bo
door bootsy May 7, 2004 om 15:27
Computers & telefonie

Nwe auto ?, toch al bijna een jaar oud

Ik heb vorige week uit voorraad bij een Peugeot dealer een nieuwe 206 CC Roland Garros nieuw aangeschaft. Een rib uit het lijf, maar een meidendroom is uitgekomen.... Ik heb voor de RG uitvoering gekozen omdat alle opties op deze auto zitten, en met name de ESP/ASR optie, ivm veiligheid. OOk de verkoper vermeldde nog alle ! opties zitter erop. Bij aflevering ontving ik ook de autopapieren en het instructieboekje. Het blijkt dat de optie ESP/ASR er niet op zit. Ik mis een schakelaar. Bellen met de dealer, daar werd ik niet wijzer van. Enfin lang verhaal kort maken, via de importeur nagevraagd het is een auto van voor 10/2003, toen zat deze optie er nog niet op. Ik heb wel 2004 geld ervoor betaald, en het is een kostbare optie, bijna 700 euro....ik wil dat deze optie alsnog op de auto wordt gemonteerd...Hoe sta ik nu als consument, heb ik enig recht. De verkoper zei dat hij het niet wist...maar ja, hoe kan ik als consument het weten. Je kan dit pas controleren als je alle papieren van de auto hebt....

graag advies.......Lisa

1243 7 Rapporteer

hauwert
door hauwert - May 9, 2004 om 14:33
11 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Lisa,

het lijkt mij het beste een uitgebreide klachtenbrief te sturen naar en de desbetreffende dealer (wanprestatie) en een kopie met een  kort begeleidend briefje aan de importeur.

De rekening moet volgens mij wel (ook) gespecificeerd het bedrag van Euro 700,- vermelden voor de ESP/ASR en heeft de verkoper gemeld dat alle opties er op zitten of specifiek de door U gewenste en zijn die vermeld (zie rekening?)

Sterkte, hauwert

fret
door fret - May 17, 2004 om 12:59
10 Antwoorden / 0 Vragen

Als op het koopcontract of specificatieoverzicht staat dat ESP/ASR erop zit, dan sta je in je recht die voorziening te eisen. Probleem is dat deze voorziening achteraf niet te monteren is (het zit namelijk geheel verweven in het ABS/motormanagementsysteem).

Het is sowieso niet echt netjes om een voorraadauto te leveren zonder dat je daar als klant van weet, zeker als er opties zijn gewijzigd in de tussentijd. Als je specifiek een nieuwe auto hebt besteld met de opties/accessoires die ten tijde van bestelling op de auto zouden moeten zitten maar uiteindelijk niet blijken te zitten, dan levert de dealer dus niet de prestatie die met het koopcontract is aangegaan. De koop zou dan geannuleer moeten kunnen worden, hij levert immers een wanprestatie. Hij kan natuurlijk ook alsnog de 2004-spec RG leveren, maar zal waarschijnlijk met een soort van schadevergoeding komen, want wat moet hij met een "tweedehands" auto.

Het is een zeer moeilijk traject. De BOVAG kan wellicht een helpende hand bieden, sowieso qua rechten en plichten van beide partijen.

Succes! En het is toch schandelijk dat een bedrijf waar je als consument toch zo veel geld achterlaat (na een huis is een auto het "grootste" wat een mens zo'n beetje koopt in zijn leven), je zo laconiek behandelt!

bo
door bootsy - May 17, 2004 om 20:02
4 Antwoorden / 2 Vragen

tanx voor jullie reacties. Ik heb inderdaad een brief geschreven naar de hoofddealer van Nefkens NH, en daar een bevestiging van gekregen. Ik heb de termijn voor reactie vrij scherp gehouden, en onderwijl toch maar met mijn advocatenkantoor kontakt opgenomen. Ik heb zeker rechten maar zoals jullie al aangeven, het ligt niet eenvoudig, ESP kan ik blijkbaar vergeten, maar het feit dat ik betaald heb voor een 2004 auto met de brochure van de RG 2004 (van deze dealer ontvangen)in de hand  en ook dat de verkoper duidelijk aangaf dat deze auto alle optie's (beter gezegd alle standaard voorzieningen) heeft geeft mij zeker "een zaak". Maar blij word je er niet van, zo'n auto koop je niet elke dag, misschien een keer in je leven, en je voelt je "bekocht"... maar ik strijd door, en ga voor "wanprestatie" dus voor een nieuwe...Lisa

mt
door mtt - May 30, 2004 om 00:18
3 Antwoorden / 0 Vragen

Het spijt me Lisa, maar de geschillencommissie heeft in een dergelijke zaak al eens uitspraak gedaan. Een nieuwe auto zit er niet in. Je krijgt alleen de kosten van ESP, als je die extra zou kopen, terug.

ei
door eijsinga - May 30, 2004 om 03:33
2 Antwoorden / 0 Vragen

u moet die naam van de garage bekend maken dit is een pure oplichter als het klopt wat u schrijft. onmiddelijk de auto terug brengen en een proces aan zijn broek bij de bovag gaan klagen als hioj daar lid van is.

bo
door bootsy - Jun 2, 2004 om 18:04
4 Antwoorden / 2 Vragen

iedereen die heeft gereageerd dank daarvoor, na tussenkomst van mijn advocaat, die de dealer inkwestie heeft aangeschreven en daarin ontbinding van de koopovereenkomst eiste, is vandaag door de dealer als volgt gereageerd. Ik krijg een geheel nieuwe auto, van produktie datum 2004, met alle opties die erop horen te zitten, en binnen 10 dgn kan ik de huidige omruilen. Het is dus zinvol je recht te halen. En ik ben erg blij, dan kunnen jullie je voorstellen.

Lisa

hauwert
door hauwert - Jun 3, 2004 om 01:01
11 Antwoorden / 1 Vragen

Bootsy, beste Lisa,

van harte gefeliciteerd met jouw overwinning, ik ben zeer blij voor je, want ik weet als geen ander dat het zoet smaakt als je gelijk hebt en het ook krijgt.

Proost maar niet onder het rijden, groet hauwert