homersimpson
door homersimpson Oct 21, 2003 om 20:20
Computers & telefonie

MS Word XP layout probleem

Ik werk aan een instructie (veel tekst en screendumbs) in MS Word XP (2002), nu heb ik een probleem dat als ik het document op een andere computer open in een andere Word de layout veranderd (afbeeldingen verschuiven en de bladspiegel verspringt). De page setup is verder wel hetzelfde. Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen en voorkomen kan worden?

2543 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is een bekend probleem waar ik zelf ook wel tegenaan gelopen ben. Wat in elk geval helpt, is de plaatjes in een tekstvak te plaatsen. Je kunt dan dat vak op een vaste plaats in het document zetten. Het tekstvak kun je eventueel converteren naar een frame. (Rechter knop op plaatje, 'tekstvak opmaken' -> converteren naar frame. Op die manier kun je precies aangeven hoe de tekst rond het plaatje moet doorlopen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik zou doen als je dat Word document wilt bekijken op een andere computer, om het weg te saven in een ouder formaat. Dus bijvoorbeeld als een Word 2000 document. Ik denk dat die Word verzie op die andere computer ouder is. En dan is de kans groot dat nieuwere verzies niet compatible zijn met de oudere, maar andersom wel.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je het wegsaved als RTF bestand inplaats can een Doc bestand, dan gebeurt er het volgende: Hiermee slaat u alle opmaak op. Opmaak wordt geconverteerd naar instructies die andere programma's, inclusief compatibele Microsoft-programma's, kunnen lezen en interpreteren.
-Dus de opmaak van Word XP blijft dan behouden volgens mij!

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

De oplossing van het probleem is veel lastiger dan het in eerste instantie lijkt. Het probleem wordt namelijk veroorzaakt door de geinstalleerde printer. Bij de opmaak van het document word door Word rekening gehouden met de standaardprinter die aangesloten staat op de PC. Een mogelijke oplossing is om vooraf geen standaardprinter aan te geven, of de standaardprinter te zetten op winfax.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Microsoft Office Word 2002 beschikt over diverse functies die het u eenvoudiger maken documenten te delen met mensen die andere versies van Word gebruiken.
Maak het voor anderen gemakkelijk om uw documenten te openen.
werkwijze:
U kunt deze procedure uitvoeren als er een document is geopend in Word.
Klik op Opties in het menu Extra en klik vervolgens op het tabblad Opslaan.
Schakel het selectievakje Functies uitschakelen die zijn geïntroduceerd na in en klik vervolgens op Microsoft Word 97.
Wanneer u een document opslaat dat items bevat die moeten worden geconverteerd, wordt er een lijst weergegeven met de functies die worden geconverteerd, zodat het document in eerdere versies kan worden gebruikt.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb nu een artikel gevonden op office help site waarin dit probleem omschreven wordt. Zal het hieronder plaatsen anders wordt het hellemaal zo onoverzichtelijk. Kan ook geen directe link geven want dat werkt niet hellaas. Winfax zou inderdaad misschien ook een optie kunnen zijn, alleen standaard zit dat niet meer in windows XP. Het gaat vooral om de letter types die je gebruikt volgens hun.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan maar ff doorverwijzen.
http://office.microsoft.com/home/default.aspx
Boven aan de pagina kan je een zoek opdracht doen. Vul daar in:
Informatie over het behouden van het oorspronkelijke uiterlijk van een document.
Als je dat gedaan hebt en zoekt dan staat dit artikel als 1ste. Daarin staat precies hoe je dit probleem kan oplossen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alvast bedankt voor de tips! Ik ga het een en ander morgen op de andere computer (Word 2000) uitproberen. Ik laat nog weten of het lukt!
Gr. H.S.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Opslaan als .rtf was niet helemaal perfect, uiteindelijk was het snelste om de layout op een andere computer te maken. In ieder geval bedankt, ben veel over het probleem te weten gekomen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

e.e.a. kan ook te maken hebben met het lettertype dat je in het bestand gebruikt. Dit is weer gerelateerd aan de printer (zoals eerder genoemd):

Als je een lettertype gebruikt dat op het andere systeem niet aanwezig is, probeert het systeem het te vervangen door een ander, wel op dat systeem aanwezig lettertype.
Verder kan een printer met een zogenaamde vervangingstabel voor lettertypen werken. Ook hierdoor kunnen verschillen in layout ontstaan.
Een (oude) truuk voor dit soort problemen was het insluiten van het lettertype in het document.