Pe
door Petrazoekthulp Feb 23, 2019 om 16:29
Computers & telefonie

Onterechte afschrijving PayPal

Mijn Paypal account is deze week gehackt en door de website G2G.com is er nu tweemaal een flink bedrag afgeschreven. Op mijn emailadres heb ik ook ‘s nachts bijna 300 emails ontvangen, voornamelijk inschrijvingen voor nieuwsbrieven, maar daartussen verstopt een mail dat er een account is aangemaakt bij Shasso.com en dat er vervolgens via mijn Paypal account twee aankopen gedaan waren op G2G.com. Nu is deze transactie volgens Paypal uitgevoerd op een computer, die ik eerder had gebruikt voor een paypal transactie. Daardoor kon ik achterhalen dat de bewuste computer ‘s nachts uitstond, letterlijk want zelfs de stekker was uit het stopcontact. Blijkbaar kunnen ze dus op een andere computer mijn computer ID gebruiken, maar ik kan me niet voorstellen dat dan het IP adres klopt. Paypal wil mij nu niet terugbetalen omdat de transactie dus vanaf mijn computer zou hebben plaatsgevonden. Hoe kan ik aantonen dat deze computer uitstond? Ze moeten ook vanaf mijn mailaccount, lijkt mij, dat account hebben aangemaakt op Shasso, maar daar kan ik niets van terugvinden, is dit nog terug te halen?
Uiteraard heb ik onmiddelijk al mijn wachtwoorden gewijzigd en Paypal beter beveiligd!
Wie kan mij helpen om deze fraude te bewijzen bij Paypal. Sowieso biedt Paypal toch buyer protection...een product heb ik ook niet ontvangen! Maar tot nu toe geeft Paypal niet thuis.

8220 8 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 23, 2019 om 16:34
16845 Antwoorden / 202 Vragen

In ieder geval melden aan fraudehelpdesk.nl en ook aangifte doen.

Pe
door Petrazoekthulp Feb 23, 2019 om 16:52
Antwoorden / 2 Vragen

Heb ik zojuist gedaan, bedankt voor de tip. Aangifte zal ik ook doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 23, 2019 om 16:59
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb nog een tip: ga naar een zoekmachine en geef als zoekterm: paypal fraude melden en u ziet dat u bij lange na niet de enige bent met dit probleem. Hier is dan van belang dat hoe meer mensen met dit probleem zich melden bij de fraudehelpdesk van de ACM en strafrechtelijk aangifte doen, hoe groter de kans wordt dat er kan worden opgetreden. Inmiddels zie ik dat de website van Shasso.com als onveilig wordt aangemerkt door mijn virusscanner.

Pe
door Petrazoekthulp Feb 23, 2019 om 17:16
Antwoorden / 2 Vragen

Dat die website als onveilig wordt aangemerkt had ik ook gezien. Maar daar staat nu een account op mijn naam zonder dat ik daar in kan!

costnix
door costnix - Feb 23, 2019 om 17:25
2874 Antwoorden / 1 Vragen

maar ik kan me niet voorstellen dat dan het IP adres klopt

De fraudeur heeft uw internetadres misbruikt door middel van IP-spoofing. Het uitlezen van uw adres is vrij simpel. U zendt dit elke keer uit wanneer u van internet gebruik maakt.
Een ingewikkeld verhaal:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Internet_protocol_spoofing

Pe
door Petrazoekthulp Feb 23, 2019 om 17:38
Antwoorden / 2 Vragen

Maar kan ik dan wel op de een of andere manier aantonen dat mijn computer uitstond?

costnix
door costnix Feb 23, 2019 om 19:02
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, dat kan helaas niet, maar het heeft ook geen zin. Je kan een IP-adres niet uitschakelen. Dit is tegenwoordig een vast adres, dat door je internetprovider wordt uitgedeeld.
Je kan je wel verschuilen achter een ander IP-adres. Dat kan via een proxy- of nog beter een VPN-verbinding.
Dat is wel zeer ingewikkeld. Daar heb je een slim familielid voor nodig.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Proxyserver
Wat nog een mogelijkheid is om aan je internetprovider een nieuw internetadres te vragen, maar daar moet deze wel aan willen meewerken.

costnix
door costnix Feb 23, 2019 om 19:05
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Nog een aanvulling over VPN verbindingen:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Virtueel_Particulier_Netwerk

Dit allemaal vreselijk moeilijk om zelf in te stellen. En het kost (extra) geld.

