zw
door zwaardvis May 3, 2016 om 00:28
Computers & telefonie

MicroSD kaart niet herkend

Ik heb een probleem met een Sandisk 16GB, Class10 MicroSDHC kaartje in mijn smartphone.

Als ik deze in een draaiende (staat dus AAN) telefoon stop, wordt hij direct herkend en is gewoon bruikbaar.

Maar als ik dan de telefoon helemaal opnieuw opstart (als hij dus stroomloos is gemaakt) dan wordt hij daarna niet meer herkend, en schakelt de telefoon over naar Intern geheugen als standaard opslaglocatie. De enige manier om deze SD kaart weer te laten herkennen is verwijderen en opnieuw invoegen.

Ik heb ook een 16GB Class4 en een 4GB Class10 (andere merken, eerder B-merken) en die blijven gewoon werken en herkend worden nadat de telefoon vanuit een stroomloze toestand is herstart. Alleen deze 16GB Class10 vertoont het beschreven effect waardoor hij praktisch onbruikbaar is.

In een SD-Adapter aangesloten op een PC wordt de probleemgevende MicroSDHC gewoon herkend binnen 2 seconden, net als de andere 2 kaartjes. Het ding is dus niet kapot of zo. Hij doet het gewoon, alleen niet in een vers aangezette smartphone.

Ik heb al een aantal keren opnieuw geformatteerd, zowel op de PC als op de telefoon zelf: Geen verandering.

Vraag: Wat kan hier aan de hand zijn? Komt dit bekend voor? Zou het op te lossen zijn?

78420 17 Rapporteer

gsm
door gsm - May 3, 2016 om 09:57
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De beste oplossing is een andere SD kaart gebruiken, die wel normaal functioneert.
En verder...
Je kunt alle contacten eens controleren of schoonmaken, zowel van de kaart als van de batterij als die verwijderbaar is. Raak de contacten nooit aan met je vingers. Contacten in de sleuf voor de SD kaart kun je voorzichtig proberen schoon te maken met een in schoonmaakmiddel (bijv. alcohol) gedrenkt stukje karton. De batterij (laten) testen is ook nog een mogelijkheid, omdat de batterij bij het aanzetten zwaarder belast wordt dan tijdens normaal gebruik. Het kan zijn dat de batterij tijdens het opstarten net onvoldoende spanning aflevert voor die specifieke SD-kaart in de telefoon.

zw
door zwaardvis May 3, 2016 om 12:20
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Uiteraard is een andere kaart gebruiken de ultieme oplossing. Dat moet dan maar. Maar een andere (kaart/pc/telefoon enz.) gebruiken is natuurlijk het antwoord waarmee je alle vragen op dit forum kunt beantwoorden ;-)

Dat van dat batterij vermogen, ja lijkt een goede. Ik heb geprobeerd met bluetooth en wifi uit, helderheid scherm helemaal naar 0, geluiden uit en tegelijkertijd aan de adapter zodat het voldoende stroom of spanning beschikbaar zou moeten zijn: Maakt geen verschil. Bovendien zou je verwachten dat het een industriestandaard is met vast omschreven specificaties. Maar het zou natuurlijk een productiefout kunnen zijn. Daarom zijn ze misschien voor een luttelbedrag in de weekaanbieding van Action te koop. Je verwacht dat echter niet van een A-merk als Sandisk. Of het zou namaak moeten zijn...

gsm
door gsm May 4, 2016 om 21:16
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ook elektronica van een A-merk vertoont wel eens gebreken. In principe moet je een vervangend exemplaar kunnen krijgen:
https://www.sandisk.nl/about/legal/warranty/warranty-table en: http://kb.sandisk.com/app/rmaform

Po
door Pomeon - May 3, 2016 om 11:08
16 Antwoorden / Vragen

Om welk type telefoon gaat het?

zw
door zwaardvis May 3, 2016 om 12:21
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Huawei Y300 van 3 jaar oud. Toentertijd een 16GB Class4 gekocht die het prima deed, maar ja Class10 is toch 2x zo snel dus geprobeerd te vervangen. Toen was het een prima toestel, maar anderhalf jaar later installeerde de firma Google automatisch allerlei play-apps die je niet meer kon verwijderen en ook nooit gebruikt, waardoor het toestel eigenlijk te langzaam en te beperkt werd. Vrij Ram nog maar 100 MB of zo.

