bu
door buda0304 Jul 9, 2009 om 17:57
Computers & telefonie

Oc failure

na stof verwijderen omdat ventilatoren herrie

maakten , kreeg ik na opstart melding

oc failure

heb stof met kwastje verwijderd , niets anders

aangeraakt

heb gezocht op internet ,maar kwam niet

verder dan F1 gebruiken , dan start pc wel op

wat kan ik doen om opstart zonder f1 weer

mogelijk te maken

939 12 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 9, 2009 om 18:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo,

oc failure geeft aan dat er een probleempje met de fan/ventilator is. Toch maar eens controleren of alles nog goed bevestigd zit - uiteraard met de spanning ERAF!

Suc6

dirck
door dirck - Jul 9, 2009 om 18:40
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Ben je met overclocken bezig geweest?

OC failure betekent een mislukte overclocking.

edwardus
door edwardus - Jul 9, 2009 om 18:52
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Je kunt maar beter even in de BIOS gaan (F2 of Del bij opstarten) en dan de JUISTE instellingen opslaan, dan kun je daarna weer verder zonder steeds op F1 te moeten drukken.

pierre60
door pierre60 - Jul 10, 2009 om 12:56
132 Antwoorden / 14 Vragen

Het is beter om nooit de ventilator aan te raken. Het beste kan je die met een föhn schoon blazen. Ik denk dan ook dat het door het aanraken is gekomen dat hij het niet meer doet. Hopelijk krijg je van anderen de oplossing hoe je hem weer aan de gang moet krijgen want dat weet ik niet. Daar zal ik dan ook weer wat van opsteken.

ro
door robbo44 - Jul 10, 2009 om 13:06
7 Antwoorden / 4 Vragen

Makkelijkste is inderdaad naar de bios te gaan (F1) - (DEL), en dan de optie kiezen load standard (of iets wat daar op lijkt), wel saven, anders krijgt u weer hetzelfde verhaal. Als de pc dan weer goed draait, dus zonder foutmelding kunt u het systeem aanpassen om het wat sneller te krijgen, weet u niet wat al de opties in de bios betekenen, dan alleen de standard waarden laden en saven.

labren
door labren - Jul 10, 2009 om 13:32
862 Antwoorden / 0 Vragen

je moet even alle stekkertjes aandrukken , misschien zit er 1 los of er net half in dat geeft meestal de raarste fout meldingen want na het stof vrij maken van de computer is dat meestal het probleem .een los stekkertje

welcome
door welcome - Jul 10, 2009 om 13:44
39 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas is het niet leuk, maar ventilatoren, groot en klein, kan je beter niet met een kwastje schoonmaken, de balans is gauw vertsoord, ik gebruik altijd de stofzuiger op blazen en dat werkt, maar niet als er gerookt wordt, want de teer houd dan de stof vast en veroorzaakt het uit balans geraken. Maar als je de PC aanzet, werkt dan de ventilator?

qp
door qpc - Jul 10, 2009 om 15:40
203 Antwoorden / 0 Vragen

Deze fout heeft waarschijnlijk niets te maken met het feit dat de fan schoon is gemaakt, maar eerder met het feit dat de stekker uit de pc is getrokken.....

Bij de wat oudere pc's is de knoopcel batterij op het moederbord na een x-aantal jaren gewoon 'op', waardoor de instellingen van het BIOS niet meer (goed) vastgehouden worden als het netsnoer uit de pc is getrokken.

Hierdoor onstaat onderandere de melding OC failed, daar het moederbord het BIOS opnieuw instelt en 'denkt' dat dit moet gebeuren vanwege veranderde (overclock) instellingen in het BIOS

Indien dit inderdaad een wat oudere pc is (3 jaar of ouder), dan raad ik aan om er een nieuwe batterij in te plaatsen en daarna 1x naar het BIOS te gaan en dan het BIOS meteen weer verlaten door deze te saven.

aj
door ajtr - Jul 10, 2009 om 19:02
46 Antwoorden / 7 Vragen

Het heeft geen ene moer te maken met het schoonmaken van jou pc.Ik met het zelfde probleem.Het probleem bij mijn pc is begonnen nadat ik er een tweede harde schijf in heb laaten plaatsen.Nadien is het begonnen.Dus van het schoonmaken komt het beslits niet!!!.Ben ettelijke keren terug geweest naar de pc zaak die de 2 de harde schijf er in had gezet maat ook die kwam er niet uit.Mijn pc is nog maar net 1 jaar dus ook van het batterijtje komt het niet .Wel zit er er een schakelaar op mijn pc en als de kast voor het aansluiten er niet goed op zat of de schakelaar niet goed ingedrukt was en daardoor de storing door is ontstaan kun je alleen maar naar gissen want de schakelaar is goed.Maar ik zit er nog steeds mee maar de winkel die dit heeft veroorzaakt heeft mij te kennen gegevn dat ik hem maar een keer moest brengen en dan sturen ze hem op naar de fabriek want zo gemakkelijk blijkt het niet te zijn om dit zomaar te verhelpen.

karelstromph
door karelstromph - Jul 10, 2009 om 22:30
95 Antwoorden / 5 Vragen

Beste buda,

Doet de ventilator het wel?

Een oc failuremelding krijg je ook als er niet gekoeld wordt.

Groet, Karel

kv
door kvrooy - Jul 11, 2009 om 19:59
3 Antwoorden / 0 Vragen

systeem opstarten en naar het BIOS(basic input output system) gaan (meestal DEL toets)

ga naar tab  system health kan ook anders heten---ligt aan welk

soort bios   hier staan de aktuele voltages ---en de ventilator  omwentelingen/sec van cpu en kast ventilator

kijk ook of de voltages stabiel zijn

en
door entrepeneur - Jul 17, 2009 om 16:25
2 Antwoorden / 0 Vragen

Controleer: 1: of de ventilator van de processor het doet en of het stekkertje goed op het moederbord zit aangesloten.

2: doet de grote ventialtor van de omvormer het nog wel?.

Let op: beide kun je alleen controleren als de PC aanstaat, dus pas op voor kortsluiting. Zorg van tevoren dat je statis ontladen bent!

3: controleer of geen v.d. kabels (incl.van het moederbord) naar de dvd-brander etc. tegen de fan zit gedrukt, ook tijdens het sluiten v.d. buitenplaat.

4. Raak in het vervolg nooit met een kwastje of i.d. de ventilator aan. Er zijn hiervoor spuitbussen met lucht voor reiniging te koop.

Blijft desondanks de melding: ''Oc.Failure'', probeer de PC te updaten en daarna afsluiten en opnieuw opstarten.