, vanwege de vele fraude. Fraude met opzeggen van een aansluiting lijkt mij niets op te leveren. Dan blijft iemand dwars zitten of pesten nog over, dat zullen helaas eerder mensen zijn die dicht bij je staan en die gaan waarschijnlijk ook wel zover dat ze je ID te misbruiken.
Als Vodafone dit wèl nodig acht, zullen ze dat niet zomaar doen. Wij kunnen daar hier niet over beslissen. En of het in jouw ogen terecht of onterecht is, is in deze weinig van doen. En eigenlijk, persoonlijk gezien, vind ik, dat dit een goede zaak is. Het is een besluit wat niet zomaar genomen wordt. En er is geen discussie mogelijk dat het bewust gedaan wordt.
Vodafone kan wel zoveel nodig achten, straks vinden ze het ook nodig om een uittreksel van het GBA o.i.d. bij te voegen. Of wat voor rare dingen ze nog meer kunnen verzinnen om je het opzeggen zo moeilijk mogelijk te maken. Maar meningen kunnen gelukkig verschillen, ik zou aan deze onzin niet mee doen. Opzeggen en als ze opzegging weigeren vanwege ontbreken ID heb je bewijs dat ze 'm ontvangen hebben, sim uit het toestel en betaling stopzetten. Laat maar voor de rechter komen, eens kijken wie er gelijk krijgt. Maar uiteraard moet TS zelf bepalen wat te doen.
Straks moeten we eerst een examen afleggen of we wel mogen opzeggen in jouw visie. Het probleem is inmiddels voor TS opgelost. Hij voldoet aan de voorwaarden en kan zijn abo opzeggen. En een Vodafone abo minder, treurt niemand om.
Als je je ergens afmeld moet dat sowieso 30 dagen van te voren en krijg je altijd een bewijs van opzegging, dus als iemand je een streek wil leveren, dan heb je ruimschoots de tijd om dat weer te corrigeren. Ik neem aan dat dat formulier online moet worden verstuurd, want zoals je je aanmeldt moet je je ook kunnen afmelden.
Ik heb zelf net een abo opgezegd en ik kreeg een mail van de provider met opzegdatum en als ik mij bedacht had ik ook nog eens 7 dagen de tijd om mij te bedenken, dan mocht ik bij ze blijven zonder extra kosten.
Dit klinkt als een drempel die Vodafone opwerpt om de opzegging minder aantrekkelijk te maken. Voor mij overigens een reden om me juist niet aan te melden bij Vodafone. (niet dat ik dat van plan was.)
Ik zou het niet geven, maar de brief wel ondertekenen en verzoeken om een reactie binnen 5 dagen o.i.d.. Als je die niet krijgt nog een keer versturen, maar dan aangetekend.
Ik heb aan de eerste 5 berichten van Mahadma niets toe te voegen. Het moet niet zo zijn dat als iemand een rekening van jou in handen krijgt gelijk je abonnement op kan zeggen met alle gevolgen van dien.
Om te kunnen controleren of we daadwerkelijk contact hebben met de contractant, hanteren wij een uitgebreide verificatie methode. Het controleren van een kopie ID maakt hier deel van uit. Als we deze check niet uit kunnen voeren dan mag je aanvraag niet in behandeling worden genomen.
Ja, er zijn boze mensen die contracten opzeggen om zo omzet mis te lopen. Enkele ZZPers die zo niet meer bereikbaar waren kregen enorme schade en meerdere doen het daarom zo. Alleen in de winkels bij oversluiten naar andere accepteren ze het nog wel... Dit is helaas noodzakelijk omdat klanten die klant wilde blijven hun nummer kwijt raakte en opdrachten mis liepen.
[quote=vodafonewebcare schreef op woensdag 15 jan 2014, 09:38]Hallo Rupske,
Ik heb aan de eerste 5 berichten van Mahadma niets toe te voegen. Het moet niet zo zijn dat als iemand een rekening van jou in handen krijgt gelijk je abonnement op kan zeggen met alle gevolgen van dien.
Als je opzegt, dan krijg je toch een bevestiging? Je hebt dan toch nog tijd genoeg om een valse opzegging te corrigeren?
[quote]Om te kunnen controleren of we daadwerkelijk contact hebben met de contractant, hanteren wij een uitgebreide verificatie methode. Het controleren van een kopie ID maakt hier deel van uit. Als we deze check niet uit kunnen voeren dan mag je aanvraag niet in behandeling worden genomen.
