th
door theo.wilmsen Oct 21, 2011 om 15:29
Computers & telefonie

Opstarten

Goeden dag
zeg sins enkele weken start mijn computer zzer langzaam op de duurt 2,33 uur voor dat hij aanspringt het is WINDOS XP PROFERSSIONAL waar kan dat aan liggen ???

5059 35 Rapporteer

audb
door audb - Oct 21, 2011 om 15:34
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Gescand op virussen en Trojaans?
Zo ja dan kan het zijn dat de harddisk niet meer in orde is.
Het beste is om met dit programma eens uw harddisk te onderzoeken :
http://release.crystaldew.info/CrystalDiskInfoSetup

Mocht deze geen fouten geven dan kan het ook nog eens windows XP zelf wezen en dat zou dan betekenen dat u die opnieuw zou moeten instaleren.

th
door theo.wilmsen - Oct 21, 2011 om 15:39
7 Antwoorden / 2 Vragen

Het is gekomen toe ik er opnieuw windos er op zetten

edrick3
door edrick3 - Oct 21, 2011 om 15:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=theo.wilmsen schreef op vrijdag 21 okt 2011, 15:39]Het is gekomen toe ik er opnieuw windos er op zetten

Dan zou ik inderdaad de boel opnieuw installeren!

Suc6

th
door theo.wilmsen - Oct 21, 2011 om 15:50
7 Antwoorden / 2 Vragen

Dat ga ik doen je hoort nog van mij

gsm
door gsm - Oct 21, 2011 om 21:01
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Dit is een typisch gevalletje voor de stroom eraf.
Dat is eenvoudig en snel te doen en misschien is de computer daarna weer snel.

De stroom eraf, dus stekker uit stopcontact.
Zonder stroom een aantal keren op de AAN-knop drukken.
Stroom weer aansluiten.
Computer starten

th
door theo.wilmsen - Oct 21, 2011 om 21:10
7 Antwoorden / 2 Vragen

Ok dat ga ik doen alvast Bedankt

th
door theo.wilmsen - Oct 21, 2011 om 21:11
7 Antwoorden / 2 Vragen

Ok dat ga ik doen

th
door theo.wilmsen - Oct 22, 2011 om 12:45
7 Antwoorden / 2 Vragen

Dag gsm

De stroom er af heeft niet geholpen helaas

diumenge
door diumenge - Oct 22, 2011 om 12:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=theo.wilmsen schreef op vrijdag 21 okt 2011, 15:39]Het is gekomen toe ik er opnieuw windos er op zettenDus je hebt windows helemaal opnieuw geinstalleerd? Ook de oude versie volledig verwijderd? Als dat het geval is, en de PC toch zeer traag is, dan moet het haast wel een hardware probleem zijn.

ro
door ron530 - Oct 22, 2011 om 13:03
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als de pc is opgestart loopt de klok dan nog gelijk? zo niet dan de backup batterij vervangen die zit op het moederbord.

th
door theo.wilmsen - Oct 22, 2011 om 13:35
7 Antwoorden / 2 Vragen

Dag diuenge de batterij is vernieuwd

diumenge
door diumenge - Oct 22, 2011 om 13:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=theo.wilmsen schreef op zaterdag 22 okt 2011, 13:35]Dag diuenge de batterij is vernieuwdDat was een vraag van ron530, ik vroeg of je een volledig schone installatie hebt gedaan.

th
door theo.wilmsen - Oct 22, 2011 om 13:42
7 Antwoorden / 2 Vragen

Dat weet ik niet zeker want zoveel verstand van coputers heb ik ook niet er staat nog een windos op D en een op C hij start op C op D doet hij niets ook na 2.33 uur niets

ro
door ron530 - Oct 22, 2011 om 13:47
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Heb je de bios wel goed ingesteld want nu gaat het ding alle devices af voor hij de juiste vindt. Bij het aanzetten van de pc druk je de delete toets in dan kom je in de bios van het moederbord afhankelijk van de fabrikant kun je dan de bootsequents in stellen bijvoorbeeld boot from floppy, cdrom of harddisk, die laatste moet je instellen. Vaak is er in de bios ook nog een optie om de oorspronkelijke staat van de bios te herstellen.

birdies
door birdies - Oct 22, 2011 om 13:50
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=theo.wilmsen schreef op zaterdag 22 okt 2011, 13:42]Dat weet ik niet zeker want zoveel verstand van coputers heb ik ook niet er staat nog een windos op D en een op C hij start op C op D doet hij niets ook na 2.33 uur niets

Zeer onverstandig om dit soort zaken zelf te doen als je er nauwelijks verstand van hebt. Krijg je alleen maar ellende van, dat zie je.

