ed
door edwinlamers Dec 14, 2005 om 19:56
Computers & telefonie

Legaal muziek downloaden bij Free Record Shop

Soms heb ik het gevoel een van de weinigen te zijn die legaal muziek download, echter mijn ervaringen hiermee zijn niet al te best. Bij mijn eerste poging, ruim een jaar geleden ging het al meteen mis. Na netjes betaald te hebben via Minitix kreeg ik niet meer dan een blanco site, zonder iets te kunnen downloaden. Een tweede poging (met nogmaals hetzelfde bedrag betaald te hebben!!) wederom niets. E-mails richting de FRS werden nooit beantwoord.

Een tijdje later weer opnieuw geprobeerd, en het ging goed! Ik zal die eerste keer dus waarschijnlijk zelf wel iets fout gedaan hebben, maar wat er mis ging, geen idee.

Nu gisteren wederom geprobeerd een nummer te downloaden. Alles ging goed...dacht ik. Het nummer stond netjes op mijn computer, alleen bij het afspelen bleek ik toch nog een security certificate nodig te hebben, wat ik (u raad het al) alleen maar kon krijgen door NOG een keer hetzelfde bedrag te betalen. Reeds een klacht verstuurd naar de FRS maar ik ben bang weer niks van ze te horen.

Het gaat allemaal om bedragen van 1 á 2 euro, maar de muziekindustrie is zo aan het klagen over illegaal downloaden. Ik moet zeggen dat het illegaal downloaden toch echt stukken toegankelijker is. Daarbij kan ik een legale download ook niet eens afspelen op mijn MP3 speler. Ik begrijp gewoon niet meer waarom alles zo moeilijk gemaakt wordt.

Concreet, wat kan ik als consument nog doen als bij het legaal downloaden er iets mis gaat. Als ik helemaal niets ontvang, of alleen iets ontvang waarna ik nogmaals moet betalen om het te kunnen beluisteren. Is hier enige regelgeving van toepassing?

1769 11 Rapporteer

freya
door freya - Dec 14, 2005 om 22:33
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo edwinlamers,

Als je de muziek die je wilt hebben via internet kunt vinden en kunt downloaden is dat niet illegaal. Het enige dat illegaal is, is het beschikbaar stellen van muziekbestanden op je PC zodat anderen dat kunnen downloaden. (Zoals dat dus het geval is met programma's als KaZaa en aanverwanten) Veel mensen denken dat downloaden van muziek illegaal is, dat is het dus niet.

Nu loop ik natuurlijk het risico dat er hier weer een discussie losbarst, maar het is niet anders.

m.vr.gr. Freya

ed
door edwinlamers - Dec 14, 2005 om 23:00
2 Antwoorden / 1 Vragen

Point taken, maar dit is niet waar ik met mijn verhaal naar toe wilde. Laat ik het nuanceren. Daar waar ik het over 'legaal' downloaden heb, bedoel ik 'betaald downloaden', daar waar ik het over 'illegaal' downloaden heb, bedoel ik onbetaald downloaden via de welbekende kanalen. Misschien was het beter geweest om te spreken over het downloaden van legale aanbieders vs. illegale aanbieders.

Ik hoop dat bij deze de strekking van mijn verhaal duidelijk is. Ik hoop dat de discussie zich ook daar op toe zal spitsen. Mijn excuses voor de onduidelijkheid.

Edwin.

freya
door freya - Dec 14, 2005 om 23:30
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Edwin, je verhaal is duidelijk. En je hebt gelijk als je zegt: Waarom nog betalen als de ondersteuning zo beroerd is. De 'betaalde' markt draait op deze manier zichzelf de nek om. Freya

redfloor
door redfloor - Dec 14, 2005 om 23:49
166 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zelf heb niet zoveel problemen met illegaal downloaden. Iedereen roept wel dat het zielig is voor de muzikanten, maar die ontvangen slechts een procent of 5 van een aangekochte cd. Het is pas echt zieleig voor de platenmaatschappij, want die kan fluiten naar zijn 95%. Zielig voor de platenmaatschappijen he?;)

ed
door edwinlamers - Dec 15, 2005 om 18:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

Eigenlijk heb ik 2 concrete vragen:

1. Zijn er meer mensen bij wie het (betaald) downloaden bij legale aanbieders vaker mis loopt?

2. Heb je als consument zijnde ergens recht op, als het gedownloade produkt om wat voor reden dan ook niet voldoet aan de verwachtingen (ik mijn geval kreeg ik het product niet, of moest nogmaals betalen om gebruik te kunnen maken van het produkt).

dirck
door dirck - Dec 15, 2005 om 18:55
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Ik download al jaren bij  Allofmp3

Is spotgoedkoop en je kan zelf kiezen in wat voor formaat en bitrate je
de muziek wilt hebben, je kan ze zelfs in de originele cd-kwaliteit
downloaden.

kenvr
door kenvr - Apr 24, 2006 om 22:40
4 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,
Fijn dat er nog mensen zijn die ook LEGAAL muziek willen kopen
op het internet. Na lang zoeken heb ik 2 goedkope sites gevonden.
Je moet wel een kredietkaart hebben om credits te kopen, maar
het is echt betrouwbaar (ik spreek uit ervaring).

www.musicmp3.ru
www.mp3search.ru

Supergoedkoop, maar helaas kan je de lokale muziek van hier niet vinden op deze sites. De bovenste is de goedkoopste.

user123
door user123 - Apr 24, 2006 om 23:18
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Een russische site betrouwbaar ?

Geef dan gewoon de creditcard gegevens aan Google.

user123
door user123 - Apr 24, 2006 om 23:20
1346 Antwoorden / 3 Vragen

En om in de woorden van een gewaardeerde collega te spreken : oud MP3tje

movieman
door movieman - Apr 24, 2006 om 23:50
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Als ik mijn eerlijke mening mag geven dan kunt u beter CD's kopen bij de Media Markt of Bol.com. U heeft dan CD-kwaliteit voor bijna dezelfde prijs en geen waardeloos MP3-geluid. Vele malen goedkoper dan de Free Record Shop (die mijns inziens de prijzen van CD's en DVD's kunstmatig asociaal hoog houdt). Mijn ervaring is ook dat CD's en DVD's van de FRS meestal vol krassen en vingerafdrukken zitten. Medewerkers gaan mijns inziens slordig om met dat spul. U kunt ook legaal on line CD's in Engeland bestellen. Deze zijn wederom goedkoper dan in Nederland.

Even terzijde: ik vind dat de kwaliteit van CD's tegenwoordig uitermate slecht is. Het maakt niet uit of je nu een CD van Celine Dion of Madonna koopt, ze klinken allemaal vervormd. Ik kan u wel gaan uitleggen waardoor dit veroorzaakt wordt, maar dat is een lang ingewikkeld en oninteressant technisch verhaal.

Het downloaden van muziek en films voor privé-gebruik is NIET strafbaar in Nederland. Er is enkele jaren geleden door o.a. Philips een regeling getroffen met de BUMA/STEMRA die inhoudt dat er op iedere lege CDR/DVDR auteursrechten worden betaald, vandaar. Voor software en games gelden andere wetten, als u deze (illegaal) download is dit WEL strafbaar.

Groetjes. ;-)