Dus is een extra controle overbodig.
Ik geloof Per, dat Vodafone het opzeggen gewoon moeilijk wil maken om het daarmee te ontmoedigen.
Als de telecomboeren nu eens opzeggingen via internet zouden accepteren - je bent dan ingelogd op je eigen account en ben je dus bekend bij ze - dan was er geen probleem. Maar nee, het moet de aanstaande ex-klant weer moeilijk gemaakt worden. Een extra reden om nooit meer enig abonnement bij die telecomboer af te sluiten.
Ook bij het afsluiten mogen ze geen kopie van je identiteistbewijs maken. Ze mogen het wel inzien ter controle van je identiteit. En voor het opzeggen is het onzin. Want dan moet je voor elke opzegging (tijdschrift, telefoonabo of wat dan ook) een kopie meesturen.
Allemaal bangmakerij om het zoals gezegd extra moeilijk te maken om op te zeggen. Nergens voor nodig. Omwille van een paar criminelen moet het hele klantenbestand in een dwangbuis. Slaat nergens op. Weet Vodafone ook wel natuurlijk. En die medewerker moet het van z'n baas recht kletsen.
Goed om te weten in ieder geval. Voor nieuwe klanten geldt: EERST vragen hoe het zit met het afgeven van een kopie ID bij aanmelden EN afsluiten. Gelijk ook e-mailadres vragen waar schriftelijk opgezegd kan worden. Oordeel n.a.v. het antwoord vervolgens of u nog klant wilt worden bij Vodafone!
Het is bij wet verboden om kopieën te maken van je identiteitsbewijs. Alleen een werkgever mag hierom vragen. Dit om identiteitsfraude te voorkomen. Kijk maar eens op de site van de Rijksoverheid. Daarin staat dat als je er ZELF voor kiest om een kopie te maken je BSN nummer dient door te halen. Echter blijft het dan je eigen risico. Google maar eens op identiteitsfraude, het gebeurt meer dan je denkt met alle gevolgen van dien. Vodafone mag het wettelijk niet vragen, zo simpel is dat. Je hebt een klantnummer en dat is genoeg, daarna ontvang je een bevestiging. Dat moet voldoende zijn. Laat je niet overhalen, Vodafone dient zich aan de wet te houden. Als je bij iedere opzegging kopieën moet opsturen dan circuleren er op die manier misschien wel 10 kopieën van je paspoort. Kan toch niet.
Kopie identiteitsbewijs zonder wettelijke verplichting
Als u er toch voor kiest om uw identiteitsbewijs te laten kopiëren, kunt u een aantal maatregelen nemen om het risico op identiteitsfraude te voorkomen: Schrijf op de kopie dat het een kopie is, voor wie het bedoeld is en de datum waarop u de kopie afgeeft. U kunt bij het kopiëren uw burgerservicenummer (BSN) laten afschermen of op de kopie onleesbaar maken. Zo komt uw BSN niet terecht bij bedrijven of organisaties die uw BSN niet mogen verwerken. Let op: uw BSN staat op 2 plaatsen op uw identiteitsdocument: onder ‘persoonsnummer’ en in de regels met letters en cijfers onder aan het document. U kunt ook uw pasfoto afschermen of onzichtbaar maken. U kunt uw kopie terugvragen, bijvoorbeeld als u uitcheckt bij een hotel.
[quote=mahadma schreef op woensdag 15 jan 2014, 14:46] Als u er toch voor kiest om uw identiteitsbewijs te laten kopiëren, kunt u een aantal maatregelen nemen om het risico op identiteitsfraude te voorkomen:
Maar je kiest er niet voor, je wordt gedwongen, anders kun je (zogenaamd) van je levensdagen niet meer van je Vodafoneabo afkomen.
Deze truck gaat Vodafone zeker cliënten kosten en ons daardoor minder klachten en het webcare team rust. Mijns inziens is dit het begin van het einde. Maar daar treurt niemand om.
En het kan allemaal zo makkelijk, zoals Anduril ook al aangegeven heeft. Ook zou Vodafone een code kunnen smsen naar bedoeld telefoonnummer, waarmee op de ingelogde site opgezegd kan worden.
