si
door sizo Oct 5, 2005 om 13:20
Computers & telefonie

Onbeveiligd draadloos netwerk

Hoi, computerdeskundigen,

Mijn laptopje is draadloos .Ontvangst goed en erg prettig zonder al dat draadgedoe.Via linksys 54G  heeft een bedrijfje vorig jaar winter het voorelkaar gemaakt. Kom er nu achter, dat het signaal onbeveiligd is. Heb via google  informatie opgehaald, hoe dit te verbeteren. Uitgeprind . Zat ook een uitgebreide handleiding van Microsoft bij. Erg goed. Ben begonnen met het stappenplan 1estap SSID.beveiligen Volgens MS:1. Start InternetExplorer 2.Type het IPadres in de adresbalk .Nou hier gaat het al mis. Als ik mijn IPadres van 9 cijfers intyp, kan IE de locatie niet vinden.Heb de vraag via email aan MS gesteld, maar krijg een niet ter zake dienend antwoord, met verwijzigingen die nergens opslaan

Wie kan me helpen?

sizo

1737 91 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 5, 2005 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welk IP-adres typ je precies in ?

Zou deze waarschijnlijk moeten zijn: 192.168.1.1

ve
door verwijderd - Oct 5, 2005 om 18:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Nielsengel,

Kan ik zomaar mijn IP adres geven?

Is het niet zoiets als je pincode weggeven.

Maar nee, het begint niet met 192. maar met 217.

groet,

sizo

ve
door verwijderd - Oct 5, 2005 om 19:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even voor alle duidelijkheid :

U heeft ADSL ?
U heeft een router (WELKE) ?

U wilt internetten met uw laptop via het draadloos netwerk via uw router via uw ADSL verbinding ?

ve
door verwijderd - Oct 6, 2005 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo User123,

Heb geen ADSL, maar kabel. De router is, Linksys 54g

Ik heb dus al een half jaar internet met goede draadloze ontvangst.

In de meterkast is de kabelmodem doorverbonden met de router en hierdoor kan ik overal binnen en ook nog binnen redelijke afstand buiten internet ontvangen.

Maar buren van mij , dus ook via mijn accespoint.

Mijn vraag is dus,wat doe ik verkeerd als ik mijn IPnummer intik via de  adresbalk van IE. en dus niet verder kan met de instruktie om de verbinding niet langer onbeveiligd te laten.

sizo

ve
door verwijderd - Oct 6, 2005 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor alle duidelijkheid: Het IP adres slaat op de router. De handleiding van de router geeft het juiste IP adres. Dit staat helemaal los van het IP adres dat de kabelaar heeft gegeven. Voor de Linksys is dit als ik me goed herinner http://192.168.1.1

Heeft niets met pincode te maken. Is alleen een manier om in die router te komen.

ve
door verwijderd - Oct 6, 2005 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Aajee,

Zie  daar zit het probleem

Ga het gelijk proberen.

U hoort nog ,of dit mij verder helpt.

Mvrgr.,

sizo

ve
door verwijderd - Oct 6, 2005 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Via 192.168.1.1 LUKT HET NIET

Heb nog een boekje en een cd van de installatie gevonden.

Het IPadres voor Linksys is 192.168.1.245 maar kom niet verder in de setup want het wachtwoord admin accepteert hij niet Ook op next drukken zonder wachtwoord gaat niet.

Het nummer met http// in de adresbalk van IE geeft geen resultaat

De leverancier van de router is op de fles

Wie weet een uitweg.?

sizo

ve
door verwijderd - Oct 6, 2005 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste aajee

Had niet op de reactie knop gedrukt.

Nu dus wel

sizo

ve
door verwijderd - Oct 8, 2005 om 10:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi ,

het ip adres voor de router is 192.168.1.1 en dan als gebruikersnaam en ww invullen admin.

dan kom je in de router.als dat niet lukt kun je ook de rouer resetten en dan kun je een eigen gebruikersnaam en ww in vullen.Na nadat je de router hebt gereset moet je in de router kunnen komen met 192.168.1.1

met vriendelijke groet

wim

ve
door verwijderd - Oct 14, 2005 om 22:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste luitjes,

Kom geen steek verder,

Als ik 192.168.1.1.op IE intik ,volg de mededeling kan website niet vinden.

Sorry voor de late reaktie ,zijn een weekje op vakantie geweest.

sizo

ve
door verwijderd - Oct 14, 2005 om 23:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even proberen

http://het juiste nummer/index.htm

Oracle

ve
door verwijderd - Oct 14, 2005 om 23:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Hallo Sizo,

Voordat ik probeer een antwoord te geven:

Ik heb een router en cardbus adapter van hetzelfde merk. Wat bedoel je precies met Linksys 54G? De router of de cardbus adapter?

gr. Fidelity

ve
door verwijderd - Oct 15, 2005 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Oracle,

Volgens de installatie cd is het ipadres voor de LINKSYS ROUTER:192.168.1.245 EN niet 192.168.1.1

Weet niet waarom steeds weer het laatste nummer opduikt.

Als ik via IE het adres invul met index.htm erachter komt er geen verbinding tot stand.Hoe ik ook het eerste of laatste IPadres inbreng, constant kan er geen verbinding totstand gebracht worden.

Hoe kan het toch?

sizo

ve
door verwijderd - Oct 15, 2005 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Fidelity,

Het accesspoint, de router dus, heeft als gegevens :2.4Ghz 54g

De insteekkaart heeft als gegevens:PC-card Wireless 54G 802.11G www.qtec.info.

De draadloze verbinding is prima en snel.

Maar onbeveiligd. Degene die het destijds heeft verzorgd, heeft een onbeveiligde verbinding gemaakt, waar ik nu van af wil.

Op microsoft staat een prima uitleg, maar het intikken van het IPvan de router levert op:geen verbinding mogelijk! Navraag bij MS levert een nietszeggende doorverwijziging naar niet relevante sites op.Heb hun gemeld, dat ze bedankt worden .Niet dus.

mvrgr.,

sizo

ve
door verwijderd - Oct 15, 2005 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Martkolt,

Het verbinding maken met IPadres van de router lukt zoals ik constant al meldt niet.Wat moet ik doen om kontakt te maken met de router ? Wat is het exacte adres ? WWW...... of http//......alles geprobeerd , maar geen verbinding. Wie heeft de sleutel???

Ook de zin: "Om in te loggen dien je het veld voor de loginnaam leeg te laten" ,is mij helemaal niet duidelijk. Heb aangegeven, dat de linksys router al geinstalleerd is, alleen wil hem nu gaan beveiligen.

Groet,

sizo

ve
door verwijderd - Oct 15, 2005 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zal proberen een compleet stappenplan te geven. De volgende stappen dienen uitgevoerd te worden met een kabel verbinding tussen computer en access point. Dit omdat we gaan sleutelen aan de draadloze instellingen (dit lukt niet met een draadloze verbinding).

1. typ bij Internet Explorer in de adresbalk het volgende: http://192.168.1.245 en druk op enter

2. Als het goed is komt Internet Explorer met een login schermpje waarin Internet Explorer vraagt om een gebruikersnaam en wachtwoord. Komt dit venster niet maar de melding dat de pagina niet gevonden kan worden dan zit het access point op een ander IP-adres. Dit kun je achterhalen door op start te klikken -> dan op uitvoeren te klikken -> in het nieuwe venstertje bij openen "cmd" te typen en op "OK" te klikken, er komt nu een nieuw venstertje met zwarte achtergrond. Hierin type je "ipconfig" gevolgd door enter. Je ziet nu informatie over je netwerk waaronder "Standaardgateway". Het IP-adres achter standaardgateway is het ip-adres van je Access Point.

3. In dit (login) venstertje typ je alleen admin in bij wachtwoord, bij gebruikersnaam typ je niets. Klik hierna op OK

4. Nu kom je op de setup pagina van de linksys. Als hetzelfde login venstertje terugkomt heeft diegene die het access point geïnstalleerd heeft al het wachtwoord veranderd, dit wachtwoord moet je dan zien te achterhalen bij die persoon.

5. Op de pagina van de linksys setup kun je de beveiliging instellen voor je draadloze netwerk. Klik op "Wireless Security". Hierna verschijnt er een nieuwe pagina met daarop instellingen voor de beveiliging.

6. Kies nu voor "enable" bij wireless security en klik op "Edit security settings"

7. Kies bij Security Mode voor "WPA-PreSharedKey" en vul bij WPA Shared Key een geheime sleutel in en onthoud die sleutel. De overige instellingen mag je zo laten staan.

