do
door dolfina Oct 19, 2005 om 17:00
Computers & telefonie

Nieuw xp opzetten

Hoi allemaal, ik heb vorige week een vraagje gesteld over het niet kunnen openen van mijn bestanden maar jullie oplossingen hebben helaas niet geholpen vandaar deze vraag.

ik heb deze pc 2e hands gekregen en er staat nu xp pro op (helaas zonder cd erbij). nu vraag ik mij af of ik de xp home cd van een vriendin erop kan zetten.  Zoja, hoe doe ik dat dan? moet de xp pro er eerst af? of kan ik het overschrijven? en kan ik dat als beheerder doen of kan iemand mij vertellen hoe ik als admin erin kom?

ik heb op deze site gezocht naar vergelijkbare problemen en begrijp dat ik misschien wel moet formatteren maar ik heb geen idee hoe het moet.

Als laatste wil ik dan ook graag weten of het zomaar kan dat ik de (legale) cd van mijn vriendin ook op mijn pc gebruik? kan die op 2 verschillende pcs werken??

alvast bedankt,

groetjes wilma

286 4 Rapporteer

freya
door freya - Oct 19, 2005 om 17:20
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo dolfina,

Om maar meteen met je laatste vraag te beginnen: nee, dat mag niet. Je vriendin heeft destijds een PC gekocht met een licensie voor die PC. Die mag ze dus niet zomaar aan jou geven om óók te gebruiken. Wat je huidige installatie (XP-pro) betreft hoeft het geen probleem te zijn dat je er géén CD-rom bij hebt gekregen. Zelf heb ik indertijd ook een PC gekocht mét XP-home maar zonder CD. Alle 'ingepakte' installatiebestanden staan bij mij in de map c:\windows\i386. Veel leveranciers van PC's doen dat op die manier. Kijk dus eens op je harde schijf of er bij jou óók niet zo'n map bestaat. Het betreft dan een map met héél veel bestanden (bij mij méér dan 5000), waarbij de namen van de bestanden eindigen op een '_' (underscore). dus bv. win.in_ enz. Als die map bestaat is een nieuwe installatie dus helemaal niet nodig.

m.vr.gr. Freya

ve
door veelzijdig - Oct 20, 2005 om 13:38
5 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet aan te raden de cd van je vriendin te gebruiken, en het is ook niet slim van je vriendin om haar cd aan jou beschikbaar te stellen.

A. Waarschijnlijk zal de productcode niet worden geaccepteerd op jou computer.

B. Is dat wel het geval dan kan het zo zijn dat wanner jou vriendin windows wil herinstalleren zij tegen een weigering van de productcode aanloopt, dus niet doen.

Waarschijnlijk zal er op de gebruikte pc geen map staan voor herinstallatie van XP, ik denk dat je echt een cd versie moet zien te vinden om een en ander voor elkaar te krijgen.

Hoe installeer je Windows opnieuw ? dat is voor de doorsnee gebruiker nog geen gesneden koek, als eerste moet je er voor zorgen dat je computer kan opstarten vanaf cd-rom, standaard staat ingesteld dat je de computer kunt starten vanaf diskette, deze wijziging moet je doorvoeren in de bios van je computer, helaas schrikken de meeste gebruikers zich al wezenloos als ze het woord bios horen, dat is ook wel begrijpelijk omdat als je niet goed weet wat bepaalde instellingen betekenen er heel veel fout kan gaan.

Denk toch als je echt niet weet hoe je een herinstallatie moet uitvoeren hier toch maar beter niet aan kunt beginnen.

Ik weet niet of je iemand in je kennisenkring hebt die het eventueel voor je kan doen.

Ik wil het ook wel voor je doen maar dan moet je met de computer naar mij toe komen en ik weet niet waar je vandaan moet komen.

xandor020
door xandor020 - Oct 20, 2005 om 14:50
180 Antwoorden / 8 Vragen

Ik zou inderdaad niet de cd van je vriendin lenen.

Mijn eerste vraag is: waarom zou je XP Pro vervangen voor een home edition?

Afhankelijk van de updates van de Pro versie zal niet makkelijk zijn te overschrijven en moet je opstarten van cd. Afhankelijk van hoe oud de pc is gaat dit trouwens automatisch hoor, daar hoef je meestal niet meer voor in de bios te zijn.

Tja, officieel zal je het dus moeten kopen....

ijzerbroot
door ijzerbroot - Oct 21, 2005 om 09:47
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste Dolfina,

Begrijp ik het goed dat u last heeft van 3 dingen: 1- trage PC, 2- bestanden/ mappen waartoe u geen toegang heeft en 3- geen rechten om programma’s te downloaden?

(Open de map "Mijn Documenten" en ga daarin naar "Help -> help en ondersteuning" geef de zoekterm "typen gebruikersaccounts". Open die info.)

Het lijkt er nogal op dat u een "Beperkte account" of een "gastaccount" op uw eigen pc heeft... Helaas kan iemand met een zo’n account de eigen bevoegdheden niet zomaar verhogen, da’s een "privilege" voor de beheerder/ admin.

Al eerder vroeg u hoe u uzelf als beheerder/ admin kunt aanmelden. (en daarmee zouden de toegangsproblemen moeten zijn opgelost !)

In de zoekresultaten is een deel "Microsoft Knowledge Base" open daarin de info "Kan het wachtwoord voor de Admin... niet wijzigen ... gebr.acc in config.scherm"

Probeer dat eens om daarna uw eigen account wel te kunnen aanpassen aan "admin".

(Veilige modus: Bij (her) start PC op F8 drukken en Veilige Modus selecteren)

Toch zou u gewoon in het bezit horen te zijn van uw eigen legale versie (incl. eigen productcode) van uw besturings-systeem...

IJzerbroot