Misschien een handige buurjongen o.i.d. even om hulp vragen.

diumenge
door diumenge - Oct 22, 2011 om 13:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Windows op C én D, klinkt als of er een tweede versie van windows is geïnstalleerd en dat daar iets fout is gegaan. Maar omdat je zelf aangeeft er niet zoveel verstand van te hebben, kan je beter iemand er naar laten kijken die dat wel heeft (het handige neefje of buurjongen ofzo). Ik begrijp het sowieso niet helemaal, start windows (dus niet de computer zelf) pas naar ruim 2 1/2 uur op?

diumenge
door diumenge - Oct 22, 2011 om 13:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Oké, Birdies was me voor ;-)

ro
door ron530 - Oct 22, 2011 om 14:03
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ojee dat wordt weer helemaal opnieuw beginnen, De systeemschijf is waarschijnlijk op gedeeld in twee partities C en D. Als je opnieuw installeert moet je de C schijf opnieuw formatteren dus kies je voor alle bestanden verwijderen en instellen als ntfs.

birdies
door birdies - Oct 22, 2011 om 14:09
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 22 okt 2011, 14:03]Ojee dat wordt weer helemaal opnieuw beginnen, De systeemschijf is waarschijnlijk op gedeeld in twee partities C en D. Als je opnieuw installeert moet je de C schijf opnieuw formatteren dus kies je voor alle bestanden verwijderen en instellen als ntfs.

Topicstarter kan, vanwege gebrek aan benodigde kennis, beter die klus aan een ander over laten. Het gaat waarschijnlijk alleen nog maar erger worden.

ro
door ron530 - Oct 22, 2011 om 14:22
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ben ik niet helemaal met je eens, met een beetje geduld en logisch nadenken kan iedereen een schone installatie middels de cd rom van windows xp maken. Cruciaal is wel het kiezen van de schijf C is standaard en als die gekozen is kun je de optie formatteren als NTFS snel, geheel of geen wijzigingen in bestanden aanbrengen kiezen. In geval van vraagsteller is geheel wissen van bestanden de beste optie.

gsm
door gsm - Oct 22, 2011 om 17:34
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Controleer of het koelblok wel goed vast zit op de processor. Bij te weinig koeling zal de processor zeer langzaam gaan werken.

gsm
door gsm - Oct 22, 2011 om 17:51
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Na het opnieuw installeren van Windows XP, zou de PC behoorlijk snel moeten zijn. Helaas moeten er nog heel veel updates gedownload en uitgevoerd worden, terwijl Windows nog lang niet goed beveiligd is. Het zou kunnen dat je tijdens het updaten malware op de computer krijgt, waardoor deze langzaam wordt.

Het is verstandig om zo veel mogelijk updates offline te installeren van een CD of DVD, dus terwijl het netwerk nog niet is aangesloten!
De benodigde CD of DVD kun je maken van een ISO bestand.
Het ISO bestand kan gegenereerd worden door het programma WSUSoffline.
Klik op Version 7.0 om te downloaden.
De CD moet een paar keer geladen worden om de installatie van de updates opnieuw te starten, nadat Windows opnieuw gestart diende te worden.

gsm
door gsm - Oct 22, 2011 om 22:26
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Nog een mogelijke oorzaak:
Veel computers hebben een ingebouwde multi-kaartlezer.
Tijdens het installeren van Windows XP is het nodig om USB apparaten, die niet direct nodig zijn voor het goed functioneren, te verwijderen.
Verwijder dus extra harde schijven, printers en kaartlezers en dus ook de interne kaartlezer! Trek de interne kabel voor de kaartlezer los van het moederbord.
Installeer vervolgens eerst Windows XP en sluit de Apparaten later weer aan.