Po
door Pomeon May 3, 2016 om 21:10
16 Antwoorden / Vragen

Nou, ik heb veel gezocht, maar ik zou echt niet weten waar het probleem zit. Er zijn wel meer Huawei-gebruikers die er last van hebben, maar ik heb nergens echt een duidelijke oplossing gevonden. Ik weet ook niet welke software er op je telefoon staat en met Huawei heb ik sowieso geen ervaring.

Formatteer je FAT32 of iets anders? (zoals; exFAT, ext4, ntfs)

Als je de microSD-kaart in je telefoon doet en de telefoon dmv USB op je computer aansluit, dan zou je telefoon zichtbaar moeten worden bij 'Computer' (waar ook je [C:] te zien is). Het kan zijn dat je hiervoor wel je telefoon ge-unlocked moet hebben (dus de eventuele toegangscode invoeren) en dat de telefoonmode niet in 'Charging' staat, maar in 'File Transfer MTP'.
Nou, als de data van je telefoon zichtbaar wordt op de computer, kan je die folder dan openen? Is dan ook de data van de microSD te zien, of herkent de computer de microSD ook niet als die in je telefoon zit?

Is het doel van deze SD-kaart trouwens dat je straks een aantal app's van het interne geheugen naar de microSD kan verplaatsen? Want dat wil ook nog wel eens voor problemen zorgen, las ik.

Nog even over die app's die Google Play zelfstandig heeft geinstalleerd; bedoel je daarmee app's zoals Google Play Games, Google Fit, Google Talk Back, etc.? Het is namelijk zo dat deze app's wel te verwijderen zijn wanneer je de telefoon root. Daarmee krijgen je de volledige toegang tot je telefoon en kan je dus ook app's verwijderen die onnodig geheugen verspillen.

reflecs
door reflecs May 8, 2016 om 17:19
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@zwaardvis, Wat betreft de apps die u niet gebruikt; is het niet mogelijk om die uit te schakelen? Voorbeeld: https://www.androidplanet.nl/tips/apps-definitief-uitschakelen-in-android-4-0-ice-cream-sandwich/ .Het kan zijn dat er eerst een melding komt dat de standaardversie wordt teruggezet en hij pas daarna kan worden uitgeschakeld. Bij mij is het overigens Systeembeheer > Applicatiebeheer. Bij u zijn de termen misschien anders.

aurora1
door aurora1 - May 3, 2016 om 12:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u het kaartje pas gekocht heeft dan kunt u ermee terug naar de verkoper. Bij de Action doen ze in de regel niet zo moeilijk.
U krijgt dan geld terug of u krijgt een ander kaartje.

zw
door zwaardvis May 3, 2016 om 12:29
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Weet ik, maar eigenljk is hij niet kapot. Geen idee hoe die in modernere spartphones reageert. Misschien probleemloos. Bovendien gaat het me niet om het geld, maar om het technische aspect. Komt dit vaak voor? Hebben meerdere merken/kaartjes/GB's dit verschijnsel? Bestaat de kans dat ik 10 merken moet uit proberen van de combinatie 16GB/Cl10 voordat ik een goede vind?

sjjoppy
door sjjoppy - May 3, 2016 om 12:30
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Zwaardvis,

Een lezer van sd-kaart.nl stuurde een email in met een (mogelijke) oplossing:Ook ik had problemen met het plaatsen van een sd-kaartje: steeds gaf het apparaat aan dat het kaartje er niet in zat, ondanks ik het elders geformatteerd had en ook een ander kaartje heb uitgeprobeerd. Ik kreeg het vermoeden dat er mogelijk geen of onvoldoende contact was tussen kaartje en mobiel en heb een zeer dun stukje hard plastic op het kaartje gelegd, waarna ik de batterij terug plaatste. Dit met positief resultaat.

