Phishing of niet
DIT KWAM VIA EEN HEEL OUD EMAIL ADRES VAN MIJ DIE HELEMAAL NIET MEER BESTAAT ! DIT WAS MIJN EERSTE MAILADRES VIA DE CONSUMENTENBOND!
-------- Origineel bericht --------
Onderwerp: Over op IBAN, wat betekent dit voor u?
Datum: Sun, 23 Mar 2014 02:16:55 +0100
Van: International Card Services
Organisatie: Nederland
Aan: 06.szajner
Wordt deze e-mail niet volledig weergegeven, bekijk dan hier de online versie.
Overstappen op IBAN
Geachte realtie,
Uiterlijk 1 augustus 2014 worden alle eurobetalingen in Europa gestandaardiseerd,
als gevolg van SEPA (Single Euro Payments Area). Hierdoor wordt het mogelijk om makkelijker
internationale betalingen te doen. International Card Services (ICS) heeft zich hier op
voorbereid en zal de richtlijnen van SEPA al invoeren per 1 juli 2013.
Wat verandert er in de Algemene Voorwaarden?
SEPA verplicht ICS om 14 dagen van tevoren aan te kondigen dat wij een bedrag van uw rekening
afschrijven, tenzij we een kortere periode met u overeenkomen. Door de Algemene Voorwaarden van
uw Card te wijzigen willen we deze kortere periode formeel met u afspreken. In de praktijk wordt deze
periode echter niet anders. Zoals u van ons gewend bent blijft op uw rekeningoverzicht vermeld staan
wanneer wij het openstaande saldo van uw rekening afschrijven. De nieuwe Algemene Voorwaarden
gaan in per 1 juli 2013. Vanaf die datum kunt u de voorwaarden ook bekijken op de website van uw Card.
Over op IBAN: wij helpen u graag verder!
Een van de belangrijkste onderdelen van SEPA is dat alle bankrekeningnummers in Nederland
(en de andere eurolanden) worden uitgebreid tot een IBAN (International Bank Account Number).
Om alles zo subtiel mogelijk te laten verlopen zijn wij stap voor stap bezig met het overzetten van
kaarthouders naar het nieuwe betaalsysteem. Daarom het is van belang dat u deze stappen doorloopt.
Gebruik de onderstaande knop om verder te gaan.
https://www.icscards.nl
Met vriendelijke groet,
International Card Services B.V.
Uw creditcard wordt uitgegeven door International Card Services BV (ICS).
Over ICS | Privacy Statement | Disclaimer
Let op! Ga voorzichtig om met uw persoonlijke gegevens. Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord en/of pincode vragen. Niet via e-mail, telefoon of op welke andere manier dan ook.
Wilt u niet langer op de hoogte gehouden worden van de aanbiedingen/vernieuwingen van ICS?
Dan kunt u zich hier afmelden.
Dit bericht is verzonden door International Card Services BV, statutair gevestigd aan de Wisselwerking 32 te (1112 XP) Diemen, ingeschreven in het Handelsregister Amsterdam onder nummer 33.200.596.
This message has been sent by International Card Services BV, which has its seat at Wisselwerking 32 (1112 XP) Diemen, the Netherlands, and is registered in the Commercial Register of Amsterdam under number 33.200.596.
De informatie in die mail lijkt wel te kloppen, want iets van dezelfde strekking kan je ook op de site van ICS vinden.
Het is echter heel onwaarschijnlijk dat ze voor een dergelijke mail een heel oud e-mail adres gebruiken wat u zelf niet meer gebruikt. Verder is het ook mogelijk dat de link in werkelijkheid naar een andere pagina verwijst, dat is in de door u geplaatste tekst echter niet (meer) te zien).
De opening van de mail 'Geachte realtie,' geeft natuurlijk ook al te denken.
Hebt u overigens wel een kaart van ICS? Zo nee, dan klopt het natuurlijk sowieso niet.
Meer informatie over valse e-mails is te vinden. Stuur voor de zekerheid de mail naar ICS, dan kunnen ze de mail onderzoeken.
Als ook klant van ICS servicis: dit is absoluut een phishing bericht waarbij het meest gevaarlijke nog de melding lijkt dat ICS nooit om persoonlijke gegevens zal vragen. Dit kan betekenen dat het bericht een virus of tracing cookie bevat.
Tip: verwijder dus alle cookies met bijv. ccleaner en doe een extra virusscan.
Heeft u bij deze e-mail gelet op een eventueel antwoord adres? Indien dat aanwezig is zal dat ongetwijfeld niet van ICS zijn.
