ton schaaf
door ton schaaf Feb 3, 2012 om 20:12
Computers & telefonie

Ouder programma werkt niet meer onder Windows 7

Een educatief programma op CD, Living Books (Grandma and me), werkt niet meer onder Windows 7 (64 bits). De muziek van het programma wordt overigens wel afgespeeld. Bestaat er een conversie- of comptabileitsprogramma dat het mogelijk maakt om een oudere versie van Windows te simuleren op mijn computer?

Via configuratiescherm, programma’s, programma uitvoeren voor vorige versies van Windows, wordt geen oplossing gevonden. De 32-birs versie van Windows 7 wordt daar niet vermeld als mogelijkheid. Het programma werkt wel onder XP en Vista.
Ik vrees dat ik het programma helaas moet afschrijven, tenzij iemand, behalve het op de kop tikken van een oudere computer, nog een oplossing weet voor het probleem.

Ton Schaaf.

2044 17 Rapporteer

gsm
door gsm - Feb 3, 2012 om 20:27
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Als het onder Windows Vista nog wel draaide:

Onder Windows 7 kun je het programma werkend maken door de Vista SP2 compatibiliteit te kiezen bij de installatie en de installatie, indien nodig, als Administrator te starten (via de rechter muisknop).

Probeer of het programma wil werken wanneer je het als Administrator start.

De beveiliging van de map \Program Files\programmanaam aanpassen:
Klik met de rechter muisknop op deze map en klik Eigenschappen.
Pas de beveiliging aan, zodanig dat jouw gebruikers naam volledige toegang krijgt tot voornoemde map en alle onderliggende mappen.

jo
door jorisw - Feb 3, 2012 om 20:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat je ook nog zou kunnen proberen is om extra partitie op de harddisk aan te maken en daar Windows XP of Vista installeren en daarin opstarten voor dit programma.

gsm
door gsm - Feb 3, 2012 om 20:29
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Op die manier heb ik zelf Pandora's Box weer aan de praat gekregen onder zowel Windows 7-32 als 64-bit.

gsm
door gsm - Feb 3, 2012 om 20:32
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het probleem met Windows 7 is dus voornamelijk, dat een programma onvoldoende rechten heeft op zijn eigen Program files map. Zie ook hier.

ton schaaf
door ton schaaf - Feb 3, 2012 om 21:48
62 Antwoorden / 46 Vragen

@ gsm
Voor alle duidelijkheid het programma staat op de CD en niet op de computer. Bij de buren (met Vista SP 2) werkt het programma zonder problemen.
Ik heb het programma (ook als Administrator) in de Vista SP 2 modus op mijn computer te laten werken. Geen resultaat..
Meldingen: 1. Mogelijk geen toegangsmachtigingen voor dit item. 2. Zoek contact met de uitgever van de software.
Bij site “SchoonePC” kan ik vooralsnog geen relevante mogelijkheden/oplossingen vinden.

@ jorisw
Het maken van een extra partitie is een mogelijke oplossing, die te overwegen is.
Beiden tot dusver bedankt voor de snelle reacties en het meedenken.

Ton schaaf.

gsm
door gsm - Feb 3, 2012 om 22:07
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=ton schaaf schreef op vrijdag 3 feb 2012, 21:48]@ gsm
Voor alle duidelijkheid het programma staat op de CD en niet op de computer. Bij de buren (met Vista SP 2) werkt het programma zonder problemen.
Ik heb het programma (ook als Administrator) in de Vista SP 2 modus op mijn computer te laten werken. Geen resultaat..
Meldingen: 1. Mogelijk geen toegangsmachtigingen voor dit item. 2. Zoek contact met de uitgever van de software.
Bij site “SchoonePC” kan ik vooralsnog geen relevante mogelijkheden/oplossingen vinden.

Ton schaaf.

De toegangsmachtiging is het probleem.
Windows 7 is beter beveiligd dan de voorgangers.
Het programma draait volledig vanaf de CD (begrijp ik nu).

Kan de CD ook niet in een map op de harde schijf gekopieerd worden?
Zet de hele map waarin je het programma kopieert in de Vista SP2 mode.

Zo ja probeer het programma dan als administrator en in Vista SP2 mode en probeer het ook te installeren (als dat met dit programma kan tenminste).