Maar nee hoor, als het voor Vodafone maar makkelijk en interessant is. En dat heet in gewoon Nederlands: maak het een opzeggende klant zo moeilijk mogelijk, oftewel: demotiveren.
' Erg vervelend allemaal'........ of niet, Vodafone......
Mahadma, Vodafone dient zich aan de wet te houden. Jij hoeft de wet voor Vodafone niet te maken. Zo luidt de wet van de Rijksoverheid en zij zijn de enige die het bepalen en niemand anders;
Mag een telecomaanbieder een kopie van mijn identiteitsbewijs maken als ik een gsm-abonnement wil afsluiten? Nee, dat mag niet. De telecomaanbieder kan een zogeheten kredietwaardigheidstoets doen. Daarbij kijkt de aanbieder of u in staat bent om uw rekeningen te betalen. Voor deze toets heeft de aanbieder een aantal persoonsgegevens van u nodig, bijvoorbeeld uw naam, adres en betalingsgegevens. Maar het kopiëren of scannen van uw identiteitsbewijs, zoals uw paspoort of identiteitskaart, is daarbij niet nodig.
Kopie niet toegestaan De telecomaanbieder kan u vragen om uw identiteitsbewijs te laten zien om vast te stellen dat u het bent. Eventueel kan de aanbieder noteren wat voor identiteitsdocument u heeft getoond en het nummer hiervan. Maar het maken van een kopie of scan van uw identiteitsbewijs is niet toegestaan.
Ten eerste mag de telecomaanbieder uw burgerservicenummer (BSN), dat op uw identiteitsbewijs staat, niet verwerken. Ten tweede zijn uw pasfoto en andere gegevens op het document niet noodzakelijk voor de kredietwaardigheidstoets.
BSN op identiteitsbewijs Voor het gebruik van het BSN gelden strenge regels. Daarom mag de telecomaanbieder niet zomaar een kopie van uw identiteitsbewijs maken. Hierover leest u meer bij Welke organisaties mogen mijn burgerservicenummer (BSN) gebruiken?
Deze tekst heb ik gekopieerd van de Rijksoverheid. Het is toch een simpele tekst, lijkt me.
Bedrijven waarvan ik geen diensten krijgen van een opzeggingsbrief met een handtekening. Daar moeten ze het mee doen. Een handtekening is voldoende identificerend. Via internet is een goede beveiliging het toesturen van een opzeggingslink.
=vodafonewebcare schreef op woensdag 15 jan 2014, 09:38: Het moet niet zo zijn dat als iemand een rekening van jou in handen krijgt gelijk je abonnement op kan zeggen met alle gevolgen van dien.
De kans en impact is bij deze handelswijze veel groter. Het klantnummer is bij ieder bedrijf anders, terwijl het ID altijd het zelfde is. En met het Vodafone klantnummer kan men hooguit narigheid uithalen bij Vodafone, terwijl men met een kopie narigheid kan uithalen bij alle bedrijven.
=vodafonewebcare schreef op woensdag 15 jan 2014, 09:38: Om te kunnen controleren of we daadwerkelijk contact hebben met de contractant, hanteren wij een uitgebreide verificatie methode. Het controleren van een kopie ID maakt hier deel van uit. Als we deze check niet uit kunnen voeren dan mag je aanvraag niet in behandeling worden genomen.
Dat is niets meer of minder dan de klant pesten. Ik zie Vodafone er nog wel voor aan om een incassobureau in te schakelen als de klant vervolgens niet meer betaald.
=Rijksoverheid: Voorkom identiteitsfraude Op uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart staan diverse persoonsgevens zoals geboortedatum, woonplaats en burgerservicenummer. Door het kopiëren van deze gegevens vergroot u de kans dat u slachtoffer wordt van identiteitsfraude. Iemand anders kan bijvoorbeeld met uw gegevens een bankrekening openen. Slachtoffers van identiteitsfraude kunnen grote financiële en maatschappelijke schade ondervinden.
Reden kopie legitimatiebewijs Een bedrijf of instelling mag niet van u eisen dat u uw identiteitsbewijs laat kopiëren, tenzij u er wettelijk toe verplicht bent. Als er geen wettelijke verplichting is, vraag dan waarom het noodzakelijk is dat u een kopie van uw identiteitsbewijs afgeeft. Het noteren van het soort identiteitsbewijs en het nummer van het identiteitsbewijs is vaak voldoende om u te legitimeren.