(Ik ontvang met enige regelmaat zogenaamde e-mails van ICS waarvan op basis van telefonisch melden aan ICS het zeker is dat zij niet van ICS afkomstig zijn. De door diumenge@ aangegeven typefout is ook een degelijke aanwijzing van deze e-mail 'zekere bedoelingen'' heeft.
@sitan, heb exact dezelfde mail ontvangen, wel met "Geachte relatie", dus geen spelfout. Maar, ik heb geen ICS card, dus dat loste het probleem al gelijk op. Ik schrijf wel probleem, maar zodra er een link staat van welke bank dan ook (ik heb wel "tig" banken waar ik klant zou zijn ;-); die gaan met gezwinde spoed de prullenbak in. Afzender of domeinnaam blokkeren heeft weinig zin; ze gebruiken telkens een ander 'punt van verzenden'.
ternomin@ als al gezegd informeren van de provider heeft altijd wel zin. De provider kan meer nagaan. Inderdaad heeft zelf blokkeren kan wel zinvol zijn als er een antwoord adres is dat u helemaal niets zegt.
[quote=tijger1 schreef op zondag 23 mrt 2014, 14:15]Een heel oud email adres dat helemaal niet meer bestaat.
Hoe kreeg u het dan binnen?
Dit is inderdaad een boeiende vraag, hoe kwam een e-mail binnen via een niet meer bestaand adres? Is er toch nog sprake van het gekoppeld zijn van dit oude adres aan bijv. outlook of gmail?
In dat geval de koppeling verwijderen.
[quote=gerritaltena schreef op zondag 23 mrt 2014, 14:13]ternomin@ als al gezegd informeren van de provider heeft altijd wel zin. De provider kan meer nagaan. Inderdaad heeft zelf blokkeren kan wel zinvol zijn als er een antwoord adres is dat u helemaal niets zegt.
Wil hier dan graag even op inhaken. Heb het in het verleden wel naar provider verzonden; echter, direct daarna was mijn p.c. 'besmet'. De phishing mail werd daar tegengehouden en ik kon niet meer e-mailen. Via help desk ben ik toen geholpen met de machine weer aan de praat te krijgen, maar daarom doe ik er maar niets meer mee. Vroeger kon ik het ongestraft doorsturen naar mijn bank: ook dat lukt mij niet meer, zonder zelf problemen te krijgen. En, vergeet niet, ben een nitwit op computer gebied (e.v.a. zaken :|), ) .
1. Ik heb zelf helemaal geen creditcard op mijn naam maar mijn ex wel en zijn naam staat misschien nog verbonden met dit oude mail adres.
2. Dit mailtje was gewoon gericht aan het oude mail adres en kwam binnen op mijn huidige mailadres. Ondertussen ben ik al 2 x veranderd van provider, een heel andere mailbox account en heb ook geen Outlook. Ik heb eerder zo'n mailtje via dit oude mailadres gehad en die heb ik toen doorgestuurd aan de consumentenbond. Die wisten ook niet hoe dat kwam.....maar w.s. hebben ze er niks aan en/of mee gedaan.
Natuurlijk ga ik niks aanklikken o.i.d. en zo de prullenbak in maar wilde even weten of meer mensen via stokoude mailadressen phishing binnen hadden gekregen.
De meeste providers sturen mail maximaal zes maanden door naar het nieuwe mail adres. Dus dit is raar.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Vattenfall
vattenfall heeft een fout in de afrekening van mei 2023 gemaakt. ze hebben de meterstanden omgedraaid en daardoor te veel terug betaald.
nu schrijven ze het verschil van 620 euro gewoon per 31 mei 2024 van mijn rekening af.mag dat?
Lees meer
Mag de KB onjuiste informatie over mij publiceren online?
Wat kun je doen als een site van de overheid onjuiste informatie over je publiciert? Ze doen niks met mijn klacht. Het gaat om de Koninklijke bibliotheek die weigert mijn geboortejaar aan te passen. Het interesseert ze geen biet dat ze mij decennia ouder maken dan ik ben met alle gevolgen van dien.. Lees meer
Geen mogelijkheid om MEGA te bereiken, telefonisch en per mail niet. Ook v. b. brieven van ACMn gestuurd, GEEN REACTIE
na verkeerde eindafrekening, de nieuwe energieleveraar heeft tijdig afgemeld ,steeds wordt er door gegaan met een maand betaling. Deze heb ik gestorneed.
Krijg nu een aanmaning via bureau.
Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer