JL
door JLND91 Jan 9, 2020 om 14:50
Computers & telefonie

Misbruik google play via facebook

Vanochtend toen ik wakker werd had ik zes smsberichten van Tele 2 met de volgende boodschap:
"Je aankoop in de Google Play Store is gelukt. De kosten hiervan (€....) staan op je volgende Tele2 factuur. Meer info vind je in je mailbox. We houden contact, Tele 2".

Ik heb de smsberichten ontvangen tussen 03.34 en 05.00 uur. Het gaat in totaal om een bedrag van ruim €42,-.
Ik lag te slapen en heb deze bestellingen zelf niet gedaan. De aankopen zijn ook niet te traceren in de play store bij 'mijn aankopen en abonnementen'. Ook heb ik geen bevestigingsmail van aankopen ontvangen, zoals vermeld staat in de SMS.

Vervolgens heb ik in Mijn Tele 2 gekeken of ik kon zien welke aankopen het betreft. Dit was niet in te zien, alleen het bedrag werd vermeld. Toen heb ik contact opgenomen met Tele2. Het verhaal uitgelegd en nagevraagd welke aankopen gedaan zijn. Dat konden zij mij niet vertellen, zij konden mij alleen vertellen dat de aankopen via Games op Facebook waren gedaan. Dit is erg vreemd, want ik heb geen facebook account. In het verleden wel gehad, maar het betreffende mobiele nummer is nooit gekoppeld geweest aan een Facebook account. Tele2 gaf aan dat zij verder geen info konden geven over welke aankopen het betreft en dat ik maar contact op moet nemen met Google om mijn geld terug te vragen. Dit kan echter alleen voor aankopen die je kan terug vinden in de Play Store. De aankopen waar de smsberichten over gaan, zijn voor mij niet terug te vinden. Niet in mijn mailbox en niet in de google play app. Ik heb dus geen poot om op te staan. Ben uiteraard niet van plan om de rekening te betalen, aangezien ik deze aankopen niet gedaan heb.

Ik heb de politie gebeld om aangifte te doen. Zij adviseerde mij de aangifte niet te doen, omdat het hier gaat om niet te traceren aankopen die tele 2 bij mij in rekening brengt. Volgens hen ben ik geen partij in deze en moet Tele2 zelf maar aangifte doen om te achterhalen waar de aankopen vandaan komen..

Is er iemand die iets vergelijkbaars heeft meegemaakt en mij advies kan geven? Ik hoor het graag!

3453 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2020 om 14:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar naar de geschillen commissie.

Donuts
door Donuts - Jan 9, 2020 om 15:12
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, nooit meegemaakt. Geef wel het advies om aankopen te betalen via Tele2 factuur zo snel mogelijk te blokkeren in de Tele2 account.

Misschien heeft u wat aan deze informatie https://support.google.com/googleplay/answer/2479637?hl=nl

Th
door Thijs124 - Jan 9, 2020 om 15:26
294 Antwoorden / Vragen

Het advies van graspollen zorgt ervoor dat binnen twee weken je abonnement wordt afgesloten en binnen drie weken de rekening naar Bos Incasso gaat. Heel slecht advies.

Donuts
door Donuts Jan 9, 2020 om 15:59
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Volkomen nonsens wat je schrijft.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 9, 2020 om 15:41
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Heel duidelijk bezwaar maken bij Tele2, schriftelijk en aangetekend, zie onderstaande adresgegevens: heel duidelijk aangeven dat er iets niet goed gaat resp. dat herhalen. Doe een melding bij www.consuwijzer.nl   en geeft dat ook aan in uw klachtgesprek met Tele2. Indien Tele2 de aankoop ongewenst/onverhoopt in rekening brengt, dan stornereren.

Het is merkwaardig dat men bij de politie uw aangifte niet opneemt en daar tegen kunt u ook bezwaar maken, zie : http://slachtoffers-eerst.nl/politie-weigert-aangifte-op-nemen-nu/  Correctie: Tele2 heeft wel een adres en dan is het zinvol om schriftelijk de klacht daar in te dienen en dat aangetekend te verzenden zie:
http://www.zoekenvindalles.nl/leveranciers/Tele2-Hoofdkantoor-Contact-en-Telefoonnummer/21661   (Dit is aangepast omdat ik eerst aangaf dat men geen huisadres heeft)

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2020 om 16:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tele2 heeft ook een forum. Misschien daar uw klacht ook neerzetten?

JL
door JLND91 - Jan 9, 2020 om 16:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik ga in ieder geval een klacht indienen bij Tele 2 en doe daar zoveel mogelijk bewijs bij, screenshot van aankopen in Google Play, waar de aankopen waar ik vannacht over gesmst ben dus niet bij staan. En ook de mails dat mijn facebook account verwijderd is. Heb opnieuw contact gehad met de politie met het verzoek de aangifte alsnog op te nemen, dus ook dat loopt.
Ik vind het wel een vreemde situatie, heb zoiets nog nooit meegemaakt en ook geen flauw benul hoe dit kan gebeuren. Ondertussen heb ik al mijn wachtwoorden gewijzigd en de optie tot betaling via Tele2 in mijn Play account stop gezet.

mo
door mof - Jan 10, 2020 om 13:19
3620 Antwoorden / 3 Vragen

Tele 2 brengt de zaken bij u in rekening dus tele 2 moet aantonen dat dat terecht is.
als zij dat niet doen moet u de kosten bij tele 2 terugvorderen.

