st
door stanislaus87 Feb 25, 2013 om 19:51
Computers & telefonie

Koppelverkoop bij T-Mobile

Vandaag stond ik in de T-Mobile store in Alkmaar.
Ik wil graag de nieuwe Sony Xperia Z aanschaffen.

Tot mijn verbazing werd ik door de verkoper VERPLICHT een verzekering aan te schaffen. Naar eigen zeggen "hoorde" dit bij het abonnement. Het ging hierbij niet om een tweede product dat aangeboden werd naast de telefoon.

Ik werd automatisch voor 14,95 per maand belast, dit zou bovenop de abonnementskosten komen. Na de eerste maand zou ik dit telefonisch kunnen afmelden.

Nadat ik herhaaldelijk aangaf geen verzekering te willen en de verkoper volhield dat het niet anders was ben ik de winkel uitgelopen.

Nu is mijn vraag; mag dit?
Ik heb altijd geleerd dat koppelverkoop niet toegestaan is.
Of wordt het tijd dat ik een nieuwe provider zoek?

2167 27 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Feb 25, 2013 om 20:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Koppelverkoop is niet verboden, maar het is wel tijd om een andere provider te zoeken. En juist omdat dat kan is dit niet verboden, wel zeer klantonvriendelijke van T-mobile.

Er zal hier wel weer een T-mobile damagecontrol medewerker komen vertellen dat de verkoper het allemaal niet goed heeft uitgelegd en dat je wel een abonnement zonder verplichte verzekering kan afsluiten.

freya
door freya - Feb 25, 2013 om 20:13
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo stanislaus87,

Om welk abonnement gaat het? Je zou ook eens kunnen kijken of je dat abonnement (met toestel) via de webshop van T-Mobile kunt afsluiten en controleren of er dan ook een 'verplichte' verzekering bij moet.

m.vr.gr. Freya

zoekster
door zoekster - Feb 25, 2013 om 20:26
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Tot 14 januari 2013 hadden ze als verzekeraar Pro-Assist. Ga maar eens googelen, een enorme klachtenregen over die vreselijke club.
Nu zijn ze met ACE Insurance in zee gegaan. Zal wel weer een leuke deal tussen T-mobile en ACE zijn.

Volslagen idioot, dat je je verplicht bij T-mobile moet verzekeren.

Ja, zoek een andere provider.

En de verkoper heeft je ook nog eens de duurste verzekering proberen aan te smeren. Want ze gaan van 4,95 tot 13,95 per maand. KLIK
Waar ze die euro vandaan halen, geen idee.
Lekker cashen allemaal.

Telefonisch afmelden? Ja, natuurlijk. Gaat allemaal prima lukken! Een verzekering voor een maand. Pffff.

dearagain
door dearagain - Feb 25, 2013 om 20:33
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*koppelverkoop is wel degelijk verboden in de EU

maar... de vraag is, of dit koppelverkoop is?

*advies: zoek inderdaad maar een andere provider die wél klantvriendelijk opereert

freya
door freya - Feb 25, 2013 om 20:49
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@^^:

Toch wel vreemd dan dat je via de website van T-Mobile gewoon een telefoon plus abonnement kan selecteren en dan het vinkje voor een verzekering kan weghalen.....
(Overigens, de Sony xperia Z zie ik dan even niet op de website staan)

Freya

diumenge
door diumenge - Feb 25, 2013 om 21:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

t-mobile.nl/sony-xperia-z maar als je daar op doorklikt dan is ie ineens niet meer beschikbaar.

freya
door freya - Feb 25, 2013 om 21:05
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 25 feb 2013, 21:00]t-mobile.nl/sony-xperia-z maar als je daar op doorklikt dan is ie ineens niet meer beschikbaar.
Klopt, die 'link' had ik ook gevonden. Blijkbaar alleen toegankelijk als je de 'link' weet, want gewoon via de website is het niet te vinden.
Neemt niet weg dat je voor andere toestellen die verzekering gewoon kan uitvinken....

Freya

diumenge
door diumenge - Feb 25, 2013 om 21:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Misschien omdat ik ingelogd was ofzo.

Bij Typhone is de telefoon incl. abonnement ook zonder verzekering te bestellen, je kan wel zelf de verzekering aanzetten en dan is de 1e maand gratis.

Ik denk dat die verkoper provisie krijgt ofzo en verder niet al te slim is, kennelijk verkoopt ie liever geen abonnement dan een abonnement zonder verzekering.

zoekster
door zoekster - Feb 25, 2013 om 21:11
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Maakt toch niet uit, dat je die verzekering via de site kan uitvinken? TS komt in een T-mobile winkel en wordt voor de keuze gesteld, of product met verzekering of geen product.
Idiote gang van zaken.

freya
door freya - Feb 25, 2013 om 21:28
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 25 feb 2013, 21:11]Maakt toch niet uit, dat je die verzekering via de site kan uitvinken?
....
Ik wil daarmee alleen maar aangeven dat het blijkbaar geen 'standaard' procedure van T-Mobile is. Het zou toch wel raar zijn als bij een bestelling via de website een verzekering niet verplicht is en in de winkel wel....

Een overijverige verkoper, zoals diumenge aangeeft, lijkt me een meer logische verklaring.

Overigens, toen ik daar in oktober j.l. een abonnement afsloot, bood men mij ook een verzekering aan, maar heb ik die niet genomen. Wat ook geen enkel probleem was....