Link:http://www.sd-kaart.nl/veel-problemen-met-sd-kaart-in-de-samsung-s3/

zw
door zwaardvis - May 3, 2016 om 13:19
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Dank voor uw suggesties. Helaas zonder resultaat: schoonmaken, nog steviger inserten/aandrukken dbv dun karton het baat allemaal niet.
De eerst keer wordt hij herkend maar bij iedere tweede sessie niet meer. Kan dus ook niets met de contacten te maken hebben, dan zou die de eerste keer ook niet herkend worden.
En de enige manier om het weer te laten herkennen, er is geen menu optie daarvoor, is achterkant openen, sd kaart uit- en indoen.

akkerdistel
door akkerdistel - May 3, 2016 om 13:58
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Klinkt heel erg als 'n bug in Android.

zw
door zwaardvis May 3, 2016 om 14:13
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Maar mijn 2 andere kaarten werken wel prima. 16GB/Cl4 en 4GB/Cl10. De combo 16GB/Cl10 niet.

dokun
door dokun May 6, 2016 om 13:59
152 Antwoorden / 0 Vragen

Waar basseert u dat op....?

Lijkt mij toch echt eerder een fout van de SD kaart. Er worden erg veel valse merk SD kaarten aangeboden en goedkoop verkocht. Die geven na korte tijd vaak al erg veel problemen o.a. dat de telefoon (of andere device)  de SD kaartjes niet (meer)  herkend. Het zal eerder zo iets zijn dan een bug in Android...

gsm
door gsm - May 3, 2016 om 14:20
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Nog een mogelijkheid:
Statische ontladingen kunnen degradatie van zowel de SD kaart als de telefoon tot gevolg hebben.
In eerste instantie merk je nog niets, maar als je wat vaker statisch geladen een kaartje in een apparaat stopt, dan kan het uiteindelijk goed misgaan.
Je hoeft de statische ontlading zelf ook helemaal niet te voelen, terwijl toch de elektronica hierdoor wel wordt beschadigd.

Ik heb meegemaakt dat een laptop uitviel bij het aansluiten van een telefoon op de USB poort van die laptop.
Het moederbord van de laptop bleek naderhand onherstelbaar opgeblazen.

zw
door zwaardvis - May 3, 2016 om 14:29
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Misschien komt het wel meer voor zonder dat men het merkt:
Ik heb geen ervaring met andere smartphones dan de mijne. Die heeft een optie: Snel opstarten AAN/UIT. Iedereen zet die natuurlijk op AAN. Dan treedt het genoemde probleem ook niet op.  Wellicht heeft uw telefoon ook zo'n optie. Zet hem dan eens UIT.

Snel opstarten is eigenlijk een soort slaapstand. Dan blijft hij een klein beetje stroom gebruiken als men de telefoon uit zet. De batterij gaat dus veel sneller leeg. De laatste tijd zet ik daarom Snel opstarten UIT. Dan gebruikt hij geen stroom als hij uit staat. Soms heb ik deze telefoon dagenlang uit staan en dan verliest de batterij geen stroom of vermogen.
Maar met de optie Snel opstarten UIT treedt nu dit probleem met alleen deze SD kaart op.

Ma
door Mat Matheij - May 4, 2016 om 22:38
986 Antwoorden / 3 Vragen

Afhankelijk van het type telefoon is het in het algemeen zo dat de (micro) SD eerst softwarematig moet worden geïnstalleerd alvorens deze wordt herkend. Bij de meeste toptelefoons is deze alleen intern te plaatsen dus niet tijdens gebruik. Bij een pc worden kaarten en usb drives vaak door interne software herkend. U heeft mogelijk een Huawei waarbij de SD extern ingebracht wordt. Bij het daar geldende protocol kan het zijn dat de SD kaart als flashdrive wordt gezien bij het installeren in de 'aan' stand maar niet als intern geheugen wordt gezien zonder dat deze als interne schijf eerst wordt aangemeld. Mvrgr.

zw
door zwaardvis - May 4, 2016 om 23:09
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Er zijn diverse (micro) SD kaarten: SD, SDHC, SDHC UHS-I en SDHC UHS-II
De oudere kaarten die prima werkten waren van het type SDHC class 4 resp. 10.
De probleemkaart is een UHS-I.  (Ultra High Speed)  wel voorzien van een Class10 logo, maar toch sneller dan Class10.

