varabas
door varabas Oct 11, 2008 om 11:07
Computers & telefonie

Nieuwe harddisk

Experts,

Bassie zijn computer begint na ruim 3 jaar steeds langszamer op te starten en een HD controle programma meldt mij dat de HD wat foutjes geeft.

Ik ben van plan om weer een verse start te maken en opnieuw Windows XP enz. er op te zetten. Heb inmiddels al diverse register opruim programma's gedraaid maar geen verbetering.

Om geen risico te lopen ben ik van plan om een nieuwe harddisk van zelfde merk en grootte er in te zetten.

Natuurlijk ga ik eerst al mijn persoonlijk bestanden enz. veilig op een externe HD zetten.

Mijn vraag:

Stel, ik zet een nieuwe harddisk in mijn computer en ga alles er weer opnieuw opzetten en er gaat toch iets mis, kan ik dan weer gewoon mijn oude HD erin zetten en op "de oude manier" weer gebruik van mijn computer maken? Is er dan niets gewijzigd in b.v. mijn BIOS?

Graag jullie advies.

Bassie

761 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 11, 2008 om 11:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de oude harddisk eruit haalt, dan blijven de gegevens die daarop staan natuurlijk gewoon bewaard, incl. Windows, etc.
Je kunt de nieuwe harddisk dan gewoon "vers" installeren en alles erop zetten wat je nog nodig denkt te hebben. Mocht de installatie fout lopen, dan kun je natuurlijk opnieuw installeren.
Als je de oude harddisk terugzet (en de nieuwe verwijdert), dan zal de computer gewoon opstarten zoals het nu is. Het BIOS zit ingebouwd op het moederbord, heeft dus niets te maken met wat jij op je harde schijf zet. Het moet alleen de nieuwe harde schijf kunnen herkennen (en dat lukt meestal wel).

ve
door verwijderd - Oct 11, 2008 om 11:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt eventueel later zelfs je oude harde schijf er weer bij inzetten, dan is het simpel om je oude data naar de nieuwe schijf te kopiëren. Eventueel kun je dan de oude schijf daarna formatteren, zodat je extra opslagcapaciteit krijgt.
NB: als je "ouderwetse" IDE-schijven gebruikt, let dan wel even op de jumpertjes achterop de harde schijven. Deze kun je instellen op master, slave en cable select. Stel deze op de nieuwe schijf eerst net zo in als nu op je oude.
Mocht  je later je oude harde schijf er weer bij in willen zetten, onthoud dan dat op elke IDE-kabel twee apparaten kunnen worden aangesloten, waarvan normaal gesproken de ene ingesteld moet zijn als master, de andere als slave.

ve
door verwijderd - Oct 11, 2008 om 11:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Bassie,

Ik neem aan dat je op die nieuwe harde schijf een 'verse' installatie wilt doen? Waarom wil je dan persé een nieuwe schijf van hetzelfde merk en dezelfde grootte? Kies gewoon een schijf die meteen een stuk groter is, heb je meteen weer een hoop extra ruimte tot je beschikking. Bovendien vraag ik me af of je eenzelfde harde schijf nog wel kunt kopen. De ontwikkeling gaat erg hard en een schijf van drie jaar oud (max 100GB?) is toch alweer achterhaald.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Oct 11, 2008 om 11:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvulling:

Je zult waarschijnlijk een IDE-schijf hebben, dus let bij aanschaf op dat je niet een SATA-schijf kiest.

Freya

ve
door verwijderd - Oct 11, 2008 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya,

Er zit momenteel een HD in van 250 Gb en is onderverdeeld in C:, D: en E:. Op E staan bestanden tbv. recovery.

Wat ik wl doen is: Een nieuwe HD erin zetten, ook van 250 Gb dan m.b.v. de Windows XP installatie CD weer 3 partities van dezelfde grootte aanbrengen, dan op C: Windows XP zetten en dan de computer met alleen Windows opstarten en op E: de recovery bestanden (die ik ook heb staan op mijn externe HD) zetten.