Soms kiest Windows XP bij de installatie een verkeerde Hardware Abstraction Layer (HAL). Je kunt zelf een HAL kiezen nadat je aan het begin van de setup, na het laden van de eerste software en op het moment dat Windows XP aangeeft om F6 te drukken voor extra drivers, in plaats daarvan op F5 drukt.

diumenge
door diumenge - Oct 22, 2011 om 22:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@gsm, heb je deze reactie gezien

=theo.wilmsen schreef op zaterdag 22 okt 2011, 13:42: Dat weet ik niet zeker want zoveel verstand van coputers heb ik ook niet er staat nog een windos op D en een op C hij start op C op D doet hij niets ook na 2.33 uur niets
Denk niet dat Theo veel kan met je goed bedoelde advies.

fransxl63
door fransxl63 - Oct 24, 2011 om 12:18
13 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook een tip. kijk ook even bij je syteem, via confugiratie daar kan je zien of je geheugen ook goed staat, er moet minstens 1 GB staan.
Soms help dit wel eens, of kijk op je moederbord of je geheugen bankjes er goed inzitten, even er uithalen, dan er weer in zetten, en even flink aandrukken.
Tip2. Ook is het noodzakelijk om je harde schijf schoon te maken.
Tip3. of je harde schijf opruimen.
Tip4. Ja dan opnieuw alles installeren. en zet in de bios je hardeschijf bovenaan.
Als je dat niet aandurft, vraag aan je buurman/vrouw, of die je kan helpen.

Sterkte er mee....!

qp
door qpc - Oct 24, 2011 om 13:24
203 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=fransxl63 schreef op maandag 24 okt 2011, 12:18]Ik heb ook een tip. kijk ook even bij je syteem, via confugiratie daar kan je zien of je geheugen ook goed staat, er moet minstens 1 GB staan.
Soms help dit wel eens, of kijk op je moederbord of je geheugen bankjes er goed inzitten, even er uithalen, dan er weer in zetten, en even flink aandrukken.
Tip2. Ook is het noodzakelijk om je harde schijf schoon te maken.
Tip3. of je harde schijf opruimen.
Tip4. Ja dan opnieuw alles installeren. en zet in de bios je hardeschijf bovenaan.
Als je dat niet aandurft, vraag aan je buurman/vrouw, of die je kan helpen.

Sterkte er mee....!

Nou sorry hoor, maar nu moet ik toch even reageren, want met dit soort antwoorden die kant nog wal raken, maak je het alleen maar moeilijker en onbegrijpelijker voor de TS.
Ten eerste hoeft er helemaal geen 1GB in de pc te zitten, kan ook 512 of minder zijn (grafische chip onboard). Al zou het 256MB zijn, dan nog zal de pc er geen uren over doen om op te starten.
Ook het kijken of de geheugenbankjes wel goed zitten heeft totaal geen nut, zit het niet goed, dan start de pc helemaal niet of in het gunstigste geval, valt ie uit!
Ten derde is het 'schoonmaken' van de harde schijf ook onzin, daar de TS een NIEUWE installatie heeft gedaan en ook bij een volle schijf duurt het niet zolang als de TS aangeeft eer Windows opstart.
Als laatste dat BIOS verhaal, ook dit raakt kant nog wal, want de pc start gewoon op in Windows dus heeft de bootsequence totaal niets met het probleem te maken.

Zoals al eerder aangegeven wat WEL oorzaken kunnen zijn, is oa een kapotte harde schijf of een processor die veel te heet wordt. Dat zijn de eerste zaken waar de TS naar zou moeten kijken.
Verder is het ook van belang om te weten of het een LEGITIEME versie van Windows is, daar er heel veel illegale versies in omloop zijn die gewoonweg niet (goed) werken.

az
door azzkickr002 - Oct 24, 2011 om 14:35
9 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gsm schreef op vrijdag 21 okt 2011, 21:01]Dit is een typisch gevalletje voor de stroom eraf.
Dat is eenvoudig en snel te doen en misschien is de computer daarna weer snel.

De stroom eraf, dus stekker uit stopcontact.
Zonder stroom een aantal keren op de AAN-knop drukken.
Stroom weer aansluiten.
Computer starten

Werkelijk ongelovelijk dat mensen dit advies durven te geven... "een paar keer op de aan knop drukken"
Kan je mij dan ook precies zeggen waar ik de Any key kan vinden, er blijft nu in mijn beeldscherm staan "Press any key" maar ik zie hem niet

Voor de TS.

