an
door anneke janssens Mar 22, 2016 om 20:52
Computers & telefonie

M'n laptop is door criminelen gecrypt en versleuteld,wat kan ik daar aan doen

Via een email hebben criminelen de data op m'n laptop versleuteld nu kan ik alleen via hun(chantage)links het "weer" in orde krijgen,waarschijnlijk voor een hoop geld...wie weet een oplossing

11996 21 Rapporteer

zw
door zwaardvis - Mar 22, 2016 om 20:57
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Op Google op zoek naar een te downloaden DVD met rescue sofware. U bent vast niet de enige. Maar dan moet u wel een exacte beschrijving van het chantage scherm geven zodat u de juiste vindt en in de praktijk reeds bij iemand gewerkt heeft. En nooit betalen. Het zijn criminelen. Waarom zouden die zich aan een belofte houden en uw PC weer ontsleutelen? Het zijn toch criminelen?

marita5
door marita5 - Mar 22, 2016 om 21:44
11514 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Anneke Janssens ,

Lees u deze informatie eens door van fraudedeskhelp in ieder geval niet betalen .

https://www.fraudehelpdesk.nl/zoeken/antwoord/?antwoord_id=270&zoekopdracht=mijn+computer+is+versleuteld+wat+nu+

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 22, 2016 om 23:20
3449 Antwoorden / 25 Vragen

De criminelen kunnen uw computer niet via email gijzelen. U dient deze mail te openen en dan moet u op een linkje klikken. Of soms een bijlage openen.
Eigenlijk heeft u uw eigen computer gegijzeld.
Los daarvan ga ik er vanuit dat u een verstandig mens bent en dus back-up bestanden heeft.
Een schone installatie is verreweg de beste oplossing. Windows opnieuw erop en uw bestanden terugzetten is een paar uurtjes werk maar wel de meest veilige optie.
Diewilik

aurora1
door aurora1 - Mar 22, 2016 om 23:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bekijk het filmpje van de Consumentenbond met instructies hier: https://www.youtube.com/watch?v=n0hlvsEK250

Zie reactie @zwaardvis,
En lees dan eens hier over HitmanPro Kickstart: http://www.surfright.nl/nl/kickstart

ph
door philip36 - Mar 22, 2016 om 23:58
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Wat is er versleuteld, foto's en persoonlijke data?
Vreemd dat u zegt  "waarschijnlijk voor een hoop geld" .
Meestal krijg je een melding te zien dat je een x bedrag moet betalen om het weer te kunnen herstellen.

Als u de bestanden weer hersteld wilt hebben is het maar betalen met kans dat ze niets meer laten horen want die lui zijn natuurlijk niet erg betrouwbaar.

Anders de hele harde schijf formatteren en alles opnieuw installeren.

Wanneer u geen herstelDVD's heeft kunt u ook proberen om de laptop terug te zetten naar fabrieksinstelling.
Bij het starten van de laptop wordt op het scherm getoond met welke toetscombinatie u de fabrieksherstel kunt starten.

Lees ook eens

http://computertotaal.nl/apps-software/windows-herinstalleren-schone-lei-na-crash-of-infectie-63745

wv
door wvenend - Mar 23, 2016 om 12:02
38 Antwoorden / 6 Vragen

Dat tl. nummer invullen bij google ,dus gewoon 088.......... en zoeken of bij Bing,dan weet je wie het zijn?

vr1944
door vr1944 - Mar 23, 2016 om 12:30
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Als het om het Locky virus gaat en je bestanden  versleuteld zijn met een 128 bits AES sleutel
kun je deze bestanden niet meer openen zonder een gekochte sleutel.Red de bestanden
die nog niet versleuteld zijn en beschouwde versleutelde bestanden maar als verloren.
Zelf heb ik mijn PC opnieuw geinstalleerd.Het draaien van rescue software etc heeft geen enkele zin
in dit geval de bestanden blijven ten alle tide versleuteld.Ik neem aan dat je de virus inmiddel opgespoord hebt.

zw
door zwaardvis Mar 23, 2016 om 13:22
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Vraagje, ik heb geen ervaring met deze vorm: als bestanden versleuteld worden met zo'n AES sleutel, dan is dat toch niet binnen 2 seconden gebeurd of wel? Mij lijkt dat een proces van tientallen minuten of wellicht uren te zijn, dat moet toch opvallen dan?

