2g
door 2greyrooms Jul 2, 2019 om 20:34
Computers & telefonie

Patience app iOS

Beste mensen,

Heel kort: weet iemand een goede/eenvoudige/traditionele (en gratis) Solitaire / patience app voor iOS?

Iets langer: ik heb geen iOS en speel het spel niet. Mijn moeder speelde vroeger op haar Windows laptop Patience (dat goed beviel) maar zij heeft al lang een IPad. Zij is niet tech-savvy (understatement) en ik heb ooit een patience-app voor haar geïnstalleerd. Volgens mij was dat niet wat ze gewend was, maar nu start de app op met een advertentie die ze niet weg kan klikken.

Omdat ik overmorgen een nieuwe IPad voor haar ga installeren hoop ik dat hier iemand een iOS app weet die weinig "toeters en bellen" heeft (niet tientallen variaties en mogelijkheden).  Een enkele advertentie (die kan worden "weggeklikt") is geen probleem.

Na zoeken op het web wil ik eventueelde de Microsoft Solitair Collection-app installeren (in de hoop dat het lijkt op de oude Windows patience), maar misschien heeft een kenner hier een beter idee.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet, Ewout (TGR)

9101 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 2, 2019 om 20:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik speel al jaren geen Patience meer, maar als ik in de app store kijk, staan er een heleboel.

Als u op het plaatje klikt, krijgt u een beschrijving, maar ook soms reviews. Bij Patience classic zie ik staan dat er veel reclame tussendoor komt.

Maar misschien is het verstandig ern enkele uit te proberen en als er een echt bevalt, die te kopen, zodat het reclamevrij is.

mjvanderwerf
door mjvanderwerf - Jul 2, 2019 om 20:54
525 Antwoorden / 385 Vragen

Hallo,
Bekijk eens : 123  freesolitaire, vele patiences waaronder Klondike.
Gratis en geen reclame
MJ

2g
door 2greyrooms Jul 2, 2019 om 21:14
41 Antwoorden / 8 Vragen

@MJVANDERWERF  ; @SJOPPIE
Bedankt! Als ik het goed begrijp is het een website. Als er geen aparte app is kan ik een link op het scherm plaatsen voor mijn moeder. Ik ga erna kijken!

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 2, 2019 om 21:01
7196 Antwoorden / 3 Vragen

Dit spel kan ook op de iPad gespeeld worden, lijkt op patience:
https://www.freecell.nl/freecellspelen/windowsfreecell.php#

2g
door 2greyrooms Jul 2, 2019 om 21:14
41 Antwoorden / 8 Vragen

@MJVANDERWERF  ; @SJOPPIE
Bedankt! Als ik het goed begrijp is het een website. Als er geen aparte app is kan ik een link op het scherm plaatsen voor mijn moeder. Ik ga erna kijken!

panter22
door panter22 - Jul 2, 2019 om 21:14
6599 Antwoorden / Vragen

In de app store: Mobilityware. Patience. Simpel net als de oude patience.

2g
door 2greyrooms Jul 2, 2019 om 21:28
41 Antwoorden / 8 Vragen

Bedankt. Na googelen stond die op mijn lijstje. Jouw reactie geeft meer vertrouwen!

ma
door malty - Jul 2, 2019 om 21:56
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Microsoft solitaire collection in de app store voor ipad en iphone.

2g
door 2greyrooms Jul 2, 2019 om 22:01
41 Antwoorden / 8 Vragen

Bedankt voor de reactie. In mijn vraag noemde ik die al dus ik denk dat ik die (nu) zeker zal installeren voor m'n moeder

ma
door malty Jul 2, 2019 om 22:12
1112 Antwoorden / 1 Vragen

ook de Solitaire van Finger Arts is leuk, eenvoudig op de kaart tikken wordt deze automatisch aangesloten waar dat kan , hoef je de kaart niet ernaar toe te slepen.
Spelsterkte 3 niveaus.
Hebben een gratis versie en een betaalde versie.

2g
door 2greyrooms Jul 2, 2019 om 22:31
41 Antwoorden / 8 Vragen

@MALTY  Bedankt! zoals geschreven: ik kan het allemaal niet zelf testen, maar desnoods vul ik een heel scherm met de apps die jullie noemen :-) dan kan mijn moeder nog even voort

2g
door 2greyrooms - Jul 2, 2019 om 23:26
41 Antwoorden / 8 Vragen

Iedereen bedankt voor de suggesties! Zoals geschreven is het niet voor mijzelf. Het zal ook zeker nog duren voordat ik weet of (en dan: welke) app mijn moeder bevalt. Als er 1 echt bevalt zal ik (dat kan maanden duren) het nog proberen te melden, maar sowieso: bedankt voor het meedenken! Nu kan ik beter gefundeerd (uit de berg die er is) apps voorstellen/downloaden. Dank!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 3, 2019 om 09:08
16870 Antwoorden / 202 Vragen

U kreeg al een aantal adviezen/verwijzingen maar let ook, ook als er sprake zou zijn van 'gratis' zal dat veelal niet zo zijn. Ik zie in ieder geval ook een verwijzing naar Microsoft waar o.a. Klondike en andere Solitaire spellen 'gratis' zijn in die zin dat er met rehgelmaat wel degelijk reclame uitingen in beeld komen die kunnen worden uitgeschakeld door aankoop van een abonnement aan te klikken. (Ik speel zelf met regelmaat de microsoft win 10 'gratis' versie)

