la
door laniwati May 10, 2005 om 21:15
Computers & telefonie

Na (her)plaatsing RAM geheugen geen werkende computer

Als onderdeel van een netwerk wilde ik mijn oude Athlon computer, een Fujitsu Siemens, model type Xpert MM, weer in gebruik nemen. In deze computer had ik al eens RAM-geheugen bijgeplaatst (alle drie beschikbare sleuven bezet met 3 x 128 mB), hetgeen probleemloos werkte.

Aangezien ik nog beschikte over een RAM geheugen van 256 mB uit een mogelijk nog oudere Pentium 3 computer getracht een SDRAM geheugen van 128 mB te vervangen door genoemd exemplaar. Hierbij uiteraard gelet op het formaat (=DIMM) en MHz-waarde (=133). Dit is echter mislukt, gezien het feit dat de computer bij het opstarten een lange pieptoon te horen gaf, die om de drie seconden werd herhaald.

Derhalve het RAM geheugen weer teruggebracht naar de oude situatie van 3 x 128 Mb, doch ook dit heeft de goede werking van de computer niet kunnen herstellen: een lange pieptoon wordt om de drie seconden herhaald.

Op het scherm van de inmiddels eveneens vervangen monitor (thans een 15” Scaleo C15-2 van Fujitsu Siemens) kunnen geen foutgegevens worden ontdekt, aangezien dit TFT-scherm zichzelf na een waarschuwing in de slaapstand zet.

Gecontroleerd op losgeraakte verbindingen e.d. en bij deze controle tot de ontdekking gekomen dat de CMOS-batterij leeg was. Deze vervangen, doch ook dit heeft geen soelaas gegeven.

Wat kan ik nu nog doen om de computer opnieuw aan de praat te krijgen?

Bvd

HJM

1142 6 Rapporteer

user123
door user123 - May 10, 2005 om 21:29
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Afhankelijk van het  bios kunt u uit onderstaande tabel aflezen waar u de oplossing moet zoeken :

copy/paste:

Audible beep error indicators:
IBM BIOS

One Short Beep - Normal POST system OK
Two Short Beeps - POST error, see screen for error code
No Beeps - Power, Power Supply Loose Card or Short
Continuous Beep - Power, Power Supply Loose Card or Short
Repeating Short Beep - Power, Power Supply Loose Card or Short
One Long and One Short Beep - System Board
One Long and Two Short Beeps - Video (Mono/CGA Display Circuitry)
One Long and Three Short Beeps - Video (EGA) Display Circuitry
Three Long Beeps - Keyboard Card Error
One Beep, Blank or Incorrect Display - Video Display Circuitry

AMI BIOS

One Short Beep - DRAM Refresh Failure
Two Short Beeps - Parity Circuit Failure
Three Short Beeps - Base 64k RAM Failure
Four Short Beeps - System Timer Failure
Five Short Beeps - Processor Failure
Six Short Beeps - Keyboard Controller Error
Seven Short Beeps - Virtual Mode Exception Error
Eight Short Beeps - Display Memory Failure
Nine Short Beeps - ROM BIOS Checksum Failure
One Long and Three Short Beeps - Base/Extended Memory Failure
One Long and Eight Short Beeps - Display/Retrace Test Failure

user123
door user123 - May 10, 2005 om 21:30
1346 Antwoorden / 3 Vragen

en omdat mijn antwoord anders te lang wordt deel 2 :

Award BIOS

One Long and Two Short Beeps - Video Error
Two Short Beeps - Any Non-Fatal Error
One Short Beep - No Error During POST

Award BIOS 286, 386, and 486

One Long and Three Short Beeps - Keyboard Controller Error

Phoenix BIOS

One, One & Three Beeps Failure - CMOS Read/Write
One, One & Four Beeps - ROM BIOS Checksum Failure
One, Two & One Beep - Programmable Interval Timer Failure
One, Two & Two Beeps - DMA Initialization Failure
One, Two & Three Beeps - DMA Page Register Read/Write Failure
One, Three & One Beep - RAM Refresh Verification Error
One, Three & Three Beeps - First 64K RAM Chip/Data Line Failure
One, Four & Two Beeps - Parity Failure First 64K RAM
One, Four & Three Beeps - Fail-Safe Timer Feature (EISA Only)
One, Four & Four Beeps - Software NMI Port Failure (EISA Only)
Two, One & One through
Two, One & Four;
Two, Two & One through
Two, Two & Four;
Two, Three & One through
Two, Three & Four;
Two, Four & One through
Two, Four & Four - First 64K RAM Chip/Data Line Failure

user123
door user123 - May 10, 2005 om 21:31
1346 Antwoorden / 3 Vragen

En deel 2 was ook nog te lang, dus hier is deel 3 :

Three, One & One Beep - Slave DMA Register Test Failure
Three, One & Two Beeps - Master DMA Register Test Failure
Three, One & Three Beeps - Master Interrupt Mask Register Failure
Three, One & Four Beeps - Slave Interrupt Mask Register Failure
Three, Two & Four Beeps - Keyboard Controller Failure
Three, Three & Four Beeps - Screen Memory Failure
Three, Four & Two Beeps - Screen Retrace Failure
Four, Two & One Beep - Timer Tick Failure
Four, Two & Two Beeps - Shutdown Failure
Four, Two & Three Beeps - Gate A20 Failure
Four, Two & Four Beeps - Unexpected Interrupt in Protected Mode
Four, Three & One Beep - RAM Test of Memory Above 64 Failed
Four, Three & Two Beeps - Programmable Interval Timer, Channel 2 Test Failure
Four, Three & Four Beeps - Realtime Clock Test Failure
Four, Four & One Beep - Serial Port Test Failure
Four, Four & Two Beeps - Parallel Port Test Failure
Four, Four & Three Beeps - Math Co-processor Test Failure

user123
door user123 - May 10, 2005 om 21:36
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb laatst nog een tip gelezen dat het verwijderen van de (lege) batterij het systeem weer kan laten starten.

Daarbij: 90% van de gevallen worden dit soort problemen veroorzaakt door slechte contacten of losgeraakte kabels. Ook als u er 100% van bent overtuigd dat alles goed zit: nogmaals controleren.

hoffie1965
door hoffie1965 - May 10, 2005 om 22:15
126 Antwoorden / 0 Vragen

probeer je pc weer eens te starten nadat je op 1 na alle geheugenbankjes eruit hebt gehaald.

Vooral als de geheugenbankjes van verschillende merken zijn kan dit je probleem oplossen.

Indien hij het daarna wel weer goed doet kan je de andere geheugenbankjes weer toevoegen

da
door daedalus - May 30, 2005 om 23:32
6 Antwoorden / 1 Vragen

Soortgelijk iets hier. Het werkte bij mij nadat ik wat geheugen van sleuven had gewisseld. Echter heb ik ook gevallen gehoord waarin het geheugen echt de hele pc naar de knoppen had geholpen, door het er net niet insteken, of iets dergelijks. Pas op! ;)