curly
door curly Feb 19, 2015 om 14:30
Computers & telefonie

Laptops met gratis voorgeïnstalleerde software

Tijdje terug kocht ik een spiksplinternieuwe i7 laptop van het merk Asus, prachtig ding, maar helaas met allerlei voorgeïnstalleerde software zoals Asus ''face logon'', allerlei spelletjes andere troep etc. Dus alles direct gedeïnstalleerd. Waarom kan dit niet op een losse DVD worden meegeleverd, vraag ik me af. Misschien kan Asus hier n's antwoord op geven. Trouwens op deze website stond een zelfde bericht, over het merk Lenovo.

1878 13 Rapporteer

ge
door gerboe - Feb 19, 2015 om 15:27
806 Antwoorden / 0 Vragen

De computerfabrikant en de softwarefabrikant proberen klanten te verleiden om extra uitgaven te doen. En de kans op succes is met een bijgeleverde dvd uiteraard vele malen kleiner.
Irritant is het wel.

edrick3
door edrick3 - Feb 19, 2015 om 15:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo curly,

.....Misschien kan Asus hier n's antwoord op geven.......
Dan moet je dus bi jAsus zijn en niet op dit forum. ;-)

Ach, ze proberen je te verleiden tot aankoop met 30 dagen proefversies, etc.
Inderdaad verstandig om zaken die je toch niet gebruikt er af te gooien.

curly
door curly - Feb 19, 2015 om 16:42
162 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 19 feb 2015, 15:50]Hallo curly, Dan moet je dus bij Asus zijn en niet op dit forum. ;-)

Op dit forum uitdagen leek mij onafhankelijker . Bovendien vroeg ik me af of dit eigenlijk wel toelaatbaar was. Vandaar deze discussie.

Curly

zoekster
door zoekster - Feb 19, 2015 om 17:07
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het is niet alleen verleiden, het is ook een manier om via bijproducten de laptop goedkoper te maken. Als een laptop bijvoorbeel bing heeft voorgeinstalleerd, of een virusscanner (vaak McAfee) krijgt bijv. Asus,Acer of HP daar een bedrag voor en zo kan de laptop goedkoper worden verkocht aan de verkopers en die kunnen de laptop dan weer goedkoper verkopen aan consumenten.

Die bijproducten zijn er vaak makkelijk af te halen en als consument profiteer je van de goedkopere prijs. De bijproducten moet je dan maar voor lief nemen.

pi
door pieterwolters - Feb 19, 2015 om 17:23
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als de gesponsorde apps op een DVD worden geleverd, is de kans heel erg groot dat deze niet worden gebruikt (ik zou zo'n DVD meteen in de vuilnisbak gooien).

Verder zijn er niet zoveel laptops meer met een DVD speler (wie gebruikt dat immers nog?) dus aan een DVD heb je niet zo veel.

fl
door flessebon - Feb 20, 2015 om 10:29
418 Antwoorden / 7 Vragen

Wat Lenovo heeft gedaan is van een andere orde. Die heeft adware/spyware meegeleverd op laptops volgens betrouwbare nieuwssites. Gaat veel verder dan de bekende software zoals McAfee die je 30 dagen kan proberen.

Ik hecht wel aan een dvd speler, al is het maar om een cd of een dvd te draaien, of om windows opnieuw te installeren.

Zou graag opnieuw windows 8.1 willen installeren op een Lenovo desktop omdat ik regelmatig een BSOD krijg maar er zit geen windows dvd bij, wel een dvd met drivers.

zoekster
door zoekster - Feb 20, 2015 om 10:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=flessebon schreef op vrijdag 20 feb 2015, 10:29]Wat Lenovo heeft gedaan is van een andere orde. Die heeft adware/spyware meegeleverd op laptops volgens betrouwbare nieuwssites. Gaat veel verder dan de bekende software zoals McAfee die je 30 dagen kan proberen.

Ik hecht wel aan een dvd speler, al is het maar om een cd of een dvd te draaien, of om windows opnieuw te installeren.

Zou graag opnieuw windows 8.1 willen installeren op een Lenovo desktop omdat ik regelmatig een BSOD krijg maar er zit geen windows dvd bij, wel een dvd met drivers.
Windows 8.1 levert geen dvd meer om het opnieuw te installeren, het zit al in laptop zelf. (in de bios)

Klik HIER voor het stappenplan om Windows 8.1 opnieuw te installeren. Maak wel back-ups van de bestanden die je wilt behouden.

fl
door flessebon - Feb 20, 2015 om 11:03
418 Antwoorden / 7 Vragen

Bedankt voor de link Zoekster. Dat ga ik volgende week proberen. Hoop dat het afdoende is, de videodriver opnieuw installeren loste het probleem niet op.

