boppe1943
door boppe1943 Jan 20, 2014 om 22:57
Computers & telefonie

Laptop "pikt" nieuwe router niet.

Na 4 weken van storingen en vele dure belminuten met de Helpdesk van onze provider heeft deze vastgesteld dat onze router kapot is en heeft een nieuwe gestuurd. Deze is vandaag door een computer zzp-er geïnstalleerd. De PC in het woonhuis doet het prima, maar de laptop op mijn werkplek in het tuinhuisje maakt geen contact met de nieuwe router. Na vele pogingen heeft de computerman zijn handdoek in de ring gegooid. Ik heb het vervolgens, met wisselend resultaat, urenlang zelf geprobeerd. Ik heb de laptop meegenomen naar het woonhuis, waar ik de ene keer wel en de andere keer geen verbinding kon maken. Toen ik een keer wel verbinding had heb ik de laptop weer meegenomen naar het tuinhuisje, de verbinding bleef bestaan totdat ik een andere url intikte. "Geen toegang tot het netwerk" was de boodschap.
Nou kan ik wel weer de Helpdesk bellen, maar daar hebben we al zoveel dure belminuten aan besteed, dat ik graag bij u te rade ga. Kunt u deze digibeet weer de digitale snelweg op helpen?
M.vr.gr. Boppe1943.

3625 13 Rapporteer

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 20, 2014 om 23:02
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Provider is toevallig Ziggo?

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 20, 2014 om 23:12
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Het klinkt een beetje als een ip adres conflict zit de router achter een modem of een andere router/modem combinatie.
Heeft de modem (van uw provider) een enkele aansluiting aan de achterzijde of 4 aansluitingen.
Als dat er 4 zijn dan zijn de wisselende verbindingen goed uit te leggen,
Kunt u iets meer gegevens plaatsen

mvg
DieWilIk

ma
door mataraty - Jan 21, 2014 om 06:50
73 Antwoorden / 0 Vragen

Klinkt niet als een ip conflict zoals diewilik aangeeft, maar meer als een wifi probleem. De melding die u krijgt als u in het tuinhuisje bent betekend niets anders als dat de laptop de verbinding met het netwerk kwijt is.Als het een ip conflict zou zijn zou u daar een melding van krijgen en die lees ik hier niet.

Oke een wifi probleem dus, zoals het nu lijkt. U geeft aan dat degene die de zaak bij u heeft aangesloten de handdoek in de ring heeft gegooid, omdat het niet lukte. Hoewel het op afstand zonder de situatie te kennen zeer lastig is om u goed te kunnen helpen ga ik een poging wagen.

Bij een aantal providers zijn de nieuwe modems voorzien van een ingebouwde antenne, die ook nog een relatief laag uitzendsignaal heeft. Voor de provider geld dat zij u een optie tot wifi bieden, maar dat als de reikwijdte te laag is u dit zelf dient uit te breiden. Dit kan door bijvoorbeeld een wifi accespoint of repeater te plaatsen.

Nu is het zo dat dit niet altijd nodig is en het omzetten van het wifi kanaal in enkele gevallen al resultaat kan boeken. Hier zijn een paar dingen van belang.

- Gaat u na welk kanaal er het minste gebruik wordt in uw omgeving, dit kan met inSSider. Hoe vrijer het kanaal is hoe minder hard uw netwerk tegen andere netwerken moet opboksen en hoe beter het signaal zou zijn.
- Stel dit kanaal in op het modem. Bij de wifi instellingen zult u een optie vinden waar u het kanaal kan kiezen. Waar deze optie zit op het modem is afhankelijk van het modem en kunt u vaak vinden in de gebruiksaanwijzing.

Mocht dit niet helpen en de reikwijdte nog te laag zijn, dan zijn de opties:
- bekabeling leggen naar het tuinhuis
- zogenaamde homeplugs gebruiken (internet over het elektriciteitnetwerk)
- een wifi-repeater of wifi-accespoint aanschaffen, waarbij een wifi-accespoint met tenminste 2 antennes de voorkeur geniet.

boppe1943
door boppe1943 - Jan 21, 2014 om 09:19
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Hartelijk dank voor uw tijd en de reacties tot dusverre.
Provider is niet Ziggo, maar Telfort.
In het tuinhuisje kon ik voorheen op de oude router (precies hetzelfde type als de nieuwe) altijd meeliften, ook op hetzelfde kanaal dat nu gebruikt wordt. De nieuwe router geeft problemen. Er zit geen gebruiksaanwijzing bij. De antenne bevindt zich aan de buitenkant (Zyxel).
De oude router heeft het 2 jaar goed gedaan. Daarvoor hadden we in het woonhuis een zwakkere router van een ander type. Toen had ik in het tuinhuisje geen bereik.
Natuurlijk kan ik wel nieuwe dingen aan gaan schaffen, maar gezien de goede ervaringen met de vorige router, zou de nieuwe het toch gewoon moeten doen.

boppe1943
door boppe1943 - Jan 21, 2014 om 10:28
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Laatste info:
Zojuist heb ik nogmaals geprobeerd om verbinding te krijgen, wat niet gelukt is. De probleemoplossing geeft aan dat de netwerkadapter opnieuw moet worden ingesteld. Is dat iets wat een digibeet zelf kan doen? Ik gebruik Windows 7.

edrick3
door edrick3 - Jan 21, 2014 om 10:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo boppe1943,

Lees eens hier.