Probeer uit te vinden waar (in welke map) op de harde schijf het programma toegang nodig heeft en maak die map volledig toegankelijk voor jouw account.

zw
door zwaardvis - Feb 3, 2012 om 22:31
1525 Antwoorden / 51 Vragen

U lijkt mij redelijk technisch: Virtual Box en daarbinnen XP installeren.
klik

zw
door zwaardvis - Feb 3, 2012 om 22:45
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Of VMware player natuurlijk klik

zw
door zwaardvis - Feb 3, 2012 om 23:39
1525 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=jorisw schreef op vrijdag 3 feb 2012, 20:29]Wat je ook nog zou kunnen proberen is om extra partitie op de harddisk aan te maken en daar Windows XP of Vista installeren en daarin opstarten voor dit programma. Dat gaat denk ik niet lukken; je moet voor een dual boot systeem namelijk altijd beginnen met het installeren van het oudste OS en daarna de nieuwere in de chronologische volgorde. Dat komt omdat de bootmanager van XP geen weet heeft van Vista en/of Win7 of Win8, maar de bootmanager van Win7 wel weet heeft van XP. Bij installeren van een OS wordt de bootmanager steeds aangepast.

godefrieda
door godefrieda - Feb 4, 2012 om 02:34
195 Antwoorden / 12 Vragen

Je kunt het ook proberen dit op te lossen door bovenin de adresbalk bij de icoontjes „het icoontje met gebroken blad” aan te klikken.

gsm
door gsm - Feb 4, 2012 om 12:36
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=jorisw schreef op vrijdag 3 feb 2012, 20:29]Wat je ook nog zou kunnen proberen is om extra partitie op de harddisk aan te maken en daar Windows XP of Vista installeren en daarin opstarten voor dit programma.
Afgezien van wat zwaardvis al terecht opmerkt, verdragen Windows XP en Windows Vista of Windows 7 zich niet naast elkaar op één PC, bijvoorbeeld omdat Systeemherstel van Windows Vista of Windows 7 niet meer zal werken op een PC met Windows XP.
Als het spel heel belangrijk is en andere oplossingen niet lukken, gebruik dan desnoods voor een paar cent een tweedehands laptop met Windows XP erop.

ton schaaf
door ton schaaf - Feb 4, 2012 om 12:47
62 Antwoorden / 46 Vragen

@gsm
Heb programma verplaatst naar harde schijf. De adviezen opgevolgd. Geen resultaat.
@godefrieda
Ik begrijp niet welk icoontje je bedoeld.
@zwaardvis
Ik ga dit proberen.

Ton Schaaf.

zw
door zwaardvis - Feb 4, 2012 om 13:34
1525 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=godefrieda schreef op zaterdag 4 feb 2012, 02:34]Je kunt het ook proberen dit op te lossen door bovenin de adresbalk bij de icoontjes „het icoontje met gebroken blad” aan te klikken.Ja dat is natuurlijk onzin. Het is geen webpagina die niet werkt, maar een zelfstandig werkend programma. Daarom snapt TS uw opmerking ook niet.

zw
door zwaardvis - Feb 4, 2012 om 13:38
1525 Antwoorden / 51 Vragen

En GSM, je gaat toch geen geld uitgeven als het met een virtuele PC gratis kan?
Overigens kun je bij systeemherstel aangeven welke schijven moeten worden meegenomen bij dat proces. Als je onder het ene OS de C: gebruikt en onder het andere OS de D: kan het m.i. niet mis gaan.

gsm
door gsm - Feb 4, 2012 om 19:41
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op zaterdag 4 feb 2012, 13:38]En GSM, je gaat toch geen geld uitgeven als het met een virtuele PC gratis kan?
Overigens kun je bij systeemherstel aangeven welke schijven moeten worden meegenomen bij dat proces. Als je onder het ene OS de C: gebruikt en onder het andere OS de D: kan het m.i. niet mis gaan.
Niet iedereen werkt graag met een virtuele PC.
Het gaat volgens mij met Systeemherstel wel altijd mis. Windows XP verwijdert gewoon steeds alle herstelpunten van Windows Vista of Windows 7.

ton schaaf
door ton schaaf - Feb 5, 2012 om 18:26
62 Antwoorden / 46 Vragen

Virtual Box geinstalleerd. XP en Vista! Probleem opgelost. Allen bedankt die mee hebben gedacht.

Ton Schaaf..

zw
door zwaardvis - Feb 5, 2012 om 18:47
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Bedankt voor het terugmelden. Let er wel op dat je besturingssysteem (XP/Vista) binnen virtual box is/wordt geactiveerd om te voorkomen dat je na 30 dagen niet meer er mee kunt werken. Zoals dat voor alle MS besturingssystemen geldt. Een virtuele PC werkt wat dat betreft hetzelfde als een echte pc.