De telefoon van 3 jaar oud zal wel ontworpen zijn voor SDHC t/m Class10. Maar niet voor UHS.

Sandisk zegt wel: "Er is geen compatibiliteitsprobleem tussen een UHS geheugen kaart en een niet UHS apparaat.", maar dat is er dus wel.
De compatibiliteit blijkt niet 100% te zijn. Ik denk dat bij het opstarten, als de "randapparatuur" herkend moet worden, de kaart te snel reageert voor de telefoon. Die luistert dus te laat en denkt dat er geen kaart aanwezig is. Maar het blijft vreemd dat dat alleen bij een tweede sessie gebeurt. De eerste sessie na inserten (Telefoon AAN of UIT niet van belang) wordt hij wel herkend.

Let dus bij de aanschaf van kaartjes dat deze niet te snel zijn voor uw appaaraat. Er kunnen onverwachte problemen optreden. Maar wie weet dat van te voren?

http://kb-nl.sandisk.com/app/answers/detail/a_id/1717/~/sd%2Fsdhc%2Fsdxc-specificaties-en-compatibiliteit

gsm
door gsm May 5, 2016 om 10:24
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het hoort natuurlijk allemaal wel goed te werken, zelfs op een telefoon van 3 jaar oud. UHS is alleen maar een andere manier van snelheid specificeren ten opzichte van de Class aanduiding. SDHC is de manier waarop de kaart werkt. Interessant zou zijn om te weten of een zelfde andere Sandisk kaart het wel goed doet. In het verleden waren er ook wel soortgelijke problemen met geheugen modules in PC's. Sommige types en merken werkten wel en andere niet.
Het kan een compatibiliteitsprobleem zijn, dat veroorzaakt wordt door de telefoon of door de kaart en het kan degradatie zijn door beschadigingen die optreden bij statische ontladingen. Minstens een van beide voldoet niet aan de specificaties, is beschadigd of is eigenlijk gewoon defect.

zw
door zwaardvis - May 4, 2016 om 23:36
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Grappig is dat hij wel als geschikt kaartje ook wordt gepresenteerd door andere verkopers:
https://www.gsmpunt.nl/accessoires/huawei/ascend-y300/geheugenkaarten/

sjjoppy
door sjjoppy - May 5, 2016 om 08:09
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien hebt u hier nog iets aan, gelezen op een T- Mobile forum.

Hou er wel rekening mee dat je eigenlijk alleen een SD kaart moet plaatsen als het toestel helemaal uitgeschakeld is. Bij de Y300 is dat gemakkelijk want je kunt tijdens het plaatsen even de accu verwijderen. Vaak gaat een SD kaart spontaan kapot als je hem plaatst wanneer een toestel aanstaat.

De Huawei Y300 zou met alle gebruikelijk SD kaarten tot en met 32Gb prima om moeten kunnen gaan.

@Ikkey,

Als je de kaart in de T-Mobile shop gekocht heb laat hem dan daar eens door een medewerker plaatsen.... dan kan men ngelijk eventueel een andere kaart proberen en indien het niet werkt het toestel laten repareren. Somige vage SD kaarten kunnen wel eens problemen geven maar die merken worden niet in de T-Mobile shops verkocht.

zw
door zwaardvis May 5, 2016 om 09:57
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Het doet er niet toe of de kaart geplaatst wordt in AAN-stand of UIT-stand met of zonder batterij. Het effect is steeds hetzelfde: van 0 naar 1 kaart gaat goed, blijven van 1 naar 1 kaart gaat fout als de telefoon opnieuw opstart.

