el
door elsvanheusden Jan 2, 2023 om 11:17
Computers & telefonie

Lees net over glasvezel die niet aangesloten wordt.

Ben al meer dan drie jaar bezig om glasvezel aan te laten sluiten door KPN. De kabel wordt door de meterkast getrokken naar boven. De buurman werkt niet mee. De woningbouwcorporatie doet hier niets mee. Conclusie: Ik sta letterlijk tegen een hoge muur.

2665 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 2, 2023 om 11:40
16851 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is buitengewoon merkwaardig omdat uw verhuurder hier wel aan mee zou moeten werken naar mijn mening. Nu heeft iedere woningbowcorporatie verplicht een Huurdersbelangenorganisatie die voor u in deze kan bemiddelen en is het dus zaak om het bestuur daarvan te benaderen. Al of niet statutair geregeld kunnen alle huurders lid zij maar het kan ook zo zijn dat u zich zelf dient aan te melden. U kunt iiok om advies vragen bij https://www.woonbond.nl/ met aantekening datr de meeste Huuredersbelangenorganisaties daar collectief zijn aangesloten voor haar leden. Ik kan u ook nog wijzen op: Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl.

Als gezegd, naar mijn mening zal men moeten meewerken en vooral ook omdat KPN het kopernet hgaat afsluiten. (Uw buurman zal dus ook moeten meewerken en kan m.i. daartoe worden gedwongen.

el
door elsvanheusden Jan 2, 2023 om 13:04
4 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Heremietkreeft, Heb net op de site van de woonbond gekeken. Kan geen mail zenden, moet ik eerst lid worden. Dit kost mij geld.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 2, 2023 om 14:01
16851 Antwoorden / 202 Vragen

Uw verhuurder heeft een HBO, benader die. En anders: juridischloket en ga na of u mogelijk ook schade leidt door het niet kunnen aansluiten waarvoor uw buurman dan wel degelijk verantwoordelijk is te stellen.   Naar mijn mening zal het indien het tot een procedure zou komen u in het gelijk worden gesteld. Daarbij is het ook nog zo dat naar mijn mening uw verhuurder ook nog een zorgplicht heeft. Doe bij het juridischloket navraag naar een advocaat die een eerste gesprek gratis wil doen. Een optie is bovendien ook nog: moet de aansluiting wel via de meterkast van de benedenbuurman?

Ik vraag dat omdat er bij mij ook sprake zou zijn van aansluiten van de bovenburen via de meterkast (idem als telefoonaansluiting) maar dat bleek niet zo te zijn. De aansluiting bij mij en bobenburen is gerealiseerd via buitenzijde (evenals de aanwezieg Ziggo aansluitng die ik niet benut).

Daarbij kan uw verhuurder m.i. ooik nog in gebreke blijven qua zorgplicht kunnen worden verweten, Belemmering in uw woongenot.

Herhaald, KPN stopt met leveren via koper. Mogelijk is uw Huurdersbelangenorganisatie voor u collectief lid bij de Woonbond. En ook herhaald, het hebben van een HBO is voor een corporatie verplicht.

ma
door manus59 - Jan 2, 2023 om 11:44
61 Antwoorden / 35 Vragen

Is het een flatwoning waardoor u te maken heb met boven-onderburen?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 2, 2023 om 12:30
2057 Antwoorden / Vragen

Als die kabel via het huis van de (onder)buurman moet denk ik dat u dat via de woningbouw wel kunt afdwingen maar als je eerst de woningbouw ook nog moet dwingen wordt het wel heel lastig. Als u die glasvezelkabel echt wil hebben zou ik een advocaat op de woningbouw afsturen.

rj
door rjw Jan 2, 2023 om 13:05
3262 Antwoorden / 5 Vragen

En dan volgende week zien we hier een klacht van de buurman over dat hij gedwongen wordt door de wbv om mensen in z'n huis toe te laten :-)

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 2, 2023 om 14:05
2057 Antwoorden / Vragen

Dat zou mooi zijn want dan heeft de woningbouw eindelijk zijn verantwoordelijkheid gepakt en de bewoner gedwongen om mee te werken.

rj
door rjw Jan 2, 2023 om 15:48
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Dat zeker, maar ik ben toch benieuwd hoe hier op zo'n vraag gereageerd gaat worden. Ik gok dat er best wel wat mensen zijn die vinden dat iemand gelijk heeft als hij/zij niemand toe laat in de woning.

gr
door gravin2 Jan 2, 2023 om 16:45
24 Antwoorden / Vragen

rjw, ik denk dat het toegang verschaffen verplicht is, staat meestal in huurcontract.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 2, 2023 om 19:54
2057 Antwoorden / Vragen

En afgezien van contracten, waar het waarschijnlijk wel in staat, wat voor een ongelooflijke aso ben je als je het even doortrekken van de kabel van je buurman tegenhoudt.

el
door elsvanheusden Jan 2, 2023 om 22:06
4 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn buurman valt dus zeker onder de aso's. Twee monteurs hebben 3 maal voor niets een afspraak met hem en met mij gemaakt. Toen ze aan mijn deur stonden, was die buurman gewoon niet thuis. Hij had wel gereageerd op die afspraak. Natuurlijk had ik de Woningbouw hiervan op de hoogte gesteld. Ook toen die woning daar onder vrij kwam. De Woningbouw wilde zeker niet meewerken.