Pe
door Petrazoekthulp Mar 12, 2019 om 20:56
Antwoorden / 2 Vragen

Dat verhaal over spoofing was inderdaad nogal complex, maar de grote lijnen waren duidelijk. Dank voor de tip en de link.

tdmduc
door tdmduc - Feb 23, 2019 om 19:04
704 Antwoorden / 2 Vragen

Hetzelfde is mij overkomen.

Ik ben redelijk ingeburgerd als ICTer en als het gaat om veiligheid adviseer ik veel. Maar ook ik moest even slikken toen het volgende gebeurde.

Via mijn ergens achterhaalde Google wachtwoord(ooit via een bekende site gehackt net als vele Nederlanders) zijn ze achter op onverklaarbare manier mijn Paypal binnengewandeld. (Ondanks Google veiligheids meldingen, maar goed om 4 uur lig ik te slapen))

Omdat dit snachts om 4 uur gebeurde kwam ik er pas de volgende dag achter omdat ik opeens wel heel weinig salaris meer over had op mijn rekening.

Via Paypal "ongeautoriseerde activiteit melden" kwam al het geld binnen anderhalve dag weer retour.

Tevens had ik 800 mails in mijn bak staan die allemaal ter bevestiging gestuurd waren omdat de fraudeur-robot in minder dan 45 minuten een 1000-tal accounts en aankopen heeft getracht aan te maken. Ik ben er een dagje zoet mee geweest, o.a. winkels gewaarschuwd waar ze goederen besteld hadden en afleveradressen in Spanje(obscure loodsjes zag ik via Google maps).

Ik heb nu al mijn accounts aangepast met verschilende wachtwoorden met 13 karakters die ik zelf niet eens kan onthouden maar het moet maar.

Nooit altijd en overal dezelfde wachtwoorden gebruiken ook al denkje dat het wachtwoord stevig genoeg is want dat was vermoedlijk mijn "fout".

Pe
door Petrazoekthulp Feb 25, 2019 om 08:41
Antwoorden / 2 Vragen

Ik was erg naief en ik ging er vanuit dat Paypal zijn beveiliging wel op orde had. Bij de ING website moet je regelmatig je wachtwoord veranderen en wordt gekeken of je wachtwoord sterk genoeg is en is gekoppeld aan een aparte inlognaam. Bij Paypal heb ik nog nooit mijn wachtwoord moeten aanpassen. Paypal gebruik ik sporadisch en daardoor sta je er al helemaal niet bij stil dat je je wachtwoord, dat gekoppeld is aan je emailadres moet aanpassen.
Paypal wil mij echter niet compenseren omdat de aankopen volgens hen via mijn computer zijn gedaan, die dus gewoon uitstond, en blijkbaar heb ik mezelf toen ook maar even ‘s nachts 300 mailtjes gestuurd. Er zijn via mijn mailadres ook allerlei accounts aangemaakt, maar ik kan geen mailtjes vinden vanaf mijn email account naar die websites, die zijn waarschijnlijk verwijderd of ze zijn niet in mijn mailaccount geweest. Ik ben nu in het buitenland, maar als ik terug ben ga ik navragen of KPN dat kan zien in mijn mailaccount.
Uiteraard heb ik al mijn wachtwoorden omgezet naar meer dan 13 karakters en op Paypal een extra sms code ingesteld. Ik heb ook tijdelijk mijn creditcard geblokkeerd, want ik weet niet in hoeverre deze nu nog veilig is. Bij sommige websites kun je ook zonder Paypal met creditcard afrekenen, dus misschien hebben ze daar nu online voldoende data voor verzameld.

