aquarius
door aquarius Apr 26, 2018 om 13:36
Computers & telefonie

Opties venstertje Windows 10

Op dat venstertje klikkend had ik een keuze uit:
afsluiten
afsluiten en opnieuw opstarten
slaapstand

Die opties komen nu niet meer tevoorschijn. Ik sluit nu af met de aan/uitknop. Hoe krijg ik die opties weer terug?

950 6 Rapporteer

tdmduc
door tdmduc - Apr 26, 2018 om 13:41
704 Antwoorden / 2 Vragen

ik heb een laptop met Windows 10 geupdate tot en met vandaag versie 1709.....heeft u hetzelfde?

Met deze zelfgemaakte snelkoppeling kun je met een dubbelklik de computer in één keer uitzetten.

Deze tip van ComputerIdee werkt niet alleen in Windows 8 maar ook in Windows 10.

Zet je de snelkoppeling op de taakbalk kan je de pc zelfs met 1 klik uitzetten. Het mooie is dat je er een snelkoppeling van maakt en dus ook een aangepaste naam aan unt geven zoals "Computer uitzetten" o.i.d.

(wel uitkijken dat je niet per ongeluk op de verkeerde icoon klit natuurlijk anders gooi je je pc uit zonder dat je het wilt.)

simon55
door simon55 - Apr 26, 2018 om 13:43
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Wat ziet u dan ? t Venster met de programma's.  Klik met rechts voor afsluiten etc, met links programma's etc

pe
door peentjes - Apr 26, 2018 om 14:17
421 Antwoorden / 0 Vragen

Ga naar configuratiescherm>energiebeheer>het gedrag van de aan-/uitknoppen bepalen (linker kantlijn).
Klik dan op: 'instellingen bepalen die nu niet beschikbaar zijn'. Daar kunt u de slaap- en sluimerstand aanvinken. Die komen dan weer in uw menu terecht.

tdmduc
door tdmduc Apr 26, 2018 om 14:26
704 Antwoorden / 2 Vragen

Advies bij deze: vink dan de optie "snelstarten" even uit, deze stand veroorzaakt meer ergernis dan gemak.(aldus een netwerkbeheerder van een landelijk bekende fabrikant)

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 26, 2018 om 14:28
7210 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt ook de toetscombinatie alt en f4 gebruiken zolang het venstertje er niet is.

edrick3
door edrick3 - Apr 27, 2018 om 16:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Slaapstand en sluimerstand

Als je in Windows 10 via de startknop naar aan/uit gaat, krijg je meerdere opties. Afsluiten en Opnieuw opstarten spreken voor zich, maar wat betekenen Slaapstand en Sluimerstand? Beide methoden zorgen ervoor dat je systeem energie bespaart, maar dit gaat wel op een andere manier. De slaapstand kopieert de huidige toestand van Windows naar het werkgeheugen. Vervolgens wordt alle overige hardware uitgeschakeld. Kort door de bocht blijft je werkgeheugen energie verbruiken. De sluimerstand werkt net iets anders. De huidige toestand van Windows wordt bewaard in een bestand (hiberfil.sys) op je harde schijf (of SSD). Het voordeel hiervan is dat je systeem nog minder stroom verbruikt dan in de slaapstand.

Hybride slaapstand
Zoals gezegd heeft je werkgeheugen stroom nodig wanneer de computer in de slaapstand staat. Dat betekent dus ook dat de opgeslagen systeemtoestand verdwijnt bij een stroomstoring. Hiervoor heeft Microsoft de hybride slaapstand uitgevonden: een combinatie van de sluimer- en slaapstand. De staat van je systeem wordt opgeslagen in je werkgeheugen en op je harde schijf. Zo kun je heel vlot opstarten vanuit de slaapstand, maar ook je systeem herstellen nadat je even geen stroom meer had.

Snelheid VS schijfruimte

Als we beide methoden tegenover elkaar zetten, heeft de slaapstand als voordeel dat het veel sneller werkt. Deze energiebesparende stand is sneller actief en je systeem wordt ook veel sneller wakker. Het nadeel is dat er nog steeds stroom wordt gebruikt. Dit is veel minder dan wanneer je je systeem aan zou laten staan, maar net iets meer dan in de sluimerstand. De sluimerstand heeft altijd even nodig om actief te worden. Op een snel testsysteem met SSD neemt dit ongeveer tien seconden in beslag. Dit tegenover twee seconden voor de slaapstand. Een ander nadeel is dat het werkbestand hiberfil.sys vele GB's in beslag kan nemen. Als je een kleine SSD hebt is dit niet prettig.

Sluimerstand in- of uitschakelen

Als je de sluimerstand wilt gebruiken maar deze stand niet beschikbaar is achter je aan/uit-knop in je startmenu, kun je dit onderdeel eenvoudig activeren. Geef in het startmenu van Windows de zoekopdracht Opdrachtprompt en klik met de rechtermuisknop op dit item. Kies Als administrator uitvoeren. Geef de opdracht powercfg -h on gevolgd door een druk op Enter. Met de opdracht dir /ah c:\hiberfil.sys zie je of het 'sluimerstand-bestand' aanwezig is en hoe groot dit bestand is.

Als je de sluimerstand niet langer wilt gebruiken en genoeg hebt aan de slaapstand van Windows 10, kun je het onderdeel met de opdracht powercfg -h off uitschakelen. Het bestand hiberfil.sys verdwijnt automatisch waarna de schijfruimte weer beschikbaar wordt.

(Bron)

aquarius
door aquarius - Apr 27, 2018 om 17:24
259 Antwoorden / 63 Vragen

Bedankt voor de tips. Ik ben begonnen met de makkelijkste, die van Sjoppie. De moeilijke kwamen evt later wel. De tip van Sjoppie zorgde er echter ook voor dat alles weer naar behoren werkt.