8. Klik op Save Settings, de instellingen worden nu opgeslagen en alle draadloze verbindingen worden verbroken en dienen opnieuw ingesteld te worden om ook met WPA-PreSharedKey te werken. Dit moet dus op de laptop gebeuren. Dit hangt af van de manier waarop de verbinding is ingesteld op de laptop.

Ik hoop dat dit iets duidelijker is, anders hoor ik het wel.

Groetjes,

Mart

ve
door verwijderd - Oct 15, 2005 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Standaard voor de Linksys WAP54G is het IP adres inderdaad 192.168.1.245. Om in te loggen dien je het veld voor de loginnaam leeg te laten en het wachtwoord is standaard admin (die zou je overigens meteen moeten veranderen, indien je dit nog niet gedaan hebt).

Nu kom je op een webpagina waar je de instellingen kunt veranderen. Daar kun je onder "wireless" kiezen voor "wireless security". Het is aan te bevelen te kiezen voor WPA-PSK (Pre Shared Key). Omdat dit voor thuisgebruik makkelijk te configureren is en toch veel veiligheid biedt. Kies een geheime sleutel die niet te bedenken is voor anderen en zorg dat je deze geheim houdt. Uiteraard dien je na het configureren van je Access Point ook je netwerkverbinding in je laptop opnieuw te configureren zodat deze overweg kan met de ingestelde beveiliging.

Groetjes,

Mart

ve
door verwijderd - Oct 15, 2005 om 21:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste experts.

Hartelijk dank voor de gegeven antwoorden op mijn beveiligingsprobleem.

Het laatste uitgebreide antwoord van Martholt heb ik als beste beoordeeld.

Hoop ,dat het goed komt. Kom er nu 2 dagen waarschijnlijk niet aan toe om het stap voor stap uittevoeren.

Laat zsm. nog weten of het gelukt is.

Dank aan allen

Groetjes,

sizo

ve
door verwijderd - Oct 19, 2005 om 21:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Martholt en computerdeskundigen.

Heb de afgelopen dagen gestoeid om mijn onbeveiligde laptop beveiligd te krijgen. Nou kan je vertellen, dat is nog steeds niet gelukt!

Het advies om met kabelverbinding het internet op te gaan om via http//192.168.1.245 verbinding met de router Linksys te krijgen,heeftals resultaat:

Pagina 1 van 70 resultaten met http//192.168.1.245 (0,24 seconden)

Resultaten

  • HyperWAP - Installation

    ... http://192.168.1.245/ , enter your username/password (default is (empty)/admin), click on "Help" and check your current firmware version. If you have firmware v1.08 or lower you MUST upgrade to v1 ...

  • WAP54G - SeattleWireless

    ... with this sintax you can change rts and obiviously see change in advanced wireless setup http://192.168.1.245/apply.cgi?submit_button=Wireless&change_action=&action=Apply&d11g_rts=2342 this is sintax ...

  • En zo verder...................................

Maar ik kan wel de installatie cd van Linksys een Wizard opstarten en de destijds ingebrachte gegevens inzien .Inderdaad ww=Admin en ssid is linksys Zodra ik gegevens verander krijg ik geen congratulations meer, dat de installatie/verbinding is geslaagd.

Kan in mijn laptop via mijn netwerklocaties naar netwerktaken ,daar de netwerkverbindingen weergeven en via draadlozenetwerken daar wijzigingen uitvoeren.

Ben volgens mij al een heel eind, de volgorde en wat voor konsekwenties eea heeft is mij niet helemaal, of zelfs helemaal niet duidelijk. Heb in de afgelopen dagen , meerdere keren opeens geen verbinding met internet gehad en heb dan maar snel weer de mutatie ongedaan gemaakt....

Heb op de website van telenet.be/nl een uitstekende en uitgebreide 18pagina's uitgeprind. Erg duidelijk voor de WAP54 router met duidelijke kleurplaatjes. Alleen dat geldt voor een 1ste installatie en daar kom ik dus niet mee klaar.

Dus nog steeds een onbeveiligde draadloze verbinding.

Groetjes,

sizo

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 11:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik moest even zoeken wat je nu precies gedaan hebt, maar volgens mij heb je het adres http://192.168.1.245 in MSN Search als zoekopdracht getypt (gezien de resultaten die je krijgt). Wat je moet doen is het adres http://192.168.1.245 typen bovenin Internet Explorer waar staat Adres gevold door een http://... adres. Dit is de zogenaamde adresbalk. Wanneer je het daar typt en op enter drukt maakt Internet Explorer direct contact met je Access Point en krijg je geen resultaten van een zoekopdracht. Ik zou graag wat plaatjes bijvoegen maar dat kan in dit vraag&antwoord systeem niet

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 11:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sizo,

Wat Markkolt zegt is juist.

Onze aanwijzingen betreft het invoeren van het adres in de adresbalk en wat U heeft gedaan is het invoeren van het adres in een zoekmachine.
Ga op zoek boven in de pagina naar de Knop: "Vorige". Daaronder vindt U "Adres" met daarachter het adres van de internetpagina.

Het IP-nummer dat U gekregen heeft:  192. ....  vult U hier in.
Dus:   http://192.   enzovoort

Let er wel op dat U deze installatie vanaf een VASTE pc moet doen. U kunt dit dus niet vanaf uw draadloze laptop doen, want dit gaat fout.
Op het moment dat de nieuwe instellingen dan evt. bekrachtigd worden, valt de verbinding weg ( draadloos ) en mislukt de bevestiging.

Dus of:  met een vaste pc die in contact staat met de router deze instellingen doorvoeren,
of: de laptop middels een UTP-kabel met de router verbinden en op die manier verbinding maken en dan de instellingen doorvoeren zoals al vaker vermeld.

Suc6

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de linksys site is een prachtige gebruiksaanwijzing te downloaden waarin het beveiligen stap voor stap met plaatjes wordt uitgelegd. Onderstaande link even copy en paste in de adresbalk van de explorer.

http://www.linksys.com/servlet/Satellite?blobcol=urldata&blobheadername1=Content-Type&blobheadername2=Content-Disposition&blobheadervalue1=application%2Fpdf&blobheadervalue2=inline%3B+filename%3DWAP54G-v3_ug.pdf&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1126990060705&ssbinary=true

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 15:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer een http://192.168.1.254/ , in plaats van 245. Overigens kan
dit van alles zijn, maar deze lijkt mij als eeste stap al logischer.

Verder zou je het juiste IP van je modem (of router) op kunnen zoeken
via Start, vervolgens Uitzoeren, type in CMD, en vervolgens
ipconfig/all. Hier komt een lijstje uit met allemaal omschrijvingen en
cijfers, je zou kunnen kijken bij DNS-servers en Standaardgateway.
Probeer deze getallen eens in Internet Explorer.

Succes!

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ikzelf heb veel ervaring met de Linksys WRT54G (ik verkoop ze erg veel en help mensen telefonisch op weg om hem in te stellen) en gebruik hem zelf ook.

Doe hetvolgende:

Op de achterzijde van de router zit een klein knopje met het woord RESET daarbij.

Hou dit knopje ongeveer 5 seconden ingedrukt en de router zal zich naar de fabrieksinstellingen terug zetten

Sluit een netwerkkabel (GEEN Cross-Over kabel) aan op 1 van de 4 ethernetpoorten van de router en stop de andere kant van de kabel in de laptop.

Open Internet Explorer en tik in de adresregel EXACT het volgende:

Druk op ENTER.

In het wachtwoordscherm dat nu verschijnt tik je ALLEEN in de 2e regel (dus bij PASSWORD) admin

De eesrte regel laat je dus leeg.....

Nu zou je in de router moeten zitten......

Als dit allemaal niet lukt, kunnen er maar 3 oorzaken zijn, teweten:

1) De kabel tussen de router en de laptop is niet goed

2) De router is stuk

3) De laptop heeft niet door (om welke reden dan ook) dat deze verbinding moet maken via de ethernetkaart....

Als het nu nog niet lukt, stuur me dan even een mailtje. Ik stuur je dan een mail terug met mijn telefoonnummer, zodat we de instellingen telefonisch kunnen doornemen.

Als het zo WEL lukt, dan zou je in het menu van de router moeten zitten. Om dat goed in te stellen, kan voor iemand zonder ervaring best lastig zijn, dus raad ik je alsnog aan om mij te mailen, zodat we dat samen telefonisch kunnen doen.