endemion
door endemion Feb 25, 2019 om 13:40
237 Antwoorden / 3 Vragen

Paypal is gewoon niet veilig, ze doen er alles aan om betalen makkelijk te maken ten koste van veiligheid. Via ebay tegenwoordig is de zaak naar paypal volledig geautomatiseerd, je hoeft niet eens in te loggen op paypal wat vroeger wel het geval was. Niet dat het toen nu zo veilig was. Als het goed is heb je tegenwoordig wel de optie tot 2 staps verificatie (heb erop zitten wachten maar ben ondertussen allang grotendeels afgehaakt wbt paybal) maar standaard staat dat niet aan. Heb ook fraude meegemaakt, had iemand m'n team viewer account gehackt en vervolgens 's nachts via m'n eigen pc zitten shoppen en alerlei dure aankopen zitten doen. Sindsdien heb ik zowieso de bankrekening koppeling ongedaan gemaakt en doe ik niet veel meer met paypal en als ik er wat mee wil dan zet ik daar wel eerst handmatig wat geld op. Petra kun je trouwens niet die automatische incasso van paypal terugtrekken. Als Paypal je geld niet heeft staan ze wellicht iets meer open voor fraude zaken en het netjes afhandelen ervan. Sowieso een slechte zaak dat een bank tegenwoordig de schuld op de gebruiker afschuift terwijl het niet was gebeurt als ze niet zo'n slappe beveiliging aanboden.

tdmduc
door tdmduc Feb 25, 2019 om 13:44
704 Antwoorden / 2 Vragen

"Sindsdien heb ik zowieso de bankrekening koppeling ongedaan gemaakt en doe ik niet veel meer met paypal en als ik er wat mee wil dan zet ik daar wel eerst handmatig wat geld op."

Dat is wel een goeie.....

bi
door bigale50 Feb 25, 2019 om 15:47
25 Antwoorden / 1 Vragen

  https://www.paypal.com/nl/smarthelp/article/hoe-kan-ik-een-formele-klacht-indienen-bij-paypal-faq2016

ga
door gastonf Feb 25, 2019 om 16:20
20 Antwoorden / 6 Vragen

Wat moet je in hemelsnaam met Paypal, een zeer naar clubje uit Luxemburg, je kan gewoon internationaal betalen met je bankrek.nummer...

tdmduc
door tdmduc Feb 28, 2019 om 08:47
704 Antwoorden / 2 Vragen

Paypal heeft soms meer mogelijkheden dan een gewone bank en via Ebay handelen iets sneller dan de trage rot-bankies.

Bovendien ben je gedekt tegen nare toestanden. Tegenwoordig ook te koppelen aan je vingerafdruk van je mobiel en zodoende nog veiliger.

Weet je wat een eng clubje is? De ING bank en de AbnAmro, die hebben namelijk veel Nederlanders beroofd van hun belastingcenten.

Tis maar net van welke kant je het bekijkt.

Pe
door Petrazoekthulp Mar 12, 2019 om 21:03
Antwoorden / 2 Vragen

Heel frustrerend maar het is mij niet gelukt om te achterhalen hoe ze achter mijn inloggegevens zijn gekomen, dus wist ik ook niet of mijn creditcard nog wel veilig was. Er leken accounts aangemaakt te zijn op allemaal dubieuze websites, dus voor de zekerheid de creditcard geblokkeerd. Aangifte gedaan bij de politie en zoveel mogelijk bewijsmateriaal opgestuurd naar Paypal en gelukkig zien zij nu ook in dat ik deze aankopen echt niet zelf gedaan heb. Ondertussen ontvang ik nog steeds allerlei ongewenste nieuwsbrieven, dus daar ben ik nog niet vanaf.

costnix
door costnix Mar 12, 2019 om 21:15
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ga die nieuwsbrieven vooral niet afmelden via de link in die e-mails.
Dat is een bevestiging, dat uw e-mailadres actief is en krijgt u nog meer spam.

ho
door honda98 - Feb 25, 2019 om 15:47
103 Antwoorden / 1 Vragen

mijn bank geeft altyd een melding voor vreemde in cassos zodat je genoeg tyd hebt om deze te wijgeren.
dit heb ik wel eens mee gemaakt. en ik betaal niet met paypal om dat ik het geen veilig betaal middel vind.
daarom zal mijn bank nooit geld overmaken zonder mijn toestemming.

mo
door mof - Feb 25, 2019 om 17:04
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft uw computer uitgezet, maar heeft u ook uw router uitgezet? Vanaf het internet ziet men de ip van derouter, uw pchangt aan het local network, dat ip wordt niet gezien.
als uw routernietis uitgezet zou iemand bij uw router kunnen inloggen en vandaar kunnen bestellen bij g2g

dan is het in eerste instantie uw verantwoordelijkheid, want u bent aansprakelijk voor uw router. U moet dan bewijzen dat iemand ansers van uw router of de ip van uw router gebruikgemaakt heeft ... lastig.