vr1944
door vr1944 Mar 23, 2016 om 15:49
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Na het klikken op het e-mail bestandje gaat het in een razend tempo. Bij mij waren er voor ik het in de gaten en binnen 10 minuten tijd meer dan 100.000 bestanden versleuteld en heb ik 35 gb aan versleutelde media en foto bestanden weg moeten gooien . Alle genoemde oplossingen die hier in het forum genoemd worden zijn in dit geval zinloos. Je kunt in dit geval  je PC gewoon gebruiken.De versleutelde bestanden  kan je niet meer openen.Daar heb je dus die sleutel voor nodig. Helaas geeft TS geen reactie op de vraag of het Locky is

vr1944
door vr1944 Mar 23, 2016 om 15:53
1210 Antwoorden / 5 Vragen

i

re
door rene3d - Mar 23, 2016 om 12:38
9 Antwoorden / 19 Vragen

Nooit betalen
Nooit ingaan op hun voorsdtellen, het probleem wodt dan alleeen maar erger.

Oplossing 1
Ga vooraf zeker info ophalen bij de waarschuwingsdient.nl
https://www.ncsc.nl/

Wellicht dat zij een oplossing kunnen aanreiken.

Oplossing 2

Opstarten in de veilige mode.
Daarna terug zetten naar de standaard fabrieksinstellingen. ( werkt ook vootr tablets ) succes

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 23, 2016 om 14:00
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@rene3D. Deze criminele versleuteling is niet op te lossen door in veilige modus herstel uit te voeren.  Helaas.
Mvg Diewilik

hdubois
door hdubois - Mar 23, 2016 om 14:43
15 Antwoorden / 8 Vragen

Systeemherstel een dag terug zetten

diumenge
door diumenge Mar 23, 2016 om 18:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ha ha ha ha, geweldige oplossing dit!

go
door goofert - Mar 23, 2016 om 14:54
16 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Anneke, Goede antivirus software (regelmatig updaten) beschermd ook tegen ransomware, en voorkomt dit soort toestanden. Belangrijk is om te weten
met welk virus je PC is geinfecteerd. Dit kan je doen door je PC op te starten vanaf een USB stick of CD/DVD met recente antivirus software. Bijvoorbeeld (gratis) Rescue CD of HitmanPro-Kickstart. Je kan ook proberen de PC in Safemode + Network op te starten vanaf: http://www.surfright.nl/nl/downloads/ en HitmanPro-Kickstart uit te voeren. Als blijkt dat je PC is besmet met Cryptowall of een variant daarvan, dan ben je de Sjaak. Deze ransomware, encrypt de bestanden op je PC. De eerder genoemde software kan dan alleen het virus verwijderen. Maar de sleutel om de versleutelde bestanden terug te zetten is niet bekend, dus deze kunnen niet meer worden hersteld. Zover ik weet is er een virus variant (Teslacrypt) waarbij het wel mogelijk is om de bestanden te herstellen, hiervoor is een gratis tool beschikbaar zie https://www.security.nl/posting/426482/Gratis+tool+geeft+ransomware-slachtoffers+bestanden+terug , dit werkt alleen als de Masterkey zich (nog) op de PC bevind (ik heb verder geen idee hoe dit werkt). Als je alleen het virus hebt verwijdert, en je PC toch niet boot, kan je proberen om een system restore te doen. Anders de harddisk van je computer aan een andere PC koppelen, en kijken wat er nog te redden valt. Misschien heb je mazzel en is er sprake van een lockout virus en is er van encryptie helemaal geen sprake, de eerder genoemde antivirus software zou dit moeten oplossen.