Succes,

Theo.....

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien makkelijk als ik volgende keer meteen mijn emailadres vermeld.... :)

qpc@xs4all.nl

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met een goeie virusscanner en firewall van McAfee op de computer/laptop
geinstaleerd, is er niets aan de hand en in internetten en e-mailen
helemaal veilig.

Tip: xs4all geeft deze bevei;iging helemaal gratis bij het abonnement.

Benno

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om uit te vinden welk ip-adres uw router heeft:

rechterklik op het draadloze netwerksymbool in de taskbar.

kies voor status

kies de map support

Bij 'Default Gateway' staat het ip-adres van uw router. (bv 192.168.1.154)

open internet explorer met http://192.168.0.154

vul naam en wachtwoord in.

Het is verstandig om voor het configureren de laptop met een netwerkkabel aan te sluiten op de router en dan bovenstaande procedure te volgen.

Als u configureerd via de wlan interface heeft u kans dat de router vast loopt en dus niet wordt geconfigureerd. In het ergste geval kan de router zelfs hierdoor geheel vast slaan en nergens meer op reageren.

m.v.g.

Jan willem Bosch

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Benno, ik moet je ongelijk geven...... Een draadloos netwerk staat OPEN voor een ieder die in de buurt van de router zit, dus kan de buurman via jouw router verbinding maken met internet en eventueel op gedeelde schijven komen binnen het netwerk. Verder zou 'die buurman' ook heel makkelijk kunnen uitzoeken wat het adres van de router is, daarop inloggen (de meeste mensen laten het wachtwoord van het inlogscherm van de router vaak op het standaard wachtwoord staan, zoals bij Linksys ADMIN is) en dan de router HER-configureren of onklaar maken. Daarom is het WELDEGELIJK van belang dat elk draadloos netwerk, buiten een virusscanner, een firewall en een antispywareprogramma, ook nog eens extra beveiligd wordt met een draadloze beveiliging. Het beste is een WPA of WPA2 beveiliging, maar niet alle routers ondersteunen dat, in dat geval zit er wel vaak een (wat mindere zware) WEP beveiliging in de router. Het is kortweg DOM om zo'n beveiliging niet in te stellen.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 16:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sizo,

Controleer ook even in je Internet Explorer settings of er toevallig geen adres voor een proxyserver is ingevuld. Voor het gemak, doe dit op de pc die met een netwerkkabel aan de router verbonden is

Ga naar via menu Tools (Opties met de nederlandse browser?) -> Internet Opties. Kies het tabblad connecties en dan de knop LAN settings. Indien bij 1 van 3 regels een vinkje staat, dan deze tijdelijk uitzetten. Probeer dan nog eens om de router te bereiken op het ip adres dat je al meerdere keren hebt gemeld. Let wel op: indien 1 van de vinkje aanstond, kun nu tijdelijk niet meer via deze pc het internet op. Je zult het vinkje dan weer aan moeten zetten.

Suc6.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een draadloos netwerk beveiligen is niet altijd nodig. Hoe groot is de kans dat iemand buiten gaat staan om uw internet af te luisteren? zoiets doen ze alleen bij belangrijke instanties

Hier staat een redelijk duidelijke uitleg over hoe een draadloos netwerk beveiligd moet worden.

Als u geld uit wilt geven om een draadloos netwerk te beveiligen is McAfee misschien een oplossing. Hier staat meer informatie over de Wireless homenetwork security (Engels)

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 18:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor het configureren van je router is wel een netwerkkabel tussen je eigen computer en de router noodzakelijk. Als je de router niet kunt bereiken, kan dat ook komen doordat het IP-adres van je eigen computer niet in het bereik van je router ligt. Je kunt dit controleren door in het dosscherm (opdrachtprompt) het commando : ipconfig /all

afgesloten door de enter-toets in te tikken. Je krijgt dan je eigen ip-adres te zien. De eerste drie groepen cijfers dienen gelijk te zijn aan die van de router, dus bijv. 192.168.1.

Is dit niet het geval, dan dien je eerst het ip-adres van je eigen computer handmatig te veranderen.

Zodra je verbinding hebt met de router kun je daarna het ip-adres van je router aanpassen aan je oorspronkelijke ip-adres van je eigen computer.

Succes!

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 19:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb een site gemaakt met daarin alle stappen om je linksys te beveiligen. Kijk eens op www.paulkramer.nl

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 19:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Even ter informatie. Hoe kom je nu achter  de ip adressen die je
moet gebruiken. Dat is erg eenvoudig als je het eenmaal weet. Doe het
volgende. Ga naar START en klik op "uitvoeren" toets in "command" zodat
je in een dos achtige omgeving komt. Geef hier op de prompt (Dat is
C:\>) de opdracht "ipconfig" dit programmatje laat zien wat je IP
adres is, je subnetmasker en wat hier belangrijk is, je gateway.

Het IP adres van je gateway is het IP adres van de Router.

Als de dan in de brouwser invoerd http://<gateway-ip-adres> dan moet je in het configuratie menu komen van de router.

Bijvoorbeeld

De volgende informatie geeft "ipconfig"

IP-adres..................:192.168.0.8

Subnetmasker..........:255.255.255.0

Standaardgateway....:192.168.0.254

dan brouwse je naar"http://192.168.0.254" om in het menu van de brouwser te komen.

Veel succes,

Eabe

PS: mocht ipconfig niet lukken verander dan je actuele path naar c:\<window folder>\system32

Of, op Win9x machines probeer "winipcfg" als opdracht in uitvoeren.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 19:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer ik inlog op mijn draadloze router (Sitecom), dan kan ik meteen
zien welke PC's er zijn ingelogd. Zowel bekabeld als draadloos. In 1
oogopslag zie je dan welke IP's er op dat moment actief zijn, en wat
het daarbij horende MAC adres is.

Overigens staat DHCP uit, en heb ik de vertrouwde  IP's gekoppeld
aan de MAC adressen, zodat er in feite niemand meer zonder wachtwoord
aan het netwerk toegevoegd kan worden. Daarbij heb ik ook nog eens alle
data-verkeer versleuteld met een WEP-key.

Daarnaast blijven FireWalls an anti-virus software natuurlijk alsnog
vereist, al vind ik McAfee Wireless Network Protection (ook geprobeerd)
overbodig, deze zat alleen maar in de weg. Een soort nutteloze dubbele
beveiliging, met dezelfde instelligen als die WEP-key en alles nog een
keer. Moest ik via die software elke keer apart in loggen om het net op
te kunnen...

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 20:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft U het mac-adres al ingevoerd

stel anders de vraag eens bij

www.helpmij.nl heb je meestal binnen 30 minuten het juiste antwoord veel succes

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste computerdeskundigen,

Het intypen van het IPadres is korrekt gebeurd.Dus via MIE en het resultaat staat hier in een scherm van MSN.Maakt ook niet uit of ik via de router het httpadres intik of zonder router ,dus rechtstreeks per kabel naar de modem. Beide keren is het bovenstaande MSN als resultaat. En er is niets mis met Internetexplorer. Ook met mijn router :Wireless Access Point modelno WAP54G werkt prima en snel

De Setup Wizard cd is erg gebruiksvriendelijk.Maar wat doe ik als ik de gegevens daar in verander.Als ik via een kabel  de laptop met de modem verbind, heb ik geen verbinding met de router.Er gebeurd dan toch niets in de router.Mijn idee is ,dat ik wijzigingen in de router aan kan brengen door draadloos via de router ,die weer verbonden is met de modem naar MicrosoftInternetExplorer de gegevens via de WizardCD te wijzigen.Zoals Mac Wep of Wpa.Zover wat het antwoord aan Martkolt betreft.

Nielsengel wat bedoel je met:

Dus of:  met een vaste pc die in contact staat met de router deze instellingen doorvoeren,
of: de laptop middels een UTP-kabel met de router verbinden en op die manier verbinding maken en dan de instellingen doorvoeren zoals al vaker vermeld.

??????   Als ik mijn laptop via een kabelmet de router verbind ,zit er geen modem meer tussen. Op de LinksysWap54G zitten 2 antennes een zwarte stroomkabel en een blauwe kabel in de LANaansluiting

Groet

sizo

ve
door verwijderd - Oct 21, 2005 om 22:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste computer deskundigen,

Allereerst  bedankt voor de vele reakties.Danik leuk die gebruiksaanwijzing via internet, maar heb al eerder aangegeven, dat ik een prima Installatie CD van Linksys heb.