Freya

zoekster
door zoekster - Feb 25, 2013 om 22:37
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Dit is wat ik denk. In januari is T-mobile een deal aangegaan met een nieuwe verzekeraar, ACE Insurance, en de druk zal hoog zijn om die verzekeringen te slijten. Het gaat dan niet zozeer via de website, maar via de winkels waarbij de verkopers geïnstrueerd worden zware druk op de klanten uit te oefenen. Dus niet meer gewoon vriendelijk aanbieden, maar met klem de klant erop wijzen.
En dan ook nog het liefst de duurste verzekering erdoor drukken.

Wat mij opvalt is dat de duurste verzekering in de winkel voor 14,95 wordt verkocht en in de webshop voor 13,95.
Provisie van de verkoper?

Maar goed, T-mobile kan hier zijn verklaring geven over dit gedrag van deze verkoper.

alfatrion
door alfatrion - Feb 26, 2013 om 01:53
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=stanislaus87 schreef op maandag 25 feb 2013, 19:51]Ik heb altijd geleerd dat koppelverkoop niet toegestaan is.Koppelverkoop is alleen dan niet toegestaan wanneer een monopolist dit doet.

Cookies
door Cookies - Feb 26, 2013 om 08:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarom plaats je deze klacht niet op het forum van T-M? KLIK

Tuurlijk hebben die gasten de opdracht zoveel mogelijk verzekeringen aan te smeren (net als die gasten in electronica/witgoedwinkels), maar wat deze verkoper doet, is ronduit belachelijk. Hoop dat anderen, net als jij, gewoon weer de winkel uit lopen.

jo
door jorisw - Feb 26, 2013 om 08:39
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je hier energie in zou steken. Als die winkel niet wil verkopen is dat toch hun probleem? Er zijn genoeg andere telefoonwinkels waar je wel zonder verzekering iets kan aanschaffen.

pino123
door pino123 - Feb 26, 2013 om 09:59
2778 Antwoorden / 14 Vragen

De vraag is: heb je een abbo aangeschaft of een telefoon? Of een abbo i.c.m. een telefoon.

Daarnaast ben je indien je een losse telefoon aanschaft helemaal niet verplicht om een verzekering aan te schaffen. Zou de telefoon (simlock vrij) lekker bij een andere aanbieder kopen.

freya
door freya - Feb 26, 2013 om 10:00
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@jorisw:

Op zich heb je daar wel gelijk in, maar ik zou toch ook wel willen weten wat nu het officiële standpunt van T-Mobile hierin is. Dan weet ik in ieder geval of ik te zijner tijd naar een andere provider moet uitkijken, want als er iets is wat ik niet wil, dan is dat wel een verzekering voor mijn telefoon.
Ik ben zuinig op mijn spullen en vind een verzekering voor een telefoon weggegooid geld.

Freya

zoekster
door zoekster - Feb 26, 2013 om 10:10
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Freya, weet jij een manier om T-mobile op deze vraag te wijzen, zodat ze hier kunnen antwoorden?

freya
door freya - Feb 26, 2013 om 10:11
10999 Antwoorden / 1 Vragen

En aangezien T-Mobile zich hier nog niet heeft gemeld, heb ik ze via twitter een berichtje gestuurd, met een 'link' naar dit topic.
Even afwachten dus.....

Freya

freya
door freya - Feb 26, 2013 om 10:12
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@zoekster:

Je bent net te laat met je vraag.... ;-)

Freya

freya
door freya - Feb 26, 2013 om 11:35
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@^^:

Het moet toch niet gekker worden......

Als ik in het verleden T-Mobile een berichtje twitterde, kwamen ze hier altijd netjes langs om de TS te helpen bij zijn/haar probleem. Nu krijg ik een antwoord terug met de tekst:

"@kassa_freya Hij/zij kan contact opnemen met ons als hij hier vragen over heeft. Dan helpen wij hem graag verder."

Ik (en ik denk, méér mensen) zou toch graag willen weten wat nu het standpunt van T-Mobile is m.b.t. 'verplichte' verzekeringen bij de aanschaf van een abonnement/telefoon.

Freya

zoekster
door zoekster - Feb 26, 2013 om 13:11
10968 Antwoorden / 34 Vragen

T-mobile heeft zeker geen zin in 'lastige' vragen....

freya
door freya - Feb 26, 2013 om 13:15
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 26 feb 2013, 13:11]T-mobile heeft zeker geen zin in 'lastige' vragen....
Of ze hebben wat te verbergen....

Freya

freya
door freya - Feb 26, 2013 om 13:53
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@^^:

Overigens, de Sony Xperia Z is nu wèl via de webshop van T-Mobile te bestellen. Bijvoorbeeld met een iSmart 200 abonnement en zónder verzekering....

Wie het weet, mag het zeggen....

Freya

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 26, 2013 om 18:18
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Wees blij dat het niet gelukt is, klant van T-Mobile worden wil je niet.

Of je moet van verrassingen houden en geld genoeg hebben..

diumenge
door diumenge - Feb 26, 2013 om 18:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Da's dus duidelijk. Volgend jaar exit T-mobile.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 26, 2013 om 18:26
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Tip: Toestellen van Sony rond de 200 euro voldoen prima (gaan met gemak 5 jaar mee), steek hier 'n prepaid kaartje in, aangezien het 2013 is en communiceren vrijwel geen geld meer hoeft te kosten.

En van het geld wat je per jaar overhoudt, ga je heerlijk 2 weekjes van naar Portugal.

dd
door ddlaor - Mar 1, 2013 om 22:07
5 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is niet verplicht, volgende keer kan je beter gewoon op google een site zoeken die alle Sony Xperia Z providers vergelijkt.. Tenminste.. zo doe ik het altijd wanneer ik een nieuwe mobiel zoek.