Daarna m.b.v. de Recovery CD (die de bestanden op E nodig heeft) mijn computer (Medion) weer terugbrengen in de kooptoestand inclusief de juiste drivers, programma's enz.

Ik wil een zelfde HD kopen en dezelfde partities aanbrengen omdat ik denk dat dit nodig is i.v.m. die Recovery CD. Ik weet niet of dit goed gaat met b.v. een 320m Gb en andere partitie indeling.

Wat ik wel weet dat ik i.v.m. de Recovery CD de partieties C: en D: NTFS moet formateren en E: FAT moet formateren.

Als jij meer weet graag je advies.

Bassie

ve
door verwijderd - Oct 11, 2008 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oké, dat is duidelijk. Eerste stap is dus om een nieuwe harde schijf te kopen van dezelfde grootte. De snelste (en makkelijkste) manier om dit verder goed te doen is eigenlijk om de volgende stappen te volgen:

  1. Nieuwe harde schijf als 'slave' in de computer inbouwen.
  2. Op de nieuwe harde schijf de juiste partities aanmaken.
  3. Inhoud van de partities kopiëren van de oude schijf naar de nieuwe schijf.
  4. Oude schijf uit de computer verwijderen.
  5. Nieuwe schijf als 'master' instellen.
  6. M.b.v. de recovery CD een herstel naar de begintoestand uitvoeren.
Om de nieuwe schijf snel 'gebruiksklaar' te krijgen zou je met een programma als Ghost een 'diskcopy' kunnen uitvoeren. Je hebt dan op je nieuwe schijf een kopie van je oude schijf (alle partities). Je kunt dan snel met het 'recoveren' beginnen.

Freya

ve
door verwijderd - Oct 11, 2008 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Bassie,

Ik heb ook een Medion, alleen zat daar maar een 160GB schijf in. Overigens dezelfde indeling, met de partities C:D: (NTFS) en E: (FAT32).
Doordat de schijf in de Medion kast veel te heet wordt heeft deze een beperkte levensduur. Zet er zeker nooit permanent een tweede harde schijf bij, want met z'n tweeën worden ze helemaal veel te heet!

Ik heb er een WD 320GB IDE schijf in gezet (dat is zo'n beetje de grootste IDE schijf die ik kon vinden en die wordt minder heet dan de Seagate of Maxtor).

Het maakt eigenlijk niet eens zo veel uit welke harde schijf, als hij maar voldoende groot is (ik raad aan om een 320GB te nemen, is kwalitatief ook nog beter).

Nieuw installeren vanaf een Windows XP CD is best wel lastig bij deze Medion en je zou bepaalde hardware (zoals kaartlezers) misschien wel eerst los moeten nemen.
Je kunt beter de fabrieksbestanden terugzetten op de nieuwe schijf.
Hang de nieuwe IDE als slave aan de eerste IDE kabel, waar de andere harde schijf ook aan zit en maakt de drie partities via Schijfbeheer.
Zorg dat de eerste partitie net zo groot of iets groter wordt dan de huidige C: partitie. De tweede partitie zodanig maken dat er voldoende ruimte is voor de FAT partitie.
Dan nog de FAT partitie maken, deze ook formatteren en de herstel (fabrieks) bestanden overnemen. Zet ook de download van SP2 en van SP3 als dat kan alvast op CD en hou die gereed. Downloaden bij Microsoft.

Nu de oude schijf verwijderen en de nieuwe op die plek als MASTER op de zwarte connector aansluiten.
Booten van de Herstel CD en zo de fabriekstoestand terugzetten op de nieuwe harde schijf.

Sluit de PC nog niet aan op het internet, want dan zit hij zo onder de virussen!
Na het opstarten van Windows XP met de nieuwe harde schijf, zorg je dat de driveletters goed staan (Schijfbeheer) en controleer en formateer je de D: schijf.

Ga nu als eerste SP3 aanbrengen en, alleen indien dat nodig blijkt, eerst nog SP2.