Joem Het adres is niet ...254  maar 100% 192.168.1.245.Waarom, omdat het op de InstallatieCD in beeld komt!

Theo Bedankt voor de uitgebreide en uiterst duidelijke uitleg. Helaas heb ik er niet veel aan. Heb een WAP54G verschil is dat ik o.a. geen 4 LANpoorten heb , maar slechts 1

Dus ik kan helaas die uitleg niet uitvoeren.

Groet

sizo

ve
door verwijderd - Oct 22, 2005 om 00:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

ipconfig/all had ik dus al uitgelegd, maar daarbij komt dat dit adres al bekend is als ik het goed heb gevolgd.

Wat is nu het probleem?

ve
door verwijderd - Oct 22, 2005 om 07:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook een lapton met een linksys ontvanger heb voor het installeren linksys gebeld en ben zeer goed en vriendelijk geholpen , deze jonge man heeft met mij het hele programma doorgelopen stap voor stap en heeft ook de beveiliging gedaan ik heb dit al van het begin af aan, heb via deze man het nortonvirus systeem erop staan en een spywereblaster programma dit alles werkt perfect en heb ook nog geen problemen gehad.dus is dit misschien een tip

ve
door verwijderd - Oct 22, 2005 om 11:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo computerfriends,

Het aantal antwoorden heeft mij overdondert. Geweldig wat een steun om het probleem op te lossen.

Danik de gebruiksaanwijziging heb ik van mijn router Linksys niet nodig. Ik heb immers de installatie CD. Die wizard is erg duidelijkMaar het probleem is ,dat ik al een draadloze verbinding  heb.En het gaat dus om beveiliging van een bestaande draadloze verbinding.

JOEM het ip adres is 100% zeker 192.168.1.245 ,komt als eerste in beeld bij de Set Up Wizard (CD)

Theo Bedankt voor de uitgebreide hulp, maar helaas pindekaas is mijn LINKSYS een WAP54G en niet de door jouw beschreven WRT het IPadres daarvan is192.168.1.1

Groet,

sizo

ve
door verwijderd - Oct 22, 2005 om 12:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jan Willem,

Het IP adres is wel bekend: 192.168.1.245

Maar toch bedankt

sizo

ve
door verwijderd - Oct 22, 2005 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste computer helpers,

Highlevel. Als ik via IE-extra-internetopties-verbindingen ,dan zijn alle vakjes bij de LANinstellingen uitgeschakeld. Ga ik via start naar netwerklocaties-netwerkverbinden-draadloze netwerk en instellingen van de verbindingen naar eigenschappen van draadloze netwerk verb van TCP/IP dan staat bij eigenschappen van InternetProtocol  autom IPadres toewijzen en autom DNS aangevinkt.Bij geavenceerd staat DHCP ingeschakeld en stand gateway op Automatisch Metric ingeschakeld.

Donenzone  Heb een goede inst.CD.    Alleen als ik via de Wizard dingen verander wat  dan heb ik geen verbinding meer. Wie geeft een oplossing wat ik met alleen beschikking over 1computer:laptop moet doen in stappen

Duck43 Heb geen extra computer .Laptop Windows XP SP2,inclusief firewall ,virusscanner en spywarebeveiliging.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2005 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Harryann,

Geloof wel, dat de helpdesk van Linksys je verder helpt. Wou het via deze site proberen. Moet toch ook lukken?

In elk geval geen dure telefoontikken,heb kabelmodem verbinding.

De gebruikelijke firewall, virusscanner en beveiliging tegen spyware heb ik aanstaan.

groet

sizo

ve
door verwijderd - Oct 22, 2005 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Paultje1966,

Heb vandaag geen tijd meer, maar zal morgen jouwe website aandachtig bekijken. Staat er ook op hoe te handelen, stapsgewijs, als je al een volledige draadloze verbinding hebt?

Je hoort van mij , of het mij eindelijk aan een volledig afgeschermd draadloos netwerk helpt. Niet dat ik 'foute' dingen via deze weg doe,maar ik wil niet ,dat men in mijn omgeving mee kan kijken in mij emailverkeer of in mijn computer veranderingen aanbrengt. Of zelfs mijn verbinding onklaar maakt.

Groet,

sizo

ve
door verwijderd - Oct 22, 2005 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Merciful,

Zal morgen(zondag) jouw antwoord bestuderen.

Dank

ve
door verwijderd - Oct 22, 2005 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

HalloSizo,

Op een gegeven moment zeg je:

??????   Als ik mijn laptop via een kabel met de router verbind, zit er geen modem meer tussen.

Je hebt de WAP54G toch wel achter het modem aangesloten?

Dus eerst het modem en dan de WAP54G.

En iedereen heeft het over een router, maar volgens mij is de WAP54G alleen maar een Access Point. Dus geen router.

Wat je nog zou kunnen proberen is: Sluit de WAP54G op de computer aan.

Dan bij LAN verbinding je IP-adres veranderen in 192.168.1.2.

Dan probeer je de WAP54G in te komen door in IE http://192.168.1.245/ in te vullen.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2005 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Sizo,

ik heb het hier een beetje zitten volgen maar laten we eerst eens hetip-adres computermatig vaststellen, een wizard heeft het ook niet altijd goed.

Ga naar Start > Uitvoeren en typ "cmd" in, je krijgt nu een zwart scherm. Typ hier "ipconfig /all" en je krijgteen hele reeks getallen. Zie voorbeeld

Ethernet-adapter Draadloze netwerkverbinding:

        Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
        Beschrijving . . . . . . . . . . .:
          Intel(R) PRO/Wireless 2200BG Network Connection
        Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00
        DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
        Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
        IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.2.100
        Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.2.1
        DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
        DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.2.1
        Lease verkregen . . . . . . . . . : zaterdag 22 oktober 2005 22:13:56
        Lease verlopen . . . . . . . . .  : dinsdag 19 januari 2038 5:14:07

Het ipadres van de draadloze router is in dit geval het ipadres wat staat achter Standaardgateway.

Zou je bij je volgende reaktie willen wat nu het juiste ipadres is.

Groetjes Peter

ve
door verwijderd - Oct 24, 2005 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Duck,

Uiteraard zit de router ook wel accesspoint genoemd na de kabelmodum. Mijn breedband internet verbinding zou met deze WAP54G ook niet anders kunnen,volgens mij, De router maakt weer verbinding met de  Pc.card In mijn geval een insteekkaart van Q-tec :Wireless54g(802-11G)

MVRGR.,

sizo

ve
door verwijderd - Oct 24, 2005 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Merciful,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg

Heb het gataway adres van de router . Is inderdaad anders dan het nummer die de installatie cd geeft.

Als ik nu dit router adres intik als http:// in IE kan ik daar dus dingen veranderen. En wat doe ik met de instal.wizard?

Als ik veranderingen aan breng in de router via InternetExplorer krijg ik dus geen verbinding meer via de router EN dan?

Waar gaat het om, om mijn bestaande goed funktionerende draadloze verbinding te beveiligen,vindt het niet prettig als iedereen zo maar in mijn verbinding kan inbreken .

Groet,

sizo

ve
door verwijderd - Oct 24, 2005 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Sizo,

Zit er op die Q-tec ook een normale netwerk aansluiting. (RJ-45 aansluiting)

Of heb je op je laptop ook een gewone netwerk aansluiting zitten?

Om je WAP54G in te stellen, moet hij rechtstreeks via een kabel op je
laptop aangesloten zijn, dus niet via een draadloze verbinding.

En ik vermoed dat je het steeds draadloos probeert in te stellen, als
dit niet zo is, dan beschouw je dit schrijven maar als niet verzonden.

Groet, Dirck

ve
door verwijderd - Oct 24, 2005 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Dirck Heb op de laptop zowel mogelijke verbinding via de router en ook via een kabelverbinding. Uiteraard niet gelijktijdig, reden zoals al eerder besproken : geen mogelijkheid op de router

Beste petervd85,

Heb via merciful ook al de methode gekregen om de router ongekabeld te benaderen. Het routerIPadres is dus nu bekend bij mij.

En NU

Mvrgr,

seizo

P.S. Kan toeval zijn maar heb konstant 'aanvallen' op mijn laptop, sinds ik met dit item bezig ben. Mijn AVG virus-scanner komt om de haverklap even in beeld met een POP3 melding van een paar sekonden.....

ve
door verwijderd - Oct 24, 2005 om 19:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste jwbosch

Er gaan vele wegen naar rome. Ook deze methode helpt mij en nog wel snel aan het gareway Ipadres van de router.