Prettig weekend gewenst Zoekster!

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 20, 2015 om 12:54
2189 Antwoorden / 14 Vragen

De nieuwste Laptops zijn vaak zonder DVD speler/Brander dus bijleveren?
De budget versie heeft alleen een USB 3.0 aansluiting voor losse DVD speler, dus daarom moeten ze wel....

Ook de Media Markt heeft tegen meerprijs geopende dozen met gebruiksklaar en nog enkele andere zaken als anti virus al aangezet, leuk maar ik hoef die troep niet en die meerprijs ook niet.

Weiger een Laptop als je er ongewenste rotzooi bij kreeg want ik weet van Norton Anti Virus die je er alleen online af kon halen en daarna pas een andere op kunt zetten dus tijdelijk onveilig!

Ik betaal dus ik bepaal en ik zou gewoon weigeren en dan moeten ze wel anders aanbieden.
Laat je niet gek maken en weglopen kost omzet en dat word ook doorgegeven door de verkopers aan hun bazen want dat vinden ze niet leuk.

Dus massaal weigeren en duidelijk zeggen waarom je niets koopt!

holpen
door holpen - Feb 20, 2015 om 22:48
1416 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op vrijdag 20 feb 2015, 12:54]

Weiger een Laptop als je er ongewenste rotzooi bij kreeg want ik weet van Norton Anti Virus die je er alleen online af kon halen en daarna pas een andere op kunt zetten dus tijdelijk onveilig!

Ik betaal dus ik bepaal en ik zou gewoon weigeren en dan moeten ze wel anders aanbieden.
Laat je niet gek maken en weglopen kost omzet en dat word ook doorgegeven door de verkopers aan hun bazen want dat vinden ze niet leuk.

Dus massaal weigeren en duidelijk zeggen waarom je niets koopt!

Helaas, zo werkt het niet. Die laptops worden af fabriek al voorgeïnstalleerd geleverd. Meestal op zo'n manier dat je bij de eerste opstart alleen nog een gebruikersaccount moet aanmaken en dat je daarna van start kunt.

Bij welke leverancier je ook koopt, ze zullen dezelfde laptop allemaal met diezelfde voorinstallatie aanbieden.

Helaas levert vrijwel elke fabrikant ook meteen een sloot aan eigen "handige" programma's mee; zo zie je vaak energiebeheerprogramma's, backupprogramma's, systeeminstellingenprogramma's, etc. etc. Vrijwel altijd volkomen overbodig en niet zelden zo ontzettend slecht geprogrammeerd dat je systeem er behoorlijk door vertraagd wordt. Ook worden er vaak probeerversies van programma's meegeleverd (reeds geïnstalleerd), omdat fabrikanten daaraan verdienen. Of die laptop daar ook echt goedkoper van wordt, zoals de officiële redenering luidt, waag ik trouwens te betwijfelen.

Bij een echte vakhandel zul je misschien eenzelfde laptop kunnen krijgen zonder alle "bloatware". Reken er dan wel op dat je wat dieper in de buidel zult moeten tasten, want dan moeten ze namelijk een "schone" installatie doen. En dat doen ze echt niet gratis, want dat kost nogal wat tijd, zeker wanneer er apart nog drivers moeten worden geïnstalleerd.

Kun jij wel roepen "ik betaal, dus ik bepaal", maar dat geldt in dit soort gevallen hooguit voor de keuze dat je kunt bepalen wel of niet te kopen. De Mediamarkten en overige dozenschuivers van deze wereld gaan die laptop echt niet gratis helemaal naar jouw wensen inrichten.

pi
door pieterwolters - Feb 21, 2015 om 10:27
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op vrijdag 20 feb 2015, 12:54]

Dus massaal weigeren en duidelijk zeggen waarom je niets koopt!

De oplossing is heel simpel: koop gewoon een standaard Windows versie bij de laptop en installeer die meteen na aanschaf. T.o.v. de prijs van een nieuwe laptop zijn dat de kosten niet. Een beetje laptoptas is duurder.

curly
door curly - Feb 21, 2015 om 12:56
162 Antwoorden / 18 Vragen

Las zo net het bericht op NU.nl dat Pc-fabrikant Lenovo zoals beloofd een programma heeft uitgebracht waarmee de Superfish-adware verwijderd kan worden. Dit zou moeten werken voor Firefox, Chrome, Internet Explorer, Opera en Safari. Superfish-adware bleek een beveiligingslek met zich mee te brengen.

mi
door mijngootje - Mar 4, 2015 om 20:23
6 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt bij je laptop een Windows licentie gekregen. Je kunt Windows dus opnieuw installeren, zonder meegeleverde software. Je kunt ook de overbodige software verwijderen: programma's verwijderen nieuwe laptop.