si
door silver5 - May 6, 2016 om 14:12
39 Antwoorden / 17 Vragen

Zet de bestanden van de SD kaart op uw PC, stop hen in uw telefoon als deze uit staat en via instellingen, beveiliging de SD kaart opnieuw installeren. (eerst veilig verwijderen eruit halen telefoon uit en weer aan opnieuw erin stoppen) óf hij herkent dan de SD kaart al vanzelf en u kunt uw oude bestanden via uw computer terug zetten

zw
door zwaardvis May 6, 2016 om 15:28
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Het betreft een nieuwe kaart die alleen de eerste keer herkend wordt. Niet meer nadat de telefoon uit en aan is gezet. Dan doet de mobiel alsof er geen kaart meer inzit. Een 8GB van hetzelfde UHS-1 exemplaar op een andere telefoon van hetzelfde type wordt wel op de normale manier (en dat is altijd) herkend...

Enige andere aan die telefoon is dat die een oudere kernel versie heeft dan de mijne.

Ma
door Mat Matheij - May 6, 2016 om 23:20
986 Antwoorden / 3 Vragen

@zwaardvis Kort en goed SD is gewoon SD inderdaad is er een verschil in de schrijf/leessnelheid alsook de acceptatie van enige kaart door uw telefoon. SDHC enzo staan voor boven of onder 32 GB (SDXC) de rest is echt kolder. 'Contacten schoonmaken' en 'stukje plastic' schrijf dan niets. Informeer bij uw fabrikaat telefoon welke kaarten ondersteund worden en welke niet. Class10 is voor video minimaal vereist. SANDDISK is de uitvinder van de SD kaart. U heeft geeneens de snelste. Zie aldus niet in dat deze niet zou worden geaccepteerd door uw telefoon. Ook de grootte kan geen issue zijn. Nogmaals info bij uw telefoonproducent. Zelf in bezit van Samsung S5. Maar ook de nieuwste generatie fotocamera's maken gebruik van de snelste UHS II kaarten. Daarnaast en dat stelde ik al wordt een kaart in Android in principe niet auto herkend. Mvrgr.

diumenge
door diumenge May 7, 2016 om 10:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen
diumenge
door diumenge May 7, 2016 om 10:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

SANDDISK is een van de uitvinders van de SD kaart.

FTFY.

Ma
door Mat Matheij May 7, 2016 om 15:53
986 Antwoorden / 3 Vragen

SD staat naar ik meen voor SanDisk. Zelfs mijn voorspellende tekst geeft dat aan. Behalve SanDisk wordt ook Lexar aanbevolen naar ik meen tevens zetelend in Californie USA. Beiden worden ook in de videowereld/profotografie als beste gewaardeerd. Zoals eerder gesteld kan ook ik niet beoordelen of een telefoon de snellere kaarten ondersteund. Mvrgr

diumenge
door diumenge May 7, 2016 om 16:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

SD staat voor Secure Digital.

Ma
door Mat Matheij May 7, 2016 om 18:28
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor uw gewaardeerde antwoord neemt niet weg dat o.m. SanDisk aan de wieg stond. Mvrgr.

diumenge
door diumenge May 7, 2016 om 19:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat klopt ja.

John1313
door John1313 - May 7, 2016 om 09:55
34 Antwoorden / 1 Vragen

Als een andere Sandisk 16GB, Class10 MicroSDHC ook niet wil dan zou ik onderzoeken of het inderdaad het type kaart is dat problemen veroorzaakt (SD, SDHC, SDXC) of de wijze van formateren.

Is het alleen dit ene exemplaar dan niet moeilijk doen, weggooien of omruilen en probleem is opgelost.