Suc6

pi
door pieterwolters - Jan 21, 2014 om 16:29
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De kans dat de netwerkadapter aanpassen het probleem oplost is minimaal. Er is geen reden om dat aan te passen als je een nieuw wifi access point gaat gebruiken (als dat zo zou zijn zou ik een paar keer per dag de netwerkadapter opnieuw moeten instellen).

Probeer eens een andere wifi router, bij voorkeur met een externe antenne (even lenen van buren of familie of zo) en kijk of het dan wel werk. Als het dan wel werkt ligt het aan de router, als het dan ook niet werkt is het de laptop.

de
door deon - Jan 22, 2014 om 11:21
12 Antwoorden / 1 Vragen

Een voor mij herkenbaar probleem. Heb hetzelfde gehad. Na plaatsing van een Edimax-repeater (erg eenvoudig en kost +/- € 25,-) was het probleem opgelost.

baard
door baard - Jan 22, 2014 om 11:49
16 Antwoorden / 0 Vragen

@lekkerisdat "provider is toevallig Ziggo? Wat is dit voor een achterlijk antwoord ?

A: het geeft geen probleemoplossing
B: Ik ben vanaf het begin al klant van Ziggo en als je de spullen een beetje goed voor elkaar heb, geeft Ziggo geen probleem

Als je geen oplossing hebt, reageer dan ook niet

er
door erky - Jan 22, 2014 om 13:54
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi boppe1943,
De vorige router deed het goed. Je hebt nu een nieuwe router van de provider en na installatie door een ZZPer heb je een niet werkende installatie gekregen. Is die ZZPer in opdracht van de provider aan de slag gegaan, of heb je deze zelf benaderd? Je hebt nu een zaak die eigenlijk de zorg van de Provider is en/of ook van de ZZPer en laat je niet weerhouden door dure belminuten.

Schrijf dus een papieren brief naar Telfort en eis een werkende installatie, geef daarbij aan dat je per de datum van installatie van het nieuwe spul een groot deel van je geld terug wilt en binnen 14 dagen een deugdelijke werkende installatie.
Heb je zelf de ZZPer in dienst genomen, schrijf dezelfde brief aan hem en verzoek om samen met de provider er uit te komen. Je hebt ook op installaties garantie!

Technisch heb ik nog wel een paar tips, maar die zijn vooral bedoeld voor techneuten. Er was al gezegd dat je het kanaal van de router kon verzetten.

Let ook op of er andere storingsbronnen zijn, zoals een magnetron, DECT telefoons (ook van de buren), maar wat mij betreft is de router de meest voor de hand liggende veroorzaker. Was de vorige router een 802.11g, de nieuwe router zou best een 802.11n kunnen zijn, maar wat zit er in jouw laptop?

Succes!
Erky

Johan 133
door Johan 133 - Jan 22, 2014 om 14:25
47 Antwoorden / 40 Vragen

ik had zelfde probleem , heb een extender gekocht , aangesloten perfecte verbinding .

met vriendelijke groet. Johan te Grotenhuis,

ho
door holy53 - Jan 22, 2014 om 15:49
68 Antwoorden / 1 Vragen

Telfort heft hier verder niks mee van doen.
In huis werkt het toch?
Ook ik heb recent een nieuw modem gehad. Deze is wat bereik van wifi een stuk minder dan de oude.
Probeer een Wifi repeater, of via een powerline adapter.(nu in aanbieding bij Aldi).

boppe1943
door boppe1943 - Jan 22, 2014 om 19:52
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Hartelijk bedankt voor de verdere reacties.
Vandaag viel alles uit en was internet niet meer mogelijk, noch in het woonhuis, noch in het tuinhuisje. Dus toch maar weer gebeld met Telfort. Daar heeft men met wisselend succes allerlei handgrepen verricht. Het heeft 45 minuten geduurd voordat we weer on line waren. Ook in het tuinhuisje. Maar hoe lang? Als er weer een storing komt zal ik zeker het advies van Erky opvolgen. Nogmaals bedankt.
M.vr.gr. Boppe 1943.