le
door lexeman May 19, 2009 om 13:21
Computers & telefonie

Laptop aanmelden op bestaand netwerk, server 2003

Kan iemand mij vertellen hoe ik een nieuwe laptop aanmeld op het zakelijke netwerk(waar ik admin rechten heb) waar server 2003 op draait. Wat moet ik doen, en hoe moet ik te werk gaan?

1683 12 Rapporteer

pino123
door pino123 - May 19, 2009 om 14:15
2778 Antwoorden / 14 Vragen

Via start, configuratiescherm, dan op systeemklikken.

Via systeem naar computernaam, daarna wijzigencomputernaam of lid maken domein.

Daarna domeinnaam invullen met je gebruikersnaam en wachtwoord. Als het goed is moet je nu de computer opnieuw opstarten.

Gr. Pim de Jong

le
door lexeman - May 19, 2009 om 15:44
19 Antwoorden / 9 Vragen

bedankt, werkt echter niet met mijn laptop, waarop vista home premium draait. Kan ik geen lid van een domein maken. Nog andere suggesties?

pino123
door pino123 - May 19, 2009 om 17:55
2778 Antwoorden / 14 Vragen

Met vista home kan je niet aanmelden bij een domein, daarvoor heb je volgens bij de business of ultimate edition voor nodig.

Op mijn werk hadden we ook een laptop met vista ultimate, onze systeembeheerder adviseerde niet om deze met 2003 te koppelen, fouten in rechten etc...

Misschien dat het op jouw werk anders is, dat weet ik niet.

Succes ermee

Gr. Pim de Jong

edwardus
door edwardus - May 20, 2009 om 00:00
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Klopt wat Pim zegt. Downgrade naar XP Professional moet je kunnen regelen lijkt me (vind ik zelf eerder een upgrade).

holpen
door holpen - May 20, 2009 om 10:52
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Zonder te weten hoe het bedrijfsnetwerk in elkaar steekt, is hier echt geen zinnig antwoord op te geven. Daarvoor moeten we precies weten welke veiligheidsmaatregelen zijn genomen, wat de infrastructuur is, welke policy's er zijn, etc., etc. Wordt er misschien gefilterd op mac-adressen? Heeft men die filtering op server-niveau of op de switches gezet? Gebruikt men wellicht een Novell-omgeving? Moet er aparte software op de client gezet worden?

Daarmee kan alleen de systeem-/netwerkbeheerder van het bedrijf je helpen.

Alle adviezen die hier gegeven worden zijn puur gokwerk, als het werkt, heb je mazzel, dat dan weer wel.

edwardus
door edwardus - May 20, 2009 om 20:02
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Een 2003 server in een bedrijfsnetwerk zit zonder twijfel in een domain i.p.v. een workgroup, daar kun je met een workgroup-aanmelding niet deel van maken, tenzij je een vpn inzet.

pino123
door pino123 - May 20, 2009 om 20:33
2778 Antwoorden / 14 Vragen

Beste Holpen,

wat wij aangeven is zeker geen gokwerk. Vista Home, gaat niet samen met server, daarvoor vista business nodig, ik heb dat al helemaal uitgezocht, waar dacht je dat de firma Microsoft zijn geld vandaan haalt? Ten tweede gaf ik aan wat onze systeembeheerder aangaf, ik zeg niets over het bedrijf waar de vraagsteller werkt. Het is dus zeker geen gok- en giswerk, wat hier boven beschreven is.

Gr. Pim de Jong

edwardus
door edwardus - May 20, 2009 om 21:44
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De enige opties die ik zie (wellicht kent iemand anders nog andere) is gebruik maken van iets als remote desktop connection of Citrix-achtige omgeving, of de laptop alsnog uitrusten met een *Professional of *Business versie van Windows.

le
door lexeman - May 20, 2009 om 22:07
19 Antwoorden / 9 Vragen

Ik ben blij met elke suggestie of idee. En of het werkt dat is dan mazzel of pech hebben, dus ALLEN dan k voor de reacties!!! Wellicht idd XP installeren.

holpen
door holpen - May 20, 2009 om 22:34
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@edwardus, pino:
Wat jullie beschrijven zijn absoluut waarheden, dat bestrijd ik ook niet. Het zijn echter algemeen geldende zaken die altijd waar zijn.
Maar als voormalig netwerkbeheerder kan ik je vertellen dat je echt moet weten hoe een bedrijfsnetwerk in elkaar steekt. Je weet niet welke beveiligingen zijn ingebouwd. Een goed bedrijfsnetwerk heeft diverse lagen van beveiliging. Als je het echt goed doet, heeft een bedrijf een zeer kritische policy op welke machine überhaupt het netwerk op kan.

Het enige dat wij hier kunnen adviseren, zijn de door jullie reeds genoemde algemeen geldende zaken. Maar i.p.v. als gebruiker zelf van te gaan klungelen met allerlei instellingen, zou de gebruiker ogenblikkelijk moeten aankloppen bij de beheerder van het netwerk en niet zelf gaan lopen hannesen. Dat is de kortste klap en biedt de gebruiker de meeste zekerheid. En - ook niet onbelangrijk - is ook het veiligste voor het bedrijfsnetwerk...

Ik kan je wel vertellen dat er bij ons vroeger echt niet getolereerd werd dat gebruikers eigenmachtig clients aan het netwerk koppelden zonder onze expliciete toestemming. "Gefrutsel" wil je niet op je bedrijfsnetwerk! Dus: altijd de IT-er inschakelen!

holpen
door holpen - May 20, 2009 om 22:46
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Jawel, het is wel gok- en giswerk, want je hebt geen idee hoe het bedrijfsnetwerk in elkaar steekt. Zonder die gegevens kun je onmogelijk exact de vinger erop leggen waar precies het probleem ligt. De door jou gegeven info is weliswaar helemaal correct, maar het kan best zijn dat er ook nog allerlei andere policies aanwezig zijn waardoor toegang tot het netwerk geblokkeerd is. Dat weet je niet...
Zoals ook al eerder aangegeven is de enig juiste weg contact op te nemen met de beheerder van het bedrijfsnetwerk.

edwardus
door edwardus - May 20, 2009 om 22:50
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Uiteraard moet de netwerkbeheerder ingezet worden (als Lexeman niet zelf die rol vervult). Dat spreekt voor zich.