De verdere uitleg om via een kabel naar de router te gaan is volgens mij niet mogelijk. Zie vorige beantwoordingen.

Mvrgr.,

sizo

ve
door verwijderd - Oct 24, 2005 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste computerliefhebbers,

Paultje1966  jouw website www.paulkramer.nl ziet er zeer verzorgd uit! Kijk ook eens op mijn website:

Maar kom niet in de router WAP54G. De uitleg is van een WRT54G, dit is  zoals je weet een hele andere router.

Of ik het nu verbinding probeer te maken van laptop via draadloos naar de router, via kabel naar de router , via kabel naar de modem Niets maar dan ook helemaal niets werkt.

Ik heb er genoeg van.....

En waar doe ik het voor, zit 2 hoog in een appartement. Vanaf de straat kan men mij niet peilen. Bovendien heb ik een kabelmodem, dus meeliften op mijn kosten (adsl,)is er niet bij.Heb ook geen geheimen in mijn surfgedrag of documenten.

Ben nu een weekje vrij intensief bezig om toch een afgeschermde draadloze verbinding te krijgen, denk dat het er niet in zit voor mij.

Heb veel geleerd van meer en minder deskundige collega-computeraars hier op site Maar helaas het is niet gelukt.

Dank u allen voor het meedenken en inzet. Was grote klasse!

Met vriendelijke groet,

sizo

ve
door verwijderd - Oct 26, 2005 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo computermeedenkers/helpers

Heb weer een paar dagen afstand genomen van het probleem.

Wil me toch niet loslaten.

Moet toch een methode zijn om van een goed werkend onbeveiligd draadloos netwerk  een  goed werkend beveiligd draadloos netwerk te maken.!

Vragen:

Moet er nu wel of niet via een andere computer kontakt gezocht worden met de router , om die te wijzigen? Is in de tot nog toe gegeven antwoorden niet 100% duidelijk geworden.

Wat moet er nog meer gebeuren, om de de dan verbroken verbinding weer te herstellen?.

Is het Ip gateway opgesnorde nummer (dus van de router of accesspoint ) net zoiets als je pincode?

Wat kan een kwaadwillende met jouw router gegevens allemaal doen?

vragen waarop ik graag een antwoord zou krijgen van u.

bvd.

mvrgr.,

sizo

ve
door verwijderd - Oct 26, 2005 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Sizo,

Als er op je laptop een normale netwerkaansluiting zit, dan sluit je die rechtstreeks op het access point aan dmv een kabel.

(Misschien dat het ook draadloos wil, dat weet ik niet.)

Volgens mij hoef je het modem ook niet aan te sluiten als je je access point wilt instellen.

Probeer het eens op deze manier:

Het modem koppel je af van het access point.

Anti-virusscanner, Firewall en eventueel Spywarescanners uitschakelen.

Verbinding maken met je laptop en access point via een kabel, of als
dat niet mogelijk is draadloos en dan proberen of je in het access
point kunt komen.

Succes, Dirck

ve
door verwijderd - Oct 26, 2005 om 19:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Dirck,

Bedankt voor je reaktie.

Moet zo weg, dus het lukt me niet gelijk .

Morgenmiddag ga ik het uitgebreid proberen. Mijn laptop is Pentium 4 met xp, er zit de wereld aan verbindingsmogelijkheden op Dus een kabelverbinding is geen probleem.De modem in de meterkast is via een blauwe dikke kabel verbonden met ,een aansluiting zoals op een telefoon , in de router/accesspoint.Zoals langzamerhand wel bekend de WAP54g met 1 aansluitingsmogelijkheid.

Dus als ik de laptop rechtstreeks met de router wil verbinden , moet de blauwe kabel die normaal de verbinding maakt tussen kabelmodem en de router ,uit de router,om plaats te maken voor de rechtstreekse verbinding vanaf de laptop.

Ga het proberen. Je hoort van mij.

En weet je ook hoe het zit met de vraag over pincode,etc?

Doeg,

sizo

ve
door verwijderd - Oct 26, 2005 om 19:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

sizo,

Mij ontbreekt nu helaas de tijd.

Ik zal morgen indien het je niet lukt proberen elke stap te omschrijven en ook duidelijk te maken hoe en waarom. dan komen we er wel uit... Dit kost echter tijd.

wat betreft het ip-nummer... maak je geen zorgen. niets aan de hand.. Dit is in totaal niet als een pincode, maar dat komt dan ook morgen wel

ve
door verwijderd - Oct 26, 2005 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Nielsengel,

Hardstikke fijn. Tot morgen(middag) dan.

Met groet,

sizo.

P.S. wil je de knop reactie geven svp aanklikken, dan kan ik op jouw antwoord , antwoorden.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2005 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

sizo,

Even helemaal vanaf het begin:

Je IP-adres
------------------------------------
Hier heb je verschillende in:
1. Je modem heeft een publiek IP-adres die door je provider wordt toegewezen. Dit is je verbinding naar buiten toe en andere pc's zien ook dit IP-adres als je verbinding met hen hebt... Dit is een vast nummer bekend bij je provider. Iedereen kan deze zien en het heeft dan ook geen zin deze te verbergen.

2. Je router ( linksys 54G ) heeft een eigen IP-nummer met een andere range dan je modem... Dit is een range die bij providers bekend staat als een interne range die ook op het internet NIET voorkomt.... Meestal is dit iets als:  192.168.x.x  of 10.0.0.x
Ook hier is niets geheims aan. Alle routers die verkocht worden hebben een dergelijk adres en dienen vaak als DHCP-server ( een machine die weer ip-nummer uitdeelt aan computers op je eigen netwerkje ) en delen ook weer nummers uit in deze range. Deze nummers zijn van buitenaf in principe NIET te zien, maar ook dat doet in feite niet ter zake, iedereen kent deze ranges...

Je ip-nummer mag je dus in principe gewoon afgeven / doorgeven... Wil iemand hier per se achter komen, dan kan die dat toch wel doen, dit hoef je niet geheim te houden.

Wat moet je dan WEL geheim houden:
- Je login en wachtwoord van je modem ( die krijg je van je provider )
- Je login en wachwoord van je router ( die zitten bij de router meegeleverd ).

Deze beiden zijn in het begin standaard ingestelde waarden ( login is vaak admin, wachtwoord leeg ( bij een linksys ). Deze moet je zelf dus veranderen om te voorkomen dat een ander vanaf het internet bij je modem / router kan komen en hier instellingen in kan wijzigen / andere zaken kan uithalen.
-----------------------------------------

ve
door verwijderd - Oct 27, 2005 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deel 2 ( kassa vind dit te lang denk ik :) )

Dan nu de beveiliging:
--------------------------------
Om je router te kunnen beveiligen moet je naar de interne instellingen gaan om die daar te wijzigen.
Zoals je nu dan wellicht weet heb je daar het ip-adres van de router voor nodig... Deze word je geleverd door de fabrikant, maar ook dit zijn vaak standaardwaarden.
Voor linksys is dit meestal ( ik zeg meestal, niet altijd ): 192.168.1.1

Ik ga er vanuit dat je inmiddels je ip-adres van je router weet, weet je dit niet, hoe kom je daar dan achter:

- papieren die je bij je router hebt gekregen goed doorlezen, hier staat dit adres vaak wel bij.
- zelf opzoeken op je netwerk: ( doe dit vanaf je draadloze laptop )

    * Ga naar Start, uitvoeren
    * type in:  cmd    ( start dos-box )
    * type in:   ipconfig ( als je windows xp hebt ) of winipcfg ( bij w98 )

Je krijgt nu informatie over je pc, het ip-nummer, de range en je standaardgateway.  het nummer dat achter de standaardgateway staat is het nummer van je router.

Heb je het nummer van je router, dan zou je nu dus deze kunnen benaderen.. Dit moet je doen om bij je instellingen te komen...
LET OP: nu zul je dus moeten inloggen op je router en heb je dus hiervoor je login en wachtwoord nodig !!!

2e punt waar je even op moet letten:

Je gaat inloggen op je router en wat instellingen wijzigen... Omdat instellingen veranderen kan het heel goed zijn dat je draadloze verbinding weg gaat vallen omdat je laptop anders staat ingesteld.... DUS heeft het geen zin om de instellingen van je router in te gaan stellen vanaf je draadloze laptop. Op het moment dat je de instellingen zou willen wijzigen valt je verbinding weg en is het mislukt.