Dit zou wel eens een defecte RAM bank kunnen zijn, kijk in je BIOS of al je interne geheugen aangeschreven wordt.

az
door azzkickr002 - Oct 24, 2011 om 14:38
9 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=qpc schreef op maandag 24 okt 2011, 13:24][quote=fransxl63 schreef op maandag 24 okt 2011, 12:18]Ik heb ook een tip. kijk ook even bij je syteem, via confugiratie daar kan je zien of je geheugen ook goed staat, er moet minstens 1 GB staan.
Soms help dit wel eens, of kijk op je moederbord of je geheugen bankjes er goed inzitten, even er uithalen, dan er weer in zetten, en even flink aandrukken.
Tip2. Ook is het noodzakelijk om je harde schijf schoon te maken.
Tip3. of je harde schijf opruimen.
Tip4. Ja dan opnieuw alles installeren. en zet in de bios je hardeschijf bovenaan.
Als je dat niet aandurft, vraag aan je buurman/vrouw, of die je kan helpen.

Sterkte er mee....!

Nou sorry hoor, maar nu moet ik toch even reageren, want met dit soort antwoorden die kant nog wal raken, maak je het alleen maar moeilijker en onbegrijpelijker voor de TS.
Ten eerste hoeft er helemaal geen 1GB in de pc te zitten, kan ook 512 of minder zijn (grafische chip onboard). Al zou het 256MB zijn, dan nog zal de pc er geen uren over doen om op te starten.
Ook het kijken of de geheugenbankjes wel goed zitten heeft totaal geen nut, zit het niet goed, dan start de pc helemaal niet of in het gunstigste geval, valt ie uit!
Ten derde is het 'schoonmaken' van de harde schijf ook onzin, daar de TS een NIEUWE installatie heeft gedaan en ook bij een volle schijf duurt het niet zolang als de TS aangeeft eer Windows opstart.
Als laatste dat BIOS verhaal, ook dit raakt kant nog wal, want de pc start gewoon op in Windows dus heeft de bootsequence totaal niets met het probleem te maken.

Zoals al eerder aangegeven wat WEL oorzaken kunnen zijn, is oa een kapotte harde schijf of een processor die veel te heet wordt. Dat zijn de eerste zaken waar de TS naar zou moeten kijken.
Verder is het ook van belang om te weten of het een LEGITIEME versie van Windows is, daar er heel veel illegale versies in omloop zijn die gewoonweg niet (goed) werken.

Zeg jij nou niks.... Legitieme versie van Windows???? Ik heb in mijn hele leven nog nooit een legitieme windows gehad...en nog nooit problemen, dus kunnen gewoonweg wel goed zijn.

Indien een geheugenbank niet goed zit zal de PC WEL kunnnen opstarten , dan draait hij gewoon op de andere (ALS er 2 inzitten, dat dan weer wel). Maar met 1tje zal het opstarten echt een stuk langer duren

edrick3
door edrick3 - Oct 24, 2011 om 14:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@azzkickr002

.....Werkelijk ongelovelijk dat mensen dit advies durven te geven... "een paar keer op de aan knop drukken"
Kan je mij dan ook precies zeggen waar ik de Any key kan vinden, er blijft nu in mijn beeldscherm staan "Press any key" maar ik zie hem niet
.....

Is dit als grapje bedoeld? Moet er niet om lachen!

Op de 1e plaats geeft gsm het goede advies om de stroom er af te halen en dán op de Aan knop te drukken (dan zie je dus niets op je scherm!!) en ik neem verder toch aan dat enige basiskennis van het Engels aanwezig is: Any key = een willekeurige toets.

En kom nou niet aanzetten met dat ik geen gevoel voor humor heb!

qp
door qpc - Oct 24, 2011 om 16:07
203 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=azzkickr002 schreef op maandag 24 okt 2011, 14:38]
Zeg jij nou niks.... Legitieme versie van Windows???? Ik heb in mijn hele leven nog nooit een legitieme windows gehad...en nog nooit problemen, dus kunnen gewoonweg wel goed zijn.

Indien een geheugenbank niet goed zit zal de PC WEL kunnnen opstarten , dan draait hij gewoon op de andere (ALS er 2 inzitten, dat dan weer wel). Maar met 1tje zal het opstarten echt een stuk langer duren

Dat jij nu de 'mazzel' hebt dat jouw illegale versie van Windows goed is, wil niet zeggen dat dit voor elke versie geldt. Er zijn tien-tallen versies in omloop die 'aangepast' zijn, drivers toegevoegd, weggelaten, services uitgeschakeld, soms zelfs malware toegevoegd, ik ken er ZAT, dus zeg nu aub niet dat het niet zo is.
Als een geheugenmodule helemaal los zit, dus geen contact maakt, dan wordt deze niet door de pc gezien. Zit deze echter een 'beetje' los, dan zal het moederbord (het BIOS) NIET door de zelf-check heenkomen en start de pc dus niet op. Al zou er 1 module verwijderd zijn en de pc bijvoorbeeld maar 256MB geheugen tot zijn beschikking hebben, dan nog zal het ZEKER geen uren duren eer de pc opstart, eerder maar een paar minuten langer!

