sitan
door sitan Mar 23, 2014 om 12:21
Computers & telefonie

Phishing of niet

DIT KWAM VIA EEN HEEL OUD EMAIL ADRES VAN MIJ DIE HELEMAAL NIET MEER BESTAAT ! DIT WAS MIJN EERSTE MAILADRES VIA DE CONSUMENTENBOND!

-------- Origineel bericht --------
Onderwerp: Over op IBAN, wat betekent dit voor u?
Datum: Sun, 23 Mar 2014 02:16:55 +0100
Van: International Card Services
Organisatie: Nederland
Aan: 06.szajner

Wordt deze e-mail niet volledig weergegeven, bekijk dan hier de online versie.
Overstappen op IBAN

Geachte realtie,

Uiterlijk 1 augustus 2014 worden alle eurobetalingen in Europa gestandaardiseerd,
als gevolg van SEPA (Single Euro Payments Area). Hierdoor wordt het mogelijk om makkelijker
internationale betalingen te doen. International Card Services (ICS) heeft zich hier op
voorbereid en zal de richtlijnen van SEPA al invoeren per 1 juli 2013.

Wat verandert er in de Algemene Voorwaarden?
SEPA verplicht ICS om 14 dagen van tevoren aan te kondigen dat wij een bedrag van uw rekening
afschrijven, tenzij we een kortere periode met u overeenkomen. Door de Algemene Voorwaarden van
uw Card te wijzigen willen we deze kortere periode formeel met u afspreken. In de praktijk wordt deze
periode echter niet anders. Zoals u van ons gewend bent blijft op uw rekeningoverzicht vermeld staan
wanneer wij het openstaande saldo van uw rekening afschrijven. De nieuwe Algemene Voorwaarden
gaan in per 1 juli 2013. Vanaf die datum kunt u de voorwaarden ook bekijken op de website van uw Card.

Over op IBAN: wij helpen u graag verder!
Een van de belangrijkste onderdelen van SEPA is dat alle bankrekeningnummers in Nederland
(en de andere eurolanden) worden uitgebreid tot een IBAN (International Bank Account Number).
Om alles zo subtiel mogelijk te laten verlopen zijn wij stap voor stap bezig met het overzetten van
kaarthouders naar het nieuwe betaalsysteem. Daarom het is van belang dat u deze stappen doorloopt.

Gebruik de onderstaande knop om verder te gaan.

https://www.icscards.nl

Met vriendelijke groet,

International Card Services B.V.

Uw creditcard wordt uitgegeven door International Card Services BV (ICS).

Over ICS | Privacy Statement | Disclaimer

Let op! Ga voorzichtig om met uw persoonlijke gegevens. Medewerkers van ICS zullen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord en/of pincode vragen. Niet via e-mail, telefoon of op welke andere manier dan ook.

Wilt u niet langer op de hoogte gehouden worden van de aanbiedingen/vernieuwingen van ICS?
Dan kunt u zich hier afmelden.

Dit bericht is verzonden door International Card Services BV, statutair gevestigd aan de Wisselwerking 32 te (1112 XP) Diemen, ingeschreven in het Handelsregister Amsterdam onder nummer 33.200.596.

This message has been sent by International Card Services BV, which has its seat at Wisselwerking 32 (1112 XP) Diemen, the Netherlands, and is registered in the Commercial Register of Amsterdam under number 33.200.596.

16771 17 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Mar 23, 2014 om 12:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De informatie in die mail lijkt wel te kloppen, want iets van dezelfde strekking kan je ook op de site van ICS vinden.

Het is echter heel onwaarschijnlijk dat ze voor een dergelijke mail een heel oud e-mail adres gebruiken wat u zelf niet meer gebruikt. Verder is het ook mogelijk dat de link in werkelijkheid naar een andere pagina verwijst, dat is in de door u geplaatste tekst echter niet (meer) te zien).

De opening van de mail 'Geachte realtie,' geeft natuurlijk ook al te denken.

Hebt u overigens wel een kaart van ICS? Zo nee, dan klopt het natuurlijk sowieso niet.

Meer informatie over valse e-mails is te vinden. Stuur voor de zekerheid de mail naar ICS, dan kunnen ze de mail onderzoeken.

aurora1
door aurora1 - Mar 23, 2014 om 12:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bel ze anders even op dan weet u het zeker.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 23, 2014 om 13:19
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als ook klant van ICS servicis: dit is absoluut een phishing bericht waarbij het meest gevaarlijke nog de melding lijkt dat ICS nooit om persoonlijke gegevens zal vragen. Dit kan betekenen dat het bericht een virus of tracing cookie bevat.
Tip: verwijder dus alle cookies met bijv. ccleaner en doe een extra virusscan.

Heeft u bij deze e-mail gelet op een eventueel antwoord adres? Indien dat aanwezig is zal dat ongetwijfeld niet van ICS zijn.

(Ik ontvang met enige regelmaat zogenaamde e-mails van ICS waarvan op basis van telefonisch melden aan ICS het zeker is dat zij niet van ICS afkomstig zijn. De door diumenge@ aangegeven typefout is ook een degelijke aanwijzing van deze e-mail 'zekere bedoelingen'' heeft.

tenormin
door tenormin - Mar 23, 2014 om 13:33
16850 Antwoorden / 108 Vragen

@sitan, heb exact dezelfde mail ontvangen, wel met "Geachte relatie", dus geen spelfout. Maar, ik heb geen ICS card, dus dat loste het probleem al gelijk op. Ik schrijf wel probleem, maar zodra er een link staat van welke bank dan ook (ik heb wel "tig" banken waar ik klant zou zijn ;-); die gaan met gezwinde spoed de prullenbak in. Afzender of domeinnaam blokkeren heeft weinig zin; ze gebruiken telkens een ander 'punt van verzenden'.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 23, 2014 om 14:13
16885 Antwoorden / 202 Vragen

ternomin@ als al gezegd informeren van de provider heeft altijd wel zin. De provider kan meer nagaan. Inderdaad heeft zelf blokkeren kan wel zinvol zijn als er een antwoord adres is dat u helemaal niets zegt.