Snap je hier niets van ? Haal er iemand bij die ervaring heeft op dit gebied. Betaal in ieder geval niets aan die criminelen, grote kans dat ze je na betaling gewoon laten barsten. Succes !

we
door weethet - Mar 23, 2016 om 15:37
107 Antwoorden / 2 Vragen

Hierom moet je altijd een gedeelde harddisk partitie aanmaken nl.  1 voor windows (25-50GB) de rest voor je data (incl programma's).

costnix
door costnix Mar 24, 2016 om 12:38
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat helpt niet tegen ransomware.

vr1944
door vr1944 - Mar 23, 2016 om 16:02
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Na het klikken op het e-mail bestandje gaat het in een razend tempo. Bij mij waren er voor ik het in de gaten en binnen 10 minuten tijd meer dan 100.000 bestanden versleuteld en heb ik 35 gb aan versleutelde media en foto bestanden weg moeten gooien<br /> . Alle genoemde oplossingen die hier in het forum genoemd worden zijn in dit geval zinloos. Je kunt in dit geval  je PC gewoon gebruiken.De versleutelde bestanden  kan je niet meer openen.Daar heb je dus die sleutel voor nodig. Helaas geeft TS geen reactie op de vraag of het Locky

re
door red1 - Mar 23, 2016 om 16:16
329 Antwoorden / 1 Vragen

Met windows 10 een volledige reset doen .

reflecs
door reflecs - Mar 23, 2016 om 16:46
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Niet een oplossing, maar wel iets om in de gaten te houden om in de toekomst een besmetting te voorkomen.
Malwarebytes is bezig met "anti-ransomware", nu nog beta:https://forums.malwarebytes.org/forum/172-malwarebytes-anti-ransomware-beta/

Wat info over Locky, dat vr1944 vermeldt:
http://www.nationaalcomputerforum.nl/showthread.php?t=127618

ph
door philip36 - Mar 23, 2016 om 16:53
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Heb op politie.nl artikel gevonden over ransomware.
In dat artikel een link naar een Kasperski site waar voor Cryptoware 'Cryptovault' een database staat met sleutels voor het ontsleutelen van besmette computers.
Als een sleutel uit de database bruikbaar is ontsleutelt het Kasperski programma automatisch de bestanden.
Geen idee of het allemaal wel betrouwbaar is.

https://www.politie.nl/themas/ransomware.html

haarp
door haarp - Mar 23, 2016 om 17:48
514 Antwoorden / 62 Vragen

Heel simpel Haal je harde schijf uit je laptob en sluit deze aan op een andere computer. Scan de harde schijf met je antivirus of malware en de infectie is verwijderd.

ph
door philip36 Mar 23, 2016 om 18:00
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Zou het niet aanraden.
Zijn de persoonlijke bestanden op de andere computer ook meteen versleuteld.

diumenge
door diumenge Mar 23, 2016 om 18:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat wordt dan laptobben...

vr1944
door vr1944 Mar 24, 2016 om 10:58
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Zinloos .Het virus is simpel te verwijderen.Een dergelijke versleuteling kun je zelf ook op je bestanden plaatsen en heeft dus verder niets met het
virus te maken.

aurora1
door aurora1 - Mar 23, 2016 om 18:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De vraagsteller stond gisteren al op niet actief ontdekte ik nadat ik mijn reactie geplaatst had....

go
door goofert - Mar 24, 2016 om 12:42
16 Antwoorden / 1 Vragen

Anneke, Kasperksy heeft een database met veelgebruikte sleutels en een gratis tool waarmee je misschien je bestanden kunt decrypten, zie link:

https://noransom.kaspersky.com/?ClickID=byv1vlv1nyfqg6lydyynknmddzvunsueegdg

ra
door raw - Mar 24, 2016 om 16:49
23 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Anneke,

Wat een ramp zeg!
Er zijn misschien 2 mogelijkheden:
1. Systeen herstel, bij Windows 8 Pc-Instellingen kiezen of
2. Kale Windows helemaal opnieuw installeren.
Hopelijk heb je een Backup gemaakt voor keuze 2,
want bij keuze 1 worden een hoop bestanden behouden.
Heb e.e.a. voor elkaar dan heb ik het volgende advies:
Installeer de TorBrowser met plug-in VirusTotal en je surft veel
veiliger op internet! site:www.torproject.org.

Ik wens zo veel sterkte,
Raw

audb
door audb - Mar 25, 2016 om 11:24
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Helaas staat hier nergens te lezen om wat voor randsom trojan het gaat daarom is het ook moelijk om te helpen maar met een beetje geluk kan je op deze website hulp vinden.
http://www.bleepingcomputer.com/
Even zoeken op de site en mocht je de oplossing niet vinden dan kan je altijd aan de webmaster vragen.