2g
door 2greyrooms Jul 3, 2019 om 09:19
41 Antwoorden / 8 Vragen

Bedankt voor uw antwoord. Morgen zal ik uitgebreider de informatie bij de spellen bekijken. Het blijft helaas toch een gok: ook de vorige app die ik voor haar koos had een zeer goede beoordeling, maar was voor haar toch niet ideaal. Daarnaast staat er niet bij hoe de reklame in de praktijk uitpakt.

panter22
door panter22 - Jul 3, 2019 om 09:09
6599 Antwoorden / Vragen

Een Ipad installeren? Als je moeder alles opslaat in de Icloud,(kijk even bij de instellingen) dan kun je alle opslag met een druk op de knop overzetten op de nieuwe Ipad. Je moeder moet nog wel haar inloggegevens bij de hand hebben. De rest wijst zich vanzelf.
En laat je moeder zelf op de A van de Appstore klikken en een spelletje uitzoeken en downloaden. Dat kan ze best en dan heeft ze jouw hulp niet meer nodig. Vindt ze niets aan het spelletje dan hoeft ze simpel het pictogram op het scherm even ingedrukt te houden zo dat een kruisje te voorschijn komt, Daar drukt ze op en weg is het spelletje. Daarna op de ronde knop drukken en klaar is kees.
Ze heeft toch wel de nieuwste Ipad gekocht met flink wat geheugen?
Heb je Netflix er wel voor haar opgezet en de mobile tv van de provider?

2g
door 2greyrooms Jul 3, 2019 om 09:32
41 Antwoorden / 8 Vragen

Beste PANTER22, bedankt voor de informatie. Hoewel ik Android gewend ben had ik ook wel de hoop dat er veel automatisch geïnstalleerd zou worden bij een overstap.
Hoewel mijn moeder wel een aantal dingen kan heb je toch een te positief beeld van wat ze snapt van internet enzovoort; Ik doe mijn best maar haar begrip groeit niet veel/hard. Haar leeftijd (in de 90) speelt hierbij wel een rol. Ik blijf geduldig en ben blij met wat ze wel kan.

panter22
door panter22 Jul 3, 2019 om 09:54
6599 Antwoorden / Vragen

Het is vaak de angst voor het internet. Bang dat ze iets verkeerd doet.

tdmduc
door tdmduc Jul 7, 2019 om 07:53
704 Antwoorden / 2 Vragen

Leercurves zijn bij mijn moeder(84) niet ook meer te verwachten. Vroeger redelijk "bijdhand", nu laat ze zich alles lekker voorschotelen met de spullen waar de kleinkinderen mee aankomen. Televisie, meer gaat er niet in.

Helaas is door de idiote beveiligingsinstellingen van Apple met hun Twee Factor Authenticatie icm toegangscode alles er niet eenvoudiger op geworden net als de verpichte apple-id.

Eenmaal wachtwoord kwijt ben je de sjaak als je niet internet-fähig bent, Apple bellen helpt je niet. De iPAd verliest zo wel zijn "eenvoud" charme.

panter22
door panter22 Jul 7, 2019 om 08:31
6599 Antwoorden / Vragen

Je moeder is nog van een generatie dat je vader, als man in huis, alles regelde.
Die taak wordt nu kennelijk door jullie als kinderen en kleinkinderen overgenomen.

tijger1
door tijger1 Jul 7, 2019 om 11:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tdmduc

Je kunt een tweede mailadres opgeven. Kan je alles weer simpel herstellen als het fout gaat.

ma
door malty Jul 7, 2019 om 11:41
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1 ik ken die methode niet, kunt u uitleggen hoe dat gaat?

panter22
door panter22 Jul 7, 2019 om 17:44
6599 Antwoorden / Vragen

Misschien bedoelt Tijger1 dit:
https://www.icloud.com/#mail of deze: https://www.deappeldokter.nl/tweede-e-mailadres-toevoegen-aan-apple-id/

2g
door 2greyrooms Jul 9, 2019 om 10:44
41 Antwoorden / 8 Vragen

@PANTER22 (7 JUL. 2019 OM 08:31)
Mijn moeder is van een generatie die - en met een levensloop waarin ze- zeer actief en zelfstandig was en ze heeft het grootste deel van haar leven geheel zelfstandig al haar zaken geregeld. Ze had veel eerder dan ik een computer (al was het gebruik beperkt evenals de interesse erin).
Helaas blijft de menselijke geest (net als het lichaam) niet zo functioneren als op jongere leeftijd.

2g
door 2greyrooms Jul 9, 2019 om 11:38
41 Antwoorden / 8 Vragen

@TDMDUC (7 JUL. 2019 OM 07:53)
wat betreft: "wachtwoord kwijt": Een paar jaar geleden had mijn moeder haar Apple ID nodig voor een update, maar de gegevens waren onvindbaar.
Samen naar een IMac winkel (nu AMac). Daar heeft een erg vriendelijke medewerker het probleem opgelost (naast andere hulp); blijkbaar had hij er vertrouwen in dat ze de eigenaar van de IPad was :-)
(p.s. de IPad was daar niet gekocht)