Wat moet je dus doen:  Pak een vaste pc en hang die door middel van een kabel aan je router zodat je vanaf die pc naar je router toe kunt... OF leg een kabel tussen de laptop en de router en maak de verbinding vanaf de laptop... De 1e prefereer ik omdat je dan ook nog gewoon de draadloze verbinding open kan houden en kan zien wat daar gebeurt. Doe je 't toch vanaf je laptop, zorg dan dat je de draadloze verbinding NIET gebruikt, anders wordt het verwarrend....

Je wilt nu de router in en daarvoor moet je direkt een verbinding maken naar je router toe:
NODIG HIERVOOR:
* ip-nummer router
* login router
* wachtwoord router

WAT GA JE DOEN:
* Start je browser ( Internet Explorer, Firefox, maakt niet uit ).
* Typ in de adresbalk ( dus niet in google of ergens anders ) waar nu dus staat:  http://kassa.vara.nl/........
     - het nummer van je router  ( ik denk:  192.168.x.x  --> voor x je eigen nummers invullen ).
* Er komt een login-scherm tevoorschijn die vraagt om een login en een wachtwoord.
* Vul de login- en het wachtwoord in die horen bij je router
     - standaard staat in een linksys als login --> admin, wachtwoord moet je leeg laten
     - Dit kan ook anders zijn, kijk in de papieren of ga na wat je zelf hebt ingesteld.

Als je nu op OK klikt ( en de gegevens zijn juist ), dan kom je in het setup-scherm van je router terecht.
Linksys kennende is deze blauw.

Dan komen we nu op het daadwerkelijke beveiligen uit... Dit kan ik allemaal gaan uittypen, maar daar wordt me verhaal ook niet korter op ( hij is al zo kort ;) ) en hier zijn prachtige handleidingen voor...
Kijk hier maar eens:
http://www.schoonepc.nl/instal/netwerk.html

Hier zit een hoop dubbele informatie in, maar het beveiligen van een router staat hier goed en duidelijk uitgelegd... Heb het zelf ook zo gedaan en dit ging als een trein.

Hoop dat je er hiermee uitkomt en anders stel hierover nog eens een gerichte vraag..

Suc6, Niels

ve
door verwijderd - Oct 27, 2005 om 11:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oeps, die kwam niet op de goede plek :'( 2e poging, sorry

Dan nu de beveiliging:
--------------------------------
Om je router te kunnen beveiligen moet je naar de interne instellingen gaan om die daar te wijzigen.
Zoals je nu dan wellicht weet heb je daar het ip-adres van de router voor nodig... Deze word je geleverd door de fabrikant, maar ook dit zijn vaak standaardwaarden.
Voor linksys is dit meestal ( ik zeg meestal, niet altijd ): 192.168.1.1

Ik ga er vanuit dat je inmiddels je ip-adres van je router weet, weet je dit niet, hoe kom je daar dan achter:

- papieren die je bij je router hebt gekregen goed doorlezen, hier staat dit adres vaak wel bij.
- zelf opzoeken op je netwerk: ( doe dit vanaf je draadloze laptop )

    * Ga naar Start, uitvoeren
    * type in:  cmd    ( start dos-box )
    * type in:   ipconfig ( als je windows xp hebt ) of winipcfg ( bij w98 )

Je krijgt nu informatie over je pc, het ip-nummer, de range en je standaardgateway.  het nummer dat achter de standaardgateway staat is het nummer van je router.

Heb je het nummer van je router, dan zou je nu dus deze kunnen benaderen.. Dit moet je doen om bij je instellingen te komen...
LET OP: nu zul je dus moeten inloggen op je router en heb je dus hiervoor je login en wachtwoord nodig !!!

2e punt waar je even op moet letten:

Je gaat inloggen op je router en wat instellingen wijzigen... Omdat instellingen veranderen kan het heel goed zijn dat je draadloze verbinding weg gaat vallen omdat je laptop anders staat ingesteld.... DUS heeft het geen zin om de instellingen van je router in te gaan stellen vanaf je draadloze laptop. Op het moment dat je de instellingen zou willen wijzigen valt je verbinding weg en is het mislukt.

Wat moet je dus doen:  Pak een vaste pc en hang die door middel van een kabel aan je router zodat je vanaf die pc naar je router toe kunt... OF leg een kabel tussen de laptop en de router en maak de verbinding vanaf de laptop... De 1e prefereer ik omdat je dan ook nog gewoon de draadloze verbinding open kan houden en kan zien wat daar gebeurt. Doe je 't toch vanaf je laptop, zorg dan dat je de draadloze verbinding NIET gebruikt, anders wordt het verwarrend....

Je wilt nu de router in en daarvoor moet je direkt een verbinding maken naar je router toe:
NODIG HIERVOOR:
* ip-nummer router
* login router
* wachtwoord router

WAT GA JE DOEN:
* Start je browser ( Internet Explorer, Firefox, maakt niet uit ).
* Typ in de adresbalk ( dus niet in google of ergens anders ) waar nu dus staat:  http://kassa.vara.nl/........
     - het nummer van je router  ( ik denk:  192.168.x.x  --> voor x je eigen nummers invullen ).
* Er komt een login-scherm tevoorschijn die vraagt om een login en een wachtwoord.
* Vul de login- en het wachtwoord in die horen bij je router
     - standaard staat in een linksys als login --> admin, wachtwoord moet je leeg laten
     - Dit kan ook anders zijn, kijk in de papieren of ga na wat je zelf hebt ingesteld.

Als je nu op OK klikt ( en de gegevens zijn juist ), dan kom je in het setup-scherm van je router terecht.
Linksys kennende is deze blauw.

Dan komen we nu op het daadwerkelijke beveiligen uit... Dit kan ik allemaal gaan uittypen, maar daar wordt me verhaal ook niet korter op ( hij is al zo kort ;) ) en hier zijn prachtige handleidingen voor...
Kijk hier maar eens:
http://www.schoonepc.nl/instal/netwerk.html

Hier zit een hoop dubbele informatie in, maar het beveiligen van een router staat hier goed en duidelijk uitgelegd... Heb het zelf ook zo gedaan en dit ging als een trein.
Hoop dat je er hiermee uitkomt en anders stel hierover nog eens een gerichte vraag..
Suc6, Niels

ve
door verwijderd - Oct 27, 2005 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Nielsengel,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Daar zullen velen, die met dit probleem worstelen zeker hun voordeel mee kunnen doen.Vind het geweldig ,dat er zo'n support is bij probleempjes op deze site.

Heb maar bij DIRCK op reageren gedrukt om een antwoord te geven, want er staat bij jouw geen reageren knop.

Kan alles heel goed volgen maar hier snap ik het even niet meer:      Jouw tekst:

 Pak een vaste pc en hang die door middel van een kabel aan je router zodat je vanaf die pc naar je router toe kunt... OF leg een kabel tussen de laptop en de router en maak de verbinding vanaf de laptop... De 1e prefereer ik omdat je dan ook nog gewoon de draadloze verbinding open kan .

  1. Heb geen vaste PC extra tot mijn beschikking.

  2. Extra kabel tussen de laptop en de router is niet mogelijk ,router heeft meer een verbindingmogelijkheid

  3. Als ik al een extra PC had ,die verbinding maakt dmv een kabel naar de router , dan houd ik geen draadloze verbinding over via de laptop.Er zit maar 1 aansluiting aan de routerDus Pc en Laptop samen gaat niet

  4. Misschien snap ik iets niet......

Ga de verdere uitleg nog goed proberen.

Het router nummer begint met 217.120.x . x

Via de installatie cd wizard was het IP nummer 192.168.1.245 van de Linksys WAP54G

Beste Nielsengel, en alle overige computervrienden denk , dat we nog steeds niet er uit zijn.

Het vervelende is, dat ik met een uurtje  weg moet en morgen voor een kleine 14dagen op vakantie ga.

Jongens bedankt  en misschien zit  na de vakantie de emailbox vol met suggesties en oplossingen.

Dank en tot dan

Nielsengel

ve
door verwijderd - Oct 27, 2005 om 16:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Sizo,

Je loopt naar de meterkast, je haalt de blauwe kabel uit het modem en
die sluit je op de laptop aan. (zo is je laptop rechtstreeks met het
access point verbonden)

Vervolgens probeer je in het access point te komen zoals Niels zegt.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2005 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Dirck,

Op de valreep,

Dat je zo van de laptop naar de router gaat, lijkt mij duidelijk. Maar dan ga je voorbij aan de  uitgebreide en duidelijke uitleg van Niels.