el
door elsvanheusden - Jan 2, 2023 om 12:57
4 Antwoorden / 3 Vragen

Ik woon in een seniorenflat deze is 5 etages hoog. Mijn onderbuurman wil dus niet meewerken en daaronder is de woning van huurder gewisseld. Toen heb ik meerdere malen een briefje op de deur geplakt en in de brievenbus gedaan. Ik kwam een familielid tegen en die zei dat een kleindochter een uurtje er  zou  zijn, zodat de monteur binnen kon komen om de glasvezel door te trekken. Helaas, geen medewerking. Ook de woningbouw zei dat zij er niets aan kon doen. Advies om de opzichter erbij te laten, geen medewerking. Dus: nog steeds geen glasvezel.

va
door vanlotjegetikt - Jan 2, 2023 om 13:11
809 Antwoorden / Vragen

Tja, zolang er collectief niets geregeld wordt gaat er niets gebeuren.
En glasvezel wordt vanzelf wel een keer noodzakelijk. Dus maar even doorbijten.
En even voor de goede orde ik wil ook geen vreemden over de vloer omdat mijn buren iets willen waar ik als het niet werkt alleen maar overlast geeft omdat ik dan ook thuis moet zijn.

Franske1958
door Franske1958 - Jan 2, 2023 om 15:01
426 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is een lastig probleem, U wilt glasvezel en uw buren niet. Dan is het de vraag wie moet die aanleg gaan betalen.
Bij een normaal woonhuis beslist gelukkiog nog de bewoner en niet de verhuurder of die wel of niet aangesloten
wil gaan worden.  Daar is de aanleg nog erg simpel, namelijk 1 kabeltje door de voortuin boren en maar hopen dat
er niets verkeerds doorboort gaat worden, zoals een coaxkabel, rioolbuis etc.  In een flatgebouw is dat een heel ander
verhaal, namelijk een bundel kabels door het hele gebouw heen leggen. Dat kost vaak weken werk en wie gaat dat
betalen??   In ieder geval niet de huurder of eigenaar die geen behoefte heeft aan glasvezel. Er zijn namelijk meer dan
genoeg  mensen die gewoon tevreden zijn met hun coax provider, waar ook vast mee gebeld kan worden met nummerbehoud.
HIER  vind U een interessante discussie over dit onderwerp.   En  HIER vind U de uitleg waarom een benedenbuur hier
geen toestemming voor hoeft te geven.  Namelijk glasvezel is geen nutsvoorziening dus is er geen mogelijkheid om te
verplichten dat een andere bewoner hier ook aan mee doet.  Als ik in een appartement zou wonen dan zou ik op zijn zachts
gezegd ook helemaal niet blij zijn als mijn bovenburen glasvezel zouden willen en dat daardoor ik ook het risico ga lopen dat
ook mijn huur omhoog gaat door toedoen van mijn onderburen??  Nee dus.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 2, 2023 om 20:00
2057 Antwoorden / Vragen

Er is geen semantisch verschil tussen een telefoon kabel, een coax kabel en een glasvezel kabel. Als het één nutsvoorzieningen is, is de ander dat ook als de wetgever even wakker wordt of iemand het voorlegt aan de rechter. Verder heeft niemand het gehad over meebetalen  het ging enkel om even doorgang verlenen. Als je daar niet aan meewerkt ben je gewoon een aso.

gerbera
door gerbera Jan 2, 2023 om 21:40
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Zie niet in waarom de huur omhoog zou gaan als de buur glasvezel wil hebben. Voor uw duidelijkheid het gaat er dus om dat er één kabeltje door zijn meterkast naar boven gaat. Bij glasvezel krijgt iedere woning een eigen kabeltje van ong. 1,5 cm dik dus de buur hoeft niet deel te nemen doch slechts toestemming te geven dat er een kabeltje naar boven gaat.

el
door elsvanheusden Jan 2, 2023 om 22:11
4 Antwoorden / 3 Vragen

Gerbera weet nu precies hoe het in elkaar steekt. 1e De huur gaat zeker niet omhoog! 2e Het gaat inderdaad maar om een kabeltje van ong. 1,5 cm.

justmeagain
door justmeagain Jan 3, 2023 om 00:39
623 Antwoorden / 8 Vragen

Nou nou, weken werkt om een bundel glas te trekken. Bij mijn dochter die in een wat ouder appartementencomplex woont hebben ze 56 woningen aangesloten op 4 dagen tijd met 3 monteurs.

gj
door gjtm - Jan 2, 2023 om 18:39
15 Antwoorden / Vragen

Misschien is het 'ladderrecht' iets om na te kijken.

Op grond van artikel 5:56 van het Burgerlijk Wetboek hebt u het recht om zo nodig gebruik te maken van een ander perceel.

Artikel 5: 56 BW

Wanneer het voor het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van een onroerende zaak noodzakelijk is van een andere onroerende zaak tijdelijk gebruik te maken, is de eigenaar van deze zaak gehouden dit na behoorlijke kennisgeving en tegen schadeloosstelling toe te staan, tenzij er voor deze eigenaar gewichtige redenen bestaan dit gebruik te weigeren of tot een later tijdstip te doen uitstellen.

Maar eerst met de onderburman overleggen wat nou precies zijn bezwaren zijn en kijken of je deze weg kunt nemen, heeft waarschijnlijk meer kans van slagen. Desnoods een briefje van 100 euro toeschuiven, dan zijn bezwaren vaak snel weg.

justmeagain
door justmeagain Jan 3, 2023 om 00:41
623 Antwoorden / 8 Vragen

Volgens mij gaat dit recht om de buitenkant van het perceel om bijvoorbeeld te verven of onderhoud te plegen. Niet om in een woni6glas aan te leggen.

1paul
door 1paul - Jan 3, 2023 om 07:43
3149 Antwoorden / 0 Vragen

kijk huurkontrakt na hierin zal staan dat de buurman wel mee moet werken doet ie dit niet kunt u dit via de rechter afdwingen!