Simon18
door Simon18 May 10, 2022 om 05:34
Computers & telefonie

Mag een huiseigenaar je verplichten tot kiezen internet provider

Ik woon sinds kort in een vrije sector woning waar alleen een aansluiting is van een internetprovider waar ik niet bij geabonneerd ben. Hiervoor zal een kabel getrokken moeten worden. Die zijn er wel, maar is afgeknipt. Ik wil om diverse redenen (onder andere niet weer een nieuw contract aansluiten) niet overstappen. Kan de verhuurder verplichten tot overstap wanneer het niet in de huur is inbegrepen?

2257 9 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - May 10, 2022 om 07:47
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Waarschijnlijk wel, uw huidige internetprovider zal dan het internet werkend moeten maken maar overleg eens met uw huisbaas.

1paul
door 1paul - May 10, 2022 om 08:12
3156 Antwoorden / 0 Vragen

als de verhuurder de kabel heeft afgeknipd meld u dit bij de netwerkbeheerder, deze zal hem herstellen en de kosten hiervan verhalen op de verhuurder als dit nog mogelijk is.

heeft u een andere provider dan meld dit euvel daar! deze kunnen dan de netwerkbeheerder inschakelen.

panter22
door panter22 - May 10, 2022 om 08:43
6599 Antwoorden / Vragen

Welke kabel is afgeknipt? Die van Ziggo of KPN?
Ik neem aan bij KPN.
Waar is de kabel afgeknipt. In de meterkast bij het Israpunt?
Of heb je glasvezel nodig en is er in de woning geen glasvezel aangelegd?
Vragen zul je moeten bij KPN. Een aansluiting zal mogelijk zijn, maar het is de vraag wie dat moet betalen. De huurder of verhuurder.
Wat staat er in je huurcontract over de aansluiting.
De verhuurder kan je niet dwingen gebruik te maken van de aansluiting die in de woning zit.
Maar je als je een andere aansluiting wilt, dan zul je zelf moeten uitzoeken hoe het bij jou in de woning geregeld is en wie dat moet betalen. Dus contact opnemen met KPN.

pe
door peterbee - May 10, 2022 om 08:44
58 Antwoorden / 5 Vragen

Hoezo verplicht hij jou dat?

als jij zelf graag KPN wil, betaal jij zelf de aansluitkosten.

Als jij zelf Ziggo wil, betaal jij dezelfde aansluitkosten.

Als jij zelf Delta glasvezel wil, betaal jij zelf de aansluitkosten

daar verandert een afgeknipte kabel niets aan

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 10, 2022 om 09:38
16865 Antwoorden / 202 Vragen

Is er in uw woning dan geen 'gewone'telefoonaansluiting?

Als ditect antwoord op uw vraa, indien dit niet in uw huurovereenkomst staat mocht afknippen niet tenzij de internetprovider dat heeft gedaan. Indien u glasvezel bedolelt, dan kunt u due helaas dan zelf op uw kosten laten aansluiten tenzij er een kabelaar in uw buurt is bijv KPN die dat in uw buurt gratis doet.

Edoch herhaald, is er geen gewone telefoonlijn via welke u internet kunt krijgen. De meeste providers werken via een KPN lijn. En de KPN lijn is eigendom van KPN.

Een verhuurder, soms bij apparemetscompexen het geval kan een en ander wel un de huurovereenkomst hebben geregeld maar dat is zoals ik het begrijp bij u niet het geval.

Zie evt ook - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl
- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

Gr
door Grunn1 - May 10, 2022 om 09:40
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De huiseigenaar verplicht je tot niks.
Je wil zelf een keuze hebben/maken en zal zelf moeten opdraaien voor de aansluiting.
Dat een kabel lijkt afgeknipt te zijn zegt niks want als men ergens nieuwe aansluitingen aanlegt maar een bewoner wil deze niet dan wordt vaak tot de woning de aansluiting gemaakt en afgeknipt/afgedopt of tot de erfgrens.

Ook zijn er veel wijken, dorpen of steden waar bepaalde aanbieders zelfs niet eens een aansluiting aanbieden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 10, 2022 om 10:05
16865 Antwoorden / 202 Vragen

Re: is de kabel echt bij u afgeknipt of is de aansluiting afgesloten? Afknippen zou buitenshuis moeten gebeuren (of in een kruipruimte) en dan meteen met verwijderen van de aansluiting/contactdoos. Indien afgenknipt zal de provider dat dan zelf hebben gedaan omdat u geen abonnement wenst maar het blijft onduidelijk omdat er dan kosten zouden zijn indien de kabel hersteld zou moeten worden als een nieuwe huurder wel een aansluiting wenst van die provider.

me
door mein33 - May 10, 2022 om 11:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Er is een werkende aansluiting en daar zult u het mee moeten doen.
U kunt de verhuurder niet dwingen om naast de reeds bestaande aansluiting een Ziggo of glasvezelaansluiting aan te leggen.
Wilt u een andere aansluiting dan de huidige, dan zult u zelf de aanlegkosten daarvan moeten betalen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 10, 2022 om 11:41
2069 Antwoorden / Vragen

De verhuurder verplicht je tot niets. Als je een andere aansluiting wil of wil herstellen is dat tussen jou en de provider.