En mijn antwoord daarop

Groetjes,

sizo

ve
door verwijderd - Oct 27, 2005 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon proberen.

En Niels zegt precies hetzelfde, namelijk, router rechtstreeks via een kabel aan je laptop.

ve
door verwijderd - Oct 27, 2005 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je niet de beschikking hebt over een extra pc, dan zal je het vanuit de laptop moeten doen....

Dat er maar 1 verbinding zit is niet zo erg.. Da's genoeg... De
draadloze verbinding heeft ( zoals de naam al zegt ) geen draad nodig,
maar gaat via de antenne.

Verbind je laptop met de router ( zoals in de uitleg ) en ga dan gewoon
door...    Dat je router een ander nummer heeft dan in
de handleiding staat kan gebeuren... Da's niet zo erg.. gaat erom dat
je verbinding krijgt met je router... Het nummer 192.168.x.x wordt zo
vaak genoemd omdat dit een erg vaak gebruikte range is... verder
niets.... Aan de uitleg verandert dan verder ook niets... die blijft
zoals die is.

Veel plezier op vakantie en hopelijk hoor ik dan daarna vna je of het gelukt is en/of je verder nog vragen / problemen hebt.

Gr. Niels

ve
door verwijderd - Oct 27, 2005 om 21:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Sizo,

Ik neem aan dat het nog steeds je bedoeling is om je draadloze Linksys te beveiligen.

Als je er inmiddels al uit bent, vergeet dit advies.

Maar in computertotaal van april 2005 staat uitgebreid een handleiding om Linksys te beveiligen. Misschien heb je daar wat aan.

Suc6, ArieT

ve
door verwijderd - Oct 27, 2005 om 21:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Sizo,

Ik neem aan dat het nog steeds je bedoeling is om je draadloze Linksys te beveiligen.

Als je er inmiddels al uit bent, vergeet dit advies.

Maar in computertotaal van april 2005 staat uitgebreid een handleiding om Linksys te beveiligen. Misschien heb je daar wat aan.

Suc6, ArieT

ve
door verwijderd - Oct 28, 2005 om 10:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ariet,

Het is nog steeds de bedoeling om hem te beveiligen. Het nummer van computertotaal ken ik niet.

Kan je antwoord niet meer zien, ga nu op vakantie.

sizo

ve
door verwijderd - Oct 28, 2005 om 10:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met de extra aanwijzingen op de vorige pagina moet het lukken.

Mocht het je na je vakantie niet lukken ,dan horen we het wel weer.

Gr. Niels

ve
door verwijderd - Oct 28, 2005 om 10:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Niels en Dirck,

Goed , dan ga ik het het proberen. Maar nu niet meer, het is kwart over tien vrijdag  en de vakantie wacht.

Tot nadien En ik laat van me horen of het EINDELIJK gaat lukken.

Groet,

SIZO

ve
door verwijderd - Nov 18, 2005 om 11:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

*Kick*

Sizo, het is inmiddels ruim 14 dagen geleden dat je op vakantie ging :D Heb je inmiddels weer gedurfd een poging te wagen om het toch voor elkaar te krijgen ?

ve
door verwijderd - Nov 18, 2005 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ariet, beste Niels,

Het is nog steeds mijn bedoeling de draadloze laptop beter te beveiligen.

Ben van de week terug van vakantie

Heb nog veel dringender dingen te doen. Kom hopenlijk zondag er aan toe ,om de tips nog es door te spitten.

Ik laat het weten.

Groetjes,

sizo

ve
door verwijderd - Nov 21, 2005 om 10:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sizo,

Iets werkend krijgen kan soms erg lastig / frustrerend zijn en dus zeker niet dom. Vertel mij wat: ben 3 weken bezig geweest om een simpel programmaatje te laten draaien ( uiteindelijk nu gelukt ! ).

Moet je me toch even vertellen welke router je nu eigenlijk hebt van Linksys. Je geeft aan de 54G. Hier zijn er echter een heleboel van ! Ik ging tot nu toe uit van de meest gangbare ( WRT54G ).

Deze heeft echter naast een WAN-poort, nog 4 extra poorten om een computer of aan te sluiten en dit strookt niet echt met je opmerking dat als je je aansluiting gebruikt, er geen extra verbinding met je pc gelegd kan worden. Daarnaast heb je voor je configuratie van je router je verbinding met je modem niet nodig, dus dat is niet zo erg.

Dan nu begrijp ik dat je idd. in je router kunt komen ( je ziet de security instellingen enz... ). Dus nu zou je aan de hand van een handleiding ( er zijn er al meerdere voorbij gekomen ) en de stappen die hierin staan je router kunnen beveiligen:

Stel een WEP / WPA key in in je router en stel deze zelfde key in in je laptop ( anders doet je verbinding het niet meer ). Zet evt. ook een MAC-adres vast zodat anderen er niet meer bij kunnen en je verbinding is beveiligd.

Dit heeft allemaal niet zoveel om handen ( maar je moet het wel net even weten ). Heb het vorige week toevallig nog bij iemand gedaan en dit kostte me hooguit 10 minuten ). Laat even horen of het gelukt is.

nielsengel

ve
door verwijderd - Nov 21, 2005 om 10:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sizo,

Lees nu je antwoord pas goed:

Heb via netwerk ,status en ondersteuning het gateway of wel het router adres: 217.120.14.1

Het bovenstaande gedeelte is je internetverbinding ( van je modem ). Ook hierin kun je wijzigingen aanbrengen, maar ik raad je aan dit NIET te doen. Je logt hierbij niet in in je router, maar in je modem. Hiermee beveilig je dus niet je draadloze verbinding, maar je verbinding in zijn algemeenheid. Dit staat allemaal als het goed is al goed ( behalve login en wachtwoord ) en mag je gewoon laten staan ! Je wijzigingen doe je in je router ( 192.xxx.xx.xxx ).

ve
door verwijderd - Nov 21, 2005 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Niels, in een eerder antwoord heb ik dit al eens aangegeven:

"En iedereen heeft het over een router, maar volgens mij is de WAP54G alleen maar een Access Point. Dus geen router".

Hij heeft dus geen Router, alleen maar een Access Point.

Hij kan dus alleen maar draadloos contact maken.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2005 om 11:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@dirck

Heb ik overheen gelezen denk ik !
Met de WAP54G heb je idd. geen router maar een access-point en dus maar 1 poort tot je beschikking.
Ook op die poort moet je kunnen configureren volgens mij, maar dan heb je idd. tijdelijk geen verbinding met je modem... da's niet zo'n ramp verder ! Die stop je er later maar weer in

Op dat punt na, blijven mijn verdere opmerkingen dan staan :)
Dank je Dirck

ve
door verwijderd - Nov 21, 2005 om 11:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Sizo, nu zeg je dit:

â??Kabelverb rechtstreeks naar router .Wil niet  .Kan
toch ook niet. Dan is de kabel naar de modem eruit!(blauwe kabel)�

Heb ik niet eerder verteld, â??Volgens mij hoef je het
modem ook niet aan te sluiten als je je access point wilt instellen.�

En dit, â??Je loopt naar de meterkast, je haalt de blauwe
kabel uit het modem en die sluit je op de laptop aan. (zo is je laptop
rechtstreeks met het access point verbonden)

Vervolgens probeer je in het access point te komen zoals Niels zegt.�

ve
door verwijderd - Nov 21, 2005 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Sorry dat ik me er even mee bemoei, maar ik vind dat Sizo een beetje veel risico neemt door hier ook zijn externe IP-adres te vermelden.
Een kwaadwillende lezer met de nodige kennis van zaken heeft nu voldoende informatie om hem als 'target' te beschouwen en dit IP-adres de komende tijd te blijven volgen (lees IP-scannen).
Ik ben gelukkig voor Sizo een goedwillende lezer, maar heb inmiddels wel kunnen checken dat er tot aan zijn modem/router eigenlijk niets is dat een 'buitenstaander' tegenhoudt.
Z'n router reageert op een ICMP (ping-request) en of er poorten openstaan...?
Ik heb er in ieder geval al 1 gevonden...!

Dringend advies aan Sizo: stuur een mailtje naar de redactie en vraag of ze je IP-adres willen verwijderen uit deze postings.

Groet,
Enterprise.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2005 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Enterprise

Op zich niets mis met het laten verwijderen van dit nummer, ECHTER...
Een extra beveiligingsrisico brengt dit niet echt met zich mee. Wel toegegeven dat het slim is voor hem om even zijn poorten dicht te gooien... Dat zijn externe nummer echter bekend is is niet zo heel erg.