justmeagain
door justmeagain Jan 10, 2020 om 23:44
623 Antwoorden / 8 Vragen

Tele2 brengt niets in rekening, dat doet Google via Tele2

Donuts
door Donuts - Jan 10, 2020 om 15:07
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Verstandig dat je betalingen via je Tele2 account hebt geblokkeerd. Hoe lang geleden heb je je Facebook account verwijderd? Dit account is namelijk nog een tijdje niet definitief verwijderd.

https://nl-nl.facebook.com/help/224562897555674?helpref=related

Als het minder dan dertig dagen is geleden dat je je account hebt verwijderd, kun je de verwijdering van je account annuleren. Na dertig dagen worden je account en al je gegevens permanent verwijderd en kun je je gegevens niet meer terughalen.
Het kan tot maximaal negentig dagen duren vanaf de start van het verwijderproces voordat alle dingen die je hebt geplaatst, zijn verwijderd. Terwijl we deze gegevens verwijderen, zijn deze niet toegankelijk voor andere Facebook-gebruikers.
Kopieën van je gegevens kunnen na de negentig dagen achterblijven in de back-upopslag die we gebruiken om gegevens terug te halen in geval van een ramp, softwarefout of een ander geval van gegevensverlies. We kunnen je gegevens ook behouden voor zaken als juridische problemen, schendingen van voorwaarden of pogingen om schade te voorkomen. Meer informatie over ons gegevensbeleid.

br
door bruin175 - Jan 10, 2020 om 16:25
3 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je naar de domeinnaam van de afzender gekeken ?Krijg nl regelmatig van deze berichten met de meest vreemde domeinnamen ,is spam ,niets mee doen dan

Be
door Bern V - Jan 26, 2020 om 11:52
1 Antwoorden / Vragen

Hai,

ik heb hetzelfde meegemaakt in september. Mijn mobiele provider is T-Mobile. Het betrof de mobiele factuur van mijn zoontje van 12: 10 aankopen in totaal voor 260 euro voor een spelletje. Ik ben er al maanden mee bezig. Eerst ging ik mee in de lijn van T-Mobile dat mijn zoontje misschien iets stiekems gedaan had. Achteraf best schadelijk. Ik heb zelf veel onderzoek gedaan en ben ook bij de politie geweest. Het klopt niet, maar wat er is gebeurd blijft onduidelijk. Wij zijn een Apple familie en mijn zoontje heeft een I phone. Dan kun je alleen aankopen doen via de Apple id. Het is technisch niet mogelijk om iets te kopen via Google Play. Het bleek echter dat deze optie' aankopen doen via je telefoonfactuur' wel gewoon standaard open staat. Er is door iemand anders waarschijnlijk vanaf een afstand aangegeven dat deze wilde betalen via z'n telefoon factuur. En diegene heeft dit nummer opgegeven. Diegene had wat controle gegevens nodig. hoe diegene die heeft verkregen blijft ongewis. Inmiddels crediteert T-Mobile het bedrag, maar eigenlijk nemen zij geen verantwoordelijkheid voor aankopen via derden waarvoor zij de 'lijn' openzetten. Echter ik heb geen toestemming gegeven om dit te doen: de lijn openzetten. Het zal waarschijnlijk ergens in de kleine lettertjes van het contract staan dat je tekent als je een abonnement neemt. En het is feitelijk niet mogelijk deze betaal optie permanent uit te zetten. Je doet dit met schuifjes in je eigen My T-Mobile omgeving maar dit lijkt me ook te hacken. Google neemt helemaal geen verantwoordelijkheid voor deze situatie. Na eindelijk alle gevend van T-Mobile gekregen te hebben zeggen ze dat ze misbruik in de toekomst gaan voorkomen maar geven vanwege privacy niet de gegevens door van de aankoop. Terwijl het telefoonnummer feitelijk op mijn naam staat. Het kost veel negatieve energie om je gelijk te krijgen bij 2 grote bedrijven. Kansloos. ik had graag nog een schadevergoeding gekregen. De ware toedracht achterhaald en een excuses. Er rest mij echter nog steeds een gevoel dat ik gestuit ben op een 'lek' dat met alle macht wordt gemaskeerd.. Een heel goed onderwerp voor Kassa. Ook hoe mobiele telefoon aanbieders omgaan met minder jarige gebruikers. Ze geven de meerderjarige ouders de verantwoordelijkheid maar het is een zeer complex product en als aanbieder moet je ook alles doen om de feitelijke gebruikers te beschermen vind ik. In de toekomst wordt de e-Sim kaart ingevoerd en die is nog fraude gevoeliger. Prepaid voor minderjarigen wordt dan weer de enige optie maar dat is best gebruiksonvriendelijk. En het sluit niet uit dat deze vorm van diefstal dus iedereen overkomen die wel een abonnement heeft!

diumenge
door diumenge Jan 26, 2020 om 11:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Goede kans dat diegene dichterbij zit dan je denkt. Schandalig dat dat kan inderdaad.

"Er is door iemand anders waarschijnlijk vanaf een afstand aangegeven dat deze wilde betalen via z'n telefoon factuur. En diegene heeft dit nummer opgegeven. Diegene had wat controle gegevens nodig. hoe diegene die heeft verkregen blijft ongewis. "