ta
door tammeb Dec 22, 2013 om 20:34
Computers & telefonie

Laptop kapot, Saturn beroept zich op valschade.

Mijn dochter heeft in april van dit jaar een Acer laptop gekocht bij Saturn. Twee weken geleden zat er aan de linkerkant ineens een grote zwarte vlek in het beeldscherm, alle pixels waren zwart of weg. Mijn dochter heeft de laptop ter reparatie aan Saturn aangeboden en daar zeggen ze nu dat het servicecentrum van Acer val- of stootschade c.q. druk/beknelling c.q. verkeerd gebruik of forceren heeft geconstateerd en dat de reparatie derhalve niet onder de garantie valt. De reparatiekosten bedragen bijna 200 Euro. Mijn dochter bezweert me dat de laptop nooit is gevallen of ergens tegenaan is gestoten, ze heeft hem keihard nodig voor school en heeft 'm buitenshuis altijd in een laptoptas.
Wat is de beste volgorde van handelen?
Eerst een aangetekende brief sturen waarin we het vallen of stoten met klem ontkennen en alsnog eisen dat de laptop kostenloos binnen de garantie wordt gerepareerd?
Of de laptop terugvragen en bij een onafhankelijke reparateur laten onderzoeken of er bewijzen zijn voor stoot- of valschade?

907 4 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

diumenge
door diumenge - Dec 22, 2013 om 21:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen
0

Hoe is het dan ontstaan denk je? Nogal vreemd dat zoiets zich na 8 maanden spontaan voordoet. Binnen 6 maanden had Saturn moeten bewijzen dat de schade veroorzaakt is, nu zal je moeten bewijzen dat dat niet het geval is. Wat heel lastig gaat worden. Op school kan er ook wel iemand tegen geschopt hebben, om maar een voorbeeld te noemen.

ta
door tammeb - Dec 22, 2013 om 21:36
5 Antwoorden / 4 Vragen
0

[quote=diumenge schreef op zondag 22 dec 2013, 21:01]Hoe is het dan ontstaan denk je? Nogal vreemd dat zoiets zich na 8 maanden spontaan voordoet. Binnen 6 maanden had Saturn moeten bewijzen dat de schade veroorzaakt is, nu zal je moeten bewijzen dat dat niet het geval is. Wat heel lastig gaat worden. Op school kan er ook wel iemand tegen geschopt hebben, om maar een voorbeeld te noemen.

Ik ben niet zo heel erg bekend met de exacte regels mbt consumentenrecht, maar snap nu dat wij moeten bewijzen dat de laptop nooit is gevallen, gestoten, o.i.d.
Dat zal lastig worden inderdaad, hoewel mijn dochter het wel "honderd procent" zeker weet.
Verdient het aanbeveling om de laptop elders ter reparatie aan te bieden gezien de hoge kosten? De reparatie bedraagt ongeveer de helft van de nieuwwaarde.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 22, 2013 om 23:11
7840 Antwoorden / 95 Vragen
0

Dat is een bekent verschijnsel bij acer de verkoop van hun producten is dan ook niet meer wat het geweest is.

zoekster
door zoekster - Dec 23, 2013 om 10:43
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

[quote=tammeb schreef op zondag 22 dec 2013, 21:36][quote=diumenge schreef op zondag 22 dec 2013, 21:01]Hoe is het dan ontstaan denk je? Nogal vreemd dat zoiets zich na 8 maanden spontaan voordoet. Binnen 6 maanden had Saturn moeten bewijzen dat de schade veroorzaakt is, nu zal je moeten bewijzen dat dat niet het geval is. Wat heel lastig gaat worden. Op school kan er ook wel iemand tegen geschopt hebben, om maar een voorbeeld te noemen.

Ik ben niet zo heel erg bekend met de exacte regels mbt consumentenrecht, maar snap nu dat wij moeten bewijzen dat de laptop nooit is gevallen, gestoten, o.i.d.
Dat zal lastig worden inderdaad, hoewel mijn dochter het wel "honderd procent" zeker weet.
Verdient het aanbeveling om de laptop elders ter reparatie aan te bieden gezien de hoge kosten? De reparatie bedraagt ongeveer de helft van de nieuwwaarde.
Wat u het beste kunt doen is Saturn een aangetekende brief sturen met dat u het er niet mee eens bent dat het gebruikersschade is. Dat als de laptop niet kosteloos wordt gerepareerd/vervanging u de laptop laat repareren bij een andere partij en die tevens een beoordeling laat geven over de oorzaak van het defect. Mocht het defect aan het apparaat zelf zijn te wijten, dan zult u de kosten van zowel de beoordeling als de reparatie op Saturn verhalen. Zo stelt u.
Als hulp kunt u gebruik maken van de volgende voorbeeldbrief. Omkleed hem met uw eigen argumenten. klik HIER

Of het zo gaat lukken is maar de vraag, een rechtsbijstandverzekering is in zo'n geval wel erg handig.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Iv
Ivone - May 18, 2024 om 19:07
Huishouden & energie

Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?

Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer

wi
witteke - Mar 5, 2024 om 14:40
Voeding & gezondheid

Extreme tandarts angst

Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry

Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit

Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
... Lees meer

Iv
Ivone - May 18, 2024 om 19:04
Huishouden & energie

Hoeveel vloeibaar wasmiddel gebruiken dopjes

Hoeveel fijne was per dopje van het flacon te gebruiken? Lees meer