Pe
door Petrazoekthulp Mar 12, 2019 om 21:13
Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb in ieder geval ook het wachtwoord van de router aangepast. Een hoop uitzoekwerk, niet iets wat je dagelijks doet. Was wel een totaal ander wachtwoord dan Paypal, maar het is niet duidelijk welke gegevens ze allemaal hebben weten te onderscheppen,dus dit is wel veiliger. Zou ik zelf nooit bedacht hebben!

mo
door mof - Feb 25, 2019 om 17:05
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien heeft uw router een log bestand aangemaakt, dan kunt u misschieen achtergalen wire wanneer heeft ingelogd

Pe
door Petrazoekthulp Feb 27, 2019 om 19:46
Antwoorden / 2 Vragen

Ga ik proberen!

Pe
door Petrazoekthulp Mar 12, 2019 om 21:09
Antwoorden / 2 Vragen

Helaas..uit privacy overwegingen bewaart KPN de logbestanden niet en zij konden ook niet zien of er iemand vanaf mijn mailaccount emails verzonden en verwijderd had of tijdelijk de functie mail doorsturen had aangezet ook vanwege privacy. Er waren op via mijn mailaccounts accounts aangemaakt bij diverse websites, normaal moet je dat via een email toch bevestigen, maar daar kan ik dus niets over terugvinden.

ho
door honza23 - Feb 25, 2019 om 19:04
261 Antwoorden / 3 Vragen

Ziggo kan b.v. zien of een computer online bij ze is (had van de week contact met ze en aan de telefoon konden ze me zelfs vertellen dat dat middels een Huawei smartfoon was en middels een Linux-computer......)
Dus als aanbieders dat kunnen zien zou u ook zo moeten kunnen bewijzen dat uw computer niet online was gedurende die bepaalde tijds-periode

Pe
door Petrazoekthulp Feb 27, 2019 om 19:46
Antwoorden / 2 Vragen

Goeie tip. Ga ik proberen. Ondertussen 4 mails naar de Paypal klantenservice met screenshots van mijn ‘s nachts volgelopen mailbox, maar geen antwoord gekregen. Gebeld maar dan krijg ik alleen later een mail dat mijn klacht ongegrond is. Maandag ga ik weer bellen als ik weer thuis ben. Frauderen is bij Paypal makkelijker dan het weer rechtzetten.

tdmduc
door tdmduc Feb 28, 2019 om 08:50
704 Antwoorden / 2 Vragen

Mee eens.

tdmduc
door tdmduc Feb 28, 2019 om 08:57
704 Antwoorden / 2 Vragen

Overigens is G2G.com hoogstwaarschijnlijk niet degene die jou gehackt heeft. Het is een "klant" die iets gekocht heeft hier en jou PayPal heeft misbruikt.

Ik sprak iemand van een website waar mijn account was gebruikt en die zagen dit als een ware plaag.

Uit betrouwbare bronnen: oostblokkers met een groot netwerk van hackers die 'snachts software "aanzetten" om dit soort aankopen te doen in een razend tempo. Ze weten wel hoe ze dit moeten aanpakken natuurlijk.

Pe
door Petrazoekthulp Feb 28, 2019 om 13:02
Antwoorden / 2 Vragen

G2G.com en Shasso.com zijn wel beide dubieuze websites, die fraude in de hand werken en veel geld verdienen aan deze hackers en vervolgens verdient Paypal ook weer goed aan deze transacties. Paypal zou gewoon niet moeten samenwerken met dit soort schimmige partijen, maar ja ze verdienen er goed aan. Dus af en toe een klagende gedupeerde nemen ze op de koop toe. Paypal werkt er ook niet actief aan mee om klanten hier beter tegen te beschermen.