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2014 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een heel oud email adres dat helemaal niet meer bestaat.

Hoe kreeg u het dan binnen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 23, 2014 om 14:24
16885 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 23 mrt 2014, 14:15]Een heel oud email adres dat helemaal niet meer bestaat.

Hoe kreeg u het dan binnen?

Dit is inderdaad een boeiende vraag, hoe kwam een e-mail binnen via een niet meer bestaand adres? Is er toch nog sprake van het gekoppeld zijn van dit oude adres aan bijv. outlook of gmail?
In dat geval de koppeling verwijderen.

tenormin
door tenormin - Mar 23, 2014 om 14:40
16850 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op zondag 23 mrt 2014, 14:13]ternomin@ als al gezegd informeren van de provider heeft altijd wel zin. De provider kan meer nagaan. Inderdaad heeft zelf blokkeren kan wel zinvol zijn als er een antwoord adres is dat u helemaal niets zegt.

Wil hier dan graag even op inhaken. Heb het in het verleden wel naar provider verzonden; echter, direct daarna was mijn p.c. 'besmet'. De phishing mail werd daar tegengehouden en ik kon niet meer e-mailen. Via help desk ben ik toen geholpen met de machine weer aan de praat te krijgen, maar daarom doe ik er maar niets meer mee. Vroeger kon ik het ongestraft doorsturen naar mijn bank: ook dat lukt mij niet meer, zonder zelf problemen te krijgen. En, vergeet niet, ben een nitwit op computer gebied (e.v.a. zaken :|), ) .

sitan
door sitan - Mar 23, 2014 om 14:50
28 Antwoorden / 4 Vragen

1. Ik heb zelf helemaal geen creditcard op mijn naam maar mijn ex wel en zijn naam staat misschien nog verbonden met dit oude mail adres.
2. Dit mailtje was gewoon gericht aan het oude mail adres en kwam binnen op mijn huidige mailadres. Ondertussen ben ik al 2 x veranderd van provider, een heel andere mailbox account en heb ook geen Outlook. Ik heb eerder zo'n mailtje via dit oude mailadres gehad en die heb ik toen doorgestuurd aan de consumentenbond. Die wisten ook niet hoe dat kwam.....maar w.s. hebben ze er niks aan en/of mee gedaan.
Natuurlijk ga ik niks aanklikken o.i.d. en zo de prullenbak in maar wilde even weten of meer mensen via stokoude mailadressen phishing binnen hadden gekregen.

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2014 om 14:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De meeste providers sturen mail maximaal zes maanden door naar het nieuwe mail adres. Dus dit is raar.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 23, 2014 om 15:00
16885 Antwoorden / 202 Vragen

In dit geval adviseer ik u om dit voor te leggen aan uw provider met de vraag of daar kan worden nagegegaan hoe dit kan. M.i. zou het niet mogen kunnen.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Mar 23, 2014 om 16:15
4299 Antwoorden / 5 Vragen

tl;dr

Ga eens met de muis op de knop 'verder' staan (niet klikken natuurlijk!) dan zie je onderaan in beeld, naar welke site hij linkt. Dan gaat er vast wel 'n belletje rinkelen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 23, 2014 om 16:22
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Uitsluitend de knop antwoorden indrukken maar uiteraard daarna NIET verzenden verraadt ook al veel in de regel. Je ziet dan de werkelijke afzender (die herhaald een onschuldige kan zijn op wiens PC malware is terecht gekomen.

sitan
door sitan - Mar 23, 2014 om 16:26
28 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op zondag 23 mrt 2014, 16:15]tl;dr

Ga eens met de muis op de knop 'verder' staan (niet klikken natuurlijk!) dan zie je onderaan in beeld, naar welke site hij linkt. Dan gaat er vast wel 'n belletje rinkelen.

Te laat! Ik heb alles al helemaal verwijderd.....
Ik heb de phishing wel doorgemaild aan de Consumentenbond en aan ICS....dus afwachten maar.

Bedankt voor alle reacties

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 23, 2014 om 16:58
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik ben benieuwd of er een reactie komt, een eerdere melding van mij aan ICS leverde op dat het als spam werd gezien. Bij telefonische navraag bleek dat men het fenomeen al had onderkend.

gallito
door gallito - Mar 23, 2014 om 20:49
479 Antwoorden / 66 Vragen

In juni 2013 werd door o.a. de consumentenbond al gewaarschuwd voor dit soort e-mails, die nog steeds rondwaren. Zeker als dit via een oud e-mailadres binnenkomt doet dit de alarmbellen rinkelen

Lees hier even het artikel
http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/betalen-en-sparen/betaalrekeningen/nieuws/2013/pas-op-voor-valse-emails-iban/

wi
door wilhelmina59 - Mar 24, 2014 om 15:19
520 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de tekst letterlijk hebt gekopieerd dan zie je dat er realtie ipv relatie!!!
ehhh, hoezo alarmbellen.
Succes.