Ma
door Mat Matheij May 7, 2016 om 18:31
986 Antwoorden / 3 Vragen

De kaart wordt (h)erkend door willekeurig welke pc. Daar is niets mis mee. Zoals gezegd kan de telefoon de schrijf/leestijden aan of niet. Met de kaart lijkt in het geheel niets mis. Mvrgr.

zw
door zwaardvis May 7, 2016 om 18:50
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Kaart wordt gewoon herkend en werkt prima. Alleen niet meer herkend nadat de telefoon uit is geweest terwijl de kaart er in blijft zitten..... Een 8 GB variant van hetzelfde merk/type werkt probleemloos op dezelfde telefoon van een bekende.

Ma
door Mat Matheij - May 7, 2016 om 18:51
986 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer het gaat om een Huawei Y300 zou ik ernstig overwegen om geen geld uit te geven aan SD kaarten maar een andere telefoon. Android zit nu op 6. Algemeen bekend is in overleg met bv. Consumentenbond dat een Android Phone minimaal 16 GB Intern geheugen behoeft om een (geavanceerdere)  versie van Android te downloaden alsmede de meest gebruikte apps. Tip schaf een S5 Neo aan wordt naar Android 6 geüpgraded 16 GB intern. En 128 extern. Kost bij Belsimpel ca. 150€ bij abonnement van bv. Ben. Geen reclame. Zeer tevreden over mijn S5 waarschijnlijk een van de beste telefoons ooit. USB 3 uitgang. Quadcore snapdragon beter dan menig pc. Spatwaterdicht verder ga ik niet. Uw telefoon is helaas out of date. Daarom werkt helaas mogelijk niets meer.

audb
door audb - May 9, 2016 om 11:20
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ik weet niet waar dit kaartje vandaan komt maar er zijn veel namaak sandisk sd kaartjes in omloop.

Maar het beste is om het kaartje eens te controlleren met dit programma http://www.hdtune.com/files/hdtune_255.exe
Of kijk hier https://www.youtube.com/watch?v=uencT8VZ43s eens dan snap je misschien ook wat ik bedoel.
Zelf koop ik liever geen `top merk` kaartje omdat die in de meeste gevallen helemaal niet zo snel zijn sterker nog, Adata is een merk die bij velen niet bekend in de oren klinkt maar wel als zeer goed uit de test van hardware.info is gekomen.

Gemiddeld is deze te koop voor ongeveer 12 euro en een 16 gb voor rond de 10 euro http://nl.hardware.info/product/180077/adata-microsdhc-premier-uhs-i-32gb

En een sandisk is op ebay en aliexpres al voor enkele euros´s te vinden maar dat is dan mogelijk wel een namaak die je hier tegen prijzen vind die net zo hoog zijn als een echte.

Op aliexpres is wel zo dat als je een valse hebt gekregen dat je groot kans hebt om je geld terug te krijgen.

Maar ook zijn ook daar kaartjes te vinden van een merk die hier zeer zeldzaam te koop zijn maar wel van uitstekende kwaliteit zijn van het merk Mixza welke ik zonder enige problemen in zowel  mijn camera als me HD film camera gebruik.

zw
door zwaardvis May 9, 2016 om 13:58
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Deze waren vorige week in de aanbieding bij de Action. Dat is toch geen schimmige internet webshop zoals jij er noemt.
Dat het mogelijk fake was had ik zelf ook al geopperd, en enkele filmpjes op YT gezien. Ik schrok eigenlijk dat het zo'n wijd verbreid fenomeen is. Maar ik heb geen enkele indicatie dat het zo is. Alles ziet er echt uit, goede kleuren, goede teksten, enz.
En behalve het niet herkennen bij een tweede start van de telefoon, functioneert het kaartje prima in de geheugenkaart slot of via een USB adapter. Ook HD tune vindt een constante prestatie en alleen maar groene blokjes in de error scan.
Als dit namaak is, dan hebben ze het toch wel erg knap gedaan.
Dat ik het geld terug kan krijgen, daar gaat het mij niet om. Het gaat mij om de technische vraag: Een verder perfect kaartje wordt alleen bij de eerste start herkend, maar niet bij een tweede start. Hoe kan dat, terwijl de telefoon met andere kaartjes geen problemen heeft.