Met de huidige stand van zaken op het internet kan je zonder problemen in zeer korte tijd achter iemands IP komen ( van de modem althans ). Ook die van jou is zeer snel bekend indien iemand dit zou willen ( maar ik neem aan dat je alles wel dicht hebt zitten ).
Daarnaast is zijn IP waarschijnlijk de afgelopen 24hr al een tiental keer gescanned, want zo staat het ervoor op dit moment op het NET. Je naam en adresgegevens zijn door de privacy-regels nog gewaarborgd en daar kom je niet zomaar achter ( providers geven deze niet af ). Iemands IP is net als je huisadres en ook die kun je zonder problemen in het telefoonboek opzoeken !!!

Van mij mag het nummer er dus af... Hoe minder hoe beter, maar een echte ramp is het niet !

ve
door verwijderd - Nov 21, 2005 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Pardon Niels, geen beveiligingsrisico...?
Heb je mijn bericht wel helemaal goed gelezen?
Waar denk je dat de meeste van die poortscans waar je het over hebt vandaan komen?
Deze hebben als enige doel het vinden van openstaande poorten.
Ik heb zojuist al 1 wagenwijd openstaande poort op zijn router (en dus ook z'n PC)  gevonden en indien ik de kennis en de juiste tools zou hebben had ik zijn PC NU dus kunnen binnendringen via deze poort...!
Deze openstaande poort vond ik al na een korte check van een beperkte portrange.
Hoeveel openstaande poorten ga ik vinden als ik een volledige poortscan doe?
Maar als ik jou goed begrijp kan het geen kwaad dat iemand nu een kwaadaardig scriptje op deze poort zet...?

P.s. de rest van je verhaal is me uiteraard bekend...!

Groet,
Enterprise.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2005 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Enterprise

Nee, sorry. Heb je me opmerking niet helemaal goed begrepen.
Ik zou ook zeker dringend SIZO willen adviseren de boel / zijn poorten dicht te zetten. Het open hebben hiervan is wel degelijk een beveiligingsrisico.

Wat ik wil zeggen is dat het publiceren van zijn IP nummer HIER op deze site op zich geen EXTRA beveiligingsrisico met zich meebrengt. Daar mensen die kwaad willen zijn IP en zijn open poorten al lang gevonden hebben, lang voordat het nummer hier op de site verscheen. Kwaadwillende gebruikers maken echt geen gebruik van IP's die op een site gepubliceerd worden om te kijken of ze daar in kunnen komen. Die hebben middelen genoeg om deze te achterhalen.

In die zin kan jouw opmerking dat hij een poort open heeft staan ( en misschien wel meerdere ) meer kwaad aangezien nu misschien ook enkele kiddy's die ook eens willen rommelen op een idee gebracht worden ( en weten waar ze moeten zijn, iets waar ze uit zichzelf nog niet opgekomen waren ).

In die zin zou het misschien slim zijn dat de redactie niet alleen de post met het bedoelde IP nummer verwijderen, maar dan ook jouw post ( inclusief de mijne ) hierover meenemen. We weer terugkeren naar het uiteindelijk onderwerp, nl: het dichtzetten van een open wireless-verbinding

ve
door verwijderd - Nov 21, 2005 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk Niels, nu begrijpen we elkaar... ;-)

De reden dat ik toch heb gereageerd is omdat dit topic inmiddels 'high
profile' is geworden (dit topic was onlangs nog 'vraag van de week') en
er gemiddeld zo'n 25.000 bezoekers per dag langskomen op deze website.

Een reden temeer om dus even te waarschuwen en het lijkt me inderdaad
verstandig om de redactie te verzoeken de gerelateerde reacties te
verwijderen.

Tenslotte, als IK al in z'n PC kan kijken (en ik zou niet eens weten
wat ik er mee aan moet!) hoe gaan die meelezende scriptkiddies hier dan
mee om?

Groet,

Enterprise.

ve
door verwijderd - Nov 23, 2005 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste computervrienden,

Ik stopt ermee.Heb ipv beveiliging nu nog meer problemen.

Heb de redactie gevraagd de gewraakte IPgegevens melding te verwijderen

Zal de provider vragen of er nog aanvullende maatregelen nodig zijn.

Dank voor uw inzet.

sizo

ve
door verwijderd - Nov 23, 2005 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel verstandig Sizo...!

Zorg dat je je zaakjes op orde krijgt en dan zien we je hier graag weer terug.

Groet,

Enterprise.

ve
door verwijderd - Nov 23, 2005 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

OK Sizo,

Jammer dat we het niet af hebben kunnen maken !
Ben bang dat de provider niet zo heel veel voor je zal doen / kunnen doen.

Ga op zoek naar een vriend / kennis die je hier even ter plekke mee kan helpen. Door de juiste maatregelen te nemen komt alles prima in orde en kan je veilig je gang gaan.

Jammer dat dat soort dingen nodig zijn, maar het is helaas niet anders. Misschien wel een eye-opener voor andere lezers die misschien ook wel met dezelfde problematiek zitten !

Suc6 ermee en hopelijk horen we nog eens van je.

Gr. Niels

ve
door verwijderd - Feb 10, 2006 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sizo,

ik heb de hele corespondentie en ook de gebruikershandleiding eens even door gelezen. Ik ben zelf netwerkspecialist bij HP. Ik moet je helaas meedelen, dat de problemen die jij hebt met je accesspoint, worden veroorzaakt, doordat het bedrijfje wat het voor jou heeft geregeld, je eigenlijk het verkeerde product heeft verkocht. Een accesspoint kun je zetten op een lokaal LAN, dat met een router met LANpoorten of een router en een switch op het internet is aangesloten. Het bedrijf had jou dus een wireless router moeten verkopen. Zij hebben je accesspoint vermoedelijk op hun eigen LAN voor je geconfigureert.

Het beste is om naar hun terug te gaan en hun te vragen het accesspoint mèt beveilging te configureren. Dat zal ook met je pc wireless moeten gebeuren, als er met encryptie wordt beveiligd.

Mijn conclusie is dat je slecht bent voorgelicht.

groetjes

Jan

ve
door verwijderd - Feb 10, 2006 om 18:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jan,

Je antwoord is correct, maar ondanks je goede bedoelingen heeft het niet zoveel zin meer. Onze laatste reactie is van meer dan 3 maanden terug (toen dit voorval speelde ) en ik ga er vanuit dat sizo inmiddels een bevredigende oplossing heeft gevonden en is geholpen.

Reageren op dit wat oude draadje heeft dus niet zo heel veel zin meer. ( Tenzij sizo zich alsnog meldt ). Het was toen een nogal heet topic, maar deze staat inmiddels een tijd in de ijskast.

Als je idd. netwerkbeheerder bent, dan kunnen je bijdragen hier wel eens van pas komen. Maar probeer dan vooral mensen te helpen met een acuut probleem en let een beetje op de datum ( van vooral de topicstarter ).

Gr. Niels

ve
door verwijderd - Feb 10, 2006 om 18:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jan en Niels,

Het probleem bestaat nog steeds. Het computerbedrijf heeft nadien nog een poging gedaan om het alsnog beveiligd te krijgen.

Had de indruk, dat de beste meneer peentjes zweete en zich achter de provider verschool. @Home zou geen logische Ipnummers afgeven voor de router, waardoor hij niet via IE in de router kon komen.

Snapte het op laatst niet meer .

Ben nu zelf maar lid geworden van HCC. Om wat meer hier van te kunnen snappen.

Maar het probleem is er nog steeds......

Doeg

SIZO

ve
door verwijderd - Jul 26, 2007 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

beetje laat maar heb je nogsteeds problemen??? (hoop het toch niet).

Zo ja sluit je pc bedraad aan op de router en vul dan 192.168.1.1 in IE.

Kijk eens of dat werkt.

ve
door verwijderd - Jul 26, 2007 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@queennr1,

Je zegt het zelf al, maar het is inmiddels 1 1/2 jaar later !!!!!
Het heeft niet zoveel zin om op dit soort topics nog te reageren.
Je hebt nu al een aantal topics die al heel oud zijn weer terug omhoog gehaald. Beetje zinloos.

Daarnaast geef je een oplossing die ( als je de hele discussie leest ) al tig keer is gegeven.

Natuurlijk is je bijdrage hier welkom, maar probeer dit wel op nieuwe topics te doen en niet op de oudjes....

gr. Phinder