lemmy
door lemmy - Oct 24, 2011 om 16:24
42 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat het probleem wordt veroorzaakt doordat de 'oude' Windows versie er nog op staat (op de C schijf). Bij de "nieuwe" installatie krijg je de melding dat er al een Windows versie aanwezig is en kun je (bijvoorbeeld) er voor kiezen de nieuwe installatie op de D-schijf te laten plaatsvinden. De oude Windows blijft dan echter gewoon staan. Ik heb het vermoeden dat de bestaande Windows installatie al niet lekker liep en dat de 'nieuwe' Windows installatie op de D-schijf terecht is gekomen. Bij het opstarten krijg je, als Windows 2x geïnstalleerd is, een menu om te kiezen vanaf welke partitie je wilt opstarten (in dit geval C: of D:). Maak je geen keuze dan zal Windows vanaf C: willen opstarten.

Ik zou adviseren te beginnen met een nieuwe installatie: stop de Windows disc in de cd of dvd lade en laat de pc opnieuw opstarten. Tijdens het opstarten krijg je de mogelijkheid om vanaf cd op te starten. Doe dit en kies, als het installatiemenu uiteindelijk verschijnt, er voor om Windows op de C-schijf te installeren en laat die C-schijf ook formatteren. In dat keuzemenu kun je bijvoorbeeld kiezen tussen snel of normaal formatteren; het maakt niet uit welke keuze je hier maakt. Je krijg dan een schone Windows installatie op de C-schijf.

Het opstarten zou hierna weer erg snel moeten zijn. Eventueel kun je hierna de D-schijf (vermoedelijk is dit een partitie) formatteren. Maar dat kan als Windows normaal is opgestart.

Ik kan me niet direct voorstellen dat er in de hardware iets niet in orde is. Het zou kunnen natuurlijk, maar omdat je stelt dat het is gebeurt nádat je windows opnieuw hebt geïnstalleerd, is het aannemelijker dat het in dit geval een softwareprobleem betreft. Is het na een goede, schone, installatie nog steeds niet in orde, dan kun je richting de hardware (harde schijf bijvoorbeeld) gaan denken.

fransxl63
door fransxl63 - Oct 24, 2011 om 16:27
13 Antwoorden / 0 Vragen

Oke, Beste mensen zo hebben we allemaal onze mening gegeven om uit te zoeken wat de oorzaak zou kunnen zijn, in iedergeval bedankt voor julie inzet.
Misschien kan die persoon ook even zelf kijken of zijn processor niet te heet word, en of de koelvin het wel doet.
Soms kan ook dat de oplossing zijn, het is meer een veronderstelling hoor.
En anders moet hij/zij de pc met winXP inderdaad opnieuw installeren.
Meer kan ik niet zeggen, want de meningen zijn gedeeld.

suc6

gsm
door gsm - Oct 24, 2011 om 21:46
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=azzkickr002 schreef op maandag 24 okt 2011, 14:35]Werkelijk ongelovelijk dat mensen dit advies durven te geven... "een paar keer op de aan knop drukken"

@azzkickr002
Ongelooflijk bedoel je?!
Kan je mij dan ook precies zeggen wat er mis is met een reset van de hardware, door de laatste restjes elektrische lading te verwijderen? Dit is een algemeen bekende methode die soms kan helpen om diverse elektrische apparaten (PC, laptop, printer, enz.) weer aan de gang te krijgen.

diumenge
door diumenge - Oct 24, 2011 om 22:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Theo is allang afgehaakt hoor, maar gaan jullie gerust door.

houpsty
door houpsty - Oct 26, 2011 om 11:08
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Mabye je hardeschijf kapot, heb zelf ook keer gehad. alles geprobeerd.

ik naar computer winkel andere schijf opgehaald en klaar !

weet niet hoe oud de pc is je zei win xp dan is ie al aardig oud lijkt me?!

mabye dan niet verstandig andere pc te gaan bekijken. hardeschijf in oud pc zetten kost ook denk ik 50 a 75 euro !.