U hoeft geen kopie van uw id mee te sturen. Een aangetekende en ondertekende brief voldoet. Het is zelfs af te raden een kopie mee te sturen, dit in verband met mogelijke identiteitsfraude.
Als u aangetekend heeft opgezegd kan een bedrijf uw abonnement niet verlengen.
Als alle consumenten vanaf vandaag de machtige telecombedrijven wijzen op de wet hoe het wel moet dan kunnen ze niet anders dan hun EIGEN regels en voorwaarden aanpassen. Ook de politiek moet meer doen. Er is maar een reden waarom telecombedrijven zo moeilijk doen en dat is zoveel mogelijk geld verdienen over de rug van de consument. Word wijs en laat je niet alles aanpraten. Ik lees gelukkig nu van veel mensen reacties die wel weten hoe het moet. Dat geeft hoop en bewijst dat niet iedereen alles klakkeloos aanneemt. Deze mensen maken het verschil . Ik heb een abonnement zonder dat er een kopie van mijn paspoort is gemaakt, het is alleen ingezien, zoals het hoort.
Dus: nooit een kopie van uw ID-bewijs afgeven. Niet bij afsluiten en ook niet bij opzeggen. Bij afsluiten behoefde ik slechts mijn ID te laten zien, ze wilden een kopie maken en daarbij heb ik dat geweigerd, met verwijzing naar de wet. Ze wisten dat heus wel en moesten akkoord gaan. Als ik ga opzeggen doe ik dat aangetekend, zonderkopie ID, wat ze ook willen vragen. Ik zet dan gewoon de betaling stop. Ze zullen me heus niet voor de rechter dagen, ze weten wel beter.
Volgens het CPB (PDF) mag Vodafone dat niet eisen. Zie ook de uitzending van Kassa over dit onderwerp. Zo`n copie lijkt vooral handig voor het geval dat er betalingsproblemen zijn (voor het incassobureau van een provider).
Ik vond het, om na te gaan of er wel een betalingsmogelijkheid mijnerzijds was, wel logisch dat ik (T-Mobile), 1 eurocent moest overmaken. Maar een kopie van het ID? Nooit, kijk maar eens op internet naar verhalen van mensen waarvan het ID gestolen is, ze raken vaak helemaal berooid en zitten soms jaren in de ellende.
Hermienbranssen, je hebt helemaal gelijk! Het is bij wet verboden om een kopie van je ID af te geven. Banken, telefoonproviders etc. vragen er wel om, maar het mag niet!!! Ik heb het zelf laatst nog meegemaakt bij de bank, had buitenlands geld besteld, kwam dat ophalen, moesten ze een kopie van mijn ID hebben????? Waarom??? Ik heb het niet gegeven, medewerker heeft baas erbij gehaald. Ik heb gezegd dat ze het mogen inzien om te kijken of ik degene ben die ik zeg dat ik ben, maar dat een kopie bij wet verboden is. Uiteindelijk zijn ze ermee accoord gegaan. Ook bij het afsluiten van mijn mobiele abonnement heb ik in de winkel hetzelfde gezegd. En uiteindelijk zijn ze daar mee accoord gegaan. Maar het is werkelijk te gek voor woorden dat je zelf wordt geacht de wet te overtreden omdat bepaalde bedrijven daar eisen aan stellen. Hier zou Kassa echt eens een onderwerp aan moeten besteden. Voor de duidelijkheid, ik geef NOOIT een kopie af van mijn ID.
Als Telecomaanbieders langdurige wanbetalers nu eens af zouden sluiten? Wat is er verder tegen op een zwarte lijst van wanbetalers. Zijn we gelijk van dat wantrouwen af.
In de huidige situatie kan het voorkomen dat iemand met tig schuldeisers toch met 2 telefoons loopt en gewoon internet heeft. Zou niet moeten mogen. Oplichters zien op deze manier kans de boel eenvoudig te flessen. Gesteund door geitenwollen sokken die vinden dat ook oplichters moeten kunnen telefoneren. NL in optima forma.
Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen. Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.
Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterk verbaasd, want de fiets heb ik bij levering zelfs in elkaar moeten zetten. Zo nieuw was 'ie.
...
Lees meer
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar Wat ik vind is
...
Lees meer
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt.
Lees meer