Je kunt in de problemen komen met driveletters doordat de Kaartlezers
er vier gebruiken en ook de CD/DVD apparaten een letter gebruiken.
Noteer van de oude PC welke letters er gebruikt worden. Geef zonodig
met Schijfbeheer sommige apparaten tijdelijk een verkeerde driveletter
en stel dan vanf D; alle letters goed in.

Vervolgens kun je de oude schijf als SLAVE aan de grijze connector hangen en de data van D: kopieren voor zover je die nodig hebt.
In de Eigenschappen van de Mijn Documenten map kun je aangeven dat Mijn Documenten op D: moet worden gehuisvest (D: wordt veruit de grootse partitie op een 320GB schijf).

Zodra tenminste SP2 goed is geinstalleerd, maar veel beter nog SP3, dan kun je de PC op het internet aansluiten.
Zorg nu dat je ook zo snel mogelijk een virusscanner installeert.

Ik zou NIET de huidige Windows XP terugzetten, want Windows veroudert op de een of andere manier en een verse installatie is weer een stuk sneller. Installeer alleen die software die je ook echt gebruikt!

GSM

ve
door verwijderd - Oct 11, 2008 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je laatste vraag is al meteen goed beantwoord. Je kunt inderdaad altijd je oude schijf weer terugzetten, echter alleen zolang je deze nog niet als slave hebt aangesloten op de nieuwe situatie.
In dat geval geeft Windows de partities namelijk een andere drive letter, omdat de C: tm... al bezet zijn op de nieuwe schijf.
Ik weet eigenlijk niet zeker of je er dan naderhand nog wel van kan opstarten. het is wel weer te corrigeren met een herstel programma.
In elk geval moet de eerste partitie op de oude schijf dan eerst weer C: worden.

GSM

ve
door verwijderd - Oct 11, 2008 om 17:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Bassie,
In de meeste PC's is er nog ruimte voor een tweede harde schijf.
Bestanden overzetten van die oude naar een nieuwe schijf is dan een fluitje van een cent omdat alle gewenste (oude)bestanden gekopieerd kan worden zodat alles op die "oude"schijf behouden blijft.
Wat echter weleens vergeten wordt is naast (bijvoorbeeld) doc-bestanden en/of Excell-bestanden ook het programma Word en/of Excell op die nieuwe schijf te zetten.Dit voor het geval dat die oude schijf crasht.

Trouwens, ook USB-sticks zijn tegenwoordig zo groot dat je het hele Windows XP op zo'n USB-stick kan zetten.

In het verleden toen harde schijven nog niet zo groot waren had ik harde schijven verwisselbaar met kastje en een slede in het vrije slot.
In die DOS-tijd was dit wel aan een maximum gebonden.
Toch schijnt het systeem nog te bestaan.

Overigens hoeft een harddisk met fouten niet persé ook langzamer te worden omdat met de standaard "reparatie"methode die fouten weliswaar niet worden gerepareerd maar aangegeven als niet meer bruikbaar.

Overigens verbaasd mij deze vraag want ik reken u toch als een regelmatige en redelijk deskundige gebruiker.
----------------------------------
En.................... hoe gaat het met de kleine?

Met vriendelijke groeten van;

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Oct 11, 2008 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

grootvader,

Bedankt voor het compliment, maar ik wil op heeeeel zeker spelen en wil met mijn toch wel beperkte kennis binnenkort mijn HD vervangen en niet in de problemen komen, want behalve de traagheid werkt alles uitstekend.

Van alle tips haal ik de naar mijns inziens de beste eruit en ga één deze weken aan de slag.

En, vrije vogel, met de kleine gaat het goed, alleen zie ik de buurman de laatste tijd niet meer! Waarom weet ik niet.

Heb deze zomer nog gefietst in landelijk Noord en genoten.

Overigens voor de beantwoorders: het betreft een SATA schijf van 250 GB

Bassie (bedankt alle beantwoorders).